ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Критика | Аналітика):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.21
13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
2024.11.21
06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
2024.11.21
04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
2024.11.21
01:27
Я розіллю л
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
2024.11.20
21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
2024.11.20
13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
2024.11.20
09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
2024.11.20
07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
2024.11.20
07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
2024.11.20
05:44
Ти не повинен забувати
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
2024.11.20
05:12
Спиваю натхнення по краплі
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
2024.11.20
05:11
Які залишимо казки?
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
2024.11.19
21:50
Тим часом Юрик, ні, то Ярек
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
2024.11.19
18:51
Я розпався на дві половини,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Критика | Аналітика):
2024.05.20
2024.04.15
2024.04.01
2024.03.02
2023.02.18
2021.07.17
2021.01.08
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Кирило Поліщук (1991) /
Критика | Аналітика
В.Шкляр. Жанрові особливіості романів. Частина 3. Жанротвірні чинники
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
В.Шкляр. Жанрові особливіості романів. Частина 3. Жанротвірні чинники
Незалежно від свого призначення, функціонування та ролі, кожен елемент, кожна структура, кожен процес має свої чинники. Наприклад, літературний твір, як система, має такі основні системотвірні чинники: художня ідея, творча мета, художній результат, які організовують художній твір у систему.
Загалом чинник – це „умова, рушійна сила, причина будь-якого процесу, що визначає його характер або одну з основних рис” [3]. Тобто, розглядаючи чинники жанротвірні, ми будемо зосереджувати свою увагу на тій рушійній силі, яка створює жанр.
Стосовно жанротвірних чинників Василь Петрович Марко зазначає, що жанр є синтетичною формою, у якій акумулюється дія багатьох неоднорідних за функціональною роллю чинників і завершується пошук моделі світу, найбільш адекватної задумові письменника. Жанротвірні чинники по-різному взаємодіють зі структурою твору. Їх можна поділити на дві групи: зовнішні та внутрішні чинники. Зовнішні чинники перебувають поза межами структури твору, але активно впливають на його жанрово-стильові особливості [2, с. 42-43].
До зовнішніх жанротвірних чинників відносимо:
1) художній напрям;
2) життєвий матеріал, художньо освоєний письменником;
3) ступінь документальності твору;
4) літературні традиції і новаторство;
5) види пафосу.
До внутрішніх жанротвірних чинників, які безпосередньо впливають на жанрові особливості твору, відносимо:
1) вибір героїв, їх система;
2) відповідний вид композиції та сюжету;
3) форми викладу тексту;
4) власне сюжетні засоби (мікроструктура твору) [2, с. 43].
Якщо говорити про жанротвірні чинники з погляду змісту та форми, то зовнішні чинники виявляються у складниках змісту, а внутрішні – у складниках форми.
До поняття змісту входить: 1) Тема: життєвий матеріал; проблеми поставлені в творі на основі відображеного життєвого матеріалу; 2) Ідея твору, яку можна охарактеризувати: за щаблями втілення (ідейний задум, естетична оцінка та авторське ставлення до зображеного, висновок читача); за параметрами проблематики (моральна, загальнолюдська, соціальна, філософська тощо); за формою втілення (художньо втілена, заявлена прямо). До складників форми відносять: 1) Композиційну форму (сюжет, поза сюжетні елементи, групування персонажів, наявність або відсутність оповідача та його роль у структурі твору); 2) Сюжетна форма: елементи сюжету (пролог, експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, ретардація, розв’язка, епілог); співвідношення сюжету і фабули; 3) Образна форма (образи персонажів та обставин: реалістичні, міфологічні, казкові, романтичні, сатиричні, образ-тип, образ-картина, образ-характер);
4) Викладова форма: за історико-літературним аспектом (оповідь, авторська розповідь, внутрішнє мовлення); за способом організації мовлення (віршове, прозове, ритмічна проза, монологічне, діалогічне тощо); 5) Родово-жанрова форма: основи поділу на роди і жанри; види лірики; жанри епосу; жанри драми; 6) Власне словесна форма: тропи, синтаксичні фігури, звукова організація мови [1, с. 6-9].
Структурні та функціональні особливості зазначених елементів і становлять систему жанротвірних чинників. Саме їх вплив на текст, взаємодія між собою, ступінь вираженості, домінування одних чинників над іншими, особливість структури кожного з них і визначають жанрову неповторність художнього твору. Тому дослідження жанрової особливості будь-якого твору передбачає правильний та точний аналіз окремих компонентів твору: композиції, сюжету, викладу тексту, героїв, культурного контексту тощо. Визначення одного чи кількох домінантних чинників, характеристика кожного із них – це саме те, що може продемонструвати особливість жанру романів Василя Шкляра «Ключ» та «Чорний Ворон», показати неповторність авторського стилю.
Використані джерела:
1) Марко В. П. Основи аналізу літературного твору. Навчально-методичний посібник для студентів і вчителів / Марко Василь Петрович. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – 32 с.
2) Марко В. П. Стежки до таїни слова: Літературознавчі й методичні студії. Навчальний посібник. Для студентів філологічних спеціальностей / Марко
3) Словник української мови. Академічний тлумачний словник. Чинник [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sum.in.ua/s/chynnyk
Загалом чинник – це „умова, рушійна сила, причина будь-якого процесу, що визначає його характер або одну з основних рис” [3]. Тобто, розглядаючи чинники жанротвірні, ми будемо зосереджувати свою увагу на тій рушійній силі, яка створює жанр.
Стосовно жанротвірних чинників Василь Петрович Марко зазначає, що жанр є синтетичною формою, у якій акумулюється дія багатьох неоднорідних за функціональною роллю чинників і завершується пошук моделі світу, найбільш адекватної задумові письменника. Жанротвірні чинники по-різному взаємодіють зі структурою твору. Їх можна поділити на дві групи: зовнішні та внутрішні чинники. Зовнішні чинники перебувають поза межами структури твору, але активно впливають на його жанрово-стильові особливості [2, с. 42-43].
До зовнішніх жанротвірних чинників відносимо:
1) художній напрям;
2) життєвий матеріал, художньо освоєний письменником;
3) ступінь документальності твору;
4) літературні традиції і новаторство;
5) види пафосу.
До внутрішніх жанротвірних чинників, які безпосередньо впливають на жанрові особливості твору, відносимо:
1) вибір героїв, їх система;
2) відповідний вид композиції та сюжету;
3) форми викладу тексту;
4) власне сюжетні засоби (мікроструктура твору) [2, с. 43].
Якщо говорити про жанротвірні чинники з погляду змісту та форми, то зовнішні чинники виявляються у складниках змісту, а внутрішні – у складниках форми.
До поняття змісту входить: 1) Тема: життєвий матеріал; проблеми поставлені в творі на основі відображеного життєвого матеріалу; 2) Ідея твору, яку можна охарактеризувати: за щаблями втілення (ідейний задум, естетична оцінка та авторське ставлення до зображеного, висновок читача); за параметрами проблематики (моральна, загальнолюдська, соціальна, філософська тощо); за формою втілення (художньо втілена, заявлена прямо). До складників форми відносять: 1) Композиційну форму (сюжет, поза сюжетні елементи, групування персонажів, наявність або відсутність оповідача та його роль у структурі твору); 2) Сюжетна форма: елементи сюжету (пролог, експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, ретардація, розв’язка, епілог); співвідношення сюжету і фабули; 3) Образна форма (образи персонажів та обставин: реалістичні, міфологічні, казкові, романтичні, сатиричні, образ-тип, образ-картина, образ-характер);
4) Викладова форма: за історико-літературним аспектом (оповідь, авторська розповідь, внутрішнє мовлення); за способом організації мовлення (віршове, прозове, ритмічна проза, монологічне, діалогічне тощо); 5) Родово-жанрова форма: основи поділу на роди і жанри; види лірики; жанри епосу; жанри драми; 6) Власне словесна форма: тропи, синтаксичні фігури, звукова організація мови [1, с. 6-9].
Структурні та функціональні особливості зазначених елементів і становлять систему жанротвірних чинників. Саме їх вплив на текст, взаємодія між собою, ступінь вираженості, домінування одних чинників над іншими, особливість структури кожного з них і визначають жанрову неповторність художнього твору. Тому дослідження жанрової особливості будь-якого твору передбачає правильний та точний аналіз окремих компонентів твору: композиції, сюжету, викладу тексту, героїв, культурного контексту тощо. Визначення одного чи кількох домінантних чинників, характеристика кожного із них – це саме те, що може продемонструвати особливість жанру романів Василя Шкляра «Ключ» та «Чорний Ворон», показати неповторність авторського стилю.
Використані джерела:
1) Марко В. П. Основи аналізу літературного твору. Навчально-методичний посібник для студентів і вчителів / Марко Василь Петрович. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – 32 с.
2) Марко В. П. Стежки до таїни слова: Літературознавчі й методичні студії. Навчальний посібник. Для студентів філологічних спеціальностей / Марко
3) Словник української мови. Академічний тлумачний словник. Чинник [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sum.in.ua/s/chynnyk
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
"Невідомий Іван Тобілевич (Карпенко-Карий): листи, п’єси "
• Перейти на сторінку •
"Жанрові особливості романів. Ч. 2. Постать і творчість В.Шкляра в критиці"
• Перейти на сторінку •
"Жанрові особливості романів. Ч. 2. Постать і творчість В.Шкляра в критиці"
Про публікацію