Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Вікторія Торон

Рубрики / Портрети


Огляди

  1. Вона
    Вона буває метушлива, з нервовим сміхом недоречним,
    книжок роками не читає і не вжива розумних слів,
    а чоловік її на людях -- в манерах вишукано-гречний,
    із бурштиновими очима з темно-палких жіночих снів.

    Вона завжди в життєвій прозі —чи у дворі, чи на городі;
    час розмежований натроє —вечеря, снідання, обід...
    Невпинно рухаються крила, в завзятті юному пророслі
    у ті роки, як прокладали вони у парі перший слід.

    Її би можна пожаліти, але сміється вона вголос,
    біжить, розхитуючи кладку, понад обмани і роки;
    і так заведено між ними --усе, що мужем розкололось,
    їй треба склеювать довіку, що Божий день, у дві руки.

    Вона живе, неначе пісня, земного й вічного на стику,
    в кишенях бляклого халату —прощення й вірності ключі.
    І я чомусь її згадала під звук схвильованого крику
    гусей, що клином розщепили небесну сферу уночі.

    2015



    Коментарі (6)
    Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": 5.5

  2. Подруги на Подолі (у 80-х рр.)

    (пам’яті Поліни і Христини)

    У нічником освітленій кімнаті
    Старенькі дві—обидві глухуваті—
    Ведуть розмову—кожна про своє.
    В подолах—руки, теплі і великі,
    І спогади, як паралельні ріки,
    Задума з срібла пам’яті кує.

    Одна—з старого київського «панства»,
    подільського заможного міщанства,
    давно згубивши статки родові,
    пригадує, як їздили на санях
    у сутінках, засніжених і ранніх,
    як всі були ще юні і живі.

    А потім—і Різдва уже не стало,
    І всі її брати кудись пропали
    ( Мовчання заморожує чоло),
    Робота у пекарні в довгі ночі
    І Куренівка в селевім потоці,
    І молодість—неначе й не було.

    У неї—срібна пряжка у шкатулці
    І стопка—у кустарній палітурці—
    Журналів принципового зразка,
    Де хтось суворий, з грізною бровою
    Трима за шкірку сильною рукою
    Хирлявенького горе-шкідника.

    Там заголовок кожному чеканно,
    Мов з неба, сповіщає невблаганно,
    Що «Сорную траву из поля—вон!»,
    Й вона, що разом з «сорною травою»
    Лиш дивом не наклала головою,
    Розплутує минуле, ніби сон.

    Щоденно, в окулярах і хустині,
    В старенькій, але випраній кофтині,
    Іде вона, кульгаючи, крізь двір
    Відвідати ровесницю-селянку,
    Спрацьовану в колгоспі вінничанку,
    Занесену вітрами на Поділ.

    Гойдаються дві сповіді-трамваї.
    Киянка української не знає,
    Тож часто, розігнавшись попервах,
    Обидві зупиняються в напрузі
    Й одна на одну дивляться в конфузі,
    Заплутавшись у значеннях-словах.

    І знов рушають пам’яті вагони,
    що в різні боки перетнуть кордони
    й опиняться на різних полюсах.
    Одна з них говоритиме про гОрод,
    А інша їй—про поле і про голод,
    І як зерно ховали у трусах.

    Тут-- «заговор врачей» (в колишній пресі),
    А поруч йдеться про селянський всесвіт,
    Що пульсував у полі і дворі,
    Про подруг незабутніх і про ланку,
    Стерню, литки у крові від світанку
    І сон в стіжках під небом до зорі...

    Сидять вони і сяєвом сіяють,
    Обдзвонені тринадцятим трамваєм,
    Зміряючи глибини лихоліть.
    І пам’яті схвильованій належить
    Це золото, вціліле від пожежі
    Найгіршого з розбурханих століть.

    2015














    Коментарі (11)
    Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": 5.5

  3. Серце жінки
    Тому і не навчилась вибирати,
    бо їй усе здавалося—це гріх:
    якщо Господь зустрітись допоміг,
    негоже власний вимір докладати.

    І ще—була туманною дорога
    й було оце космічне відчуття,
    що кожний перший зустрічний—дитя,
    дитя своєї матері і Бога.

    І у коханні вірною була,
    в уяві їх невидимо хранила
    з чеснотами, якими наділила
    дражливі їхні душі і тіла.

    І кожного тягнула на собі
    у помислах, як посестра, по схилу,
    і тихо дивувалася, безсила,
    своїй, без пристановиська, судьбі.

    Голівко бідна! Щось воно не так,
    щоб з ввічливості не сказати гірше.
    Хто чесний—відійде, не зрозумівши,
    а хто нечесний—згубить за п’ятак.

    Ні благ вона земних не досягла,
    ні справжньої взаємності не мала,
    але коли в лікарні помирала,
    всміхалась, бо щасливо прожила...

    2014



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  1. Гейша
    Дріботять ощадні мої кроки; рівна, під кутом належним, спина
    злегка нахиляється до тебе — гостя дорогого на цей вечір,—
    і сідаю я перед тобою, підігнувши стиснуті коліна,
    відчуваю погляд твій і чую награну упевненість у речі.


    Бачиш — кімоно моє сьогодні журавлями вишите у танці,
    бачиш ти — обличчя моє біле від Хоккайдо сніжного біліше,
    і коли чоло я опускаю, знаєш ти — усі ми в чомусь бранці,
    та з усіх ув’язнена найбільше жінка у красивій своїй ніші.


    Тут, у ці години вечорові я для тебе — розмаїта ширма,
    сховок від обов’язків і світу, що нікому слабкість не прощає.
    Шепчуть рукави мої широкі,і краса, наведена картинно,
    так, як і століття перед нами, зцілює тебе і захищає.


    Слухатиму я тебе сьогодні, й сямісен лунатиме повільно,
    язика розв’яже тобі саке, що нагрітим я тобі налила,
    і коли, розчулений, удома ти до жінки звернешся прихильно,
    поспішить дітей вона укласти — потай мені вдячна і щаслива.


    Але вже наранок в електричці ти почнеш повільно кам’яніти,
    і у труд поринеш, що бездушно, як недуга, виснажить до краю,
    і коли ти втомишся блукати у ворожій пустці цього світу,
    журавлів танцюючих згадавши,позови мене — я зачекаю.

    2015




    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --