Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Олена Побийголод (1965)
«Колись ми нарешті позбавимось російської мови, і тоді нам знадобляться переклади з російської літератури».
(З листа С.Бандери до М.Рильського)


Рубрики / Із О.К.Толстого (1817-1875)


Огляди

  1. Послання до М.Лонгінова¹ про дарвінізм (в скороченні)
    Із Олексія Костянтинович​а Толстого

                        Якщо у тебе є фонтан, заткни його.
                                            Козьма Прутков

    Ну і плітка розійшлася
    щодо цензора: зокре́ма –
    нібито смутить Михася
    пана Дарвіна система!

    Годі, Мишенько! Наразі
    хвіст не маєш на сідниці,
    й не шукай собі образи
    в допотопній таємниці.

    Лізти в наукові те́рни –
    не резон при всім народі:
    нагадаю, що й Коперник
    із Мойсеєм був не в згоді.

    Коли так тобі важлива
    іудейська епопея,
    мав би ти уже цнотливо
    скасувати й Галілея.

    Та згадай-но, будь ласкавий,
    що наука – вільна, начеб;
    твій контроль – з якого права?
    Світу створення ти бачив?

    Нас у світ могли прийняти
    і поволі, не спрожогу;
    чи зібравсь ти диктувати
    спосіб дії навіть Богу?

    Планом, за яким Всевишній
    дійсності давав спонуку,
    не керує шеф безгрішний
    Комітету в справах друку.

    Й треба визнати, почасти
    (я, повір, не фанаберюсь):
    ме́жі Божій силі класти –
    це, Михасю, справжня єресь!

    Бо ознака це тривожна,
    що зазнала віра втрати;
    тож тебе за скепсис можна
    аж на Соловки загнати!

    Та й Адам не мав причини
    корчити із себе пана:
    чим, пробачте, грудка глини
    краща за орангутана?

    Та припу́стимо на хвилю,
    що верзе дурниці Дарвін;
    твій погром – з якою ціллю?
    Він безглуздим є, ще й марним!

    Бо згадай деталь останню,
    що тобі завдасть проблеми:
    не Китайський мур, Мишаню,
    нас від людства відокремив;

    з Ломоносовим почавши,
    рух пізнання та освіти
    проникає в дебрі наші
    попри всі твої молитви;

    і тепер наука може
    пояснити стрій натури,
    де планети ходять Божі
    без інструкції цензури;

    і уже ця сама сила,
    коли вірити прикметам,
    в царство розуму вступила
    без узгоджень з Комітетом.

    Тож утям, непогрішимий:
    б’ють ключем живі ідеї,
    й не заткнеш його; так стримуй
    рухи затички своєї!

    (2022)



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  2. Історія держави Російської від Гостомисла¹ до Тімашева²
    Із Олексія Костянтинович​а Толстого (1868)


                        Вся земля наша велика и обилна, а наряда в ней нѣтъ.
                                            Несторъ. Повѣсть времянныхъ лѣтъ³

    1
    Сідайте, дитинчата!
    Почну я, ма́буть, так:
    земля у нас багата,
    та в ній – порядку брак.

    2
    Знайшли ще предки наші
    причину всіх невдач:
    живем у єралаші,
    нема порядку, бач!

    3
    Й вони, набравши зваги,
    рішилися ураз:
    «Пошлімо по варяги, –
    хай в князі йдуть до нас!

    4
    Німецька їхня вдача –
    ставати до керма;
    земля ж у нас добряча,
    порядку лиш нема».

    5
    Гінці під пишним стягом
    відправились ту ж мить,
    і дейкають варягам:
    «Добродії, прийдіть!

    6
    Ми вам насиплем злата
    по вінця, й ще повніш;
    земля у нас багата,
    нема порядку лиш».

    7
    Варягам, звісно, лячно,
    та ризик – їхня суть:
    «Що ж, спробуєм обачно, –
    ходім, коли зовуть!»

    8
    І от прийшли три брати,
    і бачать: жах і тьма!
    І хоч земля багата,
    порядку скрізь нема.

    9
    «Ну, – думають, – команда!
    Зламає ногу й чорт!
    Es ist ja eine Schande,
    wir müssen wieder fort⁴».

    10
    Та брат найстарший, Рюрик,
    сказав братам своїм:
    Fortgeh’n wär’ ungebührlich,
    vielleicht ist’s nicht so schlimm⁵.

    11
    Хоч тут – паршива банда,
    одна лиш тільки шваль,
    Wir bringen’s schon zustande,
    versuchen wir einmal⁶».

    12
    Став княжити завзято,
    сімнадцять років дбав;
    земля була багата,
    порядок – не настав.

    13
    За ним став князем Ігор,
    а регентом – Олег;
    das war ein großer Krieger⁷
    та видатний стратег.

    14
    Затим – княгиня Ольга;
    за нею – Святослав;
    So ging die Reihenfolge⁸
    язичницьких держав.

    15
    А тільки Володимир
    зайняв отецький трон –
    da endigte für immer
    die alte Religion⁹.

    16
    Він заявив народу:
    «Поточна віра – твань;
    хрестімось! Марш у воду!»
    І нам зробив йордань.

    17
    «Перун – не трібний спадок!
    Паліть його мерщій –
    побачите, порядок
    встановиться який!»

    18
    Послав і за попами
    у Царгород, в Афон;
    попи прийшли товпами,
    зі стосами ікон,

    19
    співали приворотно,
    свічок зладнали збут...
    Земля, як є, щедротна,
    а от з порядком – скрут.

    20
    Як тільки Володимир
    в належний день сконав,
    новий відкрити вимір
    узявся Ярослав.

    21
    Він, може, все б утямив,
    й порядок би навів...
    Та ні: він між синами
    всю землю розділив.

    22
    Не досить крок був мудрий:
    синочки, на біду,
    зчинили галабурди
    й усобну ворожду...

    23
    Почули це татари –
    збудилися чомусь,
    напнули шаровари,
    приїхали на Русь:

    24
    «Ми зробим вашим чварам
    зупин, кінець кінцем,
    і повний незабаром
    порядок наведем!»

    25
    А як дійшло до дані –
    то хоч святих винось!
    Й чимало знову твані
    на Русі завелось:

    26
    намови брат на брата
    отримує Орда...
    Земля, кажись, багата,
    з порядком – геть біда.

    27
    Іван явився Третій
    й поклав цьому угав;
    він мовив: «Ми не кметі!» –
    й татарам дулю дав.

    28
    І от земля рішуче
    знегод і бід збулась;
    квітуча та родюча,
    але порядку – зась!

    29
    Настав Іван Четвертий,
    що Третьому онук;
    він був державець тертий
    і жон мав кілька штук.

    30
    «Іван Василич Грозний»
    він заробив ярлик, –
    за те, що був серйозний,
    солідний чоловік.

    31
    Він був жорстких повадок
    і зраду бачив скрізь;
    такий завів порядок,
    що хоч у землю лізь.

    32
    Життя, мабуть, величне
    в добу таких манер...
    Але ніщо не вічно,
    і цар Іван помер.

    33
    За ним царем став Федір,
    геть батькові контраст;
    до справ державних ледар,
    в церквах лише гаразд...

    34
    Борис же, царський шурин,
    з розумних був персон,
    і з виглядом похмурим
    він сів на царський трон.

    35
    При ньому йшло все гладко
    і майже без бунтів;
    ледь-ледь було порядку
    в землі він не завів.

    36
    На лихо, Самозванець –
    і звідки чорт приніс? –
    такий укоїв танець,
    що враз помер Борис.

    37
    Здобувши трон буденно,
    цей хлопець не зівав
    і в Польщі наречену
    не гаючись придбав.

    38
    Напевне, мав чар-зілля,
    та й був же не глупак;
    але під час весілля
    зчинив дебош поляк.

    39
    А це нам не до серця;
    і от в одну з ночей
    ми їм завдали перцю,
    прогнавши геть з очей.

    40
    Піднявсь на трон Василій,
    та скоро навідріз
    його ми попросили,
    щоб він із трону зліз.

    41
    Вернулися поляки,
    а з ними – козаки;
    ізнов пішли всілякі
    дебоші та бійки.

    42
    От козаки й поляки
    нас луплять день при дні,
    ми ж без царя – мов раки
    сидим на мілині.

    43
    Землі – незмірні п’яді,
    порядку ж – ні на гріш.
    Бо звісно, що без влади
    далеко не умчиш.

    44
    Щоб трон зміцнити царський
    і влади благодать,
    тут Мінін та Пожарський
    мерщій зібрали рать.

    45
    Й ця рать ізнов упхала
    поляків за кордон,
    а у Москві – Михайла
    Земля¹⁰ звела на трон.

    46
    Чи він прийняв угоду
    та слово дав якесь
    про вільності народу –
    не знаєм і поднесь.

    47
    Уже Варшава й Вільна
    прислали свій привіт;
    земля ген-ген привільна...
    чи є порядок? Ніт.

    48
    Взявсь Олексій за справи,
    й родив тоді Петра;
    настала для держави
    цілком нова пора.

    49
    Петро любив порядок –
    як грізний цар Іван:
    і в лютості нащадок,
    і випивши – буян.

    50
    Казав: «Мені вас жалко,
    ви згинете вкінець;
    та є у мене палка,
    і я вам всім отець!

    51
    Не мріяли, випа́дком,
    що вам порядок дам?..»
    Й негайно за порядком
    подавсь у Амстердам.

    52
    Коли ж вернувся звідти –
    усіх нас поголив
    та у голландські свити
    ретельно обрядив.

    53
    Та я не з тих, хто лунко
    Петра за те кляне:
    буває, що для шлунка
    корисне проносне.

    54
    І хоч така пожива –
    із надто гострих страв,
    а при Петрі, на диво,
    порядок більший став.

    55
    Та смерть прийшла скорботна
    за ним, як за всіма...
    Земля, диви, щедротна,
    порядку знов нема.

    56
    Тоді вже заповзято
    плекали трону міць –
    царів не так багато,
    а більш було цариць.

    57
    Бірон царив при Анні;
    він справжній був жандарм,
    при ньому ми як в бані
    були, daß Gott erbarm!¹¹

    58
    Безклопітна цариця
    була Єлисавет;
    а поки веселиться –
    нема порядку, ет!

    59
    Яка отут причина
    і в чому корінь зла –
    й Велика Катерина
    збагнути не могла.

    60
    «Madame, при вас наспіє
    порядок та добро! –
    писали їй в Росію
    листи Вольтер з Дідро. –

    61
    Вам тільки слід народу,
    якому матір ви,
    надати вже свободу
    під вдячні молитви».

    62
    «Messieurs, – відповідала
    вона, – vous me comblez¹²», –
    і в Україні втяла
    кріпацтво надто зле...

    63
    Павло царити взявся,
    мальтійський кавалер¹³,
    та не завжди вдавався
    до лицарських манер.

    64
    Цар Олександр Перший
    настав благословен;
    він інших перевершив
    як щирий джентльмен:

    65
    коли, урвавши жарти,
    посунув силу лав
    на нас Буонапарте,
    він чемно відступав...

    66
    Цю пляму на престижі,
    здавалось, не зітре –
    а ні: вже ми в Парижі,
    з Louis le Désiré¹⁴.

    67
    Й Росія так вільготно
    простерлась швидкома,
    й земля така щедротна...
    Порядку лиш нема.

    68
    Я б міг вести сказання
    і далі, тільки – цить:
    нарвусь на покарання, –
    monsieur Veillot¹⁵ не спить!

    69
    Іти буває слизько
    по камінцях отих,
    отож про те, що близько,
    промовчати не гріх.

    70
    Облишмо краще трони
    й займімося притьмом
    міністрами корони...
    А там – такий содом!

    71
    Зате нарешті бачим
    той шуканий наряд:
    на санках мчать із плачем
    міністри всі підряд.

    72
    Котять з гори юрбою,
    in corpore¹⁶, й сповна
    уносять із собою
    і власні імена:

    73
    це Норов, це Путятін,
    це Панін, це Метлін,
    це Брок, а це Замятнін,
    це Корф, це Головнін.

    74
    Згадати всіх не можна,
    їх стільки – це страхіть!
    Та тим же курсом кожний
    униз кудись летить...

    75
    Я грішний: літописний
    на мить забув я стиль,
    й картині живописній
    піддався мимовіль.

    76
    Мабуть, ліризм природний
    нараз пойняв мене;
    хай Нестор преподобний
    ізнову надихне,

    77
    мою вгамує совість,
    врятує від видінь,
    щоб я вже міг цю повість
    скінчити – і амінь...

    78
    От зараз вернемось ми –
    куди вела канва:
    в рік шістдесят, ба, восьмий
    (у численні Різдва).

    79
    Понеже став недужий
    керунок наших справ,
    зело меткого мужа
    Господь нам ниспослав.

    80
    За потерпання наше
    й на заздрість ворогам –
    яви себе, Тімашев,
    створи порядок нам!

    81
    ...Що аз багатогрішний,
    забувши про угав,
    переписав незбіжно
    або не дописав,

    82
    ви, браття, це читайте,
    як буде вільна мить,
    й де треба – виправляйте,
    а да́рма не кляніть¹⁷.

    83
    Зібрав з билин й билинок
    цю оповідь подій
    худий смиренний інок,
    раб Божий Олексій.

    (Січень-лютий 2022)



    Коментарі (2)
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  3. Бунт у Ватікані
    Із Олексія Костянтинович​а Толстого

    Збунтувалися кастрати,
    йдуть до папи у палати:
    «Через що ми не жонаті?
    В чому винуваті?»

    Папа крикнув із чертога:
    «Що це тут за синагога?
    Ви не боїтеся Бога?
    Геть з мого порога!»

    Ті йому: «Тобі все ладно,
    ти живеш собі принадно,
    а от нам так безвідрадно,
    дуже вже досадно!

    Ти вибрикуєш на волі,
    мо’, набив собі мозолі,
    ну, а ми всі - поневолі
    на жіноцтво кволі!»

    Папа їм: «Мої ж ви діти!
    Треба сперш було глядіти;
    втративши свої бушприти,
    маєте терпіти!

    Боляче за ваші втрати;
    може, я вам для приплати
    латки накажу роздати
    із нової вати?»

    Ті йому: «Нам вата нащо?
    Хай у ній лежить ледащо!
    Не м’яке, а щось годяще
    ти роздай нам краще!»

    Папа каже їм врочисто:
    «В рай призначу вас, геть-чисто!
    Там вже буде і невіста,
    ще й на бу́лки тісто!»

    Ті йому: «Який ти геній!
    Нащо тісто нареченій?
    Пристрій трібний їй - такенний,
    зовсім не печений!»

    Папа їм: «Так ви, гевали, -
    глуздом теж не кардинали!
    Кажуть же: що з воза впало,
    те, рахуй, пропало!»

    Розлютилися кастрати:
    «Отже, Пію ти дев’ятий¹,
    остогидло нам співати
    фуги та кантати!

    А давай, усім на диво,
    сам затягнеш “Casta diva”²?
    Й так тонесенько, пискливо,
    як це на́м властиво!»

    Тут злякався папа: «Діти!
    Як я буду пискотіти?
    Це кебет у вас кульбіти,
    чи дурниць привіти?»

    Ті йому: «Нема проблеми!
    Не забули ще оце ми:
    маєм бритву, й маєм схеми,
    де і що́ в нікчеми!»

    Папа в шоці: «От же шкоди!
    Я хіба шукав нагоди
    збутися дарів природи?..»
    Шле за Де-Мероде³.

    Де-Мероде тими днями
    тренувався біля брами
    захищати рідні храми
    з папськими стрільцями:

    всі з поставою військових,
    черевики на підковах,
    у підрясниках шовкових
    й ківерах бордових.

    Тут прибігли єзуїти:
    «Треба віру боронити!
    Хочуть там скопці, бандити,
    папу холостити!»

    Гарний в ролі воєводи,
    стрепенувся Де-Мероде:
    «Видно, хтось шука пригоди?
    Ну, заждіть, юроди!»

    Засурмили зразу труби,
    взяв бійців азарт сугубий,
    так і дивляться, кому би
    полічити зуби?

    Де-Мероде, страж устоїв,
    на двоколку всіх пристроїв
    і везе мерщій героїв
    до святих покоїв.

    Як війшли туди солдати,
    налякалися кастрати,
    кажуть: «Будемо співати
    зовсім без оплати!»

    Папа вільний: притчі мовить,
    може і прийняти сповідь;
    й Де-Мероде ґав не ловить,
    суд за бунт готовить:

    «Хто тут вівся як іуда,
    тих повішаю за муда!»
    Папа ж муркнув, як з-під спуда:
    «Тільки в разі чуда...»

                    Варіант для дам:

            «Хто тут мрів про бунт успішний -
            покарає вас Всевишній!»
            Папі ж - голос був утішний:
            «Ти один безгрішний!»

    Та настав кінець докорам;
    той же при дворі декорум,
    і пищать кастрати хором
    геть ad finem saeculorum⁸.

    (2022)



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  4. Мудрість життя
    Із Олексія Костянтинович​а Толстого

    1
    Хочеш вийти у майори -
    у конторі не служи,
    а як служиш, то про шпори
    да́рма тугу не тужи.

    2
    Щоб не стати геть збіднілим,
    пильно витрати рахуй;
    руки - добре, мий із милом,
    а на ноги - не марнуй.

    3
    Стій на смерть у вартім спорі,
    у дрібницях - знижку дай;
    напинайсь чимдуж в запорі,
    а проносу не тримай.

    4
    На штани собі в їдальні
    ляпнувши з виделки жир,
    не скидай їх у вітальні,
    а іди на задній двір.

    5
    А якщо невільним звуком
    підведе когось живіт,
    всупереч усім наукам
    не вигукуй: «Довгих літ!»

    6
    Будь люб’язним на обіді,
    борщ хвали та деруни,
    і зухвало у сусіди
    вату з вуха не тягни.

    7
    Підзапавши на сусідку,
    не бери її на змор
    й для сумісного ужитку
    не хапай її прибор.

    8
    І коли ураз від столу
    по потребі ти ідеш,
    сповіщати дам довкола
    про оце - не треба теж.

    9
    Як сусіду по клозету
    зробиться недобре вкрай,
    ти скоріш йому газету
    із новинами віддай...

    10
    Вивчи родичок начальства
    й розважати їх приходь,
    та грайливість до зухвальства
    все ж ніколи не доводь:

    11
    не прохай у тещі шмату
    для обтирки шкарбанів,
    й бабку не питай завзято,
    скільки в неї є зубів;

    12
    згадуй стриєн іменини,
    проводжай кузин вночі,
    та під пахви без причини
    часто їх не лоскочи;

    13
    з невістками будь у зладі,
    та пристойність не втрачай
    й робаків на променаді
    їм за комір не впускай;

    14
    дочок за кущі секретно
    не тягни, бодай на сміх,
    і з племінниць нешляхетно
    силоміць не рви панчіх;

    15
    без невчасної бравади
    всіх своячок привітай,
    й годувальниці принади
    в немовлят не відбивай.

    16
    Словом, дівами не гребуй,
    розважай та весели,
    без нагальної потреби
    не показуй їм тили.

    17
    На вакаціях в помісті
    їх зведи на скотний двір, -
    для тієї лиш користі,
    щоб розвити кругозір;

    18
    тільки там - вгамуй гординю
    й не жартуй натощака:
    щоб навчити їх доїнню,
    не підсовуй їм бика.

    19
    І було би не до ладу
    палець совати в кулак
    із резоном, що шараду
    мають розгадати так...

    20
    Взагалі, пильнуй манеру
    й ме́жі жартів; далі - цить,
    як годиться офіцеру
    і як служба нам велить.

    21
    Коли раптом твій начальник
    щойно поховав дочку,
    розкажи йому повчальну
    алегорію яку;

    22
    та дивись, роби це вміло,
    щоб не впало на язик,
    що у тебе теж кобила
    переставилась торік;

    23
    чи про те, що наші втрати
    неминучі, вір - не вір,
    й буде тільки бевзь ридати
    та вбиватися надмір.

    24
    Бо якщо гаряча вдача
    у начальника, чи сум -
    зганить він тебе добряче
    й прожене, усім на глум.

    25
    Розкидати перла свиням -
    нерозсудливо таки:
    вслід за ратаєм сумлінним
    ходять жадібні граки.


    (Січень 2022)



    Коментарі (2)
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  1. ‹Доктор›
    Із Олексія Костянтинович​а Толстого

    «Докторе! При всій шанобі, -
    якось ляпнув паламар, -
    від крутих яєць в утробі
    з часом робиться янтар!»

    Скептик лікар, друг клістиру,
    буркнув: «Ач, який мудрець!» -
    і в досаду члену кліру
    проковтнув п’ятсот яєць.

    Горе! Б’є дячок у дзвони,
    тягне дроги пара шкап:
    через фронду й закидони
    вмер безбожник ескулап.

    Від могили попідручки
    розійшлися всі живі,
    а у причту після учти
    бродить хміль у голові.

    «Не минуло й днини, пробі, -
    все торочив паламар, -
    як у доктора в утробі
    утворивсь таки янтар!»

    (2022)



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  2. ‹Кашник›
    Із Олексія Костянтинович​а Толстого

    Якось раз дворучний кашник
    в гай з виделкою пішов;
    наштовхнулись на мурашник,
    й та - збісилася немов!

    Стала, бавлячись, штрикати
    той мурашник так і сяк,
    і мурашки бідні з хати
    розповзлися від атак.

    Кашник ласий на потіху:
    руки в бо́ки впер якось -
    й надривається від сміху:
    «Ісполаті!¹ Аксіо́с!²
    Всіх здолав хоробрий рос!³»

    Тут у нього впала кришка,
    а в мурашок - вже задишка;
    кленучи весь білий світ,
    наповзли йому в живіт.

    Ма́буть, час кричати пробі:
    зборисько комах в утробі!
    Ухопившись за боки,
    він пустився напрямки.

    Годі! Буде знати кашник,
    як вдиратися в мурашник!
    А не лізь, як той гультяй,
    у всілякі закапелки,
    пильно друзів добирай
    й не вподібнюйсь до виделки!

    (2022)



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --