ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Юрій Гундарєв
2024.04.20 09:59
Про Павлика Морозова


Жив колись Морозов Павлик.
Причаївся, наче равлик,
а коли щось помічав,
«Гей, сюди!» - усім кричав.
Багатьох зігнув в дугу,

Володимир Каразуб
2024.04.20 09:56
Ти будеш втішений її лляним платком
В останній стації де слів уже не треба,
Як був утішений в холодну ніч зими
Вустами жінки, що сплела із неба
Платок весни, платок що сповнив грудь
Гарячим сонцем сяяння любові
І був тобі пеленою в очах, туманним м

Микола Дудар
2024.04.20 07:21
Обіймаю і… благаю
Не носи до вітру сліз
Він і сам цього не знає,
Що розсіє сльози скрізь…
Хто їх годен позбирати?
Хто посмілиться, скажи?
Ну хіба якщо вже мати…
Це відомо всім — ази

Микола Соболь
2024.04.20 06:52
Війна не розуму, а дронів,
такі реалії буття.
Міста великі – полігони,
а ти у них мішенню став.
Замість примножити красиве,
множим життя людське на нуль.
Якщо хтось вижив це вже диво
під градом мін, ракет чи куль.

Віктор Кучерук
2024.04.20 05:27
Хмарки струмують понад дахом,
Немов сріблясто-біла ртуть,
І, пил здіймаючи над шляхом,
Корови з випасу ідуть.
Звисають яблука та груші,
З донизу зігнутих гілок,
І, мов його хтось міцно душить,
Кричить на Лиску пастушок:

Володимир Бойко
2024.04.19 22:47
Високі небеса, далекі виднокраї,
Галяви і луги виблискують в росі,
Прадавнішні дуби дива оповідають
І молоді гаї чудуються красі.

Там неба голубінь і жовте сяйво поля,
Зо світом гомонить одвічна давнина,
Але ота краса не вернеться ніколи,

Іван Потьомкін
2024.04.19 18:27
Якби товариш Сі
пройшовся по Русі,
тільки Московію
лишив ісконно руським,
на повні груди
дихнуві би світ тоді,
сказавши розбещеній орді
належне їй: "Дзуськи!"

Микола Дудар
2024.04.19 12:49
За чередою череда…
Роки біжать, мов коні
А з неба сочиться вода,
Але не на долоні…
Ступає кожен по землі
Куди — кому, є розклад
Старі похилені й малі
Спішать чомусь на розпад

Світлана Пирогова
2024.04.19 08:13
А я стояла на глухім розпутті.
Гойдались зорі у ставочку.
Шляхи ожина застеляла пруттям,
Немов вдягала оторочку.

І та любов, як квітка на лататті,
Закрилась у вечірню сутінь.
На диво, щезло із душі сум'яття.

Леся Горова
2024.04.19 08:00
Залишся у мені теплом осіннім,
І заходом не гасни у думках.
Бо то давно не мрія, то легка
Рожева тінь пелюстки, то - тремтіння
З чола спадаючого завитка.

То - тріпотіння крил, що не збулися,
Згубились на ходу, незвісно де.

Микола Соболь
2024.04.19 07:14
Пам'ять тобі, друже Варяже,
із Богом покойся, братику.
Слово лихе хіба хто скаже?
Один я пройду Хрещатиком.
Тільки спогад колючим дротом,
де ми до війни приковані.
Повзе крізь дим їдкий піхота,
через міста йде зруйновані.

Віктор Кучерук
2024.04.19 06:07
Посадили квіти
Біля школи діти
І весняна клумба аж вогнем зайшлась, –
Іскорки шафрану,
В полум’ї тюльпанів,
Запашіли жаром з рястом водночас.
Квітів аромати
Стали наповняти

Гриць Янківська
2024.04.18 21:10
Я не сумую, просто – білий вальс,
А думка в пелюстках стоїть безвітрям.
І впала б вже, та звичка, Ісабель!..

А ти чи так дивилась і на нас,
Як на бездення прорваного неба,
Коли ми світ розрізали навпіл?

Євген Федчук
2024.04.18 19:59
Ать-два! Ать-два!
В генерала голова.
Сам придумав, сам зробив.
Мабуть, орден заробив
Ще й підвищення звання.
А все інше – то дурня.
Легко було при Союзі.
Перед старшими – на пузі,

Артур Сіренко
2024.04.18 19:35
Отримав нагороду мовчанням –
Найвищу нагороду нинішніх рапсодів,
Що шиють собі сорочки-мантії
Для буття-блукання в царстві марень,
Братів кіфари, сестер ірландської арфи,
Нагороди сумної білої тиші
Пелюстками анемон посипаної –
Нагороди мовчання

Юрій Гундарєв
2024.04.18 19:12
Уранці 17 квітня російські варвари завдали ракетного удару по Чернігову.
Є загиблі. Багато поранених. Серед них четверо дітей…


Старенький Чернігів - в крові без сил…
Кремлінський палець униз: вбий його!
Святі мовчки виходять з могил.
Сльози в оча
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Публіцистика):

Іван Кушнір
2023.11.22

Олена Мос
2023.02.21

Саша Серга
2022.02.01

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08

Оранжевый Олег Олег
2020.03.12

Тарас Ніхто
2020.01.18






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Василь Симоненко (1935 - 1963) / Публіцистика

 Надія Степула. «Я жив не раз і не в одній оправі…»
Київ – Українські виміри культури рясніють датами. Ювілейні – особливі, бо проливають світло на чиєсь життя під кутом зору вічності. Ставлять питання про значення творчості для народу й держави. 75-ліття Василя Симоненка – теж такий ювілей, кругла дата, зіткана з гострих кутів – променів, переломлених у часі.

Що висвітлює «золотий перетин» ювілею?

Життя після життя
Біографія поета, відома з хрестоматій, змінюється. Колишня офіційна версія причини його ранньої (у 29 літ) смерті – «від раку», спростована. В середині 1962 року Василя Симоненка – щойно прийнятого до Спілки письменників, жорстоко побили працівники міліції залізничної станції у Смілі. Існують дані, що побиттів було кілька – після того, як Василь Симоненко із Аллою Горською і Лесем Танюком виявили місця розстріляних НКВС на Лук’янівському і Васильківському цвинтарях та у Биківні. Побиття спричинило смертельну хворобу нирок.

Творча біографія Василя Симоненка багата, хоч він – автор єдиної прижиттєвої збірки «Тиша і грім»; потім було «життя після життя «його творів: у 1964 році вийшла збірка «Земне тяжіння», висунута на Шевченківську Державну премію. Але тоді йому премію не «присудили». Оксана Галієва цитує слова матері поета про це: «увечері дали, а за ніч десь ділася – забрали» («Кримська світлиця», 2003). Лиш у 1995 році поет став лауреатом найвищої (як за радянських, так і теперішніх часів) літературної нагороди. У 1963 році опублікована казка «Цар Плаксій і Лоскотон», у 1964 – «Подорож у країну Навпаки», у 1966 – «Поезії» та збірка новел «Вино з троянд». У 1981 році побачили світ вибрані твори «Лебеді материнства» з передмовою Олеся Гончара. За кордоном вийшла збірка «Берег чекань» (1965 і 1973 роки), а в часописі «Сучасність» у 1965 році – фрагменти щоденника «Окрайці думок».

Енергетика слова і потреба пригадувань
Поезія Василя Симоненка, як і його ровесників-«шістдесятників», була свіжим вітром у затхлій тодішній атмосфері тотального контролю душ. Багато творів стали піснями. Як «Лебеді материнства». – «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину». Висока енергетична ємність любові – до матері, рідної землі й трударів, що землю плекають, – то енергетика патріотизму. Видобута з простих слів, які не втратили первісного коду: «очі материнські», «білява хата», «верби і тополі». Чи багатьом в Україні нині доступний цей код?.. Але саме ця ознака стала запорукою популярності поезії Василя Симоненка.

Тепер, коли нових поетів немало і спадок давніх доступний, його поезія зберігає інерцію популярності. Ось Рух «Простір Свободи» закликав «оживити цю поезію в своєму серці» спомином вірша «Ти знаєш, що ти – людина?». – «Якщо ти з Полтавщини, згадай славного земляка, якщо живеш у Черкасах, сходи на його могилу, якщо ти українець, перечитай тексти Симоненка».

Такі вияви пошани – доступні кожному. Водночас це «мікст» щирої дитинності й відчаю. (Чи перечитує француз, росіянин, поляк тощо тексти питомих класиків заради пригадування власної національності? А в Україні такий «феномен» пригадування актуальний).

Щодо відвідування могили, то, можливо, до ювілею поета вона впорядкована. А пів року тому «Gazeta.ua» писала: «Надмогильна плита тріснула. На пам’ятнику не написано, хто тут похований. Під одним каменем із Симоненком похована мати поета. Але напису про це немає. Плити різні по формі. Одна з них нагадує віко від труни. Через це люди називають поховання «розрита могила». Представники громади і політичних партій неодноразово зверталися до міської й обласної влади, щоб привели могилу в порядок». – А що, потрібні «санкції» влади, щоб могили не западались?

Простір творчості лишається відкритим

Творчий спадок Василя Симоненка досліджений. Але критерії оцінювання постаті поета – не усталені математичні формули. Минулого року вийшла книга вибраного Миколи Холодного. Аналізуючи риси його поетики, відомий критик Євген Баран пише: «…ці риси поетики Миколи Холодного витворюють із нього предтечу українського постмодерну. З появою цього вибраного стає зрозуміло, що поезія Миколи Холодного видозмінює поетичний канон другої половини ХХ століття, фактично маргіналізуючи одну із таких культових постатей раннього шістдесятництва, як Василь Симоненко» («Літакцент», 2009).

Висновок Євгена Барана не спричинив дискусії, літературознавство в Україні не є цариною «блискавичного реагування». Щодо закидів у певній заангажованості творчості Василя Симоненка (а вони є), то вичерпна відповідь на них поета Миколи Рачука: «нині ми прекрасно розуміємо, як і чому це сталося». Микола Рачук розповів про свого вчителя в опублікованих у «Сучасності» «Симоненкових уроках».

Спогади часто мають більш пізнавальне значення, ніж фахові дослідження. Нотатки людей, котрі знали поета, відтворюють його життя і творчість із голографічною осяжністю.

«Що вабило в ньому? – пише Михайлина Коцюбинська. – Насамперед, естетика правди… Це тепер ми розмірковуємо над ангажованою й незаангажованою поезією – тоді ми такою поезією жили й дихали… («Із книги споминів»). Багато знають про Василя Симоненка його друзі – відомі поети Борис Олійник та Микола Сом. Під час презентації аудіо-диска з голосом поета у 2008 році Микола Сом розповів про сон Василя Симоненка: нібито на возі їдуть Іван Франко, Леся Українка й Тарас Шевченко, який править кіньми, за возом ідуть Василь, його мати і родичі, Микола Сом. Запросив Тарас Шевченко Василя Симоненка сісти на підводу, а той про «друга Миколу» просить: хай теж сяде. Але Шевченко відмовив. Мати поета, почувши про сон, заплакала: «Це ж вони його заберуть». Символічність цього сновидіння зрозуміла. Як і те, що Василь Симоненко лишається яскравим послідовником творчості Тараса Шевченка у своїй ще (вже) не канонічній поетичній вічності.

Актуальність його поезії, за яку давно названий «народним поетом», безсумнівна. – Як і в 1960-ті роки, навіть вимір одного рядка «Ти знаєш, що ти – людина?» сьогодні – риторичне питанням для багатьох.

автор Надія Степула

Контекст : Радіо Свобода © 2010 RFE/RL, Inc. | Всі права застережені


      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2010-01-19 18:26:07
Переглядів сторінки твору 4583
* Творчий вибір автора: Майстер-клас
* Статус від Майстерень: R
* Народний рейтинг 0 / --  (5.181 / 5.73)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (5.129 / 5.79)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.794
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні
Автор востаннє на сайті 2010.04.01 18:20
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Редакція Майстерень (Л.П./М.К.) [ 2010-01-19 18:50:43 ]
Гарна стаття від гарної авторки Надії Степули про дуже доброго поета Василя Симоненка.

Але здивувало мене в цій статті ось що - "Минулого року вийшла книга вибраного Миколи Холодного. Аналізуючи риси його поетики, відомий критик Євген Баран пише: «…ці риси поетики Миколи Холодного витворюють із нього предтечу українського постмодерну. З появою цього вибраного стає зрозуміло, що поезія Миколи Холодного видозмінює поетичний канон другої половини ХХ століття, фактично маргіналізуючи одну із таких культових постатей раннього шістдесятництва, як Василь Симоненко» («Літакцент», 2009)."
Не чув ніколи про Євгена Барана, як про поета, та й маю такий гріх - не читати сучасної критики, кажуть, пан Євген займається поетичними перекладами, - тим не менше, якщо критик і перекладач дозволяє собі нівелювати визначного поета Василя Симоненка, то це не вартісний критик, і не думаю, що вартісний перекладач.
Тому і не можна сприймати, як серйозні, погляди на поезію тих, хто сам писати не вміє, але на славних іменах шукає свого Промислу. Не знайде.


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Ярослав Нечуйвітер (М.К./М.К.) [ 2010-01-19 19:09:18 ]
Що тут скажеш - Баран - він і в Африці баран :)