ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Іван Потьомкін
2024.04.26 23:36
Ірод Антипа (подумки):
«Так ось який він.
(уголос): Бачу, не дуже гостинно прийняв тебе Пілат.
Не повірив, що ти цар юдейський?
Мав рацію: навіть я поки що не цар .
Чекаю на благословення Риму.
А ти вдостоївсь титулу цього від кого?
Від народу? Але

Олександр Сушко
2024.04.26 14:24
То що - почнім уму екзамен?
Примостим мужа до жони?
Без грошей не збудуєш храма,
Немає віри без війни.

Гризе католик православних,
Юдея душить бусурман.
А я пророк. Мабуть, останній,

Світлана Пирогова
2024.04.26 08:55
Їй снились , мабуть, чудодійні теплі сни,
Коли зима засипала снігами.
Старенька вишня не сумує навесні,
Хоча кора потріскана роками.

Її садили руки бабці золоті.
Стоїть, як завше, в цвіті білім-білім.
Нагадує родині знову дні оті,

Ілахім Поет
2024.04.26 08:39
Доктор Фрейд переважно приймає таких без полісу.
Це троянда у січні, це наче серпневий пролісок.
Бозна, де в ній свій досвід, а де – від матусі спадщина.
Її мрії нечувані, сни – авангард небачений.

Доктор Фрейд далі більше нічого в ній не второпає.

Леся Горова
2024.04.26 07:39
Розхлюпалось тепло бузкових чар,
Так, ніби хоче зцілити медово.
Зелений кущ, одягнений в обнови,
Де променем запалена свіча
Загіркла, оповита у печаль,
Вслухається у тишу вечорову.

У тишу ненадійну, нестійку.

Віктор Кучерук
2024.04.26 05:23
Радіючи гожій годині
І пишно убраній весні, -
Якась невідома пташина
Невпинно співає пісні.
Сховалася в гущі зірчастій
Пахучого дуже бузку,
Й впивається радісно щастям,
Сипнувши веснянку дзвінку.

Козак Дума
2024.04.25 19:15
У одному із верховинських сіл мешкав заможний ґазда. Він мав доволі велике господарство, свій магазин. Із тварин тримав переважно корів, із молока яких виготовляв різноманітні сири та інші молокопродукти. Немалу долю прибутку приносила відгодівля поголів’

Євген Федчук
2024.04.25 17:01
Якось у селі дівчата й парубки гуляли,
Гуртом по селі ходили та пісні співали.
А, як прийшла вже розходитись, урешті, година,
Усі дівки по вулиці подались єдиній,
По своїх хатах. Одна лиш Малашка лишилась,
Бо ж її хата над шляхом битим притулилась.

Іван Потьомкін
2024.04.25 11:38
На карті світу він такий малий.
Не цятка навіть. Просто крапка.
Але Ізраїль – це Тори сувій,
Де метри розгортаються на милі.
І хто заявиться із наміром «бліц-кріг»,
Аби зробить юдеїв мертвими,
Молочних не побачить рік,
Духмяного не покуштує меду.

Юрій Гундарєв
2024.04.25 09:40
Дощ, як в Макондо, йде та йде.
А вона - сама під дощем.
Вже не ранок, та ще не день.
Ще не радість, та вже не щем…

Автор: Юрій Гундарєв
2024 рік

Володимир Каразуб
2024.04.25 09:16
Просто вітер, якоїсь осені зупинив мене,
Просто сонце якогось липня зійшло, як камінь,
І люди зустрічні записані буквою n,
У моїм, до сих пір не розв’язаному рівнянні.
І у ньому записана ти — у кімнаті зі шкла
На свічадах червоною барвою, як невідом

Світлана Пирогова
2024.04.25 08:41
А за вікном вже вечоріє,
І мліють світлом ліхтарі.
І де ж ті орігамі-мрії,
Що склались звідкілясь, згори?

Листи перегортаю, фото
Вцілілі від перепетій.
У кожному душевна квота,

Леся Горова
2024.04.25 07:45
В смолистих бурунах лежить рілля.
Вилискує, залита після суші.
І вороннЯ, не видне іздаля,
Серпанку рядна крилами ворушить.

Узбіччя із пожухлої трави -
Невипране дощем чадіння шляху.
Два кроки в поле зробиш, і лови

Віктор Кучерук
2024.04.25 06:23
Серце сумно защеміло
І душа зайшлась плачем,
Бо здригнулось враже тіло
Зі скривавленим плечем.
Розтрощив, на жаль, суглоба,
Раз почувсь короткий тріск
І ординець вузьколобий
Звідав кулі форму й зміст.

Ілахім Поет
2024.04.25 00:03
Вельмишановна леді… краще пані…

Даруйте – де б слова ті віднайшлись, коли життя – це стрес з недосипанням? І плід такий: нервовий трішки лист. Пишу його повільно – швидше равлик на Фудзіяму врешті заповзе. І навіть сам не знаю: чи відправлю? Чи згине д

Артур Курдіновський
2024.04.24 21:33
Неначе той омріяний журавлик,
Який відкрив до всіх бажань портал,
У купі понадкушуваних яблук
Урешті-решт знайшовся ідеал!

Тобі хтось зробить витончений кніксен...
Прийми від мене шану та уклін!
Зігріє око кожний мегапіксель,
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Проза):

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Меланія Дереза
2024.02.08

Ольга Чернетка
2023.12.19

Галюся Чудак
2023.11.15

Лінь Лінь
2023.10.26

Світлана Луценко
2023.07.27

Гельґа Простотакі
2023.07.15






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Андрій Будкевич (1962) / Проза

 “Оповідки про Небесне і Земне, про Закарпаття і Європу, малярською мовою АНТОНА КОВАЧА».*
Образ твору ( Післямова до персональної виставки митця «Блакитне й брунатне»).

4 квітня 2017 року відкрилася персональна виставка картин Антона Ковача в Закарпатському обласному художньому музеї імені Й. Бокшая, під назвою «Брунатне й блакитне». Перед очима глядачів постали роботи написані протягом чотирьох років, окремі ідеї, задумки, теми народжувалися й значно раніше. «Я буду продовжувати цей цикл творів, а виставка для мене, це нагода -для самоаналізу творчості, подивився на свої роботи у великих залах, як сторонній…», - ділиться думкою митець. А подивитися було на що, побачити, осмислити побачене,відчути енергетику, емоції, настрій закладений у письмо художника. 89 картин (!) було представлено на оглядини: шанувальників малярства, колег, фахівців.

Важливо почути ще раз, про що мовить живописець: «Намагаюся поєднати абстракцію з реалістичним підґрунтям, веду пошук символічного письма. Поглянь, є картини на сакральну тематику, є – побутового змісту, а також - дійство поміж святом і буднями. Прагну передати полотнам політ душі, мрію, бо все світле згори паде на Землю, на квіти, на виноградники. Ось подивися, - «Пташина осінь», а ще «Танець вина», яка вона більше, побутова, чи ні? Живописно – пластичну форму письма використовую свою. Звичайно, спираючись на здобутки – Ф. Манайла, Ф. Семана, Є. Кремницької, Г. Глюка. Маю цікавість до вивчення творчості не тільки художників нашого краю, а і до живописців з різних куточків України і Європи. У Львові це – Б. Буряк, Р. Романишин, С. Гай, З. Флінта, К. Звіринський, Л. Медвідь,у Києві – П. Бевза, П. Лебединець, М.Журавель, у Одесі – В. Кабаченко. Іду назустріч наїву, розвиваю досягнення: Матісса, Пікассо, Модільяні.
Маю прихильність до використання методу лізирування, не чужий мені пастозний (фактурний) живопис. Тема Води, Птахів, Коня, Людини і Довкілля близькі моєму єству. Хвилює філософія Простору і Часу, написав картину «Час який ми загубили».

Наскільки корисно і цікаво відвідати виставку разом з автором малярських творів, почути з уст Антона Ковача справжній мистецький монолог – розповідь обдарованого живописця нашого краю. Справді,у виставкових залах красувалися роботи, на яких – і бездонна синь небес, твердь прадавньої землі, первозданність гір, традиційні цінності закарпатців, їхній побут, сакральні мотиви і символізм,нитка котрого тягнеться від доби Трипілля, багато чого ще…

Один з висновків, що напрошується,- Антон Ковач, то митець і людина Європи.

«Є, отже, нервові вібрації,що ними реагує на зовнішній світ література, -які грають відгомоном в душі читача, до якого класу він не належав би. З тої точки погляду нема літератури буржуазної чи пролетарської. Світ емоцій – один. Але трактування цих емоцій і проблем – різниться і є залежним не так від класової приналежності, як від тої культурної спільноти, з якої вийшов письменник. Такою культурною спільнотою є нація, або цивілізація, спільна кільком націям. Бо слідуючою над народами, вищою спільнотою не є людство, лише Європа, Азія, Євразія, або Росія…
Європа і Росія це два культурні континенти, розділені океаном взаємного непорозуміння. Воно відбивається і в літературній творчості…», - писав Дмитро Донцов у праці «Росія чи Європа». Додамо, що не тільки в літературі, в мистецтві теж..

У своїх творах живописець повертає до тієї доброї Європи, де Людина , то невід’ємна складова Природи, де індивід і довкілля перебувають у гармонійних стосунках, де панує ієрархія… Бо нинішній, типовий європеєць є таким, як слушно писав Ю. Евола: «… він більше не знає природи. Природа для західних людей перестала бути живим тілом із символів, богів і ритуалів – виблискуючим Космосом, у котрому, як «царство в царстві», вільно рухається людина: вона стала каламутною, фатальною поверховістю, і її таємниці профанічні науки намагаються обійти з допомогою своїх нікчемних законів і нікчемних гіпотез..».

Багацько картин рясніють знаками і символами, котрі укорінені в прадавній Карпатський край, закарпатців можна ідентифікувати як субетнос, який перебуває у єдності з українцями інших земель. Архе цього субетносу пульсує у картинах Антона Ковача.
У чому відмінність знаку і символу? Знак містить одновимірне значення, хоча буває за знаком постає символ. Гарне і чітке означення дала науковець Анна Біла: « Натомість символ набуває свого значення завдяки надзвичайній значущості символізованого, а відтак постає складною багатоплановою моделлю, що породжує невичерпний тунель смислів, асоціацій, зв’язків, який прагне максимального узагальнення речі, - а тому сам символ постає також законом речі, її порядком і структурою». І ще одна цитата від тієї ж авторки, бо посутня: «Оскільки архетипи безпосередньо апелюють до почуттів та емоцій (їх можна порівняти із зарядом високої потужності), то вони транслюються через символи, відкриваючи людині священне й водночас захищаючи її від прямого зіткнення з психічною енергією архетипів. К. Г. Юнг повсякчас порівнює історію людини та історію людства в плані пізнання архетипів…».

Отже, малярське письмо митця не поодиноко є символічно – архетипічним. Під час спілкування пан Антон промовив: «Небесне і земне, їх колористика, це не щось випадкове для мене…».

Колір блакитний дозволяє уявити безкінечність і глибину неба, наповнитися доброю енергією, відчути, як думки яснішають, приходить мудрість і спокій. Налаштування на цей колір дозволяє висловити свої поривання, емоції і помисли. А ось що писав про синій М. Люшер в праці «Людина – райдуга» : «Ти отримуєш насолоду від подорожі – це програма синього кольору». І брунатний, як один з кольорів земного світу. На Закарпатті мало орної землі, край гір, а Гора – то одна з моделей «світового дерева», центр світу, першопочаток ( географічний центр Європи на теренах Закарпаття), в знакових, окремих місцях, з гір витікають струмки води цілющої (мінеральної)….

Високе і земне… А Земля в українській пісенній спадщині являється символом Білого світу.
У Ліди Палій є пречудовий вірш «Зміна кольорів». Цей поетичний взірець має спільність з живописом митця:

«Щойно опало листя листопаду,
А мороз плете вже на дротах
Білого светра на зиму.
… Уночі сердився вітер,
Що йде зима.
Зажурений місяць
Морщить чоло
В темних калюжах».

Пора року в нашому випадку не має значення, першість належить почуттям…

Ще одна ознака притаманна роботам Антона Ковача, - «.. тривожність – це вузловий пункт, таємниця душевного життя людини», - З. Фройд. Тривогу можна пояснити і як особливий емоційний стан – переживання, виникаюче в певні моменти.
Він той митець, що відчуває особливі сентименти до рідного краю, Петро Мідянка поетичним рядком повів так:

«Чому тебе я з Господом любив?
Господь приходив вітриком на хмарі
На ті поля осінні, зимні, ярі,
Де фіолетово від бриндушок і слив».

Мова велася тільки про окремі риси властиві живопису цього художника, власне в основому про картини з циклу «Блакитне й брунатне». Про інше і ширше, згодом…

Андрій Будкевич - Буткевич, дослідник мистецтва, брендолог.

*Цей текст опублікований на шпальтах часопису «КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ ДЖЕРЕЛА» (м.Ужгород).




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2018-01-28 12:30:08
Переглядів сторінки твору 329
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (0 / 0)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (0 / 0)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.768
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2024.04.17 20:01
Автор у цю хвилину відсутній