Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Сергій Жадан (1974)

Рубрики / 2011

Огляди ⁄ Переглянути все відразу

  •   Полкові барабани
    Скільки минуло часу,
    скільки всього трапилось,
  •   "Свобода" (2 бердичевські євреї)
    Свобода тримається на трьох китах:
    ринок, демократія, і кулі в животах.
  •   Мій старий
    Мій старий, який помирав, вихаркуючи легені,
    так і не встиг зрозуміти, що сталось з його країною,
  •   Синай
    «Ти завжди тримав при собі свою втому.
    Давай, зупиняйся і засинай».
  •   Кінець жовтня
    Тішитись із такого сонячного часу.
    Осіннє повітря, витікаючи з долин, натрапило
  •   **
    Я бачив як ти записуєш чужі адреси
    на серветках, рахунках і в телефонах,
  •   Це все колись почнеться
    Усе, що ти побачиш уві сні –
    твої аеродроми запасні,
  •   Малий
    Малий сидів так довго, що змінилася Конституція.
    І всі його жінки народили й пустили корені.
  •   ***
    Іще існує відчуття,
    що все гаразд,
  •   ***
    Кожного разу,
    коли вони зустрічалися,
  •   Двори
    Глибокі подвір'я, на яких уночі не чути нікого,
    лише яблука падають в жостку траву, пробиваючи листя.
  •   + + +
    Білі люди – жорстокі люди,
    чорна шкіра їм ріже око.
  •   + + +
    Вони сказали: за що ти тримаєшся, брат?
    Мало в твоєму житті було бід і втрат?
  •   + + +
    Ми приїхали поночі, рухаючись крізь пітьму,
    караваном із трьох позашляховиків,
  •   + + +
    І що це була за осінь, з утечами та кредитами:
    зупинки у різних норах і переїзди потому,
  •   + + +
    Ріки завжди її роблять іншою,
    скільки б вона їх не перепливала,

  • Огляди

    1. Полкові барабани
      Скільки минуло часу,
      скільки всього трапилось,
      а вони знову з’являються на вулицях міста,
      з якого їх вибивали десять – п’ятнадцять
      років тому, з якого вивозили їхні
      тіла в теплих шкірянках, що
      диміли кров’ю та порохом.

      Знову тримаються хідників
      та перехресть – підлітки в кросівках
      і гостроносих черевиках, перекрикуються
      в свої телефони, вигукують прокляття
      на адресу диявола, котрий веде їх
      за собою вперед
      до смерті
      та забуття.

      Історія – гральний апарат,
      завжди заряджений для тебе
      чиїмись руками.
      Нічого не трапляється з недогляду,
      все повертається на свої місця.
      Країна, що пробуксовує в жовтих
      снігах депресії потребує нової крові,
      тому безіменні агітатори
      знову вербують на спальниках
      і в трамваях цих юних бойовиків,
      завтрашніх генералів,
      готових стати до великого переділу,
      готових битися за кордони,
      лаштувати погроми
      в офісах та на автомийках.

      Не залишай мене, вітчизно,
      не виїжджай услід за зірками,
      лишайся зі мною в присмеркових парках
      із залізними коробками ігрових автоматів,
      які хтось зарядив чорними
      серцями підлітків.
      Якщо і ти залишиш мене,
      чи стане мені впевненості
      бити в полкові барабани,
      відправляти їхні листи,
      займатися кореспонденцією
      з дияволом.

      Спробуймо ще раз:
      час повертається на старі помешкання
      і не знаходить там наших слідів.
      Діти все такі ж відважні
      в своєму небажанні здаватись без бою,
      тому крокують за барабанщиками,
      в своїх кросівках, спеціально створених
      для того, аби переходити
      в наступ.

      Не залишай нас, надіє,
      тієї пізньої золотої пори,
      коли ми будемо ділити здобич,
      із відчаєм знищуючи
      запаси любові
      на військових складах вітчизни.



      Коментарі (1)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    2. "Свобода" (2 бердичевські євреї)
      1.

      Свобода тримається на трьох китах:
      ринок, демократія, і кулі в животах.
      Іноді просто на кулях в животі.
      Зараз розповім як це буває в житті.

      Герої епопеї,
      два бердичівські євреї,
      креативили в Голандії
      фінансові ідеї:
      береш кредит,
      купуєш аудит,
      і хай доводять, хто з вас бандит.
      Ділились по совісті, наче брати,
      є куди рости,
      коли рубаєш хвости.
      Чесна праця,
      нескорена нація,
      вас вітає українська еміграція.

      +

      Свобода відкрита своїм і чужим.
      Тим більше – в Україні міняється режим.
      Можна навіть пропхати закон –
      чувак в мінюсті
      з поганаловом Флакон:
      має знайомих серед опозиції,
      свій серед міліції та органів юстиції.
      Всидів у кріслі, не двинув коні.
      На якомусь фото обіймає Берлусконі.
      Стаєш під крило.
      Вкладаєш бабло.
      І робиш вигляд, що тебе тут не було.

      +

      Ось компаньйони сидять за столом.
      Кавказька кухня в ресторані «Шалом».
      Повар-торчок, розстріляний бачок,
      і смак дитинства – водка «Горбачов».

      Зорі висять,
      наче псячі серця.
      Окремо – зорі Бога-сина,
      окремо – Бога-отця.

      «В країні реформи, - говорить Флакон, -
      Потрібно бути останнім мудаком,
      щоб стояти збоку.

      Я ось не стою».
      І давай накручувати долю свою.
      «Впіймають, можуть по повній впаять.
      Тому мені половину,
      і вам по двадцять п’ять.
      Головне – свободи ідеї засадничі.
      Підіймемо з колін ваш чортів Бердичів!»

      Друзі слухали його як знавця,
      щоправда, не дослухали чомусь до кінця -
      спочатку накурили,
      потім щось наговорили,
      і всім рестораном їх довго мирили.

      «Камон, мен,
      давай без імен.
      Що ти як артистка театру «Ромен»?
      Торгуєшся тут, як готельна проблядь.
      В нас у Бердичеві так бізнес не роблять».

      +

      Готують проплату. Проводять транш.
      За пару тижнів добили ганж.
      Знищили колекцію кріплених вин –
      чекають з батьківщини добрих новин.
      Минає квартал. З кредитом голяк.
      Один нарешті долає переляк:
      «Ходімо до ребе,
      розкажемо про себе,
      ребе скаже все, що нам треба».

      +

      І ребе каже:
      «Той, хто іде,
      той знає, що каміння насправді тверде.
      Свобода, мен, вона без меж.
      Ну, і з межею буває теж.
      Коротше – не хочете гнити в тюрмі,
      їдьте в Бердичів, розрулюйте самі».

      +

      Друзі прилітають в новий термінал,
      Проходять контроль, декларують нал,
      Знайома з банку бронює готель,
      бавить, як може, дорогих гостей:
      гриби на столі
      й кримські кораблі:
      вітає, так би мовити, на рідній землі.

      Ось вони вмикають готельне тіві –
      а там репортери по лікті в крові,
      і якийсь сержант із геройським таблом,
      застосовує лом у боротьбі зі злом.
      І диктор коментує мінтовські понти,
      й намагається щось в цих кишках знайти -
      показує машину з мінюстівським босом
      і печального Флакона з паленим баблосом.

      +

      Один із друзів говорить на це:
      «Головне – завжди зберігати лице.
      Тут хоч куди, далеко не ходи,
      ця країна, мен, має дві біди -
      мудаки, адвокати і другі неадеквати:
      люди, що завжди вміють здивувати.
      Я, звісно, син трудового народу.
      Але ну його на фіг.
      Я вибираю свободу.
      Валимо, доки не взяли за хабар.
      Я винесу тьолку,
      ти платиш за бар».

      І коли Флакон
      здає їх телефон,
      вони говорять стосовно усіх цих реформ:
      «Камон, мен, давай без імен.
      Що ти устроїв тут оперу «Кармен»?
      Давай, босяк, це по ходу твій косяк.
      Без потреби після себе залишати висяк.

      Давай, ліміта, в тебе шанс – один зі ста.
      Пересидиш на Анталії різдвяні свята.
      Бабки можете лишити собі.
      Успіху вам в суспільній боротьбі».

      +

      А ребе, вислухавши їх, сказав:
      «Кожен порт і кожен вокзал,
      кожне шосе, що лежить між полями,
      так само поєднує, як і розділяє.
      Головне – це свобода як
      моральний закон.
      І взагалі –
      як можна працювати з таким мудаком?

      То ж у чому, питається,
      загадка ця?
      Загадка виключно у волі творця.
      І коли ми співаємо свої псалми,
      він дивиться на нас із космічної пітьми.
      Слухає наші співи сумні.
      Іноді підспівує.
      Іноді – ні».



      Коментарі (3)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    3. Мій старий
      Мій старий, який помирав, вихаркуючи легені,
      так і не встиг зрозуміти, що сталось з його країною,
      що зробили з нею всі ці фінансові генії,
      котрі торгують тепер у відкриту кожною її частиною.

      Моя мама, яка розпродала згодом усі його речі,
      і яка живе громадянським шлюбом з якимось дятлом,
      ховає від мене всі свої згадки й зітхання старечі,
      зачиняється на ніч від мене, щоби я не підслухав їх раптом.

      Він і досі торкає мене своїм кашлем, ніби шипами.
      Приходить до мене вві сні, дивиться чорним оком.
      І я знаю, найтяжче, що у нас є – це наша пам’ять.
      А найгірше, що вона лише тяжчає з кожним роком.

      Він називає мені імена лікарів, які його вбили.
      Сидить на ліжку напроти й кличе мене до помсти.
      Каже мені: «Малий, в тебе немає ні злості, ні сили.
      Ти їм здав свою злість, мов провідникові постіль.

      В тебе немає, малий, ні спадщини, ні країни,
      і всі твої друзі, малий, згоратимуть, мов комети.
      Блукатимете, як цигани, зникнете, як караїми.
      Раз уже все прогнило, спробуй хоча б нормально померти.

      Скільки можна терпіти їх голоси на сходах,
      будильники й окуляри, теплі щоденні предмети!
      Вирви їхні серця, надійно спинивши подих!
      Спали їх разом у ліжку, ніби старі газети!»

      І я витягаю бензин і старі корабельні канати,
      й розводжу в кімнаті вогонь, який усіх нас огорне,
      і знаю – ніщо не може мати над нами влади,
      окрім голосу крові, який заповнює горло.

      Добре, коли тобі сняться підпільники та герої.
      Погано, коли їх поява на тебе тисне.
      Ця влада посилює в мені любов до холодної зброї.
      Ця держава позбавляє мене почуття вітчизни.

      Країна, в якій виживання вважають талантом,
      де вся твоя біографія – список боргів і трупів,
      називає мене тепер злісно вбивцею і симулянтом,
      опитує свідків, які вціліли, шукає рештки отрути.

      Хай тепер прокуратура засипле мене своїм спамом.
      Хай потопом заллється вулиця кам’яниста.
      Хай з’являться миротворці й випалять чорним напалмом
      гарячі електростанції мого невтомного міста.

      Хай вони тепер спробують усе це без нас поєднати.
      Хай спробують врахувати небесні сумні коливання.
      Сонця священний вогонь заливає кімнати.
      Герої не помирають від стаціонарного лікування.



      Коментарі (9)
      Народний рейтинг: 6 | Рейтинг "Майстерень": 6

    4. Синай
      «Ти завжди тримав при собі свою втому.
      Давай, зупиняйся і засинай».
      Вночі він виходив на берег з дому,
      й дивився, як ніч пливе на Синай.

      Прострочений паспорт без фотографії.
      Іранські візи, мальтійські хрести.
      І небо рухалось звідкись з Аравії
      через затоку на блок-пости.

      І теж дивилось на нього мабуть,
      перетікаючи між споруд.
      Він знав, що тут його точно не знайдуть.
      Де завгодно, лише не тут.

      Можуть винюхувати в повітрі
      мову, дихання і сліди.
      Але всі вони виморочені і нехитрі,
      щоби прийти за ним сюди.

      Він буде вирощувати терпіння
      і прикладати собі до ран.
      Буде збирати на пляжах каміння
      і викидати його в океан.

      Буде згадувати все, що втратив,
      і забувати усе, що вмів.
      Буде рибалкам давати поради,
      щоранку чіпляючись до їх човнів.

      Любов формує маршрути наші.
      Господь стоїть із нами на пляжі.
      Стоїть між сухих, як пісок, арабів.
      Виловлює з хвиль дітей і крабів.



      Коментарі (3)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    5. Кінець жовтня
      1

      Тішитись із такого сонячного часу.
      Осіннє повітря, витікаючи з долин, натрапило
      на загати понад Атлантикою, і не здатне тепер
      вирватися, зупиняється, тьмяніє, заливає собою
      пасовища та береги.

      Коли все зміниться та спалахне, і голоси
      на холоді втратять свою хрипкувату
      розміреність, ніхто не згадає
      як зеленим вогнем
      в тумані горіли важкі квіти
      листопадової капусти.

      Цілу ніч перекочуються вагони,
      й провідники в них, як солдати останнього
      урядового батальйону, підтримують вогонь у печах.
      Доки підіймається дим над дахами нічних поїздів,
      і ще не розірвано зв’язок поміж нами,
      ми будемо діставатися міст і сподіватися,
      що залізниця в країні працюватиме до останнього,
      даючи нам із тобою шанс.

      І ось це тепло, і історії, які ти розповідаєш,
      схожі тепер
      на букіністичні магазини -
      я все вже читав,
      але так люблю цей досвід чужого життя,
      чиєїсь любові.

      В жовтні лишається твій розпач
      від неможливості змінити бодай слово
      у книгах поетів, яких
      ти тепер читаєш,

      лишається твоє здивування від того,
      що робиться в наших серцях,
      за нашої з тобою відсутності.

      2

      За потягом, у тумані, стояли фургони, циганський табір,
      що пустив коріння. Діти виганяли з трави диких котів,
      біжучи за ними сухою землею.
      Чоловіки сиділи під дверима фургонів,
      проводжали потяг із недовірою – мовляв,
      куди можна приїхати в такому тумані,
      коли корови щоранку приносять молоко,
      наче архангели добру звістку.

      Хтось із пасажирів розповів:
      - Іноді на них тут влаштовують облави.
      Передають у новинах: стільки-то
      осіб було затримано й відправлено
      на історичну батьківщину.
      - Це куди? – Запитали в нього. – В Індію?
      - В Сваляву.

      В Сваляві на них чекають дванадцять баронів.
      Сидять собі за дубовим столом в центральному ресторані
      й слухають радіо, в якому крутять для
      них теплу музику. Офіціантки ходять
      довкола, мов чаплі, і діти ховаються під столом.
      Світло падає з високих немитих вікон
      і голоси лунають на кухні – батьківщина
      для кожного з нас починається там,
      куди нас виганяють
      із райського саду.

      І ось ми з тобою перебираємо речі,
      готуючись до зими, і цей перехід
      від тепла до холоду,
      додає злагодженості
      нашим з тобою сумнівам.

      Хай облава омине ваші фургони, і захриплі пси
      не винюшать у повітрі ваші хатні гіркоти.
      Хай усі мисливці, послані поцілити ваші серця,
      виходять коров’ячими стежками
      на далекі передмістя. Бо все, з чим маєте
      справу – духи й тварини в чорній траві.
      Заговорюєте до них, доторкаєтесь
      до невимовлених і неназваних
      спалахів вогню.

      Таких як ви, загублених, завжди будуть
      боятися й оминати.

      Діти будуть зганяти з гнізд наполоханих птахів.
      Птахи, заспокоївшись, вертатимуться
      на власні гнізда.

      3

      Так довго в дорозі,
      що розгублене ними між шпарок у палубі яблуневе
      насіння приживається в волозі й поросі.
      Дорога – це час, потрачений нами на розуміння
      своєї загубленості. Дерева виростають
      на кораблях, що рухаються ріками.
      І ось восени кораблі
      вгрузають в мул, і стоять
      серед води і темряви.

      Що ти знаєш про дерева? Дерева пускають коріння
      в трюми й машинні відділення,
      добираються до присмеркових глибин
      і тих закутків, де сховано
      сухе зерно й запаси питної води.

      Що вони мають тепер робити
      на кораблях, які повільно йдуть на дно,
      обтяжені листям і гіллям?
      Коли будеш думати про дерева,
      думай про всіх, кого ти бачила в своєму житті,
      про довге коріння, яке пов’язує
      нас із життям. Коли будеш думати
      про зелені яблука,
      думай також про тих багатьох, хто працював
      на цій ріці, намагаючись хоча б на мить
      стримати її течію.

      Кінець жовтня.
      Жінки йдуть від берега.
      Вітер полоще важкі рушники,
      мов прапори переможців.

      Земля нагрівається і охолоджується.
      І ти нагріваєшся і охолоджується
      разом із нею.



      Коментарі (1)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    6. **
      Я бачив як ти записуєш чужі адреси
      на серветках, рахунках і в телефонах,
      як хвилюєшся, вичитуючи щось із преси,
      і виглядаєш знайомих в нічних вагонах,
      як бажаєш усім машиністам злагодженої роботи,
      як спілкуєшся з митниками, ніби з братами,
      пояснюєш їм як спинити і перебороти
      серце полів, що б'ється під снігом, мов під бинтами.
      Як розшифровуєш назви рослин і станцій,
      що трапляться їм на шляху зі сходу на захід,
      як непомітно вкладаєш до теплих школярських ранців
      бомби й ікони, що створять надійний захист.
      І ті з них, хто слухав уважно твої поради,
      ніколи вже не повернеться на свої обжиті вокзали.
      І дирекція залізниці, підраховуючи збитки і втрати,
      випитуватиме в свідків, що вони бачили і що їм казали.
      І оскільки ніхто не знає, де їх тепер шукати,
      де вони запалюють тепер золоті семафори,
      де вони шукають зірки і читають карти,
      і де туман уночі наповнює їх коридори,
      про них забуває останній колійний товариш,
      і на їхніх ганках ростуть трави перегірклі стебла,
      і лише ти одна про них усіх пам’ятаєш,
      тому що й вони усі пам’ятають лише про тебе.



      Коментарі (6)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    7. Це все колись почнеться
      Усе, що ти побачиш уві сні –
      твої аеродроми запасні,
      трава в басейнах і птахи в депо,
      осіннє пересіяне тепло,

      усе лежить під товщею морів,
      й команди торгівельних кораблів
      витягують із вугільного тла
      підводних духів ламані тіла,

      не сплять до ранку, збившись зі шляху,
      минають темінь – мічену, суху,
      з вогнем і льодом в серці та душі
      вганяються в негоди і дощі.

      І капітани чорної зими,
      ховаючись від втоми та тюрми,
      вже сваряться заведено в імлі,
      затоплюючи власні кораблі.

      Пропалюють ракетами туман,
      і висипають щедро в океан
      печальний чай цейлонських узбереж.
      Тепер і ти до ранку не заснеш.



      Коментарі (2)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    8. Малий
      Малий сидів так довго, що змінилася Конституція.
      І всі його жінки народили й пустили корені.
      Його адвокат перебрався до Штатів, прокурор – до Турції.
      І лише він сидів собі, як на вахті – пійманий, але не скорений.

      Сидів в одиночній, сидів у загальній, з арабами.
      Сварився з адміністрацією і займався самоосвітою.
      Сидів із замміністра зв’язку і якимись піратами,
      З пророками й прокаженими, з буйними та просвітленими.

      Ми самі вирішили його забрати, коли він звільниться.
      Приїхали й підхопили його під тюремними брамами.
      Аби не думав, що ми забули про нього за нашими війнами,
      аби знав, що ми пам’ятали про нього за нашими травмами.

      «Тебе там усі чекають, малий, - говорили схвильовано, -
      Всі наші, малий, сперечаються, яким ти приїдеш потягом».
      Говорили й дивились, що там було намальовано
      на його пожованій шкірі, що світилась під одягом.

      А там були намальовані пальми під церковними банями,
      і тяжкі якорі, з якими він схожий був на капітана без кітеля,
      і гарячі жіночі профілі, пов’язані якось з його коханнями,
      і голова Сталіна над лівим соском, мов голова Івана Хрестителя.

      І коли ми вже під’їжджали до міста, яке нас завжди єднатиме,
      і яке ми любили по-своєму за тепло та відданість,
      він попросив зупинитись і розглядав дими над комбінатами,
      ніби дивився на власне місто з безпечної відстані.

      Там, на в’їзді, на нього чекали боржники з кредиторами,
      з друзями й конкурентами, з сестрами й нареченими,
      з блаженними та сліпими, з радісними та хворими,
      з циганами й растаманами, татарами і чеченами.

      Чекали німі й поламані, згорблені та контужені,
      діти з гіркими прянощами й дівчата зі штучними перлами.
      Навіть померлі стояли в такому дзвінкому напруженні,
      що коли б не сморід, ніхто б і не знав, що має справу з померлими.

      Щойно він рушив до них, як вони озвалися,
      вітаючи його співами, вигуками і танцями,
      і кожен із них говорив сусіду: «Дивися, Вася,
      це ж малий повертається, малий повертається.

      Тепер він нарешті звільнить це місто від різної наволочі.
      Тепер він вилікує всі наші рани, між нас проходячи.
      Зцілить усіх тритонів у наших водоймах, що помирають, плаваючи,
      підійме на ноги наших дітей і далеких родичів.

      Славімо його у місті, що тримається вірою нашою.
      Стелімо дорогу йому пальмовим гіллям і своєю одежею.
      Малюймо його ім’я на ворожих будинках чорною сажею.
      Ділімося з ним своєю радістю світлою та безмежною!»

      І ось малий стояв поміж них, обіймаючи кожного -
      демонів із фаєрами, янголів із рваними крилами.
      Обіймав їх і розумів, чого їм усім це коштує.
      Обіймав і обмивав своє довге волосся червоним кріпленим.

      Обіймав їх, звертаючись до них піснями та віршами,
      і думав: «Куди їх вести такими стрункими лавами?
      Їм так легко сьогодні мстити, палити й вішати,
      оскільки відповідати завжди буде той, кого вони всі тут славили.

      Оскільки в наших містах, з нашим везінням і вдачею,
      нам і лишається хіба що виглядати за сонячною погодою,
      коли прийде Цар Єрусалимський з ідеями законодавчими,
      й прийме смерть за наші гріхи за обопільною згодою.

      Тому вони і шикують довкола мене свій святковий паноптикум,
      тому й виходять за мною з лікарень, тюрем та крематоріїв.
      Які пророки?! Вони не вірять навіть синоптикам.
      Вони навіть Царство Боже вважають окупованою територією.

      Вони бояться насправді, всі ці нарвані й стримані.
      Бояться свого азарту і власного зцілення.
      Бояться мого слова, бояться мого імені.
      Й боятимуться його до смерті. Навіть довше –
      боятимуться до воскресіння.

      Боятимуться, оскільки справді мають чого боятися,
      мають що приховувати від дітей, матерів та демонів.
      Тому де вони – мої сльози, де моя чорна п’ятниця,
      де сліди на моїй розмальованій шкірі від палиць і ременів?»

      За ним котились важкі фургони з якимись потворами,
      і вагітні жінки несли за ним чиїсь голови на срібній таці,
      і п’яні янголи літали над ним повітряними коридорами
      від трамвайної лінії
      до сортувальної станції.



      Коментарі (2)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    9. ***
      Іще існує відчуття,
      що все гаразд,
      та до пуття
      це відчуття ні я, ні ти
      в собі не можем віднайти,
      тому сприймаємо життя
      з відсутністю мети.



      Коментарі (7)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    1. ***
      Кожного разу,
      коли вони зустрічалися,
      коли сварилися
      і сперечалися,
      все перекочувалося
      і не закінчувалось,
      і кожного разу
      повітря засвічувалось...



      Коментарі (12)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    2. Двори
      Глибокі подвір'я, на яких уночі не чути нікого,
      лише яблука падають в жостку траву, пробиваючи листя.
      Жінки у вересні чутливі, наче пальці сліпого,
      наче в кожній із них ще один голос прокинувся і оселився,

      і озивається тепер до мене, і говорить зі мною,
      пояснює мені речі – таємні та очевидні:
      що навіть вода у вересні темною стає і мутною,
      пам'ятаючи все, що з нею трапилося у липні;

      що у вересні жіноче дихання гріє, ніби каміння,
      прикладаєш його до горла, аби спинити застуду,
      що в жінок восени прокидається дивне вміння -
      бачити в темряві кожну стежку і кожну споруду;

      що навіть остання вуличка зі своїми псами,
      з брамами зачиненими і нічними трамваями
      є прихистком для нас усіх із нашими голосами,
      є притулком для світел, які ми в собі тримаємо.

      Тепер і нам, думаю я, доведеться пройти крізь зиму,
      яка вже стоїть і чекає за міською стіною.
      Навіть якщо я вас і не виведу, я все одно ітиму,
      тож і ви не спиняйтеся, ідучи за мною.

      А всім, хто лишається тут, у своїх вересневих будинках,
      чоловікам і жінкам, дітям, старим і пропащим,
      всім, хто просіює час в аптеках, школах, на ринках,
      всім, хто збирав дбайливо свої кольори і пахощі,

      всім ряженим і переродженим, хворим і порятованим,
      всім стійким і розгубленим під темрявою терпкою,
      всім, хто любить у цьому місті без сумніву та утоми,
      всім вам теплої зими і тихого спокою.

      Інею вам на дахах, сонця на гратах.
      Гарячої вам зневаги і знання головного.
      Народжуйте веселих дітей.
      Помирайте в своїх кімнатах.
      Кидайте це чортове місто.
      Повертайтеся в нього.



      Коментарі (5)
      Народний рейтинг: 6 | Рейтинг "Майстерень": 6

    3. + + +
      Білі люди – жорстокі люди,
      чорна шкіра їм ріже око.
      Вони мурують для чорних споруди,
      й готують для чорного там мороку.

      Лаштують чорному підлу підставу.
      Шиють чорному робу на виріст.
      І не відпускають ні під заставу,
      Ні під
      під-
      писку про невиїзд.

      Тримають чорного, як лева у ямі,
      ламають ребра з усієї злості,
      і позбавляють навіть в уяві
      свободи зібрань і свободи совісті.

      І чорний іде на команду пастушу,
      з кулаками в кишенях роби,
      і волочить свою чорношкіру душу
      ринками Азії та Європи.

      А вночі з усією своєю бідою,
      зі співом тягучим і сміхом навмисним,
      чорні, мов камені під водою,
      лежать, зливаючися із киснем.

      - Що нас гнало з наших кордонів
      в це мерзле світло? Що і для чого?
      Хто нас завів до цих коридорів? -
      тихо запитує чорного чорний.

      Навіщо нас споряджали в дорогу
      й вирощували емігрантські мрії
      наші жінки, що забули тривогу -
      легкі від голоду та малярії?

      Чи не краще було залишатись удома
      і помирати на власних пляжах,
      де кожна дюна чимось відома,
      і кожна хвиля щось та й важить?

      - Знаєш, ми з тобою не перші,
      хто рвався на північ фурами й човнами
      в темних ранах і рваній одежі, -
      відповідає чорному чорний.

      Всі ми йшли за піском і травою,
      за сонцем, що рухалось, як медуза,
      де небо так низько висить над тобою,
      аж в ньому іноді видно Ісуса.

      Всі ми знаходимось в цих лещатах,
      і, додому вертаючись хіба що на ніч,
      горбатимося, як раби у штатах,
      на ліберальну білу наволоч.

      Тому що білі забули сором,
      і якщо вже потрапив до їх павутини,
      клали вони з великим прибором
      на всі конвенції з прав людини.

      Їх не хвилюють наші втрати,
      вони звикли тримати нас в чорному тілі.
      Але пророки були сомалійські пірати -
      за це їх і розпинали білі.

      І Матір Божа в зимових гетрах,
      курячи люльку, гріючи нерви,
      палила багаття на площах гетто,
      розігріваючи дешеві консерви.

      І нехай позбавляють нас нашого простору,
      і вогнем заливають наші повстання -
      це для нас із тобою чорні апостоли
      редагували свої послання.

      Машини їхні – давно несправні,
      і промови їхні – хитрі й противні.
      І ріки на півночі течуть насправді
      так само впевнено, як і ріки на півдні.

      Головне – тримай при собі свою віру,
      свою любов і свою упертість.
      Спаситель – він не зважає на шкіру,
      він зважає на солідарність і чесність.

      Спаситель дбає про коріння й листя,
      Спаситель рухає череди й хмари,
      щоби ми з тобою не загубилися,
      міняючи гостели й вуличні бари.

      Він спиняє смарагдову кров у венах,
      й врівноважує всі виробничі тарифи,
      і тютюн йому залягає в легенях,
      і росте собі, як коралові рифи.

      І все є так, як повинно бути.
      Все трапляється і все буває.
      І серце його нас щоранку будить,
      підтримує,
      змучує,
      убиває.

      "Буквоїд"

      Коментарі (6)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    4. + + +
      Вони сказали: за що ти тримаєшся, брат?
      Мало в твоєму житті було бід і втрат?
      Мало крові й жовчі було в твоєму житті?
      Спитаєш у прокурора, які тобі світять статті.

      Вони заспокоювали: не переймайся ти так.
      Ось тобі всі адреси, ось квиток на літак.
      Вигребеш поступово, ти ж не останній псих.
      Потрібно вміти вчасно здати усіх.

      Ти постарів, брат, тому давай без образ.
      Час змінився на краще – подивися на нас.
      Якщо дуже довго сидіти коло ріки,
      Рано чи пізно вниз попливуть мертвяки.

      Вони говорили про сім’ї та біржовиків,
      про трабли з бюджетом й афганських бойовиків,
      про польський ринок і про китайський прорив.
      Я їх спочатку слухав, а потім заговорив:

      Я народився в країні, якої немає давно.
      Я сам її знищував і пускав на дно.
      Я ховав цю країну, коли вас ще не було.
      Так що не вам мені розповідати про родинне тепло.

      Я прийшов у цей бізнес з вулиці, ще за совка.
      Я точно знаю, що класова рівність – найбільш нетривка.
      Я палив кооператорів у вісімдесятих,
      і в дев’яностих бомбив фірмачів.
      Я ніде не вчився політекономіки,
      і сам нікого не вчив.

      Я торгував усім, що має якусь ціну,
      газом, лісом та боєприпасами через фірму одну.
      Я завіз стільки товару через одеський порт,
      що коли по п’яні тонув,
      за мною тонув ескорт.

      Я вивозив теплих банкірів у приміські ліси.
      Купував губернаторів і продавав голоси.
      Я, на відміну від вас, пам’ятаю про кожну з утрат.
      Бачиш цей шрам, синок - це на мене впав банкомат.

      Навіть в двотисячних, коли з’явилися ви –
      діти лібералізму, вершники без голови,
      я топив кораблі й переходив босоніж моря,
      доки Варна й Констанца пам’ятали моє ім’я.

      І все, що ви знаєте про католиків та мусульман –
      лише туман, густий прибережний туман,
      в якому ви губитеся, як піонери в кущах,
      або як невчена піхота в травневих дощах.

      Немає жодних невірних і жодних святих,
      немає жодних відмічених і жодних простих,
      жодних партнерів, жодних, синок, ворогів –
      є лише наше сонце, вмерзле поміж снігів.

      Є лише наші жінки, які нам спиняють серця.
      Є лише наша подяка, як вигадка від творця.
      Подяка, яку відчуває риба,
      коли ріка промерзає до дна.
      Бо там, де для вас триває партнерство,
      для мене триває війна.

      Є лише ті, кого ми ховали й кого несли,
      неважливо, де саме вони полягли, неважливо, коли.
      Є лише наші радість і вміння, котрі не зникнуть ніде,
      А всі нюанси ведення бізнесу
      завжди вирішить одна РГД.

      І що ви мені говорите про долари та рублі,
      нам із вами лежати в одній землі,
      а наша земля, наче віра – вона глибока й тверда,
      і з цього боку її повітря, а з того боку – вода.

      Час не змінюється, змінюємося ми,
      розбиваючися в гівно чи виходячи із тюрми,
      переходячи через кордони чи повертаючи давні борги,
      і якщо хто й прийде на ваші поминки – це друзі та вороги.

      І все, що я говорив їм, і що вони говорили мені,
      виривалося з горлянок і запалювало вогні,
      і ці вогні горіли в темряві, як маяки,
      на які виходили з темряви
      зомбі, привиди, мертвяки.

      "Буквоїд"

      Коментарі (4)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": 5.5

    5. + + +
      Ми приїхали поночі, рухаючись крізь пітьму,
      караваном із трьох позашляховиків,
      обійшли перевал, що лежав у густому диму
      і прострілювався одним із піхотних полків.

      На подвір’ї було вже чути сусідів та їх рідню,
      і в морозне повітря здіймалася анаша,
      і похмурі бійці грілися коло вогню,
      набиваючи навчено запасні ріжки з калаша.

      У кімнаті стояли жінки – юні й старі.
      Щойно ми увійшли, вони відступили вбік,
      і тримали в руках військові тяжкі ліхтарі,
      розганяючи тіні з вилиць і темних повік.

      Капітан промовив: сестро, усі шляхи,
      що вели сюди, всі дороги й стежки,
      нині світяться в темряві, й втомлені пастухи
      ними тихо бредуть, допиваючи вперто пляшки.

      Всі потоки, сестро, всі холодні ставки,
      перестуджені, мовби горла малих дітей,
      нині срібно горять, і навіть низькі зірки
      загусають вгорі відлунням добрих вістей.

      Твій малий, коли виросте, знатиме всі слова,
      що лише існують, він зможе назвати все,
      в ньому буде наша печаль і наша злість больова,
      що заводить нас, єднає нас і несе.

      Його будуть слухати звірі, птахи й вужі,
      йому стане любові, щоби завжди стерегти
      перехоплені нами колони та вантажі,
      контрольовані нами долини, висоти й мости.

      Адже доки діти народжуються від нас,
      доки вони ростуть на нашій землі,
      доти є кому битись за кожну з пристріляних трас,
      доти є ким поповнити лави - невтомні й злі.

      Доки духи й померлі приходять з нами сюди,
      нас не стримає жоден Спаситель і жоден Аллах.
      Все минуще, сестро, вічні лише сліди
      від шрапнелі та куль на наших чорних тілах.

      Хай малий сприймає помсти науку важку,
      хай навчається справі та поміж нас росте, -
      капітан покопався у похідному мішку,
      і поклав до ліжка старий заводський ТТ.

      І тоді ми всі, ті, хто стояв за ним,
      почали діставати ножі, амулети й прути,
      хтось дістав наваху з руків’ям твердим і міцним,
      і ступив назад, щоб інші могли підійти.

      Там уже лежало золото й килими,
      порцеляна, бронза, й купа теплих речей,
      і стояло за вікнами небо чорне зими,
      і дими підіймалися в нього з сільських печей.

      І одна з жінок, із ліхтарем у руці,
      наче відьма з місяцем, вийшла в глибокі сніги,
      і за нею рушали всі пастухи та бійці,
      і ступали снігом, ніби не мали ваги.

      "Буквоїд"

      Коментарі (1)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    6. + + +
      І що це була за осінь, з утечами та кредитами:
      зупинки у різних норах і переїзди потому,
      дзвінки з чужих телефонів, що були настільки убитими,
      аж помирали в руках від виснаження та перевтоми.

      Але вона мовчала й дивилася, ніби дійсно втішалася
      усім випадковим будинкам з дахами холодними.
      І навіть коли можна було піти – вона лишалася,
      і навіть коли можна було залишитись – вона виходила.

      А на ніч вона читала мені церковні збірники,
      оскільки ми й не мали тоді особливого вибору:
      про всі ці дива святого Антонія, які мені видавались спірними,
      там, де він виходить на берег і проповідує перед рибою,

      розповідає рибам про те, що всіх нас об´єднує:
      про чорний папір повітря, на якому вже все написано,
      про страх, який ми долаємо, про сни, що стають об´ємними,
      наповнюючись нашим диханням,
      нашим голосом
      і нашими рисами.

      Розповідає про вітер під шкірою, який робить нас витривалими,
      про жіноче довге волосся, до якого прив´язуєшся,
      про глибокі проточні водойми, в яких не варто рибалити,
      аби не виловити птахів із рваними м´язами.

      Стоїть і говорить рибам, не маючи ні втоми, ні голоду,
      про ненадійність тонких плавників, якими вони тут рухають.
      І риби слухають його, вистромивши з води свої голови.
      Задихаються, але слухають.

      "Буквоїд"

      Прокоментувати
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

    7. + + +
      Ріки завжди її роблять іншою,
      скільки б вона їх не перепливала,
      вони обступають її чеканням і тишею,
      і тиша ця залягає в ній, довга й тривала.

      Ріки виповнюють її звички і рухи,
      зігрівають її піском, сіллю та очеретом,
      течуть повз неї на Південь без смутку й напруги,
      і повітря над ними гірчить листям і теплим медом.

      Ріки завжди її позбавляють спокою,
      і печалять гирла з затонулими баржами,
      їй шкода рибалок над нічною затокою,
      й безпритульних птахів над мокрими пляжами.

      Тоді вона собі не знаходить місця,
      й слухає птахів голоси крикливі,
      і животом, наче теплим місяцем,
      відчуває, як надходять припливи.

      Вона схожа навіть на цю воду чимось,
      чимось вони подібні з темною течією.
      Мені здається, вона багато чого в неї навчилась –
      зникає разом із нею,
      повертається разом із нею.

      "Буквоїд"

      Прокоментувати
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --