ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Леся Горова
2024.04.26 07:39
Розхлюпалось тепло бузкових чар,
Так, ніби хоче зцілити медово.
Зелений кущ, одягнений в обнови,
Де променем запалена свіча
Загіркла, оповита у печаль,
Вслухається у тишу вечорову.

У тишу ненадійну, нестійку.

Віктор Кучерук
2024.04.26 05:23
Радіючи гожій годині
І пишно убраній весні, -
Якась невідома пташина
Невпинно співає пісні.
Сховалася в гущі зірчастій
Пахучого дуже бузку,
Й впивається радісно щастям,
Сипнувши веснянку дзвінку.

Козак Дума
2024.04.25 19:15
У одному із верховинських сіл мешкав заможний ґазда. Він мав доволі велике господарство, свій магазин. Із тварин тримав переважно корів, із молока яких виготовляв різноманітні сири та інші молокопродукти. Немалу долю прибутку приносила відгодівля поголів’

Євген Федчук
2024.04.25 17:01
Якось у селі дівчата й парубки гуляли,
Гуртом по селі ходили та пісні співали.
А, як прийшла вже розходитись, урешті, година,
Усі дівки по вулиці подались єдиній,
По своїх хатах. Одна лиш Малашка лишилась,
Бо ж її хата над шляхом битим притулилась.

Іван Потьомкін
2024.04.25 11:38
На карті світу він такий малий.
Не цятка навіть. Просто крапка.
Але Ізраїль – це Тори сувій,
Де метри розгортаються на милі.
І хто заявиться із наміром «бліц-кріг»,
Аби зробить юдеїв мертвими,
Молочних не побачить рік,
Духмяного не покуштує меду.

Юрій Гундарєв
2024.04.25 09:40
Дощ, як в Макондо, йде та йде.
А вона - сама під дощем.
Вже не ранок, та ще не день.
Ще не радість, та вже не щем…

Автор: Юрій Гундарєв
2024 рік

Володимир Каразуб
2024.04.25 09:16
Просто вітер, якоїсь осені зупинив мене,
Просто сонце якогось липня зійшло, як камінь,
І люди зустрічні записані буквою n,
У моїм, до сих пір не розв’язаному рівнянні.
І у ньому записана ти — у кімнаті зі шкла
На свічадах червоною барвою, як невідом

Світлана Пирогова
2024.04.25 08:41
А за вікном вже вечоріє,
І мліють світлом ліхтарі.
І де ж ті орігамі-мрії,
Що склались звідкілясь, згори?

Листи перегортаю, фото
Вцілілі від перепетій.
У кожному душевна квота,

Леся Горова
2024.04.25 07:45
В смолистих бурунах лежить рілля.
Вилискує, залита після суші.
І вороннЯ, не видне іздаля,
Серпанку рядна крилами ворушить.

Узбіччя із пожухлої трави -
Невипране дощем чадіння шляху.
Два кроки в поле зробиш, і лови

Віктор Кучерук
2024.04.25 06:23
Серце сумно защеміло
І душа зайшлась плачем,
Бо здригнулось враже тіло
Зі скривавленим плечем.
Розтрощив, на жаль, суглоба,
Раз почувсь короткий тріск
І ординець вузьколобий
Звідав кулі форму й зміст.

Ілахім Поет
2024.04.25 00:03
Вельмишановна леді… краще пані…

Даруйте – де б слова ті віднайшлись, коли життя – це стрес з недосипанням? І плід такий: нервовий трішки лист. Пишу його повільно – швидше равлик на Фудзіяму врешті заповзе. І навіть сам не знаю: чи відправлю? Чи згине д

Артур Курдіновський
2024.04.24 21:33
Неначе той омріяний журавлик,
Який відкрив до всіх бажань портал,
У купі понадкушуваних яблук
Урешті-решт знайшовся ідеал!

Тобі хтось зробить витончений кніксен...
Прийми від мене шану та уклін!
Зігріє око кожний мегапіксель,

Сергій Губерначук
2024.04.24 20:00
Шість хвилин, як я прокинувсь.
А тут мені повідомляють,
що я вже шість годин, як зраджую.
Ну так я зараз просто вирву язика,
відіб’ю його молотком,
поперчу його, посолю.
кину на розпечену сковорідку –
і буде мені чим поснідати.

Ілахім Поет
2024.04.24 12:21
Кажуть, він жив непомітно десь в закутку.
І пожинав регіт там, де кохання сіяв,
Начебто думав – троянди ростуть с піску.
Вірив в поезію, як інший люд - в Месію.

Кажуть, вигулював душу свою щодня
Серед рядків, повних сутінків і печалі.
Бачили, йшов

Віктор Кучерук
2024.04.24 05:21
Стали іншими забави,
Як утратив снам число, –
Домальовую в уяві
Те, чого в них не було.
Тішусь образом посталим
Вперше в пам’яті моїй, –
Мрійним розквітом фіалок
Між краями довгих вій.

Артур Курдіновський
2024.04.23 23:40
Фарбує квітень зеленню паркани
Красиво, мов поезії рядки.
Повсюди квітнуть чарівні каштани,
Суцвіття їхні - весняні свічки.

Сезон палкого, ніжного роману,
Коли кохання бережуть зірки.
І мрія незнайома та незнана
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Проза):

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Меланія Дереза
2024.02.08

Ольга Чернетка
2023.12.19

Галюся Чудак
2023.11.15

Лінь Лінь
2023.10.26

Світлана Луценко
2023.07.27

Гельґа Простотакі
2023.07.15






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Омелян Курта (1940) / Проза

 Били мене за хліб насущний


Рік 1949 -50 для червенівців , як і для всіх закарпатців був надзвичайно важким . Це був практично першим роком суцільної примусової колективізації. Люди були якісь залякані . Із комори та сусіків вимели і забрали всі їстівні запаси , Із дворів забрали весь сільськогосподарський реманент , із хлівів та стаєнь забрали всю худобу для новоствореного колгоспу імені Молотова. Незнана до тепер у Європі система колективного господарювання навіювала страх і не визначеність . Народ не мав уяви , як будуть дальше жити. У більшості людей не було нічого такого , що можна було б продати і таким чином купити собі щось на прожиток. Народ , що тисячоліттями жив за принципами християнської моралі , не був навчений ані красти , ані сочкувати , ані філонити , ані туфту гнати. Вони навіть не розуміли значення вищенаведених слів . В перші роки колективізації селяни йшли на роботу до схід сонця , а поверталися з поля коли зійшла перша зірниця . Бо так були навчені тисячоліттями. Не осудіть мене , що забігаючи на перед , дозволю собі зауважити , що радянська влада за кілька десятиліть спромоглася таки виховати нову спільноту , а саме « радянську людину». Спільноту в якій було не мало крадіїв , сочків , філонів , та тих що туфту гонили. Сочок , це той , що на роботі сочкує , тобто тиняється без діла , аби тільки начальство не бачило. Йому навіть розмір заробітку не був цікавий , йому аби нічого не робити . Філон теж не рвав лямки на роботі , але він завжди старався бути на виду у начальства , він старався показати вид що працює , в присутності начальства закликав до роботи інших , котрих навіть позволяв собі критикувати . Розмір зарплати та винагороди для нього був понад усе. Була ще категорія працьовитих людей котрі скоро зрозуміли радянську систему , при якій хоч працюй , хоч не працюй , все одно одержиш Х ….ікс . Ці завжди «туфту гнали» . Якщо це були скажімо малярі , то вони побілену ними стіну одним шаром , доводили що побілена вона трикратно. Якщо дорожники засипали дорожнє полотно товщиною в 10 сантиметрів , то доводили що воно засипане товщиною в 20. Таким чином і заробіток підвищувався і не використані будматеріал та бензин можна було реалізувати на ліво, конкретніше - вкрасти . Шофери приписували кілометри , тобто відстань перевезень , та вагу вантажу . Трактористи , якщо продискували поле в один слід то писали в чотири. Але і цих туфтових заробітків людям ледве вистачало на прожиток. Радянську системо важко було надурити. Тих , що ще не відвикли були від роботи , що посильним трудом старалися заробити приличну платню , радянські ідеологи прозвали принизливим словом «рвачі». Але це було вже потім . Спершу так не було . Люди не знали за що братися . І чи варто за щось братися і щось робити , бо ніби все одно відберуть. Коли сходилися біля церкви то з розпачем запитували одне одного «що то з нами діється?» . Хоча багато закарпатців , котрі були на східному фронті у складі угорської армії або Чехословацької легії , дещо чули про страхіття колгоспної чи радгоспної системи. Але чули здебільшого тільки з розповідей місцевого населення . На практиці ніхто не знав що воно таке , та з чим його їдять. Було , правда , ще одне джерело інформації , інформації більш менш правдивої і достовірної. Носіями цієї інформації була незлічена армія ковдушів- інвалідів , жебраків із східних областей України , де не панував а царював голод. Народ переможець , що виграв війну перемігши нацизм та фашизм , доведений був до того ,що мусів іти випрошувати крихти хліба аби не померти від лютої голодної смерті у західні області. Що цікаво , так це те , що ніхто із Закарпатців не цвікав тим нещасним- «ми вас годуємо» , як іноді тепер деякі вихідці із сходу , ті що нечесним шляхом збагатилися за рахунок голодних , цвікають закарпатцям. В деякі дні тих жебраків бувало так багато , що двері в нашій хаті майже не зачинялися.
Одні виходили , інші заходили . Часто жебраки припрошувалися до нас на ніч . Таких нічників на протязі тижня у нас було по декілька раз . Якщо траплялося , що уже декілька днів у нас ніхто не ночував , то батько виходив на вулицю і чекав на жебраків . Першого зустрічного він питав :
-А що неборе , чи маєш де ночувати ?
-Та не маю , хазяїн.
-Ну , тоді походи селом , а вечером приходи до мене .
Через це у нас часто бували сімейні сварки. Мама нарікали , бо не знали що із своїми блохами робити , а тут кожного разу свіжі приносять . А батько оправдуючися казав :
-Ти , небого , на війні не була , про руський полон тільки чула , тому і не знаєш , як то на морозі ночувати.
Довгими зимовими вечорами сидів батько з інвалідами-жебраками обмінюючися спогадами про важкі воєнні роки . Вчорашні вороги , що воювали по різні боки окопів , може і стріляли один в одного , зараз як милі друзі ділилися своїм горем . Але радянська влада скоро зрозуміла , що такі інформатори до добра не доведуть. І мабуть тому всю територію Закарпатської області зробили закритою зоною . Іноді її називали зоною «А» , або зоною «№!1». Саме такі позначки ставилися в паспортах закарпатців . Без такої позначки в паспорті каліка – жебрак не міг зайти в зону. А щоб закарпатець не міг виїздити за межі області , то незабаром від усіх на довгі роки відібрали паспорти . Закарпатці , що не мали паспортів ,практично перестали бути громадянами . Але кого це цікавило? . Вїзд та виїзд на територію області був по спец пропускам. Серед приїзжих східняків крім жебраків та інвалідів були і інші категорії . Були серед них і хороші люди , добрі фахівці . Але було серед них багато і таких , про яких великий руський поет Лермонтов писав : «Заброшен к нам по воле рока , на ловлю щастя и чинов» . Це ті котрі казали : « В Закарпатьє харашо би було жить , так местних єще много осталось».
Такі слова завезені нам зі сходу , як бригадир , бригада , ланка , трудодень , колгосп , норма , план , закарпатцям ні про що не говорили . Жив у Червеньові один дуже бідний чоловік , що не мав ні сімї , ні кола ні двора , за прізвищем Довганіч Іван , а по вуличному проймаш . Цей проймаш був божевільний , але російське визначення –«юродивий» йому б ліпше підходило . Проймашами русини називали людей ясновидячих , таких що могли передбачати майбутнє . Я не знаю чому їх так називали , але припускаю ,що ця назва могла була утворитися від слова «пройматися» , тобто перейматися чиєюсь долею. До нього часто приходили на « пройму» люди із близьких і навіть далеких сіл . Най частіше приходили батьки молодят , аби дізнатися , яка доля чекає їх дітей у шлюбі. Приходили старі дівки аби дізнатися ,що їм приготувала доля у майбутньому. Приходили удовиці , чоловіки котрих загинули на війні , аби дізнатися про митарства душі невинно убієнного . Та не завжди він був такий . Колись він був поважною , досить заможною людиною. Коли після першої світової війни він повернувся у рідне село , то на перших післявоєнних виборах його обрали заступником старости , а одночасно і сільським тудором . У русинів тудором називали тих , що згідно посади опікувалися інвалідами , сирітками , удовицями , удівцями. Але зла доля розпорядилася так , що і сам Іван невдовзі потребував опіки . Помер його єдиний син , а вбита горем жінка теж довго не потягла . Залишився Іван удівцем . Незабаром на Івана накинула оком кума Юла , котра до речі була теж удовицею . Її чоловік , що повернувся був з війни весь в гнійних ранах, незабаром помер , залишивши в Юлі на руках трьох малолітніх синів. На неоднозначні натяки Юли , Іван ніяк не реагував. Тоді Юла вдалася до перевіреного століттями способу .Вона напоїла кума якимось чарами. Чари подіяли , але не так як того хотіла Юла .
Іван втратив розсудок , став божевільним. А через якийсь час місцевий лихвар Беньо Голендер за безцінь купив від нього маєток , після чого проймаш оказався викинутим на вулицю. Зимою ночував він по людських хлівах , а в літку попід копицями. А скільки цей проймаш знав різних народних пісень , колядок , щедрівок , приповідок , загадок , скоромовок , головоломок , легенд , міфів . Мені чомусь здавалось , що він їх сам і вигадував , бо ніколи щось подібне я ані не читав ані не чув. А яким це все було дотепним. Шкода , що ніхто цього не записав. Так цей проймаш першим і навіщував про те що незабаром і у нас буде колгосп . Він в зимку , щоб зігрітися ,ходив по хатах просячи яку небуть роботу .Та яка зимою на селі робота ? Хіба що кукурудзу лущити. Сидів він біля печі , лущив кукурудзу , а під носом приспівував : « кила ..кила…килихоз , килавий колхоз.» Або – « Доки мороз , доти колхоз , як роса спаде , колхоз пропаде». Та ця його «пройма» не збулася , бо килавий колгосп протримався аж п’ятдесят років. Дуже він ненавидів всяких радянських функціонерів .Де тільки він їх зустрічав там їх і відчитував : «Кайтеся іроди , бо вже у Бога в сінях нагострена сокира , вона вам всім скоро голови повідтинає.» Але як не дивно , це йому сходило з рук. Така вже людська психологія – божевільним все прощати. Ця психологія сформувалася протягом тисячоліть. Якось мені розповідав один мадяр – Бейла Молнар про одну подію. Це було понад тисячу років тому. Мадярскі племена , шукаючи собі підходящю територію для майбутньої держави , примандрували на притисянсько-дунайську низовину. Десь там на берегах Дунаю вони натрапили на православний чоловічий монастир. Русини-монахи боялися аби незнайомці не осквернили святу обитель , а тому всі підступи до монастиря забарикадували . Мадяри рішили взяти монастир приступом . Завязалася кровопролитна битка. В результаті цієї битки всі оборонці монастиря були порубані на смерть. Був у цьому монастирі молодий , дуже перспективний , високо освічений монах. Цей молодий монах вирішив зайти в винний погріб , напитися вина , аби легше перенести страхіття наглої смерті. Там його п’яного і застали мадярські воїни. Тоді ще мадярам не відоме було ані вино , ані інші спиртні напої. Вони цього п’яного монаха прийняли за божевільного. І уявіть собі , вони до нього навіть пальцем не доторкнулись . Божевілля в них вважалося за Божий дар.
Було літо 1949 року . Най важча пора для селянина . В цей час на селі завжди робота була непомірно важкою . Сінокоси , жнива , обкопка кукурудзи , та інше . При чому одна робота підганяла іншу . Це була пора , коли тогорічні продукти вже закінчувалися , а нових ще не було . Багато селян жило в проголодь. Така картина бувала і в до колгоспний період . А зараз ця біда подесятерилася . Жнива закінчувалися , настала молодьба зернових культур . В селі були дві молотарки , ще дореволюційного виробництва , що були усуспільнені до колгоспу від заможних селян . З цих двох стареньких молотарок ледве зібрали одну . Партія строго насторого наказала обмолотити зерно у визначені нею строки , а селяни мусіли брати на себе соцзобов’язання ці плани перевиконати . Для цього потрібно було аби молотарка працювала цілодобово без яких би там на було зупинок . Для таких випадків на селах завжди були комісари уповноважені райкомом та обкомом партії. Вони повинні були слідкувати за роботою колгоспників.
Перша колгоспна молотьба . Памятаю , того дня до молотарки мала ставати ланка в котрій працював мій батько. Молотарку крім машиністів обслуговувало понад десять чоловік , а може і двадцять. Це ті , що із скирди подавали снопи на воза , це ті , що підвозили возами снопи до молотарки і викидали їх на верх молотарки , це ті що розрізали повересла , і рівними порціями «кормили» тобто завантажували барабан молотарки , це ті що із під жерла молотарки згрібали обмолочену солому , сортуючи солому на ліво а полову на право.
Це ті , що вилами подавали солому на скирду. Це ті , що набирали зерно в мішки і відвозили його на спеціально облаштований майданчик , щоб добре його просушити , а завтра з піснями та транспарантами вивести все до одного на здачу державі . Здавали навіть так званий посівний фонд . Це була пекельна робота . Серпень завжди спекотний , кругом молотарки завжди була пилюка , як снігова завірюха. Колючки чортополоху та полови вїдалися в розпарене тіло , як осині жала. За звичай зміна робітників заступала на цілу добу . Не буду продовжувати розповідати про цю каторгу , Молоді все одно не зрозуміють , а старикам , котрі дожили до сьогоднішнього дня уже все байдуже. Тоді був машиністом молотарки хороший співчутливий мужчина Стеблак Іван . Коли бачив , що люди від утоми з ніг валяться , то на деякий час зупиняв молотарку ніби на ремонт . За це уповноважений райкому партії Єрьомін його сварив , навіть Сибіром лякав , Але так як у техніці нічого не петрив , то Стеблаку сходило з рук.
О пів на пяту ранку прогудів гудок , який сповіщав , що через півгодини почнеться зміна. Мама ще звечора сушили голову над тим , що завтра дати батькові у торбину на цілу добу . Вони нагріли кілька літрів води . Цю теплу воду залили до корита в якому за звичай хліб валяли . Причина , що присохла була до стінок корита ще з минулої випічки , розмокла , тоді мама ложкою-оловянкою наскребли цього розмоклого тіста і розколотили у воді . Потім додали туди десь з літр слив круглянок і поклали варити. Круглянками у нас називали ті сливи , на які зараз кажуть- алича . Вийшло сяке – таке вариво , хоч і не дуже смачне та поживне , але кендюх можна було розмочити. Хліба не було з чого спекти , бо все зерно усуспільнили до колгоспу ще взимку. Мама із своїми сестрами зібралися на нараду . Рішили продати декілька яєць Швімеру Беркові , а з вирученими копійками послати мене з двоюрідними братами в досвіта до села Середнього купити хліба . Строго насторого наказали до обіду вернутися . Одна нога тут, друга там! А йти треба було пішки. Прийшли ми до Середнього , побачили першу попавшу нам на очі крамницю , стали перед дверима , бо було ще зачинено. Склепарь (так в Середньому кажуть на продавця) відкрив свій склеп аж десь через дві години. Як виявилося , це була залізо-скобяна крамниця. Дізнавшись чого нам треба, склепар нас дуже пожалів і пояснив , що хлібний склеп за рогом на іншій вулиці. Коли ми прийшли туди , то там було народу , як зірок на небі. А чей із усіх навколишніх сіл. Черги не було ніякої. Лізли один одному по поголовах , в буквальному розумінні цього слова . Ми мовчазно зрозуміли , що прийдеться іти до дому з порожніми кошиками. Нам до болю жаль стало наших голодних батьків , котрі чекають на хліб . Про власний голод старалися не думати. Але є ще Бог на небі ! Там були два міліціонери , що сяк –так наводили порядок. Один з них був родом з Червеньова , виходить землячок. Це був Іван Гладжикурка , по вуличному Рущанин , бо мати його була родом із села Руське. Рущянин нас упізнав і по земляцькі проштовхнув до прилавку. Нам продали по одному буханцю хліба. Хоч часто слово хліб я пишу з великої букви , через велику повагу до нього , та хай Бог простить але то був не хліб , а щось таке з чого можна було іграшки ліпити , як з глини. До дому ми рушили майже перед обідом . Двоюрідні брати Петро та Іван пішли попереду скоріше . У мене була пробита п’ята , тому шкинтаючи я плівся далеко позаду відстаючи від них. А був з нами ще один хлопчина-цімбора Іван Газій. Ось з ним ми двоє пленталися . Припленталися ми до Дубрівського берега та й сіли біля кринички відпочити та води напитися . Я у житті ніколи не курив і зараз не курю , при чому аніскільки не жалію. Іван курив чи не з шести років. Він поназбирав по Середньому конциків-окурків , біля кринички скрутив скруток і смачно затягнувся. Трохи відпочивши , я запропонував рушати до дому , щоб встигнути принести хліба батькові до обіду , бо час уже нас таки піджимав .
А Іван Газій каже : «Еміл ,я не можу встати , я світа білого не бачу , я осліп». Мене це налякало .
–То що з тобою Іванку?
-Я вже три дні нічого не їв.
Я набрав у пригоршні води і збризнув йому на лице . Від цього він ніби трохи ожив. У нього хліба не було , бо і не було за що купити . З нами йшов він просто за компанію . Іван був з багатодітної дуже бідної сімї. Бідною ця сімя стала після того , як його батько , Газій Юрко захворів на туберкульоз . Тоді ця хвороба була не виліковною. Все що сімя мала , продали , аби хоч трохи підлікувати годувальника. Бідні , тоді в перші роки колективізації були всі , але ця сімя була особливо бідною. Жебракувати їм не позволяло сумління , ось і голодували . Через півроку після описаних тут подій старий Газій помер від голоду . Памятаю , який він був перед смертю опухлий весь, тіло було біле-біле як сире пшеничне тісто. Лежачи на смертному одрі в труні ,він ніби посміхався . Бо й справді в житті він був завжди весельчаком , з гострим гумором . Коли хтось зауважував , що він часто кашляє ,він з посмішкою заперечував кажучи : « і зовсім не часто , а всього на-всього чотири рази в році . Це весною , в літку , восени і взимку.» А коли лікар йому казав : « щось дуже мені не подобається ваш кашель» , він відповідав : « пан доктор , для вас стараюсь зо-всіх сил , але вибачте , вже сильніше не можу .» Жили бідно і ми. Батько прийшов з полону у 1947 році з цілим букетом хвороб , інвалідом . Мама теж хворіла на ще і досі не виліковну хворобу – цукровий діабет , а рана після видалення жовчного міхура так до смерті і не загоїлася . Пенсійного забезпечення тоді ніякого не було , то мої родичі змушені були працювати як могли , аби прогодувати себе , та нас малих дітей . Батько робив у колгоспі у ланці , а мама влаштувалися на пів ставки прибиральницею в школу. Пів ставки , це було рівно одинадцять карбованців , з яких треба було ще і дань платити та різні страховки та державні позики. Полегшення прийшло , коли маму назначили по сумісництву завідуючою колгоспного дитячого садка . Цей садок організували зразу після запровадження в селі колективізації , аби молоді мами могли трудитися з повною віддачею на благо батьківщини. Функціонував цей садок спочатку тільки у весняно-осінній період , тобто на період сільгоспробіт. А згодом і круглорічно . Харчі садок отримував від місцевого колгоспу . Це були в основному деякі крупи та молоко. Але родичі радо віддавали діточок в цей садок , бо як не як , а там хоч трохи щось давали їсти. В садок записали і мою меншу сестру , бо була вона саме такого віку . Так що проблеми з мамою та сестрою відпали самі собою . Вони вже не голодували. Проблемними залишились ми з батьком . Звичайно , якби мама не боялися , то могли б і нам принести деякі крихти . Але вони боялися , дуже боялися , бо був це сталінсько-беріївський режим. Але мама і тут знайшли стратегічний винахід . Вони майже кожного дня після уроків кликали мене нарізати та наколоти дров для садика , наносити води та інше. Тоді вони не боячись нічого , давали мені горнятко солодкого чаю та скибку мащеного олією хліба. Я попросив маму аби вони дозволили Газію Іванові мені допомагати. Вони дозволили . Так що Іван теж отримував свою порцію . Деколи мама крадькома давали нам грудочку рафінованого цукру. Ми хапали цю грудку цукру і щосили бігли на вулицю , щоб похвалитися другим дітям . Тоді мама ставали на порозі і заставляли нас у неї на очах зїдати цукор , аби не дай-то боже хтось не побачив і не накликав біду.
На другу весну наші справи ще дещо покращилися . Колгоспне начальство , бачачи , що моєму батькові важко працювати у ланці на рівні з молодими і здоровими чоловіками , запропонували йому самостійну роботу . А саме - доглядати колгоспних телят. Це були телята до двох місячного віку котрих треба було напувати з відра . Але перед цим їх треба було цьому навчити.
Так як телят було біля сотні , то батькові самому справлятися було важко. Щодня після уроків я теж йшов йому допомагати. Телят випоювали знежиреним молоком , так званим перегоном. Ось тоді я зажив на повну . Інколи я міг випити до літра цього синього як небо молока в день . Згодом , я попросив батька , щоб дозволили Івану Газію мені допомагати . Іван теж отримував свою порцію . Коли вже я став дорослим , то інколи згадуючи ці події , задавав собі запитання – а чи не робив я злочин , випиваючи від невинних теляток їхнє молоко? Так , це був до деякої міри злочин . Але який злочин чинили ті , котрі доводили людей до голодної смерті ! Цим я ніби оправдував себе . Але все це було вже потім.
А зараз , лежачи на траві біля криниці , Іван ледве ворушачи губами благав мене , дати йому хотя-би крихту хліба . Я боявся , аби мене дома не лаяли , хоч і сам не міг утриматися від спокуси аби хоч раз не куснути цього квасного , як кінський щавель буханця. Він мені порадив , як треба зробити так , аби і вовки були ситі і вівці цілі. Треба ножиком зробити на буханці ніби маленькі дверцята . Із середини ущипнути трохи м’якоті , а потім дверцята приладнати на місто , та так , щоб дома нічого не помітили. Ми так і зробили . Ми так старанно зайнялися цією напрочуд цікавою роботою , що за хвилину від буханця залишилася тільки оболонка – скоринка , печена- перепечена . Ми з Іваном заприсяглися не признаватися дома , що м’якуш виїли ми , а казати , що воно так і було. Діти є діти . До дому я ледве встиг . Мама вже наріхтовали у канту вчорашнього варива із слив круглянок , заправленого наскрептаною з корита причиною . Затримка була за хлібом . Коли мама взяли в руки буханець , то спершу пополотніли , а потім поблідли , після цього почервоніли . Зрозуміли мама все , коли випали дверця прилаштовані нами до буханки . Іван утік , а мене били , били , щипали та товкли. На це надійшов мій дідо Довгош , дуже добродушна релігійна людина . Він мене і врятував . Потім ,пам’ятаю , ми всі троє плакали . Я плакав усвідомлюючи заподіяне мною зло . Мама плакали , бо знали , що батько знову залишиться голодним на цілу добу. Дідо плакали , жаліючи нас усіх трьох . Потім дідо кажуть: « за що тебе , хлопчику били?» Кажу: «Бо я , дідку , вчинив великий гріх . Зїв хліб наш насушний.» А дідо кажуть : « То нічого , помолися сорок Отченашів , то гріх твій відпущений буде».(13)
2013р.




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Без фото
Дата публікації 2015-03-22 12:45:02
Переглядів сторінки твору 1039
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (0 / 0)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (0 / 0)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.788
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні оцінювати
Конкурси. Теми РОМАНТИЧНА ПРОЗА
Автор востаннє на сайті 2015.09.27 10:04
Автор у цю хвилину відсутній