Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Серго Сокольник
Поет.
ВТС КОНГРЕС ЛІТЕРАТОРІВ УКРАЇНИ,
також Літспілка "СЛАВУТИЧ"
Власний напрямок творчості- ДИНАМІКА І ЦІКАВІСТЬ




Критика
  1. Рецензія на одну з моїх книг
    Рецензія на одну з моїх "ранніх" книг "Одвічність... бажання" (2014р.)

    У театрі Слова

    Дуже радію кожній світлій, розумній публікації його творів, які Сергій Сокольник розміщує в соціальних мережах. Саме там ознайомився з його поетичними набутками, які бувалий літератор виставляв на оглядини своїм читачам.
    Однак, мова усе ж піде про книгу автора під назвою «Одвічність… бажання», яку той видав 2014 року, і де «поселив» під одним «дахом» декілька десятків різноманітних за жанрами творів, розділивши, наприклад, поезію на поеми, інтимну (любовну) лірику, а також на філософську, громадянську лірику, байки, притчі та пісні. Є в цій книзі й декілька творів «малої» прози.
    У всьому цьому «арсеналі» впадає в око розмаїття творчого доробку на теми рідного краю, нашої батьківщини, її історії та природи. Виокремлю лише декілька з них:

    Куди твій шлях лежить, країно
    Величних предків, давніх Вір?
    Куди високий погляд лине
    З полів, степів, з Карпатських гір?

    Куди прямуєш ти, небого,
    Нерідко зраджена дітьми?
    У забуття? До перемоги?
    У спокій ситої пітьми?
    ……………………….
    Куди ж ти линеш? Відкривай
    Путі відвернення руїни,
    Шляхи до щастя прокладай!
    Бо щастя є. Ми ним не ситі.

    Жага прадавня в нас живе.
    І доля наша в оксамиті
    Небесних таїн не спливе.
    І буде мир. І буде свято.
    І ще притисне до грудей
    Нас Україна – рідна Мати.
    Прямуй. Ми – вірим. Ми – ідем.
    (Із вірша «Дума про Україну»)

    Тут вистачає всього – і відчаю, і болю, і віри. Щоб зрозуміти глибину думки автора, його чуттєві переживання за долю держави, її майбутнє, ознайомимося з іще декількома рядками із вірша під назвою «Люби Україну»:

    Люби Україну.
    Люби не за сало,
    Чи те, що в садочках співа соловей.
    Твори Україну,
    Щоб вільною стала.
    За неї ще будуть жорстокі бої.
    Люби Україну,
    Люби, як коханку,
    Не будеш кохати – покине, піде.
    Люби її, милу,
    Від ранку до ранку,
    Нехай вона прихисток в тобі знайде.
    Люби Україну!
    …………………
    Як бачимо, структура речень у Сергія Сокольника проста, але не завжди спрощена: в них усе зрозуміло навіть без словесної пишності, зате проглядається щира турбота про найголовніше; його слово справжнє, нефальшиве. Апелюючи до душі читача, він по-батьківськи дбайливо готує його думку про образ України-Матері, в якій би завжди знаходилося місце для моральних чеснот, а також чистого духовного світу.
    Зібрані в книзі – і не тільки в ній! – вірші, відображають глибокі почуття, духовні та філософські пошуки, які переживає українське суспільство.
    Сокольник не ховається за словами – й не прагне цього робити! – коли йдеться про принципи власної поетики. У його поезії простежуються концептуальні підходи, які суголосні відтворенню його внутрішнього світу; у ній осмислюється любов, родине щастя, самотність, розпач, шляхетність, пошуки сенсу життя та інші вічні проблеми, які завжди хвилюватимуть людину.

    От взяти хоча б його вірш «Клінічна смерть. Одкровення», в якому цілий світ тривоги і болю:

    Шприц. Лампи світ. Укол новокаїну…
    Масаж сердечний… Нитевидний пульс…
    У вухах дзвін. Сьогодні не загину.
    Не дочекаєтесь. Сьогодні не загнусь.
    Не дочекаєтесь. Я дещо бачив. Бачив
    Тріпотних крил засмучений політ,
    Немов судомини і дрож сердець тремтячих.
    Останній плач, що линув їм услід
    Я відчував. Та нецікаво навіть
    Це дійство. І могутній линув Глас:
    – Нема кінця! І от моя уява
    Вернулась в світ, щоб заспокоїть вас –
    Кінця нема. Кінець – всьому початок.
    Із джерела нап’єшся ти води
    За разом раз. Ти питимеш багато,
    Хоч і не зможеш бути там завжди.
    Шприц. Лампи світ. Укол новокаїну…
    Масаж сердечний… Нитевидний пульс…
    І одкровення в серце б’є невпинно…
    Я повернувся. Знову повернувсь.

    Його слова звучать своєрідно, глибинно, чутливо і, як у наведеному вірші, навіть жахно.
    Може тому, що особливість його творів полягає в майстерно збудованих діалогах та сюжетах. Ця простота і зосереджує увагу читача, і спонукає до мислення. Для контрасту наведу російськомовний вірш «Котенок», тема і зміст якого – для чутливого серця:

    Не могу позабыть,
    Хоть и время прошло.
    Как сердечная боль…
    Как порез остро-тонкий.
    Как тогда не успел
    У взбесившейся-злой,
    Озверелой собаки,
    Отобрать я котенка…
    Я спасти не успел,
    Он глядел на меня,
    Не мигая глазами…
    И, казалось, я с ним,
    Вместе с ним умирал…
    Это детство мое
    Истекало слезами…
    Не могу позабыть,
    Как с укором глядел
    Он тогда на меня,
    Тихо с миром прощаясь…
    Словно что-то сказать
    Мне тогда он хотел,
    Нечто мне передав,
    В детский Рай улетая…
    Я не смог… Не успел…
    Отчего не успел?
    Это совесть во мне,
    Словно рана, зияет.
    Это – точка. Пробел.
    Мой котенок во мне
    На руках умирает…

    Любислов і віршотворець Сергій Сокольник має свою яскраву поетичну інтенцію, яка проявляється в конкретному прагненні впливу на свого читача за допомогою змісту самого слова, його семантики, пов’язаної зі значенням слів і складових частин речення, де чи не кожне слово має своє значеннєве поле й чуттєве забарвлення.
    В окремих його творах перше-ліпше пояснення образу випливає із дії, де означені час, місце і тривимірна протяжність над землею. Така «просторінь» особливо проявляється в його поемах, котрі мають спокійне й розважливе забарвлення:

    Прадавнє піски замітають пустелі…
    Ми мудрість розкопуєм серед пісків,
    І радо пізнаєм журливі й веселі
    Прадавнього сходу надбання віків.
    (Із поеми «Дівчина і юнак»)

    Або ось декілька рядків із вірша-поеми «Сирени», який має дещо інше смислове спрямування:
    Юначе, коли ти пливеш до мети
    І бурі свист чуєш у вухах –
    Руками ти вуха міцніш заклади –
    І пісні Сирени не слухай!

    Ти їх омини. Обминувши – пробач.
    Прямуй собі далі у море.
    То помста Сирен. То їх гнів. То їх плач.
    Дівчаток, що звідали горе…

    Загалом як жанр, що розвивається на межі епосу, лірики й драми, синтезуючи в собі їх характерні засоби та прийоми, поема для Сергія Сокольника залишається чи не найпродуктивнішим жанром.
    Очевидно, що автор полюбляє його за багатство на художні засоби (епітети, метафори, порівняння тощо), а ще за можливість віршованою формою передавати яскраві події і непересічні характери. Може, тому й написав їх зо два десятки.
    Однак при цьому йому вдається зберігати власний голос, власну інтонацію, в яких вмонтовані впізнаваність і ерудованість.
    Утім, це стосується й ліричних творів, де автору почасти й не без успіху вдається розкладати слова в солов’їні гнізда, де вже з часом вигулькують свіжі голоси очікуваних словоспівів.
    Його ліричний голос можна передати хоча б такими рядками із вірша «Не благай про кохання, не треба»:

    Покотилося сонце по небу
    В неозорій ясній вишині…
    Не благай про кохання, не треба.
    Не потрібно вже цього мені.
    Он на сонце насунули хмари…
    У гаю не щебечуть пташки…
    Розчинилось кохання, мов мара.
    Відійшло. Хай лікують роки
    Нашу біль. І сльозинки солоні,
    Світло-чисті, мов пам’яті щем,
    Покотились дощем у долоні…
    Повновісним осіннім дощем….
    Як було сказано, ліричних творів у Сергія Сокольника багато. Лише в уже згаданій книзі їх майже дві сотні. Талановитий та ерудований лірик зодягнув у святкові шати чимало з написаного. Він уміло творить хвалу життю, тішиться з його дарів та оспівує сонцесяйні дива природи, її світло і силу. До того ж, його ліричний голос завжди свіжий та оригінальний, чим і привертає увагу читача.
    Ці ж слова стосуються й текстів пісень автора, які, щоправда, мають забарвлення смутку і печалі. Це визначення має місце навіть у назвах твору: «Козацьке прощання з дівчиною», «Зимние СМСки», «Ночь любви перед войной», «Тривожне» та пісня-присвята синам України «Чорна піхота». Ось декілька рядків із вірша «Козацьке прощання»:

    Моя ти люба зіронько,
    Побудь іще зі мною.
    Як боляче, невесело
    Розстатися з тобою.
    Моя солодка ягідко,
    До серця прихилися.
    Неначе теплим сонечком,
    Любове, освітися…

    На завершення хоча б в декількох словах слід зупинится й на прозі автора, яка представлена в книзі чотирма оповіданнями: «Випадок на полюванні», «Томка», «Відьма» та «Зеленые глаза». Практично всі сюжети взяті із оточуючого нас життя, а тому мають мотиви, що виросли із неминущих смислів та гасел, ніжного доторку сонячного проміння, багатоликості людей і природи та багато чого іншого, що виблискує, злітає, співає й єднає усіх читачів на нашій грішній і благословенній землі. Все – як «у театрі» його Величності Слова.

    Федір Чужа, член ради Спілки літераторів «Славутич» м. Кременчука

    25.03.2017 р.
























    Прокоментувати
    Народний рейтинг - | Рейтинг "Майстерень" - | Самооцінка -