Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Тата Рівна
Про себе крилато не можу - бо крила обрубано зранку.
Я просто пегас стриножений, припнутий під ганком...




Інша поезія ⁄ Переглянути все відразу

  •   сучліт (рефлексія како-фонічності)
    бездарно некрасиво лягають — рядки за рядками —
    у роби рутинних строф
  •   Моцарту Себястьяна Швайкерта у Львові
    пам‘ятник у камзолі
    міг би бути доречним
  •   шлях поета
    ти вимучуєш тексти ніби народжуєш мертвих людей
    вони оживають коли ти уже не маєш на це надії
  •   ***
    у червоних вітрилах все більше та більше тривог
    усе менше надій поривань — безголоса печаль
  •   Автопортрет - 39 (у домашньому інтер‘єрі)
    я витратила себе на примус жити
    у залишку чистої води — немає
  •   Мілані
    моя маленька пір‘їнко —
    ти у останній кімнаті
  •   хустка
    мені було десять – у великому світі
    гинули чужі люди
  •   Незворотність абсурдного
    П‘ята ранку, лунко й холодно, не приходять думки
    Порожнеча, немає сну ні в одному оці
  •   Фудзі
    із книги «Дівчинка Босха»
  •   День народження
    у кролика без очей – день народження
    йому сьогодні – дев’яносто п’ять

  • Інша поезія

    1. сучліт (рефлексія како-фонічності)
      бездарно некрасиво лягають — рядки за рядками —
      у роби рутинних строф

      поети чи віршороби чи віршограї
      невпинно затято майструють своїх буратіно —
      на радість мишам і демону кальциферу

      й суне додому втомлений автор — самотній ніби
      Харон посеред царства схололих душ
      в тролейбусі дерев‘яному
      серед густого запаху вичавлених за день містян
      повз прапори біг бордів —
      «давідофф» «вікнарьофф» «стадо корофф» — повз
      біг маги біг маглів аптеки та кантори —
      до Дону та Сяну — додому — у душ! —
      за двері броньовані бо
      понадміру горілим чути —
      зомбосвіт — ненадійне благо таким
      як той один один нуль один

      примушує битися головою о стіни
      читання рядків
      у робах бездарних строф
      і викидатись на берег і живота розпорюючи —
      ілюструвати протест
      кишками

      коли він помре — наш втомлений автор —
      на похороні його
      письменники будуть їсти балакати плакати
      й обмінюватися
      книжками

      (с) Тата Рівна, 2022



      Коментарі (2)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    2. Моцарту Себястьяна Швайкерта у Львові
      пам‘ятник у камзолі
      міг би бути доречним
      на думку усіх сведущих
      культурного коду адептів

      міг би стояти у місті
      красивим великим знаком
      фалічно-музичним знаком
      причетності до культур
      красивим як — дім культури
      красивим як псевдоквартали
      якихось помпезних будинків
      де зараз сидять —
      профспілка
      бюро шоурум
      та собес

      майбуть
      міг би бути доречним
      але зробили без

      жахливі позбавлені люди
      чеснот і можливо цноти
      і точно без профосвіти —
      їх гнати б у шию та —
      сьогодні керують світом
      антихристи (без профосвіти)
      і ставлять свої ідеї
      на площах хороших міст
      де пахне накопана кава
      заварена правильно кава
      й неправильно теж заварена
      своїм ароматом п‘янить
      і листя кленове опале
      у лиця інтелігентні
      підірване вітром ніби
      класична соната — летить

      а тут їм поставили нащось —
      напевно оті що й Подолу
      втулили велике та чорне
      дуже страшне оте —
      цей пам‘ятник — без інструмента
      без кучерів —
      без камзолу —
      вам кожна дрібна дитина
      розкаже —
      це ж — просто змова
      це точно велика змова
      убити у нас красу
      красу красу красу
      убити у душах наших
      на наших прегарних площах
      позбавлених майже зовсім естетики та краси
      естетики та краси
      у наших містах прадавніх
      що знали часи і кращі
      усе чим вони пишались
      а будуть тепер конати від сорому та страждань

      бо хто вам таке дозволив
      а їм хто таке дозволив
      той пам’ятник без камзолу
      у соціум наш нести
      зробіть нам — милого пана
      наївного ніжного пана
      щоб личко було чудовим
      щоб — скрипка — і розлітались
      як пташечки нотні листи
      щоб скрипка в руках — тендітних
      щоб — банти на туфлях ладних
      щоб все як в людей порядних
      на площах порядних міст

      бо ми як візьмемо вила
      та всиплемо на хвіст солі

      а пам‘ятник без камзолу
      стоїть і дивується наче —
      епоха пройшла та вийшла
      давно через інший хід
      модерн залишився в тому
      минулому вже столітті
      і виклики зовсім інші
      несе кожна мить нова
      а хтось ще ламає списи
      а дехто ще пише вірші
      про дике своє суспільство
      поламане на дрова
      побите мов хвора псяка
      порепане від ілюзій
      відірване від контекстів
      які — учорашній день

      їм мало дядьків у шапках
      у довгих плащах та шубах
      і піших — і на коні
      їм мало фальшивих історій
      сентиментальних історій
      альтернативних історій

      цей пам’ятник музиканту
      у місті однім хорошім
      говорить
      що ні?...



      Коментарі (2)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    3. шлях поета
      ти вимучуєш тексти ніби народжуєш мертвих людей
      вони оживають коли ти уже не маєш на це надії
      ти не віриш у безкорисливість жодних ідей
      як і у справжність нарощених вій
      вуст набряклих затиснених у обценьки фатуму — індивідуальних його аспектів та точок зору
      на цій планеті насправді не так багато справжнього —
      небо
      море
      теплі херсонські помідори
      голос совісті
      голосіння моменту
      ледь чутні схлипування з вікон та сцен —
      театральні історії —
      це реальність яка суща
      це реальність яка щем

      ти народжуєш мертвих дітей допиваючи за кожним безкінечну заїжджену каву (насправді сухе вино)
      і —
      щоб не знати майбутнього
      виїдаєш ущент всю кавову гущу

      автанділ не приїде — батько твоїх віршів
      закутий довіку в тигровій шкурі
      врешті у кожного діалогу свій довгий курний шлях
      який часто веде не туди

      ти народжуєш мертвих і оживляєш їх
      за допомогою живої води

      хто ж залишиться управляти часом? хто прийде сюди по тобі—
      в пустельну тишу вицвілу пастель?
      чи мертвонароджені зомбі-діти які виходять зі скель
      додаючи сарказму і почуттів знебарвленим снам
      які йменують бутністю й сьогоденням

      ти втрачаєш зв‘язок зі світом котрий виштовхує самий лише смог
      автанділ не приїде — ти приречена на монолог
      безкінечний холодний нудний пустий як дзбан
      за добою нова доба за добою нова доба
      і ніяких змін
      і ніяких нових тем
      і щоночі одне й те саме вар’єте
      у твоїй голові
      до світанку до перших відблисків
      сонцекрику
      порожнеча твоя відчутна та многолика
      дотикова пальпуєма — хочеш бинтуй чи ріж
      ось і ніж

      вони оживають коли ти уже не маєш на це надії
      але чи потрібні думки твої комусь іще?
      ця реальність сценічна дія
      ця реальність сценічний щем

      «Ось ти читаєш про Лая й слабого на очі Фієста, Скіллу, Медею, —
      хіба це не потвори самі?…»*

      «Вже не спіткаєш кентаврів отут, ні горгон або гарпій: Тхне бо людиною скрізь кожна сторінка у нас.»*

      де — земляки твої — хто твій Квінтіліан, хто Сенека, хто сьогодні батько Лукана, хто твій Анней Меллу? —
      хто руку протягне рятуючи із тенет?
      грузнеш піски затягують не на жарт
      божого дару вага позбавляє сил

      ти вимучуєш тексти ніби народжуєш мертвих людей —
      час викопує їх із могил —
      бо не час ще для небуття бо живіші живих
      за гріхи чи за подвиги — та найясніші з картин
      того світу який за вікном і вирує й тече
      сипле пилом й ніколи тобі не підставить плече
      даючи тільки пустопорожню якусь маячню
      і обличчя мов маски кабукі щокожному дню
      і суцільну суцільну суцільну брехню

      ти поет що поетом був та поетом став
      іспокон поет бо природа твоя від бога
      ти поет про якого поети не скажуть нічого
      ти народжуєш мертвих для власних театрів й вистав
      і вони оживають ступають на курні дороги
      на путі без красивих пейзажів й гучної мети —
      шлях поета для того щоб йти
      і нести
      і оголяти хрести
      і тягнути свого власного хреста до останнього вдиху
      — як дано — як скарб або лихо
      і коли знесилено ляжеш у світанковій тиші
      очі тобі закриють вірші


      *Цитати із Марціала у перекладі В.Державіна

      05.08.2021



      Прокоментувати
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    4. ***
      у червоних вітрилах все більше та більше тривог
      усе менше надій поривань — безголоса печаль
      володіє і тим капітаном й вітрильником тим
      що на хвилях свинцево-холодних нікуди не рушить
      скам’яніла Ассоль сушить рибу й готує рагу
      їй давно вже не двадцять у неї фарбовані коси
      шкіра надто завітрена й вицвілий колір очей
      Грей спивається — сіра буденність приречено душить
      ніби тиха ця гавань але все насправді не так
      все інакше мальовані ранки холодні й нещирі
      монолог затягнувся у кожного тільки своє
      їхня здатність ужитися знищує діалоги
      і червоні вітрила стають антисимволом віри
      у щасливі закінчення надто великих багать —
      тільки попіл та сажа та діти не завжди доречні
      час-крадій незрівнянний відомий майстерністю кат

      щовесни їм народжує кицька кількох кошенят
      і вони їх щоразу до моря несуть незворушно
      у пориві єдинім — незгоди долаючи тут
      опускаючи в воду і руки і серце і душу
      стане клопотів менше життя забирає життя
      їх хвилини все більше вартують не більше сміття
      і неясно чому ті ж хвилини колись бездоганним
      самоцвітом їм бачились — що відбулося чому?

      наступає зима застигають моря й океани
      замерзає життя на планеті заганяючи в кут
      теплокровних однак охололих із глини чи піни
      двох людей чи не двох а мільйони мільярди людей
      у Ассоль щозими остогидла хронічна ангіна
      Грей застуджені ноги лікує гарячим вином
      багрянисті вітрила собі майорять на морозі
      б’ють о щоглу волають згорьовано про щось своє

      а приречені на умирання багать не ворушать
      розминають зубами тарань наминають рагу
      їм свого вистачає бо й кішку пильнують не дуже
      сипле попелом час засипаючи очі й уми
      аж допоки на схилі залишаться кокони сірі
      безголоса печаль їх загорне в червоне шмаття
      і опустить у море — ні серця ні рук ні душі
      тихий хлип безучасного моря ніяких контекстів
      і залишиться світ як стояв і вітрильник і тексти
      лиш сліпих кошенят буде довго вчуватися спів

      кожен жив як хотів умирав у призначений спосіб
      неживим добігаючи час на холодній землі

      а над морем стояла Ассоль вітер рвав їй волосся
      а у морі її Капітан розвертав кораблі



      Прокоментувати
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    5. Автопортрет - 39 (у домашньому інтер‘єрі)
      я витратила себе на примус жити
      у залишку чистої води — немає
      навпроти мене святий Антоній співає
      по праву руку Георгій
      по ліву руку безсилля тих кому не вистачило часу
      я більше не можу нести це тіло світом
      я більше не донесу

      а місто юрбиться кублиться шипить звивається
      яке йому діло до храмів та до людей
      у голові моїй лише пам’ять
      перед очима сім‘я
      та залишки вихолощених ідей —
      не мрій!
      «не мрій», — казали мені провидці нового
      бо не збуваються мрії не вписані у ПеКаДе
      якщо кошторис тебе кимось там не затверджений
      то значить немає тебе
      десять «не» на шість секунд тексту — заборонні знаки
      конають під тином або на порожній парковці метафора та смисл
      загнана у глухий кут скажена собака
      кидається мов дикий лис — відчайдушно страшно
      із розумінням що це останній бій
      остання мить
      заявити про себе голосно й неприкрашено —
      так як болить

      а суєта тим часом натягує ніч на старі дахи
      простим рухом відверто й неприкрито
      вспокоюючи містян у клітках квартир зганяючи до корит
      даруючи вечір яко безкоштовний зефір
      малим дітлахам з широкими горизонтами
      — тикають аби вони помовчали позакривали роти
      доки дорослі побудуть до них байдужими
      в полоні власної беззмістовної суєти
      з якою дорослі на «ти»

      я думаю цілий день сьогодні про некрасивих людей Люсьєна Фрейда (чи Фройда)
      про Лі Боуєрі, про С’ю, соціальну інспекторку та інших у яких імен немає
      про королеву із підборіддям садиста-мужика
      про Генрієтту — найвідомішу лондонську хвойду обіловану гостряком Люсьєнового мазка
      та інших у яких імен немає — вони коштують тепер мільйони доларо-євро-фунтів
      некрасиві люди Люсьєна Фрейда (чи Фройда) житимуть вічно
      ніколи не повмирають — заручники та арештанти буття

      я витратила себе на примус жити
      ніби дурне дитя зефіром напхавши рота утративши надважливе —
      правдиву
      красу

      я більше не можу нести цю душу світом
      я більше не донесу

      11.06.2021, (с) Тата Рівна



      Коментарі (2)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    6. Мілані
      моя маленька пір‘їнко —
      ти у останній кімнаті
      свого дитинства
      тут тепло і світло ллється
      крізь вікна мого удивляння на тебе
      повітря просотане квітами
      карамельками й — супом гречаним
      тиха музика голосу наших казок
      звучить невпинно
      (оцими речами — запам’ятай — сила моя тримається
      за поясок твого сміху і дива)

      там — за дверима — нечисть та суєта
      бал сатани омана мани і влади
      там за вікном у маршрутках раби й солдати
      їдуть щоранку свої продавати сили
      за примарну надію на щастя-волю
      биту свободу яка їм не до снаги
      їдуть маршрутки маршрутами небуття
      і замітає пурга усякі сліди

      звільнишся тільки коли голова мов кульбаба
      білою стане на всохлім стеблі тіла
      діти твої й онученята
      крилами розвинуться коли
      смак свіжих слив коли зможеш відчути як радість
      мудрість прибуде — з нею свобода пліч-о-пліч
      чиста як крапля води з джерела мого співу
      ти у кімнаті останній дитинства —маленька —
      моя пір‘їнко
      свято в дитячім садочку яскраве приємне
      щастя твоє золотавіє міниться світлом
      сяє на кісках скуйовджених танцем важливим

      злива тобі — калюжі стрибання регіт
      сніг — чудасія магія нез‘яснима
      мама і тато всесильні пророки безсмертні

      ти у єдиній кімнаті —
      маленька пір’їнко —
      не відчиняй
      ті двері
      послідні
      пожди

      22.12.2020



      Прокоментувати
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    1. хустка
      мені було десять – у великому світі
      гинули чужі люди
      на чужих війнах
      чужі голодні діти помирали від нестачі хліба води любові
      страшне слово СНІД снилося ночами –
      здавалося
      це слово – вогненна куля
      яка напевне колись спалить – когось
      я шкодувала тих – «когось»
      хоча не знала їх
      оплакувала щирими дитячими слізьми ніби померлих ляльок
      слово рак означало інше воно було смачним або веселим –
      не лякало не примушувало серце стискатися
      битися часто та голосно тамуючи крик

      у тому великому чужому світі рідними стояли всемогутні мама тато
      бабусі єдиний дідусь Микола з вогненними очима
      веселими байками про війну концтабір
      де він завершив дитинство і розпочав юність
      та потому відразу став старим
      так і не пізнавши молодості з її безтурботними ситими снами

      мені було сорок – я дізналася
      що це вік скорботи вік примноження печалі
      з кожним знанням яке неможливо вийняти
      зі себе

      світ став малим
      тут гинуть свої помирають свої
      маленькі сиві мама тато гойдають моїх янголів на колінах співаючи колисанок
      ховаючись від спогадів
      що стали тінями чи тіней що стали спогадами чи...

      бабусі єдиний дідусь Микола з вогненними очима більше
      не розмовляють зі мною – бо їх – немає
      у цьому тісному дрібному світі
      а голосу іншого дідуся не можу згадати – так мало він говорив зі мною бо
      жив мало так

      ношу бабину хустку – гріюся!
      це особливе тепло
      дає сил йти куди не хочу йти
      впираюся руками у небо ногами в землю
      з усіх сил розтягую світ своїм малим янголятам
      щоб умістити в нього їхні великі світи

      мені буде сто чи двісті чи скільки там випаде – знатиму
      напевне
      навіщо маліє зникає світ – цей
      чи сном є ява чи явою є сон чи
      але поки ще йду лабіринтами
      сію своє життя
      видихаю неспокій душі –
      ношу бабину хустку

      2020



      Коментарі (2)
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    2. Незворотність абсурдного
      П‘ята ранку, лунко й холодно, не приходять думки
      Порожнеча, немає сну ні в одному оці
      Незворотність абсурдного сушить голову
      Голова засушена на тарань
      Що там буде завтра? Яка історія?
      Яка парадигма прийдешнього?
      Амплітуда коливань?
      Смішні до безумного наміри вижити й бути щасливим
      Лускають ніби кульки з дешевої гуми на презентації базарного кіоску
      Самозванці обвішані гірляндами самозвань
      Самовпевнено линуть на нерест як астронавти на Місяць
      Лабораторія квазі правди —
      Суспільство приймає правила гри і це не гра —
      На поминальні свічки за новонародженими надіями скоро забракне воску
      Парафінові ляльки-вуду відмили свою репутацію щоб відмивати нал
      Стус Василь знову корчиться і конає, опльований Фемідою
      З інфопроводів міднотрубних запах трупний та кал
      І померлі лелеки в небі — громадяться пірамідами
      Хмари перетворивши на труповозки

      Хоч проводь екскурсії, влаштовуй тут гонки на квадроциклах
      Будуй інфо центри, продавай вхідні квитки

      Незворотність абсурдного, як спіральна модель Баррі Боема, має свої витки та цикли
      І навіть символи закінчених етапів — вінки та квітки.

      23.10.2020



      Прокоментувати
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    3. Фудзі
      із книги «Дівчинка Босха»

      конструювання непотрібних світів
      інших світів
      дивних світів усередині кожного нас —
      тупна справа всякого паломника персональної Фудзі

      можна любити власних синів
      можна убити власних синів
      можна ростити власних синів
      поки
      вони не почнуть вже ростити нас

      потім
      коли закінчаться світи
      тільки траві залишиться прорости
      потім
      коли залишаться сини снами
      ми самі прийдемо у їхні сни

      завжди
      коли сонце пролітає над головами
      ми постаємо його пророками на Землі
      Фудзі притискаючи ногами
      на її столі — хлібом лежачим —
      вихолодаємо
      й уже тоді даємо траві поживу...

      щоразу
      як затихають ієрихонські труби —
      я цілую сама себе у холодне чоло
      і лягаю спати розуміючи що —
      може й навіки
      конструюючи нові світи
      персональної Фудзі

      © Тата Рівна, 2020



      Прокоментувати
      Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

    4. День народження
      у кролика без очей – день народження
      йому сьогодні – дев’яносто п’ять
      маринка – маленька кроликова мама
      із пшеничними кісками та ясним поглядом –
      не зможе привітати його нині –
      маринка померла від старості та крововиливу
      чотири роки тому
      у лікарняній палаті номер вісім районної лікарні
      далеко від свого дому та дитинства
      А він ще живе –
      кролик без очей
      навіщось...

      діти! спалюйте іграшки коли виростаєте –
      заповідав кролик самому собі під ніс –
      бо й викинути їх буде нікому
      пережити дітей яких доглядав – нестерпно
      добре що у мене немає очей – бурмотів кролик –
      я можу думати що світ не змінився
      бачити його таким як хочу
      маринка видерла мені очі задовго до того
      як стала старою втратила зуби
      мабуть тому я не боявся її а завжди любив
      і бавив мов п‘ятирічну

      любив її дужче як чортів муж-п’яниця
      дужче за непутящих дітей
      за соціальну робітницю останніх років й увесь світ
      тим байдужіший до неї чим старішою та біднішою вона ставала
      моя маленька маринка
      з пшеничними кісками ясним поглядом

      вона померла від старості –
      моя щаслива маринка
      я ж зроблений так добре що житиму ще довго
      навіщось –
      сумував кролик без очей
      у свій день народження



      Коментарі (3)
      Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": 5.5