Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Валентин Бендюг (1954)


Сторінки: 1   2   3   

Художня проза
  1. На Півночі дикій
    Сонним сопкам заполярним
    Сонце сосни покрутило.
    Сосни ці такі негарні,
    Наче викручені крила.
    Сніг, мороз і ніч полярна, -
    Де ж тепло того Гольфстріму?
    Мурманськ - припортова лярва
    Вся у макіяжі й гримі.
    І морські все офіцери
    У есесівських мундирах -
    Свідки атомної ери,
    Що моря всі обходили.
    Кораблі їх і підводки
    І обмерзлі, і промерзлі.
    Рашен мова, рашен водка...
    Лопарі всі перемерли.



    Прокоментувати
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  2. Аналіз самоаналізу
    Мій голос внутрішній верзе
    Якусь нечувану заумність.
    Чи ум за розум вже? Невже??
    Чи лиш первісна нерозумність???


    Коментарі (7)
    Народний рейтинг 4.75 | Рейтинг "Майстерень" 4 | Самооцінка 5

  3. Беллерофонтові
    Чи ж не сором тобі, чоловіче,
    На Парнас на цій шкапі чвалать?
    Глянь, як в Музи змарніло обличчя,
    А в Пегаса вже й ноги болять.

    В тебе Муза бридка, як Медуза,
    А Пегас твій – то шкапа сліпа!
    І для чого тобі та обуза? –
    Прив’яжи їх обох до стовпа.

    Тільки дурні ще вірять у міф той,
    Мов би: Музі не личить манто…
    На Парнас піднімаються ліфтом
    Й не пегаси у моді - авто.



    Коментарі (4)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" 5 | Самооцінка 5

  4. Для кого Петро писав свій указ
    Україна ще задовго до указу Петра відзначала новий рік разом з усіми християнами. І не лише Західна Україна, але й Лівобережжя. В указі згадуються ЧЕРКАСИ. Саме так нас називали у Московії в ті часи.

    7208 (1699) года декабря в 20 день великий государь царь и великий князь Петр Алексеевич всея Великия и Малыя и Белыя России самодержец указал сказать:

    "Известно ему, великому государю, стало -- не только что во многих европских християнских странах, но и в народах славянских, которые с восточною православною нашею Церковью во всем согласны -- как валахи, молдавы, сербы, далматы, болгары и самые его, великого государя, подданные черкасы, и все греки, от которых наша вера православная принята -- все те народы согласно лета свои исчисляют от Рождества Христова в восьмой день спустя, то есть января с 1 числа, а не от Создания мира, за многую рознь и считание в тех летах.


    И ныне от Рождества Христова доходит 1699 год, а будущего января с 1 числа настанет новый 1700 год, купно и новый столетний век. И для того доброго и полезного дела указал (великий государь) впредь лета счислять в приказах и во всяких делах и крепостях писать с нынешнего января с 1 числа от Рождества Христова.



    Коментарі (1)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 6

  5. ***********
    Мов красуні-сестриці чудові,
    Ці ялиноньки, снігом укриті -
    Лісові чарівниці зимові
    У мереживах і оксамиті.

    Та прийде Рік Новий, і зрубають
    Серед них найгарнішу ялицю.
    Мов царівну, вберуть, увінчають
    І поставлять в палац чи світлицю.

    Буде литись шампанське в бокали,
    Будуть тости, лунатиме сміх…
    …Ту ялиноньку більше ніколи
    Не вбере у мережива сніг.

    Буде плакати Мавка весною,
    Не знайшовши своєї Ялиці...
    І закапають сльози смолою –
    Крапельками гіркої живиці.


    Коментарі (19)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка -

  6. Всякому своє
    Хтось у ліс по гриби,
    Я ж до лісу по вірші.
    М.Федунець

    Поруділи дуби,
    Погнили всі опеньки.
    Де ж ті збіса гриби? -
    Лиш віршатка дрібненькі.
    І греби - не греби, -
    Ні тобі сироїжки…
    Хтось в граби по гриби,
    Я ж в дубину по вірші.


    Коментарі (5)
    Народний рейтинг 5.17 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  7. Полинові очі
    Не зрозумію, не збагну:
    Горів вогонь - і враз почах...
    То радість знов, то сум в очах, -
    То колір хвиль, то полину.
    Ось промінь знов на хвильці грає...
    Легенька хмарка кине тінь -
    Промінчик в глибині щезає,
    І засріблився знов полин.
    Лукавим зайчиком заскаче,
    Зорею бризне, замигтить...
    Та не надовго - тільки мить:
    Зорю безодня поглинає,
    Полин з туману проростає...
    Гірчить полин... полин гірчить.


    Коментарі (4)
    Народний рейтинг 5.13 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  8. На перехрестях
    На перехрестях земних і небесних доріг розп`ятий,
    Пролітаючи в небі холодному десь над твоєю хатою,
    Марно шукав я за кухвайчаною ватою
    Теплу зірку твойого вікна.


    Коментарі (2)
    Народний рейтинг 0 | Рейтинг "Майстерень" 0 | Самооцінка 5

  9. Опритомнювання
    Коливалось сонце,
    падали дерева,
    виростала раптом
    до небес трава…
    Боже, може, сон це?
    Може, дивне мрево?
    Проясніє ранком
    з чаду голова.
    Встану на світанку,
    подивлюсь угору,
    помолюся Богу,
    поклонюсь святим…
    Боже, може, встану? -
    ще побачу зорі,
    роси змиють ноги,
    буду ще живим…


    Коментарі (12)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" 5 | Самооцінка 5

  10. Розмова з пілотом
    - Коли ти залітаєш за хмари,
    То чи ближчим стаєш до Бога?
    - Відчуваю я страх Господній, -
    Може кинути з неба на землю.


    Коментарі (4)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  11. Архієпископ Варлаам, що присягнув Наполеонові

    Архієпископ Варлаам, що присягнув Наполеонові
    Першим самостійним єпископом Волинським і Житомирським Російської православної церкви наприкінці вісімнадцятого та на початку дев’ятнадцятого сторіч був Варлаам (в миру Григорій) Шишацький. До його єпархії належала північна (Волинська) частина сучасної Хмельниччини. Народився він у селянській родині на Чернігівщині (Козелецький повіт с.Красилівка). Освіту здобув у Переяславській семінарії та Київській академії. Пострижений у монахи 1776 року. Був префектом і ректором Переяславської семінарії (1776-1780), ігуменом Мінського Мошногорського та Переяславського Михайлівського монастирів (1780-1785), ректором новозаснованої Новгород-Сіверської семінарії, а одночасно й настоятелем Мокошинського монастиря (1785-1787); був управителем Віленського Святодухівського монастиря та інших приписаних до нього монастирів (1787-1790); через польські повстання і небезпеку від них переїхав у Могильов; був архімандритом Новгородського Вяжицького монастиря (1791) і префектом Новгородської семінарії (1792); 1793 року призначений був настоятелем Дятловицького Преображенського монастиря та помічником Мінського архієпископа Віктора у справі приєднання уніатів до православ’я. Хіротонізований 3 червня1795 року на єпископа Житомирського – вікарія (заступника) Мінської єпархії, а від 16 жовтня 1799 року став самостійним єпископом Волинським і Житомирським. 1805 року, 20 грудня, переміщений у Могильов (на місце відомого архієпископа Анастасія Братовицького). 23 березня1808 року він отримав сан архієпископа. Тут і сталася доленосна подія. Під час нашестя на Росію Наполеона I, війська котрого зайняли Могильов, архієпископ Варлаам порушив вірнопідданську присягу: 14 липня 1812 року він “з усіма консисторськими членами, секретарем, канцелярськими службовцями та з усім народом” в Іосифівському кафедральному соборі склав присягу на вірнопідданство імператору Наполеону I, під час літургії та молебню поминав не Олександра I, а Наполеона Бонапарта і його дружину Марію Луїзу, розсилав з консисторії укази про виконання цього усім підлеглим місцям і особам. За це його було позбавлено (29 червня 1813 року у Чернігівському Спасопреображенському кафедральному соборі) архієрейства і священства, і як простого монаха заслано у Новгород-Сіверський монастир, де він помер у вересні 1823 року на 73 році свого життя.
    Так написав про Варлаама Шишацького викладач Волинської духовної семінарії Микола Теодорович 1888 року. Є й інші версії, за якими Варлаам Шишацький як таємний в’язень утримувався в Острозі на Рівненщині, де осліп і помер, доживши до глибокої старості. На жаль, ніхто не пояснив причини вчинку архієпископа Варлаама. Це могла бути й християнська “покірність вищим властям”, але міг бути й свідомий акт освіченого українця, що сподівався на повалення російського деспотизму.
    Валентин Бендюг


    Коментарі (1)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  12. Трійця
    Підтикана відьма
    На Трійцю у річці
    Із заступом зілля копала.
    Рублиха Гониська
    Гінке татариння
    На березі в снопики клала.
    …Задрипані стегна
    В кривавих патьоках, -
    П'явки упивалися і відпадали.


    Коментарі (2)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  13. ***
    Ми - сніжинки - з неба впали
    Уночі, коли ви спали.
    Ми тим часом землю вкрили,
    Всі ялинки нарядили,
    Заіскрилися на глиці...
    В небі зорі - нам сестриці.


    Коментарі (5)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  14. ***
    Слава Богу, ще мати жива
    І усохла тополя не впала на хату.
    Будуть нам в омелі ще пташки щебетати,
    Ще нап'юсь зі старої криниці в жнива,
    Як приїду у серпні картоплю копати.


    Коментарі (22)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" 5 | Самооцінка 5

  15. Святий Миколай
    В морських походах козаків,
    В степах безкраїх чумаків
    Охороняв і боронив
    Чудесний образ Миколая.
    Ікону ту й рибалки знають -
    Без неї в море не підуть, -
    Їх Миколай охороняє,
    Додому завжди вкаже путь.
    Крізь шторми проведе і бурі,
    Не дасть забути рідний край
    Цей чудотворець добрий, мудрий
    І справедливий Миколай.
    Він – покровитель всіх звіряток
    І лісових і степових,
    А наших хлопчиків й дівчаток –
    Хрещений батько він усіх.


    Коментарі (12)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  16. Штрих до історії української народної поезії XIX сторіччя
    У багатьох антиукраїнських публікаціях надибуємо твердження, що у 19 сторіччі російська мова була зрозумілішою для українців, аніж рідна українська, що українська – це штучна мова, створена у Австро-Угорщині з метою підриву Російської імперії, що це галицька вигадка тощо. Але ці облудні твердження спростовується багатьма фактами, зокрема й маловідомим віршем, написаним невідомим автором по свіжих слідах останнього польського повстання 1863 року. Події, описані у ньому, відбувалися на нинішній Славутчині (Хмельницька область) біля села Цвітохи. Вірш називається “Воєвода Цихонський” і був опублікований 1893 року викладачем Волинської духовної семінарії, автором і упорядником 5-томної праці “Історико-статистичний опис церков і парафій Волинської єпархії” Миколою Теодоровичем, в його описі Славути (Историко-статистическое описание церквей и приходов Волынской епархии, Т. III, стр.668-670). Автор, зокрема писав:
    “1863 року біля Славути зібралися польські заколотники і тут зазнали поразки. Серед місцевого народу збереглись вірші, у яких висловлюється безперспективність безумної затії заколотників-поляків та несолідарність з ними простого народу. Вірші ці, відомі під назвою “Воєвода Цихонський” суть наступні:

    Загриміла пісня “Боже Польський”,
    Появився пан Цихонський,
    Під Славутою, між лісами,
    Зібрав ляхів він стадами.
    Не був той пан в Миропіллі
    На кривавому весіллі,
    Де криваве пили пиво,
    Де блискало й гриміло,
    Ясне сонце потемніло,
    Де глумились над ляхами
    Штик, нагайка та ще й хами.
    Отак, бачте, не знав того
    Пан Цихонський щастя свого,
    Добра свої покидає,
    Щастя в лісі він шукає:
    “Нєма хлопов і панщизни,
    Тшеба шукаць нам ойчизни”,
    Котра в ліси десь забралась,
    Своїх синів відцуралась.
    Бідна Польща в ліс забралась;
    Забравшися, там скончалась.
    Ідуть ляхи в ліс шукати,
    Мертву Польщу воскрешати.
    Там в Цвітосі, між лісами,
    Між топкими болотами,
    Пани стійку закладали,
    П’ють гербату, посідали.
    І так пили і гуляли,
    З кілішками воювали.
    Хтіли собі заспівати,
    Аж тут пікет дає знати.
    “Гей, панове, в руки бруні,
    Да й хутенько, бо уже
    Москаль близенько!”
    Карабіни набивають,
    Штики свої оглядають.
    Сполошились ляхи,
    Дуже кричать з ляку…
    Що це буде!?..
    Один кричить: “Нема ради!”
    Другий просить: “Дайте ради!”
    Давай брунь!..
    Давай палаш! І підняли крик і галас…
    Зовсім ляхи оп’яніли
    І зі страху одуріли…
    І не знає один, другий,
    Що робити в сій одурі!
    Чи фузію набивати,
    Чи гербату допивати!..
    Б’ють московські барабани
    “Барзо зимно!” кричать пани.
    Москаль пісню запіває,
    Штиком вперед виступає,
    Без докладів починає,
    З карабінів посилає
    Кулі ляхам на снідання…
    Не йдіть, пани, до повстання…
    Штики під грудь підставляють,
    В лоб прикладом добивають…
    Нема ляхам щастя й долі
    А ні в лісі, а ні в полі.
    Ксьондз шмеругу надягає,
    Вгору руки піднімає –
    Благословить панів ляхів,
    Щоб побили всіх москалів.
    Москаль в ружо тільки двигнув,
    Ксьондз на землю, а ні дриґнув.
    Нема ксьондза і казаня,
    “Не йди, ксьондже, до повстання!”
    Пан Цихонський утікає,
    Його куля доганяє, -
    На голову йому сіла
    І на землю повалила.
    В кінці лісу між травою,
    З розбитою головою
    Сидить Цихонський і чекає
    Польщі з лісу виглядає…
    Ото пани опарились,
    Між собою обрадились:
    “Програли ми тутай справу,
    Ходім в Сибір на забаву!”
    Помолітеся, пани, Богу,
    Да й рушайте у дорогу
    “Счастлівой вам подруже!”
    А за вами нам байдуже.
    Покидайте тут палаци
    Бо вже конєц вашей праци…
    Сибір двері одчинила,
    Панів на бал запросила.
    А там холод снігом довши,
    А для панів ще здоровши…
    Не даремно, як та хмара,
    Верне в Сибір польська Вяра.
    Між високими горами,
    Каменями да скалами
    Кождий ляшок
    Там пануєт
    Ему тачка командуєт…
    Отам собі проживайте
    Малу Польщу споминайте…
    Там і вольность і ойчизна,
    Там вам хлопи і панщизна!..

    Документальні відомості про обставини, що передували бою під Цвітохою, виглядають наступним чином. Найбільша сутичка між польськими повстанцями та російськими військами відбулася на переправі через річку Случ біля Мирополя (Житомирщина), де поляки марно намагалися чинити опір, але втративши у бою з частинами флігель-ад’ютанта Казанкова 127 повстанців убитими, 18 пораненими та 66 полоненими, відступили на Колодяжне (Житомирщина). Едмунд Ружицький на чолі загону, у якому налічувалося біля 1000 повстанців, увійшов до Полонного. Поляки пограбували поштову контору, роздерли портрет імператора Олександра II, знищили папери й документи тай пішли до костелу, де їх привітав місцевий ксьондз Тарнавський. Звідти вони подалися до волосного правління, де також понищили папери. Після таких подвигів вони зупинилися у передмісті Мар’яні, де три дні марно чекали на допомогу з Австрії від генерала Висоцького – офіційного керівника повстанцями Правобережжя. Передислокувавшись у село Сягрів, ближче до лісу, Ружицький поділив свій загін на кавалерію і піхоту. Піхоту очолив В.Цехонський, який повів її ще ближче до лісу, що біля села Нучпали (нині с.Поляна), для з’єднання з 700 повстанців, котрі там уже перебували якийсь час. Сам Ружицький на чолі кавалерії подався ще далі на захід – у Кам’янку (що біля Цвітохи). Отам, у Славутських лісах, і відбулося описане побоїще. Є відомості, що Едмунд Ружицький з рештками повстанців пробирався до кордону Австрії і проходив через село Гриців (Шепетівського р-ну).
    Автор вірша глузує з безпорадності поляків, дорікає їм за холопство і панщину, висловлює байдуже своє ставлення до їхніх страждань, але й не захоплюється діями «хамів». Він займає позицію стороннього спостерігача у російсько-польському конфлікті та відверто насміхається з того, хто програв.
    Текст вірша свідчить про вправну руку автора, про його високу самосвідомість як українця і добре володіння рідною та іншими мовами.
    Виявив та підготував Валентин Бендюг.


    Коментарі (8)
    Народний рейтинг 5.5 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 6

  17. У всякого своє лихо
    …Як німець покаже
    Та до того й історію
    Нашу нам розкаже…
    Т.Шевченко.

    Хто герой, а хто – бандит в українській історії?

    «Отже Богдан Хмельнцький, Іван Мазепа, ватажки гайдамаків Гонта й Залізняк, Михайло Грушевський і Симон Петлюра, Євген Коновалець, Степан Бандера, Андрій Мельник та ін., – зрадники і бандити чи національні герої? Про Хмельницького і ватажків гайдамаків вже йшлося. Масове винищення поляків і євреїв казаками й гайдамаками безперечно є злочин проти людяності і це повинні визнати українці. Але не можна не згадати, що за єврейською версією подій Хмельницький і гайдамаки ніякої цілі, крім винищення євреїв, не мали і нічого іншого не робили. Затуляють євреї очі на те, що українці потерпали від гніту польських окупантів, вірними посіпаками яких були на той час євреї.
    Богдан Хмельнцький в українській історії – персона досить суперечлива. Він почав з визвольної війни проти Польського королівства. Під час рішучої битви під Берестечком сталася зрада союзника Хмельницького, кримського хана Іслам-Гірея ІІІ. Татарська кіннота пішла з поля бою і прихопила гетьмана Богдана. Історики сперечаються з приводу причин зради татарів: чи то Московія дала ханові великого хабара, чи вони просто злякалися польского війська, в якому було чимало німецьких найманців. Поразка. Кабальна капітуляція. А далі Хмельницький бере реванш у битві під Батогом. Отже ніякої обґрунтованої причини до визнання влади Московського царя не було. Проте Хмельницький чинить акт національної зради. Після Переяславської ради підписується березневий договір у Москві про військовий союз з Росією. Протягом наступних ста років Україна поступово втрачає свою державність. З цієї причини не можна не погодитися з неґативною оцінкою Хмельницького, що її дав Тарас Шевченко. Возвеличила Богдана Російська імперія.
    Коліївщина та гайдамаки типово схвально оцінюються українськими істориками і літераторами, які або не усвідомлюють образливість цього схвалення для єврейської громади, або свідомо дотримуються антисемітської позиції. Тут бачимо також суперечливі постаті. Але варто згадати, що гайдамаки діяли не в ім’я незалежності України, а на виконання наказу російської імператриці і саме тому вони трактувалися позитивно в радянські часи як свого роду революційний рух.

    Леонід Шульман, доктор фізико-математичних наук

    Тарас ШЕВЧЕНКО
    Холодний яр
    У всякого своє лихо,
    І в мене не тихо;
    Хоч не своє, позичене,
    А все-таки лихо.
    Нащо б, бачся, те згадувать,
    Що давно минуло,
    Будить бознає колишнє,—
    Добре, що заснуло.
    Хоч і Яр той; вже до його
    І стежки малої
    Не осталось; і здається,
    Що ніхто й ногою
    Не ступив там; а згадаєш,
    То була й дорога
    З монастиря Мотриного
    До Яру страшного.
    В Яру колись гайдамаки
    Табором стояли,
    Лагодили самопали,
    Ратища стругали.
    У Яр тойді сходилися,
    Мов із хреста зняті,
    Батько з сином і брат з братом
    Одностайне стати
    На ворога лукавого,
    На лютого ляха.
    Де ж ти дівся, в Яр глибокий
    Протоптаний шляху?
    Чи сам заріс темним лісом,
    Чи то засадили
    Нові кати? Щоб до тебе
    Люди не ходили
    На пораду: що їм діять
    З добрими панами,
    Людоїдами лихими,
    З новими ляхами?
    Не сховаєте! над Яром
    Залізняк витає
    І на Умань позирає,
    Ґонту виглядає.
    Не ховайте, не топчіте
    Святого закона,
    Не зовіте преподобним
    Лютого Нерона.
    Не славтеся царевою
    Святою войною.
    Бо ви й самі не знаєте,
    Що царики коять.
    А кричите, що несете
    І душу і шкуру
    За отечество!.. Єй-богу,
    Овеча натура;
    Дурний шию підставляє
    І не знає за що!
    Та ще й Ґонту зневажає,
    Ледаче ледащо!
    «Гайдамаки не воины —
    Розбойники, воры.
    Пятно в нашей истории...»
    Брешеш, людоморе!
    За святую правду-волю
    Розбойник не стане,
    Не розкує закований
    У ваші кайдани
    Народ темний, не заріже
    Лукавого сина,
    Не розіб'є живе серце
    За свою країну.
    Ви — розбойники неситі,
    Голодні ворони.
    По якому правдивому,
    Святому закону
    І землею, всім даною,
    І сердешним людом
    Торгуєте? Стережіться ж,
    Бо лихо вам буде,
    Тяжке лихо!.. Дуріть дітей
    І брата сліпого,
    Дуріть себе, чужих людей,
    Та не дуріть бога.
    Бо в день радості над вами
    Розпадеться кара.
    І повіє огонь новий
    З Холодного Яру.

    Вьюнища,
    17 декабря 1845



    Прокоментувати
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  18. Хто б мені пояснив
    Хто б мені пояснив, яке відношення до поезії, прози чи історії мають оці роздуми доктора фізмко-математичних наук.

    Хто герой, а хто – бандит в українській історії?
    «Отже Богдан Хмельнцький, Іван Мазепа, ватажки гайдамаків Гонта й Залізняк, Михайло Грушевський і Симон Петлюра, Євген Коновалець, Степан Бандера, Андрій Мельник та ін., – зрадники і бандити чи національні герої? Про Хмельницького і ватажків гайдамаків вже йшлося. Масове винищення поляків і євреїв казаками й гайдамаками безперечно є злочин проти людяності і це повинні визнати українці. Але не можна не згадати, що за єврейською версією подій Хмельницький і гайдамаки ніякої цілі, крім винищення євреїв, не мали і нічого іншого не робили. Затуляють євреї очі на те, що українці потерпали від гніту польських окупантів, вірними посіпаками яких були на той час євреї.
    Богдан Хмельнцький в українській історії – персона досить суперечлива. Він почав з визвольної війни проти Польського королівства. Під час рішучої битви під Берестечком сталася зрада союзника Хмельницького, кримського хана Іслам-Гірея ІІІ. Татарська кіннота пішла з поля бою і прихопила гетьмана Богдана. Історики сперечаються з приводу причин зради татарів: чи то Московія дала ханові великого хабара, чи вони просто злякалися польского війська, в якому було чимало німецьких найманців. Поразка. Кабальна капітуляція. А далі Хмельницький бере реванш у битві під Батогом. Отже ніякої обґрунтованої причини до визнання влади Московського царя не було. Проте Хмельницький чинить акт національної зради. Після Переяславської ради підписується березневий договір у Москві про військовий союз з Росією. Протягом наступних ста років Україна поступово втрачає свою державність. З цієї причини не можна не погодитися з неґативною оцінкою Хмельницького, що її дав Тарас Шевченко. Возвеличила Богдана Російська імперія.
    Коліївщина та гайдамаки типово схвально оцінюються українськими істориками і літераторами, які або не усвідомлюють образливість цього схвалення для єврейської громади, або свідомо дотримуються антисемітської позиції. Тут бачимо також суперечливі постаті. Але варто згадати, що гайдамаки діяли не в ім’я незалежності України, а на виконання наказу російської імператриці і саме тому вони трактувалися позитивно в радянські часи як свого роду революційний рух.

    Леонід Шульман, доктор фізико-математичних наук
    Це вже так давно висить у критиці адміна і висить без усякого поважного пояснення та обговорення.



    Коментарі (3)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка -

  19. Українці про пилипонів
    Українці поблажливо й іронічно ставилися до пилипонів, що знайшло своє відображення у творчості Степана Руданського, зокрема у його гумористичних віршах "Пилипон", "Варвара", "Скачі,Мікалай" тощо.

    Пилипони
    Як то за все хапаються
    Тії пилипони.
    То й поправляв їден, кажуть,
    У церкві ікони.
    Ото поправив, що там було,
    До попа вертає.
    - Що ж ти, - каже, - все поправив? -
    Піп його питає.
    - Да, всьо, батька! У Варвари
    Башмак доработал,
    Богоматері на лоні
    Младенца сработал.
    А чтоб батька мнє маленько
    На водку прибавіл,
    То я сзаді уж і духу
    Три перя пріставил!
    14 окт.1859.
    Степан Руданський

    Подібне ставлення українців до "кацапів" прослідковується й в оповіданнячку "Москаль", що було вміщене у одному з найперших українських букварів - "Українській абетці" Гатцука (Гаццука), що побачив світ ще 1861 року.
    Москаль
    Колись-то звіткильсь пригнався на Україну москаль, таких є у нас до біса, либонь-шо з своїх багновиць; ну пригнався, то пригнався, нехай би собі так і був, коли йому своє уже пообридло, чи лихо там яке доїло, адже ж "риба шукає де глибчиш, а чоловік, де гарніш"; дак ні: москаль покидає свій край, а не покидає своєї гаспидської істоти. - Так і сталось: не втримався навіженний і почав виробляти усе зле-лихе. Невважа на викрутні, на які він був дуже здатній, - його злапали, та й у куну запроторили. От, на роспитках, яки почали йому завдавати, він, прикинувчись, назвався українцем, шо-то-бач він здавна уже бурлакує і не зазнає з якого-б-то села він родом; а видко зразу, шо москаль, хоча позвик таки перебуватись нашою мовою, та усе ж якось з московською витинкою - ну, то видко шо воно таке. От, бачучи цеє дознавці, шо б то їм хуччи його на правду звести, спитали його зненаська" - "Коли ж ти правду кажиш, - то як це звецця?" показали йому на чобіт. "Чаботь," _ сказав беззапинки москаль. - "А це як? - спитали, показуючи на горілку. "Гарєлка," - каже москаль. - "Ну, а оцце шо?" показуючи йому на сокиру. "Сякіра," озвавсь худко москаль. -"Добре, от видко зараз українця! А ну-ж оцце як? - спитали його знову, показуючи на його ж бороду. - Москаль, жахаючись, шо-б-то йому не помилитись і знаючи шо, часом з поглуму, москаля у нас звуть "кацапом" збився з паналику, та й квапливе сказав: "Цапка!" - От-тут-то його зараз й цапнули за бороду, й він признався тоді вітки-то він справді ї шо наробив.
    Текст подано з максимально можливим наближенням до оригіналу.
    Валентин БЕНДЮГ


    Коментарі (1)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  20. Двоюрідний дід Леніна
    Двоюрідний дід Леніна торгував горілкою у Проскурові і не платив відкупу
    Історики ще й досі не дійшли згоди у своїх суперечках щодо того , де народився дід Леніна Сруль Бланк - у Старокостянтинові чи у Житомирі. Узяти хоча б заочну дискусію між відомим краєзнавцем Євгеном Назаренком та житомирянином, президентом Товариства дослідників Волині Миколою Кострицею. Хто хоче знати подробиці, може прочитати у матеріалах Всеукраїнської наукової історико-краєзнавчої конференції "Велика Волинь" (Хмельницький-Старокостянтинів-Самчики, 1997 р.)
    Гадаю, мені поталанило доповнити нашу "ленініану" ще одним фактом з історії роду Бланків. У "Подільських губернських відомостях" (№40 за 5 жовтня 1840 року) повідомлялося:
    "Від Подільської казенної палати оголошується, що утримувачі Проскурівських питейних зборів, купці: кам'янецький, 1-ї гільдії Файбиш Мошкович Бланк та ушицький, 2-ї гільдії Дувид Розенберг, з приводу проведення перепису про підрив, завданий Проскурівському відкупові, не платили відкупної суми і тим накопичили недоїмку, котра нині звернена на них до стягнення, але вони її не поповнюють і тому усунуті від утримання тих зборів, а самі збори запропоновані для віддачі в нове утримання…
    Чи не побажають заставодавці купців Бланка і Розенберга, поміщики Кам'янецького повіту с.Ходоровець Григорій і жона його Антоніна Дзиковицькі, взяти на себе Проскурівський відкуп, з тим самим за рік платежем, а саме: по 8285 р. 71 3/7 к. сріблом з попереднім поповненням на тім відкупі недоїмки для уникнення можливого падіння відповідальності на їх заставу , і у цьому випадку прислали б в сю палату свої відгуки в призначений 18 параграфом строк".
    На якій же підставі я вважаю, що кам'янецький 1-ї гільдії купець Файбиш Мошкович Бланк був братом діда Леніна Сруля Бланка? Річ у тім, що за твердженням Миколи Костриці, батька Сруля Бланка звали Мошко Іукович. Згаданий кам'янецький купець, що торгував у Проскурові горілкою, був по батькові теж Мошкович і носив прізвище Бланк, як і Сруль та його брат Абель, котрі 1820 року, після прийняття православ'я, стали Олександром і Дмитром. А Файбиш залишився Файбишем. В одній зі справ погорілого камя'нецького архіву, у якій йдеться про ремонт греблі та будівництва шлюзу на Бузі у Проскурові, цей же Файбиш Бланк згадується як головний підрядчик.
    Валентин Бендюг


    Коментарі (8)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  21. Я - голос
    Я - голос того, що волає в пустелі, -
    Чи ж буду почутий?
    Я - голос того, що прикутий до скелі, -
    Чи ж знімете пута?
    Я - голос того, що промовив: “Звершилось!”
    Чи жертва не марна?
    Я - голос того, чиє серце згоріло, -
    Чи ж скинули ярма?
    Я - голос того, що покликав: “Вставайте!” -
    Та чи ж пробудились?
    Невже ви лиш здатні почуть “поховайте”
    Та тризни справляти навчились?


    Коментарі (25)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  22. Глобалізація
    Ще за життя вашого діти ваші
    вже не будуть вашими
    Мелетій Смотрицький

    Наші діти
    Розписані по-англійськи.
    Вони слухають “Рускоє радіо”,
    Читають про Гаррі Потера,
    Жують хот-доги, запиваючи колою,
    Матюками про неньку згадують,
    Танцюють дикунське, співають чужинське,
    Україну обмежують школою.


    Прокоментувати
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  23. Еклезіаст
    Набіса тобі, чоловіче,
    Ту правду нікчемну шукати?
    Вона тобі долю скалічить, -
    Забудь ти про неї доката.
    Кому твоя правда потрібна? -
    Там череп на місці обличчя.
    Дорожче монеточка срібна,
    Ніж правда твоя, чоловіче.
    Хай краще вже буде облуда,
    Ніж правда, яку ти шукаєш.
    Вже краще - на очі полуда,
    Ніж глянуть у вічі їй маєш.
    Зіниці її - то могили,
    Безодні і прірви глибокі, -
    Подивишся й впадеш зомлілий.
    То ж краще - незрячого спокій.


    Коментарі (6)
    Народний рейтинг 5.17 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  24. ***
    Яке тій рибі до того діло
    Чи капає мені за комір, а чи ні?
    А ось, як затялася:
    Вже три дні
    Дощу чекає, й не бере.
    І марно пропадають вихідні,
    І кіт нявчить,
    Й бурчить дружина…
    Коли б попалася рибина
    ( ну, хай не пуд,
    а кілограмів на п'ятнадцять), -
    Усі б відразу подобріли.

    …Осіння злива вже пере,
    А клятий короп ігнорує
    Горох, перловку й бараболю,
    І мамалигу, і квасолю…
    І тане мій авторитет
    В очах коханої дружини,
    Сусідських хлопчаків й котів…
    А я так коропа хотів…
    А він, триклятий, не бере…
    Мабуть, чекає літа.


    Коментарі (1)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка -

  25. ***
    Хочу я зиму забути, -
    холод її і сніги…
    Втомлені ноги роззути,
    босим піти у луги;
    сісти на березі річки,
    вудку закинути в став, -
    срібну зловити плотвичку
    і карася для кота.


    Коментарі (13)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  26. Мені б лише знати
    Мені б лише знати,
    Що то не даремно -
    Піду я за грати,
    У клітку тюремну.
    Хай там я сконаю -
    За чисте сумління
    Мене ще згадає
    Нове покоління.
    Мені б лише знати -
    Простить мене мати
    У смерті годину.
    Мені б лише знати,
    Як буду вмирати, -
    Живе Україна.
    1985


    Коментарі (1)
    Народний рейтинг 5 | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  27. Татарські набіги на Волинь
    Загалом було 42 набіги татар на Волинь. А саме: під командуванням Батия 1242 року, Куремси -1255, Бурондая - 1261 року і Едигея з Тембухом 1268-го. Тоді татари грабували, убивали мешканців та ще й, як повідомляють літописці, заражали якоюсь виразковою хворобою, що згубила багато людей по всій Волині. Після того літописи не згадують про татарські нашестя до 1399 року, коли Едигей, Воєначальник Тамерлана, розбивши Вітовта, великого князя Литовського, на річці Ворсклі, з вогнем і мечем пройшов по Волині до самого Луцька. Далі розпочинаються від 1414 року набіги кримських татар на Волинь продовжуються безперервно до початку XVIII сторіччя. Такі набіги були: 1414 року, 1430, 1443, 1452, 1479, 1484, 1491, 1495, 1496, 1497 року двічі, 1500, 1502, 1508, 1512, 1516, 1519, 1527, 1534, 1558, 1575, 1576, 1577, 1589, 1605, 1617, 1618, 1633, 1638, 1652, 1658, 1666, 1699, турки з татарами - 1672, 1675, 1684, 1685, 1685, 1690, 1698, 1703 та 1709 років.6а
    У цьому списку не враховано нищівного спустошення 1593 року, документ про який подано вище.

    CXVI
    Объявленіе отъ имени Краковскаго каштеляна, князя Януша Острожскаго, о том, что во время набега татар, ими опустошены и разорены его имения въ Острожской волости, а жители ихъ частію убиты, частію уведены въ плен. Донесеніе возного объ осмотре опусюшенныхъ именій. 1617 г., октября 12.
    Року тисеча шестсотъ семнадцатого, месеца октобра дванадцатого дня.
    На вряде кгродскомъ, въ замку его королевское милости Луцкомъ, передо мною Теодоромъ Сосновскимъ, будучимъ на тотъ часъ наместникомъ подстароства Луцкого, постановившися очевисто слуга яснеосвецоного пана, пана Януша княжати его милости Острозского, каштеляна Краковского, Володимерского, Белоцерковъского старосты панъ Иванъ Костенецкий, именемъ того жъ княжати его милости пана Краковского, пана своего, оповедалъ и осведчалъ, ижъ въ року теперешнемъ, тисеча шестсотъ семнадцатомъ, неприятель крыжа светого, татарове, великою моцею и прудкостю впадши въ панства короны Полское, шлякомъ своимъ, маетности княжати его милости пана Краковского, пана моего волости Острозское, села, фолварки, гумна съ пашнею молоченою и немолоченою и маетности рухомое, одны зъ кгрунту, а другие, мало што въ нихъ зоставивъши, попалили, людей плти обоей, музское и невестее, великие и малые, кони, быдла забрали и до орды запровадили, маетности попустошили, такожъ и чиншовъ, роботь, повинностей и пожитковь наймней княжа его милостъ въ тыхъ маетностяхъ мети не будетъ, што заразомъ вознымъ, шляхетнымъ Иваномъ Дешковскимъ, естъ обведено и осведчоно который очевисте при той, протестацыи стоячи, вь моцъ правдивое реляции своее, ку записаню до книгъ кгродскихъ, Луцкихъ, созналъ тыми словы: ижъ року теперешънего, тисеча шестсотъ семнадцатого, маючи я при собе шляхту, людей добрых, пана Зелияша Пуцяту а пана Демяна Словинского, за приданъемъ урядовымъ, былемъ на справе и потребе яснеосвецоноги пана, пана Януша, княжати его милости Острозского, кашталяна Краковского, Володимерского, Белоцерковского старосты, въ маетностяхъ его княжецкое милости волости Острозское, презъ татаре въ року теперешнемъ, тисеча шестсотъ семнадцатомъ, въ месецу февралю дня третего, четвертого, пятого и шостого попаленыхъ и спустошоныхъ; тамь же, въ тыхъ маетностяхъ, урожоный пань Войтехъ Карпинъский, буркграбий Острозский, слуга яснеосвецоного пана, пана Януша кнежати его милости Острозского, кашталяна Краковского, Володимерского, Белоцерковского старосты, именемъ того жъ кнежати его милости, пана своего, осветчалъ и оповедалъ, штомъ, я возный съ помененою шляхтою, будучи въ кождому селе зособна, за осветченемъ и сказанемъ помененого пана буркграбего Острозского, такъ яко въ правде есть, и за повистю, подъ присегою людей позосталыхъ, до громады зволаныхъ, списалъ; то есть: въ селе Бродове дворъ княжати его милости, зъ гумномъ и зо всимъ домовствомъ, спалено, корчму того села спалено; въ томъ же селе дымомъ тридцать осмъ спалено, зостало дымовъ толко пятнадцать; въ той маетности подданыхъ одныхъ до орды погнано, а другие, такъ же жоны, дети постинано, быдла стада въ той маетности забрано и тая маетностъ вся сплюнъдрована. Село Жажулинцы: съ того села усихъ подданыхъ зъ быдломъ и зо всею ихъ маетностю побрано,—толко семъ подданыхъ, и то безъ жонъ и безъ маетности, зостло. Село Стадники: дворъ и гумъно все, корчму и село все до щенту спалено и хлоповъ побрано, мало ихъ што зостало. Село Краевъ: дворъ п гумъно, корчму и село спалено, толко килка халупъ осмаленыхъ зостало; подданыхъ однихъ постинано, а другихъ до орды погнано, толко килка хлопов безъ жонъ и безъ маетностей, которые уже отъ татаръ зъ дороги поутекали, зостало. Село Новоставцы: дворъ, гумъно корчму и село спалено, маетности и подданыхъ побрано, толко килка халуп осмаленыхъ зостало. Село Новосюлки: дворъ, и гумно, село спалено, подданыхъ зъ ихь маетностями и добытками до орды побрано, халупъ толко килка опаленыхъ зостало, а подданыхъ одъ татаръ южъ зъ дороги килканадцатъ утекло. Село Хоровъ: дворъ, гумно, корчму спалено, халупъ пятънадцатъ спалено, стада самого княжати его милости, яко ..... быдла и всі маетности позабирано, село тое сплюндровано. Село Грымячее: корчму, халупъ килканадцатъ спалено, подданихъ не мало побрано, а никоторыхь тамъ же нозабияно быдла и иншие добытки позабирано, село тое сплюидровано. Село Лебеде: млинъ и халупъ осмъ спалено, подданыхъ никоторыхъ до орды побрано, быдла, кони и инъшие маетности ихъ позабирано, и тая маетностъ сплюнъдрована. Село Коршовъ: тее все спалено, подданые и маетности ихъ вси позабирано. Село Вирховь: въ томъ селе подданыхъ зъ жонами осмьдесятъ до орды побрано, село тое сплюнъдровано. Село Русивль: дворь. гумно, корчму и село спалено, толко килка халуп погорелыхъ зостало, подданые, быдло, стада и и вся маетностъ забрана. Што я возный, огледавши и одъ тыхъ подданыхъ останцов, до себе ихъ въ кождому селе до громады зобравши, подъ присягою ихъ о томъ всемъ ведомостъ взявъши, яко се деяло, сознаваю и до книгъ доношу. Которая то протестация и реляция возного, за принятъемъ моимъ, до книгъ кгродскихъ, Луцкихъ, есеть записано.
    Книга Луцкая гродская, записовая и поточная,№2435, годъ 1617, листь 346.

    Про набіг 1617 року є й такі відомості про Краснокорецький, Жуківський та Дяківський ключі. З Краснокорця та його передмістя Городища (тут йдеться про нинішнє село Корчик, що на Шепетівщині) татари забрали до полону 349 чоловік. Із 47 навколишніх сіл, у яких налічувалося 1207 димів, спалено було 748. У Миньківцях спалено 69, у Вачеві 33, у Симонівці 26, Пузирках 10, Гусці 9, Припутнях 5. У Бачманівці із 37 будинків спалено 35, у Сьомаках - із 35 спалено 34 будинки, у Ногачівці із 20 - 18, а у Кам'янці із 4 - 3. На 1207 селянських господарств після набігу залишилося: коні - 651; воли - 228; бики - 31; корови - 268; ялівки - 31; телят - 390; овець - 1223; свиней - 1614. У селах Цвітоха (17 димів), Мочулівка та Понорка (нині це село не існує, знаходилося на правій притоці Горині - річці Понорці, яка впадала в Горинь у Ізяславі) не залишилося ніякої робочої худоби. У Мокіївцях, Ногачівці, Жилинцях, Гусці та Припутнях не залишилося жодного вола чи корови. Із 47 сіл було забрано у полон 4039 селян. Із Вачева на 33 дими забрано 170 селян, із Перемишля (така ж кількість дворів) - 176 чоловік, із села Днеражня Воля на 24 дими -200 душ, а із Ногачівки на 17 димів - 86 чоловік.6б



    Коментарі (1)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 6

  28. Авто-акро
    Відлітали лелеки у вирій,
    А одне залишилось в селі -
    Лелеча, - бо обпалені крила:
    Електричний підступний дріт,
    Наче блискавка, вжалив у серце...
    Тополина сяйнула свічею,
    Иній вольтів, амперів і герців,
    Наче сніг, забілів над ріллею.


    Коментарі (3)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  29. Богдан у Хмельницькому
    “Крав! крав! крав!
    Крав Богдан крам...”
    Т.Шевченко, “Великий льох”
    Стоїть Богдан на постаменті:
    В правиці держить булаву;
    З печаттю, в лівій - документи,
    В яких піддався під Москву;
    З-під шапки вибилась чуприна,
    Обвислі вуса, очі впалі,
    Болять вже ноги, ниє спина, -
    Не сядь, не ляж - немов на палі.
    Проходять люди мимо нього,
    Перетинаючи майдан:
    Хто із Москви стрічать “швидкого”,
    Хто на поштамт, хто в ресторан...
    Ніхто не скине шапки чемно,
    Не крикне ні “Віват!”, ні “Слава!”,
    Як в роки славні і буремні,
    Лиш “крав!” та “крав!” ґвалтує ґава.


    Коментарі (22)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5

  30. ***
    Лежу, розчавлений циклоном,
    Немов роздушений під шинами каштан:
    У голові лунають дзвони,
    В очах туман
    Повис, неначе пелена;
    Усе болить і серце мліє...
    О, як далеко ще весна...
    Туман, туман, як сніг, біліє.


    Коментарі (1)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка 5