ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Володимир Каразуб
2024.05.17 19:20
Починаючи з міста в якому усе слова,
Починаючи з вулиць де трава обростає камінь,
Кроки стирають підошви запилюжених сандаль,
І пейзаж витісняє пам'ять
Про все, що залишилось вчора, як сонце близьким
Здається далеким, — насправді, як на листівці,

Козак Дума
2024.05.17 15:23
А ви б хотіли чути танго ночі,
а чи ранково-світанковий вальс,
або закрити з насолоди очі
і серце в такт забилося у вас?

А як щодо отримати утіху
або відчути раювання смак
і помирати жартома зі сміху?.

Світлана Пирогова
2024.05.17 09:49
Дощ весняний цілує обличчя спросоння,
Доторкається лагідно вій,
Долітає краплин ніжний рій,
І вологі стібки пролягають на скроні.

Дощ весняний вже сипле старанно в долоні
Водограєм ранковим - любов,
Розмиваючи слід від оков,

Козак Дума
2024.05.17 09:24
Ти людина-пригода,
та надовго тебе не стає…
Увертюра і кода –
неодмінне обличчя твоє.
Лише ступиш на сцену,
тільки соло своє заведеш –
і лице Авіценни
обертається махом на треш!.*

Юрій Гундарєв
2024.05.17 09:03
Укотре Микола Соболь починає першим. Незважаючи на свої постійні виправдовування: «Не я першим починаю!»… Так, на мій вірш «Моя вишиванка», який 16 травня був опублікований на всіх провідних літературних порталах, зокрема урядовому, Соболь надіслав прово

Віктор Кучерук
2024.05.17 05:31
Припадаю до шиби
І дивлюсь, як у вись
Доокола садиби
В млі тумани звелись.
Не ясніє світання
За зволоженим склом, -
Виникає бажання
Знов забутися сном.

Артур Курдіновський
2024.05.17 04:22
Чому зима триває більше року?
Чому вже вдруге втрачена весна?
Ми поспіхом вивчаємо уроки,
Тому що в нас іде страшна війна.

Чому слова палкі та агресивні?
Чому тепер на скронях сивина?
Повірили у гасла примітивні -

Ілахім Поет
2024.05.17 00:04
Мої сни - це апокриф, безцінне руно чорнокнижжя
На пергаменті із ненароджених досі ягнят.
Вище, ніж зіккурат, та від оргій Тіберія нижче.
Це мереживо з тіней, що зникли у розпалі дня.
В них скорбота, яка витікає вночі з Пенелопи,
Коли знов розпускают

Євген Федчук
2024.05.16 20:19
Розпалася Русь єдина після Ярослава.
Розділили брати землю Руську між собою,
Кожен у своїм уділі самостійно правив.
Щоби потім розділити уділ дітям своїм.
Розділилась на клаптики колись Русь єдина.
Князі правили в уділах й жадібно гляділи,
Як би зем

Юрій Гундарєв
2024.05.16 09:45
травня - День вишиванки

На кістках тривають бісові танці,
пологові будинки лежать у руїнах…
Я сьогодні у вишиванці,
адже я - українець.

По ночах небо геть червоне,

Микола Соболь
2024.05.16 05:48
Зморені та щасливі.
Чи спати вони хотіли?
Де зорепадів зливи
останні спивали сили.
Світанку не чекали
своє у ночі багаття,
день наступав помалу,
ніби відьмацьке прокляття.

Віктор Кучерук
2024.05.16 05:15
Вітер розгойдує дзвоники,
Рве пелюстки голубі, –
Крильця розпрямивши коники
Тонко сюркочуть собі.
Ніби для слуху придумані,
Чи показової гри, –
Звуки не раз мною чувані
Й бачені вже кольори.

Ілахім Поет
2024.05.16 00:59
Дякую, Сонце, за те, що зі мною була.
Просто собою. Земною. Ніяким не ангелом.
Зливою пристрасті, вічним джерельцем тепла.
І оберегом від чорного зла стати прагнула.
Дякую щиро за світлі та радісні дні.
Також за ночі - бо в кожній ти втілилась мріє

Артур Курдіновський
2024.05.16 00:45
Дивуюсь... Невже це насправді?
Не в тихому, доброму сні?
Краплинки води на смарагді -
Наївні дощі весняні.

Повітря прозоро-зелене...
Нечутний, омріяний спів...
І в'яже мій квітень катрени,

Борис Костиря
2024.05.15 22:12
Подорожній іде невідомо куди.
Його кроки звучать передвістям біди.
Він іде ледь відчутно, немовби роса.
А надія в очах невимовно згаса.

Його жести і рухи, як згустки пітьми.
Він оточений міфами, болем, людьми.
Йдуть від нього енергії чорні круги,

Володимир Каразуб
2024.05.15 18:50
Скло ночі по лінії долі трісло.
Тіні облизують губи твої на кармін.
Сідай на скрипуче віденське крісло.
Пий свій чай, Семірамі.
Пий свій чай у холодній кімнаті театру.
За лаштунками тіней старих наче світ героїнь.
Актори позбулися п’ятого акту.
Пий
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Публіцистика):

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Іван Кушнір
2023.11.22

Олена Мос
2023.02.21

Саша Серга
2022.02.01

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08

Оранжевый Олег Олег
2020.03.12






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Валентина Інклюд (1984) / Публіцистика

 Суспільство, хворе цензурою
Ми звикли розглядати цензуру з точки зору стосунків влада – ЗМІ і влада – суспільство, ставлячи акцент на різних аспектах порушення комунікації між ними. Типовий контекст аналізу – як діалог перетворюється на монолог, які механізми для цього використовує чиновництво, як це сприяє його самозбереженню і руйнує функції соціального інституту журналістики. Традиційно у центрі уваги перебувають ЗМІ (жертва цензури) і політична еліта (її джерело), натомість суспільство (споживач цензурованого продукту) незаслужено випадає з кола міркувань аналітиків. Між тим обмеження права останнього на отримання повноцінної інформації, що є закономірним наслідком обмеження права журналістів на висвітлення певних тем, ідей, призводить до глибинних змін соціальної психології, розуміння яких необхідне.

Що ж відбувається з суспільною свідомістю під впливом цензури?

По-перше, в суспільстві інформаційних обмежень формується неадекватне самосприйняття і самооцінка. Коли ЗМІ не вільні у виборі і подачі матеріалу, поза їхньою увагою опиняється значна кількість соціальних проблем, не висвітлюються інтереси і погляди цілих соціальних груп, окремих верств населення. Як наслідок, соціум не лише не може донести до влади свою позицію, скориставшись посередництвом журналістів, він не може здійснити процес самопізнання, створити достовірне уявлення про себе. Одна частина суспільства не бачить, як живуть інші. Без справжнього розуміння внутрішніх протиріч соціум втрачає здатність до внутрішнього діалогу, а осмислена оцінка колективного “Я” і його складових замінюється штампами, трансльованими в інфопросторі.

По-друге, суспільство, хворе цензурою, безініціативне. Дана характеристика багато в чому зумовлена попередньою. Кожен окремий індивід, стикаючись з певною соціальною проблемою, сприймає її як свою власну, не усвідомлюючи, що насправді вона стосується багатьох. А без такого усвідомлення неможливий пошук однодумців і координація дій. Слабкість самоорганізації і об’єднання зусиль проявляється не лише у питанні боротьби з труднощами, вона притаманна будь-якій громадянській активності (а точніше пасивності) щодо спільного просування поглядів та ідей, які не являються загальноприйнятими.

По-третє, не маючи змоги отримати різнобічну інформацію, суспільство починає мислити спрощено, схематично. Замість складної різнобарвної картини світу воно бачить у ЗМІ неповну чорно-білу модель без багатьох деталей, без напівтонів і відтінків. Поступово ця викривлена модель інтерналізується, стає складовою світогляду аудиторії і відправною точкою в оцінці нею оточуючої дійсності. Коли певне питання регулярно висвітлюється під одним і тим же кутом зору, акцентований погляд на нього починає сприйматися не тільки як правильний, але й як єдино можливий. Таким чином, втрачається інтелектуальна здатність суспільства порівнювати і аналізувати, критично підходити до соціальних явищ, продукувати альтернативні шляхи вирішення тих чи інших проблем і бачити всю множину причин їхнього виникнення. У сприйняті соціальної реальності стираються нюанси, відтак зростає його контрастність, схильність до безкомпромісного поділу всіх подій, суджень, переконань на добро і зло, правильне і неправильне. В свідомості такого суспільства функціонує безліч стереотипів, які полегшують, але водночас помітно збіднюють його мислення.

І, нарешті, четверта характеристика – цензурованому суспільству властива вертикальна покора і горизонтальна нетерпимість. Дії влади, висвітлюючись у ЗМІ лише з позитивного боку, одержують беззаперечну підтримку, ідеологія політичної еліти сприймається як оптимальна. Відтак протилежні цінності, погляди, моделі поведінки закономірно опиняються на полюсі негативного ставлення більшості соціуму. В суспільстві формується різкий осуд інакомислення, неприйняття всього, що йде врозріз з усталеними уявленнями. Носії ідей, що протилежні панівним, автоматично перетворюються на ворогів. Загалом соціальний образ ворога (внутрішнього чи зовнішнього) є неодмінною складовою світогляду суспільства, що живе в умовах різких інформаційних обмежень.

Розуміння психологічних особливостей цензурованого суспільства є необхідною передумовою пошуку методів ефективної боротьби з цензурою. Адже щоб у соціуму з’явилося бажання подолати проблему, наявність останньої має усвідомлюватися. А цього в силу наведених характеристик суспільної свідомості якраз і не відбувається. Аудиторія, позбавлена критичного мислення, переважно не сприймає трансльовану в ЗМІ інформацію як цензуровану, неповну, однобічну. Вона вірить в пропоновану журналістами версію реальності, яка спирається на звичні стереотипи і одночасно посилює їх. Зруйнувати цю сліпу віру, заронити сумнів, що світ не може бути настільки простим, висновки настільки однозначними, підходи настільки правильними (хибними) – ось перший крок на шляху подолання цензури. Лише сформувавши в суспільстві запит на отримання різнобічної, навіть суперечливої інформації, пробудивши в ньому потребу інформаційного вибору, виховавши справжню культуру мислення, можна говорити про перспективи боротьби за вільні ЗМІ.

Таким чином, особливого значення в профілактиці і лікуванні хвороби цензури набувають освіта (насамперед вища), наука, мистецтво – тобто все те, що збагачує світогляд людини і соціуму, стимулює їх аналітичні здібності, формує критичність оцінок, показує відносну (на противагу абсолютній) істинність тих чи інших переконань, суджень, ідей. Інтелектуально розвинена людина, яка усвідомлює складність світу, ніколи не сприйме його спрощену модель. Те ж саме стосується і суспільства. Не дарма ж ініціаторами боротьби за демократичні свободи, в тому числі за свободу слова, в усі часи виступали студентство й інтелігенція – соціальні верстви, що чітко розуміють викривленість цензурованої інформації, а тому можуть протистояти її деструктивному впливу на свідомість. Це яскраво продемонстрував і наш революційний Майдан, започаткований студентами, переважна більшість учасників якого мала вищу освіту, а значна частина навіть не одну.

З огляду на зазначене, сприяння успішному функціонуванню соціального інституту вищої освіти не менш важливе для боротьби з цензурою, ніж традиційні заходи медіаспільноти, спрямовані на відстоювання прав журналістів. А популярну серед політичних еліт тезу про доцільність скорочення кількості вищих навчальних закладів слід вважати не лише неактуальною, а й шкідливою для суспільств з неусталеною демократією, де можливі рецидиви авторитаризму загалом і цензури зокрема. Адже з інституційних засобів розвитку аналітичного світобачення в соціумі тільки освіта здатна охопити багатьох, тоді як наука і мистецтво (справжнє, не примітивне) можуть слугувати доповненням, але не заміною, оскільки залучають досить вузьке коло обраних. Людина, що закінчила вуз, не обов’язково знайде роботу за дипломом і стане фахівцем в отриманій спеціальності, проте вона точно стане фаховим громадянином, здатним відстояти власні права і права своєї соціальної спільноти, протистояти обмеженню свобод з боку влади.

2014 р.

Есе публікувалося у підсумковому виданні кращих робіт 2-го Міжнародного конкурсу «Стоп цензурі! Громадяни за вільні країни»




Рейтингування для твору не діє ?
  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2021-01-25 17:56:03
Переглядів сторінки твору 264
* Творчий вибір автора: Майстер-клас
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг -  ( - )
* Рейтинг "Майстерень" -  ( - )
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.757
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2023.12.02 15:49
Автор у цю хвилину відсутній