Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Редакція Майстерень (1963)

Рубрики / "ПОЕТИЧНІ МАЙСТЕРНІ"

Критика
  1. Поетична еротика на сторінках ПМ, анонсування її в соціальних мережах
    Я щиро сподіваюся, що цю статтю ми писатимемо разом зі всіма небайдужими - і вона, в основному, формуватиметься стереоскопією коментування зазначеної проблематики. Тож і не буду вдавати, що знаю про "поетичний еротизм" більше за пересічного професора-академіка української гуманітарної школи. Але ми тут всі практики, а не теоретики, тому суто практичним шляхом можемо скласти більш-менш достовірну картину щодо "поетичної еротики" на сторінках Майстерень. Тим більше, що знання - лише форма того чи того життя-буття, а формальну частину завжди видно краще, аніж не формальну. )
    Та й еротика постає з форми, так? Як ви вважаєте? Ця форма набуває певного наповнення, отримує свою особливу динаміку, своє подальше зростання, вростання, до чогось такого значимого призводить... До чого, зрештою, приходить еротика, якщо ми погодимося, що вона таки вічна, в тому числі, вічна і в нас?
    А ще ж еротика завше присутня у будь-якому іншому мистецькому прояві - в тій, чи тій мірі, так?
    Тож як говорити лише про еротику, і не говорити про інше?
    Але в нас чіткі плани - осягати зараз саме поетичну еротику на авторських сторінках ПМ. Для чого це потрібно? Потрібно й тому, що ці питання все частіше виринають на поверхні нашого життя, в тому числі - у вирі новітніх форм інформаційного громадського самоуправління, в так званих соц.мережах. Але, найголовніше, потрібно нам самим аби осмислити-відчути таке чудесне явище, як "поетична еротика", чи "еротика в поезії". Зрештою, хто, як не ми - практики, може знати і прагнув би знати про все це більше й більше?

    Відкидаємо, наразі, історію тисяч і тисяч років цього питання до нас. Бо, по-перше, нас цікавить дійсність, а значить саме ті знання, які є формою нашого нинішнього еротичного поетичного буття, і, по-друге, ми можемо всі ті "форми від попередників" передати скупим висновком тлумачного словника, - і цього для балансу поетичного позиціювання наразі виглядає цілком достатньо, і в третіх, - історія будь якого питання збирається нами всіма, нехай і всіма нашими попередниками теж, - але розставляє все на свої полички - біль, радість, смуток, гордощі, пам'ять, тощо - тільки мистецтво. Але мистецтво - це зрілі плоди творчості, а творчість - це зріла доброчинність...
    Отже а) наша дійсність, б) академічне тлумачення), с) доброчинність...

    с) Доброчинність - це, ясно, напрямок погляду, з яким спробуємо побачити Предмет. І, ясно, аби дивитися весь час вгору, почнемо з наймасовішого для ПМ рівня існування поетичної еротики.

    б) Сенсові пояснення:
    ЕРОТИКА, -и, ж. 1. Підвищений інтерес до проблем статі, чуттєвість, сексуальність, хтивість. // Сексуальні почуття, фантазії та переживання, чуттєвість, а також те, що їх викликає. 2. Твори літератури та мистецтва, насичені чуттєвістю, присвячені опису її прояву. // Психологічні аспекти сексуальності, її розвитку і прояву у спілкуванні, моді, мистецтві і т. ін.

    а)Наша дійсність.
    Також цілком зрозуміло, що доведеться говорити про "він" і "вона", а, врешті-решт, де він і вона, там і завжди "воно" - і що такий стан справ завжди існував, і ми не будемо від цього розбиття, чи там природного розділення, в жодному разі відмовлятися, так?
    "Вона" - це цікавить наразі найбільше, бо першим "кваліфікованим" впливом на вир громадської думки в соцмережах від ПМ хотілося аби прозвучали імена наших прекрасних авторок, за якими вимальовуються (з роками все чіткіше і чіткіше) вельми і вельми цікаві, в тому числі, й такі еротично-привабливі, творчі світи.
    Але коли адміністрація Поетичних Майстерень впритул підійшла до акцентування творчості наших авторок за межами ПМ, то відразу виникла проблематика філогенезу явища поетичної еротики на ПМ. І в цьому питанні нас щось поєднує і щось вирізняє. Що саме і як? І де межі-кордони? Допустиме і надмірне?
    Зрештою, говорячи саме про "жіночу поезію" - в сенсі поезію, написану жінками і опубліковану на ПМ - з погляду наявної в творах еротики, тобто, помічаючи в творах оцю домінанту явного чи не явного, вираженого в тій чи тій формі "зацікавлення" ( див. пункт б) "Сенсові пояснення") бачимо, ніби, таке:
    Формально-раціональне
    1) "Золоті початки". Спільне для всіх первинне відкриття у творах свого еротизму, еротизму статі - своєї і протилежної,
    2) "Золота доба". Спільний для всіх традиційний досвід перемог і поразок, "стандартна" психологія стосунків, приправлена розмаїтістю суттєвих подробиць, якими відрізняються відбиття в дзеркалі одне від одного - кожна лінія, кожен штрих тут має своє еротичне значення, "географія" цього внутрішнього жіночого еротизму, хоча і прихована, але не настільки, аби ніхто не міг розшукати потрібне. "Золота доба" може і не наступити, але може й тривати довічно в творчості, хоча далеко і не у всіх, авторок.
    3)"Золоте згасання". Жіноча чуттєвість, емоційність, все це неймовірне багатство "Золотої доби" відступає глибоко в зміст, у все глибший простір поміж рядків, аж доки не стає геть зовсім малопомітним явищем...
    Можливо все це можна показати більш докладно й іншим чином, але вже потім уточнимо, або ж виправимо. )

    Та разом із "формально-раціональним" існуванням еротизму в жіночій поезії, вочевидь, варто говорити і про "містично-ірраціональні" явища, які, як на мене, можна звести до чітких двох пунктів, чи двох виразних відмінностей у жіночому поетичному еротизмі, і, напевно, навіть у чоловічому...
    Та перед тим, як спробувати визначити ці пункти, думаю, є сенс повторити, що так зване мистецьке самовираження жінки - у нинішньому, наскрізь чоловічому світі греко-римського права, релігійної патріархальності, і т.п. "чоловічих штучок" - знаходиться ще тільки на стадії свого стрімкого розвитку. Що "обов'язкова" програма (як у танцях на льоду), якої раніше лише й обмежувала суто чоловіча цивілізаційна система всі творчі намагання жінок, нині "воленс-ноленс", поза бажаннями, доповнюється програмою "вільною". Тобто "ірраціональна загадка" жінки стає ще більш відчутною і впливовою, і звести все до примітивного вирішення європейських, так би мовити, мислителів минулих сторіч - що загадка жінки вирішується лише її вагітністю - вже аж ніяк не вдасться. Та попри все це, як "остаточне" чи "завжди властиве жінкам" явище, варто зазначити ще і звикле (в т.ч. і творче) впорядкування ними до стану краси усього "свого, особистого", що для кожної жінки має значно більше значення, аніж для чоловіків. Саме на цьому рівні - що саме "своє", і що "не своє", - схоже, й відрізняються нині жіноче і чоловіче в мистецтві. Тобто - над чим саме митець працює, так? )
    Для чого всі ці сентенції? Лише задля точнішого увиразнення цих, щонайменше, двох пунктів, за якими адміністрація ПМ і пропонує наразі (щоправда і досить умовно) поділяти географію творчих світів поезії наших авторок. Поділяти для того, аби чіткіше являти читачам відмінності, кожні з яких і самоцінні, і взаємопов'язані, але за ступенем свідомого чи не надто усвідомленого керівництва ними, опанування ними, і можна поділяти наших авторок на, скажімо, дві, звичайно, досить ефемерно складені групи.
    До чого тут поетична еротика? Бо в еротиці - це найбільш, ймовірно, очевидно.
    Отже, так би мовити, можливі "містично-ірраціональні" сфери еротики в поезії наших авторок:

    І. Сфера "еротичного самовираження, самовідчуття, самоусвідомлення, самопоказу", що здійснюється всіма поетичними засобами більш або менш уміло, більш або менш усвідомлено.

    ІІ. Сфера "контекстного еротичного розширення" - себто відбувається ще й поетична еротизація простору, яка теж здійснюється всіма поетичними засобами більш або менш уміло, більш або менш усвідомлено, але межі жіночого "я" "захоплюють" все, про що йдеться в творі. При чому сфера (І) суто "еротичного самопоказу, самоусвідомлення" може бути і поміж рядками...

    Власне, навіть розуміючи, що кожна авторка може у своїй творчості вдало оперувати обома сферами, пропонується нині представляти еротичну поезію ПМ саме цими двома сферами, звичайно, уточнивши й імена, й подробиці такого "містично-ірраціонального" поділу. )
    ..........................................................

    Так як, приміром, на Фейсбуці акцентування авторів засобами голосування, чи опитуванням обмежене приблизно 40-ма позиціями, то адміністрація ПМ планує створити два одночасних голосування.

    І з врахуванням усього вище написаного ми можемо, наприклад, спробувати сформувати два опитування - прошу авторок надсилати свої пропозиції - URL рубрики на своїй сторінці, чи окремого вірша, які докладатимемо до імені авторки.

    Перше
    І. Безпосередність самоусвідомлення. Жіноча еротична поезія на ПМ.
    Кого читали? Хто сподобався"
    - (назва і склад учасниць ще уточнюються)

    Олена Багрянцева
    Ольга Бражник
    Патара Бачія
    Любов Долик
    Юлія Гриценко
    Світлана-Майя Залізняк
    Ірина Зелененька
    Юлія Зотова
    Жінка Золота
    Марина Єщенко
    Людмила Калиновська
    Марія Кореновська
    Наталія Крісман
    Рудокоса Схимниця
    Анна Малігон
    Юлія-Ванда Мусаковська
    Мар'яна Невиліковна
    Лілія Ніколаєнко
    Ондо Линде
    Олена Осінь
    Ганна Осмоловська
    Мрія Поета
    Оксана Пухонська
    Сін Семілья
    Олена Ткачук
    Яна Устимко
    Шувалова Ірина
    Шутко Маріанна
    Шешуряк Юлія
    Ірина Шушняк-Федоришин
    Оксана Яблонська
    Наталка Янушевич
    ..........................

    Друге
    ІІ. Магія еротизації простору. Жіноча еротична поезія на ПМ
    Кого читали? Хто сподобався"
    - (назва і склад учасниць ще уточнюються)

    Наталка Бельченко
    Бенедишин Любов
    Юлія Броварна
    Іванина Василина
    Ната Вірлена
    Тамара Ганенко
    Наталя Годун
    Гренуіль де Маре
    Зоряна Ель
    Світлана Ілініч
    Наталя Клименко
    Софія Кримовська
    Світлана Козаченко
    Ольга Лахоцька
    Любов Лібуркіна
    Оксана Лозова
    Світлана Луцкова
    Оксана Мазур
    Ніка Новікова
    Олеся Овчар
    Ганна Осадко
    Вікторія Осташ
    Ірина Пиріг
    Тетяна Рибар
    Адель Станіславська
    ..............................................





    Він.
    Чоловіча еротична поезія на ПМ...

    ........................................................

    (Сподіваюся, що далі буде)


    Коментарі (17)
    Народний рейтинг -- | Рейтинг "Майстерень" -- | Самооцінка -