Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Андрій Качкаров (1989)




Інша поезія

  1. Ми – в ній(?), вона – в нас (?)
    Мені йдеться про українця
    у кожному з нас
    і про кожного з нас в Україні!
    Ми живемо у цій країні,
    яка розкладається,
    ніби хворі легені курця,
    який якось вдихнув, 
    і тепер просто не може 
    видохнути із себе
    цю отруту, це божевілля.
    Ми живемо в цій країні –
    з її зовнішнім боргом
    та внутрішньою політикою,
    які не мають до нас жодного відношення.
    Усе, що нас стосується,
    поміщається в картонній коробці
    з-під старої магнітоли.
    Усе, що нас стосується, 
    можна перелічити
    на пальцях власних рук.
    Тісні квартири, 
    де стіни настільки умовні,
    що ти засинаєш під ніжну колискову
    сусідській дитині
    і прокидаєшся від ранкового стону 
    за тією ж таки стінкою,
    пізнаючи в ньому меланхолійні ноти 
    вечірньої пісеньки –
    настільки тонкі й пронизливі,
    що спати тобі більше не хочеться…
    Ніколи.
    Тісні кухні, 
    власне, _настільки тісні  й незручні,
    що чи не єдине,
    чим в них насправді зручно займатися –
    займатися сексом...
    Ну може ще політикою.
    Політика, схожа радше на фарс –
    ці пристаркуваті клоуни з жахливими гримом, 
    почуттям гумору та запахом з роту, 
    які розігрують перед тобою вічну комедію, 
    увесь час нагадуючи тобі, хто тут глядач, 
    а хто –актор;
    перелякані клоуни, 
    які чіпляються за цю арену, 
    ніби потопаючі за прибережну траву –
    не бажаючи поступитись місцем 
    молодим і вправним акробатам, 
    котрі смиренно чекають свого виходу, 
    поволі старішаючи
     й перетворюючись на тих таки клоунів...
    Принаймні в душі.
    Ці міста, розсипані лісостепом, ніби підлогою мідяки.
    Запилені щербаті дороги,
    що губляться у безкінечності,
    ніби ключі у дірявих кишенях плаща – 
    так, що твоє потрапляння додому 
    видається неможливим.
    Темні  й невтішні річки,
    що вивертаються між згрубілих пошерхлих берегів,
    ніби безнадійні жертви із рук опівнічного маніяка, 
    впадаючи потому в глибоке море, 
    ніби в глибоку депресію.
    Що ще?
    Національна ідея,
    непевна, ніби національна валюта.
    Робота, монотонна й безпросвітна,
    ніби квадрат Малевича.
    Хімічна, наче зброя, їжа,
    до якої звикаєш,
    ніби до армійської хебешки.
    Старі центральні квартали, 
    які зникають несподівано,
    наче звичка мастурбувати.
    Нові панельні будівлі,
    що виростають так швидко,
    наче нігті на пальцях рук.
    Тихі вулиці, 
    на яких ми промотували дитинство та дзвінкий, 
    ніби голоси у підземних переходах, дріб'язок.
    Ці не причинені дахи,
    на яких ми назавжди позбувалися
    страху висоти та страху жити.
    Ці неосвітлені під'їзди, 
    в яких ми втрачали голову та цноту.
    Хто встановив на них ці кулетривкі двері?
    Хто вмонтував в них ці масивні банківські замки,
    вперто не пускаючи нас
    в середину нашої пам'яті,
    відбираючи в нас наше минуле,
    аби ми стерегли його
    перед цими брамами пекла,
    не наважуючись відійти,
    навіть на мить – аби подивитись,
    що там – в майбутньому?
    Це життя, життя в цій країні,
    яке схоже на потяг,
    що ось-ось має прибути,
    але поки що запізнюється.
    Але ми, що ми зробили для того,
    аби щось змінити,
    аби відремонтувати ці нерівні,
    ніби кардіограма гіпертоніка,
    колії?
    Аби добудувати кінцеву зупинку,
    близьку, ніби кінець світу.
    Аби Україна стала трохи ближчою до нас,
    а ми - до України.
    Невже ми просто чекали?



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  2. Ранкова піца у кафетерії навпроти...
    Дешеве вино і опівнічні відвертості –
    останній щабель, умовно кажучи, тверезості.
    В останніх на сьогодні новинах –
    не приховуваний політичний контекст.
    Вже, з рештою, майже друга година,
    і в мені – неприховані думки про секс.

    Ранкова піца у кафетерії навпроти.
    Цього разу ти не вдавала супротив.
    Час до часу подивляєшся на дисплей
    Попереду – серпневий вікенд.
    Я говорю, – все буде Окей.
    А по радіо врочить пласибовий біттер енд.

    Підземка довжиною у пів гілки,
    історія приблизно на пів сторінки,
    і такий довгий день до вечора,
    і така самотня ніч за ним.
    я зникаю. Що тут заперечити?
    Ти виграла: 0-1.

    Та я все завжди тримаю в собі:
    усі мапи, усі потаємні ходи,
    усі солодкі гріховні плоди,
    що зривались з обважнілих віт тієї ночі.
    Тому я зрештою повернусь сюди,
    хочеш ти цього, чи не хочеш.



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  3. Волжанки
    Коли ти був тут востаннє?
    Чи будеш ти востаннє саме тут?

    Майже о першій,
    майже вдома –
    коли ще на ходу зістрибуєш
    із повільного й скрипучого,
    ніби стілець під час першотравневого концерту
    в районному будинку культури,
    пожовклого автобусу в узбічну пилюгу,
    здіймаючи в повітря теплі клуби –
    густі й солодкі,
    наче сметана в кіоску
    на прохідній молокозаводу,
    наче вата в приїздному шапіто.

    Мов привид із дитячих сутінкових страхів,
    пливеш безлюдною розпеченою площею,
    - тією, де колись ще малим,
    повен радощів в очах
    й липкої вати в роті,
    стояв і млів у затінку циркового намету,
    розбитого посеред розбитих муніципальних будівель
    й так само розбитих,
    хоч вже й не муніципальних, кооперативів.
    І цей намет -таке собі смарагдове містечко,
    подорожуюче мажорними реаліями
    розбещених мегаполісних дітей,
    і ось якимось дивом матеріалізоване
    серед пропахлої смолою й тополиним пухом площі
    безпосередньо із твоїх чорно-білих мрій,
    бо всі твої дитячі мрії – чорно-білі,
    як, зрештою,й телевізор,
    з якого ті черпались.
    І цей намет –чи не останній притин тисячі сердець:
    легких й незайманих– малечих,
    згрубілих й виснажених,
    залитих терпким самогоном – бродячих акробатів.
    Де те минуле?
    Де ті серця?
    Їх не впізнати під численними шрамами
    від нещасної любові
    й непрощених боргів,
    їх поїдено дешевим алкоголем
    та дорогими антидепресантами,
    наче осами перестиглий виноград.
    Де? Де,зрештою, всі ті акробати,
    яких тобі так бракувало після їх стрімкого від'їзду,
    яких тобі бракує й понині.
    Минаєш подертими,
    наче улюблені джинси,
    спогадами сонячний майдан…

    Губишся в густій тіні парку
    імені ленінського комсомолу,
    з усіма його іржавими атракціонами
    та очманілими посткомсомольцями
    в густій і плутаній,
    як і їх думки, траві.
    Дикий виноград продирається
    крізь сонні шестерні й механізми,
    вітер погойдує вистиглі в тіні крислатих дерев каруселі,
    що час від часу тягуче відлунюють
    пронизливим потойбічним скреготом.
    Інфраструктура з'їла себе саму,
    як гупики пожирають власних дітей.
    Битий цемент,гниле залізо й вицвіла фарба
    на пластикових поні
    виймають із темних закамарків
    щемкий спогад безмірно веселих
    та безнадійно закільцьованих атракціонів.
    З кожним болісним кроком,
    З кожним аритмічним подихом
    привиди минулого
    в'їдаються в застуджену пам'ять,
    наче в печінку ранковий спирт.

    Молокозавод,
    колись тут був молокозавод.
    Зрештою, він і зараз тліє поміж стрімких тополь,
    що, линяючи наче рептилії,
    вкривають цегляні склади та металеві цистерни
    білим, липким ластовинням…
    Огортаючи поточені часом і вітром
    кістки гіганту совкової промисловості
    районного масштабу,
    поточені серце й нерви директора,
    чиї залиті, наче водою рисові поля,
    мутним самогоном очі
    ще довго проводитимуть
    порожнім й приреченим поглядом
    запилені вантажівки,
    що тягнутимуться сірим й побитим шляхом
    вздовж заводської огорожі,
    поволі танучи в пообідньому мареві.

    Нарешті вступаєш в знайому тінь двоповерхівок.
    старомодні сукні та запрані сорочки
    гойдаються на провислих білизняних мотузках,
    наче стурбовані душі самогубців.
    Водії викочують із запилених гаражів
    вогкі й зім’яті, ніби цигарки, волжанки,
    прогрівають сталеві кістки і протези
    під мляво остигаючим сонцем.
    Скидається навіть на те,
    що двигун їм прогріти вже не доведеться ніколи.



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  4. Палата ВВВ
    В терапевтичному відділені,
    на третьому поверсі -
    палата в кінці коридору.

    До кінця коридору,
    на третій поверх,
    дістається не кожен.
    А коли хто і дістається,
    то лежить на глибокій,
    наче його старість, койці,
    змінюючи час від часу одну,
    незручну, позу
    на іншу,
    куди менш зручнішу,
    то розглядаючи рожеві,
    наче захід сонця, стіни,
    то вдивляючись в мокрі тополі,
    що стоять за упослідженим вікном,
    ніби спіймані дезертири
    - винувато похитуючись
    під осіннім
    дощем.

    Тут розмовляють на високих тонах
    - так, що голоси,
    прориваючи товсті берлінські стіни палати,
    кочують порожніми,
    мов домашня постіль, суботніми коридорами,
    забиваючись до запилених полиць
    із амбулаторними картками,
    до лікарських шаф
    з білосніжними халатами й мовчазними скелетами,
    до темних флюорографічних кабінетів,
    просипаються,
    наче пісок,
    на старанно вимитий кахель,
    проте так і зостаються недочутими.

    Кожному новому пацієнту радіють
    (це взагалі чи не єдине,
    чому тут можна радіти),
    оточують зусібіч,
    розмовляють про різні речі,
    згадують спільних знайомих,
    котрі, зазвичай,
    виявляються давно померлими.
    Взагалі,
    в цих їхніх історіях багато смерті,
    смерті й любові,
    та головне - правди.

    Відвідувачів тут не буває.
    Себто, не те,
    щоб їх не пропускали -
    вони скоріш просто не заходять.
    Близькі вивозять вас сюди,
    наче стару канапу
    на сміттєзвалище,
    оформлюють належні документи,
    гидливо цілують,
    бажають скорішого одужання
    і забираються додому,
    мріючи ніколи
    вас
    не побачити
    та про євроремонт
    в щойно вивільненій кімнаті.

    Кілька разів на день зазирає медсестра,
    міряє тиск,
    дослухаючись до нерівномірного,
    мов стукіт залізничних коліс, пульсу,
    вганяє у висохлу,
    наче гілля, вену
    холодну голку,
    говорячи,
    що зараз
    буде
    добре.
    Й усі при цьому лише й посміхаються,
    розуміючи,
    що добре
    вже
    не буде
    ніколи.

    Ввечері,
    коли тополі ховаються в густій темряві,
    і час тягнеться особливо повільно,
    пацієнти,
    ніби мурахи на пролитий на столі сироп,
    сповзаються на вахту,
    умощуються на твердих й обшарпаних,
    як і їх життя, кріслах;
    чергова сестра вмикає телевізор,
    де ось-ось має початися серіал –
    безкінечний,
    наче їх
    старість…
    довгоочікуваний,
    наче
    їх
    смерть.



    Коментарі (1)
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  1. з тих пір, як він виявився занадто нав'язливим
    Іноді силкуєшся згадати – коли все почалося?
    Здавалося-б - нічого особливого, нічого зайвого
    – суцільний прагматизм.
    І ось тобі, маєш.

    Тобі дискомфортно з'являтися з ним на люди.
    Та він привчив тебе брати його усюди.
    Тобі моторошно залишатися з ним наодинці.
    Коли ти вступаєш до порожньої кімнати,
    притримуючи скрипучі двері,
    аби не привертати зайвої уваги,
    гіршим за його звіряче аритмічне сопіння
    може бути лише
    його
    потойбічне
    мовчання.
    Адже, як би ти на те не сподівався,-
    він не помер
    – лиш причаївся в очікуванні годівлі.
    І ти навіть не уявляєш,
    який шматок печінки
    чи серця
    буде відірвано
    цього
    разу.
    Він грається з тобою,
    наче відгодований кіт з голодною мишею,
    наче безумний маніяк із жертвою у підвалі.
    Для нього це
    – ненависне хобі,
    для тебе
    – ненастанна смерть.
    Та з часом звикаєш,
    заспокоюєшся,
    буває – й зовсім забуваєш про його існування.
    І він, в свою чергу, теж затихає,
    лежачи десь під ковдрою,
    чи під ліжком.
    Ці хвилини
    - хвилини тиші й спокою
    – особливо солодкі.
    І ти на мить навіть полишаєш свій жах,
    і присутність його виявляється не такою й нав'язливою,
    і подих його здається не таким вже й затхлим.
    Тоді тишком підкрадаєшся до ліжка,
    зазираєш під нього,
    потім – під ковдру
    – ось він лежить…
    Настільки незворушний,
    Настільки безтурботний,
    що навіть хочеться перед ним покаятися.
    Та раптом чуєш моторошне
    несамовите
    гарчання
    і вже ловиш на собі
    його голодний погляд,
    що зблискує в болотяно-зеленім оці
    – погляд,
    котрий ти
    весь час
    намагаєшся
    забути…
    погляд,
    котрий
    весь
    час
    пам'ятає
    тебе…

    Найгірше те,
    що він – навіть не твоя домашня тварина,
    котру було-би шкода пристрелити.
    Найгірше те,
    що він
    – твій
    телефон.



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: 5.25 | Рейтинг "Майстерень": 5.25

  2. ***
    Дорога…
    А чи не бездоріжжя?
    І п’яний місяць незграбною ходою витрушує із обважнілих хмар…
    сніг з дощем…
    навісний та холодний липне до лиця, береться кіркою, з’їдає ясність зору.
    Куди ти йдеш, куди ітимеш, друже мій?
    Хто висвітить пророчий шлях з поміж решти – приречених.
    А чи підступною рукою звалить до ніг своїх й армійським чоботом відіб’є ту жагу, що наче метроном, вистукувала крок за кроком ритм твого життя…
    чи, радше, існування, проштовхувала крізь щільність безнадії? Невже затим,
    щоби у пустці ночі, наче Гензель, згубити хлібних крихт ясну вервечку й з тим прилинути до білої землі…
    й спочити сном.
    Сніг мов гробар, задує всі сліди, заліпить рани, плинні рештки твого існування на цій землі, і йтиме довго-довго-довго…
    до самої весни…



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --