ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.22
19:35
«…Liberte, Fraternite, Egalite …»-
На істини прості тебе, Європо, Я наупомив нарешті,
Щоб ти жила , як споконвіку Тора Моя велить.
І що ж? Цього тобі видалось замало?
Як у пастви Мойсея м’ясо, демократія із носа лізе?
І ти силкуєшся прищепить її
На істини прості тебе, Європо, Я наупомив нарешті,
Щоб ти жила , як споконвіку Тора Моя велить.
І що ж? Цього тобі видалось замало?
Як у пастви Мойсея м’ясо, демократія із носа лізе?
І ти силкуєшся прищепить її
2024.11.22
12:01
Я без тебе не стану кращим,
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.
08.02.2019
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.
08.02.2019
2024.11.22
09:46
Ось тут диригент зупинився і змовкли литаври,
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто
2024.11.22
09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…
2024.11.22
08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!
2024.11.22
05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?
2024.11.22
04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.
2024.11.21
23:09
Замість післямови до книги «Холодне Сонце»)
Мої тексти осінні – я цього не приховую. Приховувати щось від читача непростимий гріх. Я цього ніколи не робив і борони мене Будда таке колись вчинити. Поганої мені тоді карми і злої реінкарнації. Сторінки мо
2024.11.21
22:17
Мов скуштував солодкий плід,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.
Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.
Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,
2024.11.21
20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
2024.11.21
19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
2024.11.21
18:25
І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
2024.11.21
18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
2024.11.21
17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
2024.11.21
13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
2024.10.17
2024.08.04
2024.07.02
2024.05.20
2024.04.01
2024.02.08
2023.12.19
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Надія Рябенко (1940) /
Проза
Водохреща
Виринає в пам’яті постать худенької блідої дівчини в поношеному пальтечку з кролячим коміром, перешитого хрещеною з татового піджака. Голова закутана теплим платком, ледве виглядає ніс, та блищать допитливі очі, на ногах – шиті валяночки в гумових «чунях».
Чомусь пригадалось свято Водохреща засніженої лютої зими 1948 року. Уже скінчились веселі шкільні канікули і Різдвяні свята добігали кінця. Хоч наша вчителька Настя Мусіївна і говорила, що Бога нема, щоб ми не колядували і не щедрували та даремно. Ми не могли пропустити такої нагоди. Незважаючи на сильні морози та багато снігу – носили вечерю, колядували і щедрували, а хлопці ще й посипали під старий Новий рік.
Перед святом Водохреща наш старенький батюшка Мефодій з довгою білою бородою у золотисто-жовтій рясі ходив по селу, не минаючи жодної оселі. В руках батюшка тримав Євангеліє. Коли заходив у хату, читав коротку молитву і червоним олівцем малював на стіні хреста. Селяни його пригощали чим могли. Він ні від чого не відмовлявся. Ввічливо брав і домашній хліб, і сало, і крашанки. Батюшка ходив не сам, а з дячихою,Григорівною, яка носила за ним величезного кошика з дарунками.
Я раділа, коли до нас завітав батюшка, бо він підносив великого золотого хреста і ми його цілували з бабусею та мамою. А ще мені подобалось робити хрестики з соломи і прикріплювати їх до замерзлих шибок, покритих снігом. У нашій напівтемній хатині при слабому світлі каганця, іскрилися і виблискували від морозу білі стіни, та це ніяк не псувало настрою, бо були Різдвяні свята, а зігрітись можна було і на печі на тепленькому черені.
А надворі лютує мороз. Обабіч шляху лежать високі кучугури білого, мов цукор снігу. Він переливається блискучими іскорками від сліпучого сонечка і скрипить під ногами, а мороз боляче щипає за носа та щоки.
Напередодні Водохреща на нашій річці біля мосту, молоді дужі чоловіки вирубували ополонку. В льоду робили престол і хрест і розмальовували небесною та рожевою фарбою.
Прийшла свята неділя. Рано вранці задзвонили дзвони біля церкви, урочисто та мелодійно і в морозному повітрі їх було чути на все село. Вони ніби перемовлялись і співали і плакали, і бентежили душі селян від малого до старого. Той урочистий дзвін сповіщав: «Прийшло світле свято Водохреща». Моя бабуся Харитина говорила, що Бог в цю ніч освятив моря, озера, річки, криниці. А ми з мамою збираємося набрати свяченої води з нашої річки, яку освятить батюшка Мефодій. На свято збирається і моя тітка Марина, висока на зріст, кругловида, червонощока з чорними бровами, великими карими очима, рожевими вустами.
Вона заплітає дрібушками свою довгу русяву косу, та чомусь не вплітає рожеву стрічку, а замотує її у вузол. А мені хочеться, щоб і в моєї тьоті висіла коса з рожевою стрічкою, як у її подруги Палажки.
Я поділилася своїм бажанням і запитала:
– Тітко Марино, а чому у вас не висить коса до пояса, а ви її складаєте. На що вона відповіла:
– Уже пізно, Надійко, ходити мені з рожевою стрічною в косі.
– Та чому ж ви не заплели її раненько? – не вгавала я.
Всі якось болісно посміхнулися. Тітці Марині було вже до тридцяти літ, а в такому віці не годилось ходити з заплетеною косою в стрічках. Я тоді не розуміла, що її наречений загинув на війні і вона з тих пір не заплітала в свою розкішну косу стрічки. Тітка Марина одягає вишива-нку, нову бежеву спідницю, та темно-синю ватянку з широкими фалдами донизу, оздоблену великими квітами з чорного оксамиту. На шию – червоне намисто з срібним хрестиком, на голову – чорний кашеміровий платок у рожевих трояндах та маках. Взуває хромові чоботи, які береже для великих свят. Їх пошив мій тато ще перед війною. Він був відомим на все село чоботарем.
Тітчиній подрузі Палажці двадцять два роки. Вона повновида, середнього росту з сірими очима, світлими бровами і світло-русою косою, одягнена так як і моя тітка. Тоді молоді жінки та дівчата вдягалися в український національний одяг. Весело перемовляючись дівчата поспішають на свято.
Ми з мамою швиденько одягаємось і також поспіша-ємо по слизькому шляху до річки. Мама веде мене за руку, а в другій тримає чималого полив’яного глечика для свяченої води. Аж ось і річка. Там вже зібралось чимало селян. Підходимо до гурту. У людей по-святковому усміхнені обличчя. Вони вітають один одного. Батюшка Мефодій стоїть за престолом з півчою і править утреню. А біля цер-кви урочисто і мелодійно виспівують дзвони і в селян доб-ром і щастям світяться очі.
Батюшка, віничком з пахучих васильків, освячує воду в ополонці. Всі кидаються, щоб набрати свяченої води. Па-рубки ведуть своїх наречених до ополонки і вмивають їх, розчервонілих від морозу, крижаною водою, щоб вони були здорові та вродливі.
Матуся набирає води в глечик і тут хтось став кричати, що лід тріщить і прогинається. Люди всі кинулись до берега. Ми з мамою з берега дивимося, як молоді чоловіки випускають з рук голубів, а як вони піднялись високо в небо – стріляють три рази в повітря. Ось і провели в далеку путь Різдвяні свята. Хоча був лютий мороз – нікому не хотілося розходитися по домівках. Парубки з дівчатами ходили в проходку, жартували, сміялись. Дітвора обсипалася снігом бігала і веселилась. Селяни запрошували один одного до себе на гостину.
А ми з матусею попрямували до нашої оселі, що виднілася з шляху, засипана снігом. Скрипіла від морозу, вся в білому убранні, наша стара верба біля хати. На ній примостились дві голодні ворони, а інші під снігом шукали собі поживу. Ми з мамою замерзли і, переступивши поріг, зразу ж відчули тепло і затишок. Наша хатка, немов наречена, заквітчана вишиваними рушниками. Долівка застелена золотувато-жовтою соломою. На столі в глечику синіє охапок сухих волошок та материнки. На покутті – пучок житнього колосся. Біля мисника, на великому гвіздку, висять пучки м’яти, конюшини, чебрецю, липи та любистку. Вони нашу хатину наповнюють п’янким ароматом літа, а трави зібрані на клечанні свята мають цілющі властивості.
Мама всю зиму заварює духмяний чай, ще добавляє в нього ягоди калини. Матуся ставить глечик з свяченою водою на покуття під ікони Спасителя та Матері Божої. Там він і стоїть до приходу нового Водохреща. Свячена вода служить від всякої хвороби: чи заболить голова, чи живіт, чи в кого жар – в помочі вода. Всі вірили в її цілющі властивості. Ось яке воно велике, світле свято Водохреща. Всі його люблять та шанують і понині.
Водохреща – це свят велике диво,
Із сивої ведеться давнини.
Знов, наче всіх людей омолодило,
І скоротило відстань до весни.
Хоч літа летять, мов осінній листок, зірваний вітром, а я зберігаю, як скарб в своїй пам’яті, незабутнє свято Во-дохреща – свято мого далекого дитинства.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Водохреща
Це свято я з дитинства пам’ятаю,
Йому повік не буде забуття.
Свяченою водою свого краю
І досі я наснажую життя.
Поволі згасає зимовий холодний вечір, а зоряна ніч огортає шовковими крильми стрункі тополі, могутні клени та сірі будинки. Повний місяць пильно дивиться у вікно, сон втікає від мене кудись далеко-далеко і тоді приходить у гості незабутнє дитинство, зігріте теплом і щирою любов’ю моєї матусі.
Виринає в пам’яті постать худенької блідої дівчини в поношеному пальтечку з кролячим коміром, перешитого хрещеною з татового піджака. Голова закутана теплим платком, ледве виглядає ніс, та блищать допитливі очі, на ногах – шиті валяночки в гумових «чунях».
Чомусь пригадалось свято Водохреща засніженої лютої зими 1948 року. Уже скінчились веселі шкільні канікули і Різдвяні свята добігали кінця. Хоч наша вчителька Настя Мусіївна і говорила, що Бога нема, щоб ми не колядували і не щедрували та даремно. Ми не могли пропустити такої нагоди. Незважаючи на сильні морози та багато снігу – носили вечерю, колядували і щедрували, а хлопці ще й посипали під старий Новий рік.
Перед святом Водохреща наш старенький батюшка Мефодій з довгою білою бородою у золотисто-жовтій рясі ходив по селу, не минаючи жодної оселі. В руках батюшка тримав Євангеліє. Коли заходив у хату, читав коротку молитву і червоним олівцем малював на стіні хреста. Селяни його пригощали чим могли. Він ні від чого не відмовлявся. Ввічливо брав і домашній хліб, і сало, і крашанки. Батюшка ходив не сам, а з дячихою,Григорівною, яка носила за ним величезного кошика з дарунками.
Я раділа, коли до нас завітав батюшка, бо він підносив великого золотого хреста і ми його цілували з бабусею та мамою. А ще мені подобалось робити хрестики з соломи і прикріплювати їх до замерзлих шибок, покритих снігом. У нашій напівтемній хатині при слабому світлі каганця, іскрилися і виблискували від морозу білі стіни, та це ніяк не псувало настрою, бо були Різдвяні свята, а зігрітись можна було і на печі на тепленькому черені.
А надворі лютує мороз. Обабіч шляху лежать високі кучугури білого, мов цукор снігу. Він переливається блискучими іскорками від сліпучого сонечка і скрипить під ногами, а мороз боляче щипає за носа та щоки.
Напередодні Водохреща на нашій річці біля мосту, молоді дужі чоловіки вирубували ополонку. В льоду робили престол і хрест і розмальовували небесною та рожевою фарбою.
Прийшла свята неділя. Рано вранці задзвонили дзвони біля церкви, урочисто та мелодійно і в морозному повітрі їх було чути на все село. Вони ніби перемовлялись і співали і плакали, і бентежили душі селян від малого до старого. Той урочистий дзвін сповіщав: «Прийшло світле свято Водохреща». Моя бабуся Харитина говорила, що Бог в цю ніч освятив моря, озера, річки, криниці. А ми з мамою збираємося набрати свяченої води з нашої річки, яку освятить батюшка Мефодій. На свято збирається і моя тітка Марина, висока на зріст, кругловида, червонощока з чорними бровами, великими карими очима, рожевими вустами.
Вона заплітає дрібушками свою довгу русяву косу, та чомусь не вплітає рожеву стрічку, а замотує її у вузол. А мені хочеться, щоб і в моєї тьоті висіла коса з рожевою стрічкою, як у її подруги Палажки.
Я поділилася своїм бажанням і запитала:
– Тітко Марино, а чому у вас не висить коса до пояса, а ви її складаєте. На що вона відповіла:
– Уже пізно, Надійко, ходити мені з рожевою стрічною в косі.
– Та чому ж ви не заплели її раненько? – не вгавала я.
Всі якось болісно посміхнулися. Тітці Марині було вже до тридцяти літ, а в такому віці не годилось ходити з заплетеною косою в стрічках. Я тоді не розуміла, що її наречений загинув на війні і вона з тих пір не заплітала в свою розкішну косу стрічки. Тітка Марина одягає вишива-нку, нову бежеву спідницю, та темно-синю ватянку з широкими фалдами донизу, оздоблену великими квітами з чорного оксамиту. На шию – червоне намисто з срібним хрестиком, на голову – чорний кашеміровий платок у рожевих трояндах та маках. Взуває хромові чоботи, які береже для великих свят. Їх пошив мій тато ще перед війною. Він був відомим на все село чоботарем.
Тітчиній подрузі Палажці двадцять два роки. Вона повновида, середнього росту з сірими очима, світлими бровами і світло-русою косою, одягнена так як і моя тітка. Тоді молоді жінки та дівчата вдягалися в український національний одяг. Весело перемовляючись дівчата поспішають на свято.
Ми з мамою швиденько одягаємось і також поспіша-ємо по слизькому шляху до річки. Мама веде мене за руку, а в другій тримає чималого полив’яного глечика для свяченої води. Аж ось і річка. Там вже зібралось чимало селян. Підходимо до гурту. У людей по-святковому усміхнені обличчя. Вони вітають один одного. Батюшка Мефодій стоїть за престолом з півчою і править утреню. А біля цер-кви урочисто і мелодійно виспівують дзвони і в селян доб-ром і щастям світяться очі.
Батюшка, віничком з пахучих васильків, освячує воду в ополонці. Всі кидаються, щоб набрати свяченої води. Па-рубки ведуть своїх наречених до ополонки і вмивають їх, розчервонілих від морозу, крижаною водою, щоб вони були здорові та вродливі.
Матуся набирає води в глечик і тут хтось став кричати, що лід тріщить і прогинається. Люди всі кинулись до берега. Ми з мамою з берега дивимося, як молоді чоловіки випускають з рук голубів, а як вони піднялись високо в небо – стріляють три рази в повітря. Ось і провели в далеку путь Різдвяні свята. Хоча був лютий мороз – нікому не хотілося розходитися по домівках. Парубки з дівчатами ходили в проходку, жартували, сміялись. Дітвора обсипалася снігом бігала і веселилась. Селяни запрошували один одного до себе на гостину.
А ми з матусею попрямували до нашої оселі, що виднілася з шляху, засипана снігом. Скрипіла від морозу, вся в білому убранні, наша стара верба біля хати. На ній примостились дві голодні ворони, а інші під снігом шукали собі поживу. Ми з мамою замерзли і, переступивши поріг, зразу ж відчули тепло і затишок. Наша хатка, немов наречена, заквітчана вишиваними рушниками. Долівка застелена золотувато-жовтою соломою. На столі в глечику синіє охапок сухих волошок та материнки. На покутті – пучок житнього колосся. Біля мисника, на великому гвіздку, висять пучки м’яти, конюшини, чебрецю, липи та любистку. Вони нашу хатину наповнюють п’янким ароматом літа, а трави зібрані на клечанні свята мають цілющі властивості.
Мама всю зиму заварює духмяний чай, ще добавляє в нього ягоди калини. Матуся ставить глечик з свяченою водою на покуття під ікони Спасителя та Матері Божої. Там він і стоїть до приходу нового Водохреща. Свячена вода служить від всякої хвороби: чи заболить голова, чи живіт, чи в кого жар – в помочі вода. Всі вірили в її цілющі властивості. Ось яке воно велике, світле свято Водохреща. Всі його люблять та шанують і понині.
Водохреща – це свят велике диво,
Із сивої ведеться давнини.
Знов, наче всіх людей омолодило,
І скоротило відстань до весни.
Хоч літа летять, мов осінній листок, зірваний вітром, а я зберігаю, як скарб в своїй пам’яті, незабутнє свято Во-дохреща – свято мого далекого дитинства.
• Текст твору редагувався.
Дивитись першу версію.
Дивитись першу версію.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Про публікацію