ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Козак Дума
2024.04.28 16:44
Почуй холодну, люба, вічність –
секунди краплями кап-кап…
Все ближче люта потойбічність,
матерії новий етап…

Катарсис при знятті напруги
трансформувався у катар,
а сублімація наруги –

Євген Федчук
2024.04.28 16:25
Ще поки не в Цареграді на риночку тому,
А своїм конем степами гаса без утоми
Славний Байда-Вишневецький. Козацького роду,
Хоч говорять, що походить з князів благородних.
Грає кров, пригод шукає Байда в чистім полі,
Сподівається на розум та козацьку д

Ігор Деркач
2024.04.28 16:23
Після травня наступає червень,
змиються водою москалі
і прийде пора змивати зелень
геть із української землі.

***
Поки є надія на Гаагу
і на лобне місце сяде хан,

Світлана Пирогова
2024.04.28 14:16
У священному гаю на хвильку зупинились,
На святій землі поміж дерев.
І нема рабів душею чорноницих,
І не чути крику і тривоги рев.

І жахіття вже не ріжуть лезом по живому,
Розчинились сіль війни, зловісний час.
В пеклі запалали темні всі потвори,

Іван Потьомкін
2024.04.28 08:30
Моцарта у самозабутті
Перайя в Єрусалимі грає.
Повіки зачиняю. Завмираю...
Ну, як словами пасажі передати,
Що то злітають в незбагненну вись,
То жайвором спадають вниз
І змушують радіть чи сумувати?
І раптом в мороці немовби бачу:

Ілахім Поет
2024.04.28 08:15
Я – таке… чи comme ci, чи comme a. Ну а ти – charmant!
Я – вугілля, а ти - найкоштовніший діамант.
Але ти нині поруч – і квітне, мов кущ троянд,
Моя душа вся.
Тож тебе не втрачати – це все, що є на меті.
Твої пестощі – космос, хай примхи тоді ще ті.

Леся Горова
2024.04.28 07:35
Подивися у очі мої, та невже ти
Там нічого не бачиш? Устами легенько до вій
Доторкнися. Застигла сльоза в них, і стерти
Її може, я знаю, лиш подих стамований твій.

Я у ніжних долонях вербою відтану,
Що підставила сонцю лозу і бажає цвісти.
А весн

Віктор Кучерук
2024.04.28 05:40
Спіймав під вечір окунів
І взяв на себе звичний клопіт, –
Клекоче юшка в казані
І пахне рибою та кропом.
Звелися тіні з-за кущів
І над рікою місяць повен, –
Солодко-гостра суміш слів
Смішками повнить перемови.

Володимир Каразуб
2024.04.27 10:19
Для чого ти дивишся на сонце у якому не має тепла,
Небо затягнулося хмарами і тисне посеред квітня.
А сонце на ньому безлике, розмите і невиразне,
І тепер воно заражає тебе своїм безкровним промінням.
За ним приходять дощі. І місяць пізнім вечором обг

Микола Соболь
2024.04.27 09:25
Понівечена хата край села,
Одарки уже п’ятий рік нема,
поза городом ніжиться Сула
і кицька доживає вік сама.
Але ж було, іще не каркне крук,
зоря не освітила небосхил,
а кітка ніжно тулиться до рук
і до ґаздині муркотить щосил.

Ілахім Поет
2024.04.27 08:53
Ти гарніша за Венеру.
Я далеко не Юпітер.
Мій маршрут до твого серця не збагне і ЦРУ.
Ти шляхетна є в манерах.
Ти небесна є в орбітах.
Та любов – знаменник спільний. Побажаєш – я помру.
Ти коктейль: напалм з тротилом.
Я смакую по ковточку.

Леся Горова
2024.04.27 08:49
Над містом вітер дзвін церковний носить,
Горять в руках свічки, тремтять зірки.
Холодний ранок опускає роси,
Як сльози,
В чисті трави під паски.

Христос Воскрес! І день новИй видніє.
Цілуєм Твій Животворящий Хрест,

Віктор Кучерук
2024.04.27 05:54
Щоб не показувати дірку
На мапі правнукам колись, –
Пора кацапам під копірку
По межах нинішніх пройтись.
Бо, крім московії, невдовзі
Нащадки ханської орди
Уже ніде узріть не зможуть
Нещадних пращурів сліди.

Микола Соболь
2024.04.27 05:19
Шлях спасіння тільки через церкву.
Ти не православний? Все, капут!
Принеси у Божий храм вареньку
і тобі на небі скажуть: «Good».
Влазить у «Porsche» владика храму,
поруч бабця черствий хлібчик ссе.
Люди добрі, це хіба не драма?
Ті жирують, ці живут

Іван Потьомкін
2024.04.26 23:36
Ірод Антипа (подумки):
«Так ось який він.
(уголос): Бачу, не дуже гостинно прийняв тебе Пілат.
Не повірив, що ти цар юдейський?
Мав рацію: навіть я поки що не цар .
Чекаю на благословення Риму.
А ти вдостоївсь титулу цього від кого?
Від народу? Але

Олександр Сушко
2024.04.26 14:24
То що - почнім уму екзамен?
Примостим мужа до жони?
Без грошей не збудуєш храма,
Немає віри без війни.

Гризе католик православних,
Юдея душить бусурман.
А я пророк. Мабуть, останній,
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Критика | Аналітика):

Геннадій Дегтярьов
2024.03.02

Теді Ем
2023.02.18

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08

Ярослав Штука
2020.12.05

Оранжевый Олег Олег
2020.03.12

Тарас Ніхто
2020.01.18






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Христина Юквіт (1991) / Критика | Аналітика

 Камю: абсурд літератури – в мовчанні.
Двадцяте століття з його здобутками та лихами, за темпоральною близькістю до нашої сучасності, найбільш глибоко вкорінилося окремими архетипними рудиментами у нашу з вами підсвідомість. Саме воно, в перервах між Першою та Другою світовими війнами, створило літератора з активною громадською позицією та аскетичного філософа, невеликий за обсягом доробок якого і сьогодні перевидають українські видавництва. Акумулювавши в своєму письмі середземноморську естетику, діонісійську жагу Ніцше, реалізм трагічності Достоєвського та французьку культурну традицію з К'єркеґоровим екзистенціалістським вченням про «буття», він залишився в історії літератури не просто ще одним туберкульозним письменником, а лауреатом Нобелівської премії та творцем «відчуття абсурду» до розділення осмислення якого долучаються найбільш витончені інтелектуали з усього світу.
Вже перші публікації Альбера, зроблені під час навчання, які він вважав незрілими в філософському та літературному плані, містять провідні концепти його майбутньої творчості: анархічний бунт проти суспільних умовностей, втеча, кризовий стан духу, відстороненість, свобода рішень, абсурд навколишнього і радість в його усвідомленні. Наприклад в збірці есеїв «Виворіт і лице» («L'envers et l'endroit»), головною проблемою стало питання про здобуття особистістю гідності в абсурдному світі. Взагалі, хрестоматійно творчість Камю умовно розмежовують в три етапи, перший з яких, так званий «цикл абсурду», пронизаний темою абсурдності життя та людини в її існуванні. Абсурд постає феноменом мислення, породжений крайнощами мовчанням. Його результатом стає вихід у абстрактну предикативну область з іншими предметними змістами. У філософії Камю, життя людини – це беззмістовне перебування у ворожому світі, який на всі людські питання відповідає лише мовчанням, через що людина втрачає надію на допомогу та відчуває лише своє трагічне безсилля. Оскільки подолати свою відокремленість від світу і людей неможливо, то чи потрібно людині шукати способів, які не в змозі їй допомогти в цьому, як це ми прослідковуємо у повісті «Сторонній» («L'Étranger»). Чи повинна людина ще більше усамітнитись, замкнутися і замовкнути, відрізавши всі контакти з іншими? Наприклад Мерсо, герой повістті «Сторонній», намагається розірвати усі зв’язки зі світом в якому він живе, суспільством та його моральними нормами, оскільки усвідомлює гостре відчуття абсурдності буття. Однак розуміння я не приходить без взаємодії з іншим. Отже умовою пізнання є сократівський діалог, однак мовчанням говорять більше ніж словами, в цьому і полягає, безпосередньо, абсурд. В тиші починається щирий діалог душ, якщо в ній присутні два актанти, я – інший, «обмін мовчанням - це як би паралельний світ спілкування, яке, як воронка, затягує в себе звук, залишаючи чистий зміст».
Мовчання у героїв Камю розмикає історію, невимовлену, неописану в творі, навіть альтернативну їй, та пояснює асоціативне поле самотності, відторгненості, невключеності, відстороненості, просвітлюючи на плівці тексту емоції суму, страху, байдужості та готовності «дивитися своїй долі прямо в очі», знанню того, що все має свій кінець, який покладе край стражданням і абсурду людського існування.
Ключовим жестом апології мовчання у «Сторонньому» стає сцена вбивства араба: «…раптом пролунав сухий і оглушливий звук пострілу. Відразу зруйнувалася рівновага дня, надзвичайна тиша піщаного берега, де тільки що мені було так добре» – це фальстарт до точки екзистенційного прориву. Це тихий хриплий крик із самої моторошного закутка душі, це бунт проти світобудови, це вибір її деструкції. І цей вибір зроблений за все людство: «Але декретувати право на вбивство – значить оголошувати мобілізацію і війну всіх Єдиних. Вбивство, таким чином, збігається зі свого роду колективним самогубством». Це спосіб Мерсо боротися з абсурдом. Він стає самогубцем у метафізичному значенні (адже вбиваючи араба, отримує смертну кару), але робить це не прямо своїми руками, а за посередництвом суспільства, від приналежності до якого хоче втекти, тим самим поглиблюючи абсурд, який, як він знає, завершиться разом з його смертю: «Крім людського розуму немає абсурду. Отже, зі смертю зникає і абсурд, як і все інше».
Наступним етапним для Камю твором стала його публікація «Міфу про Сізіфа» («Le Mythe de Sisyphe»), яка завершує перший період у творчості письменника. «Міф про Сізіфа» має підзаголовок: «Есе про абсурд». Проблеми абсурду та «філосовського самогубства», як вираження людського бунту проти нього, стають центральними в цьому циклі. З поштовху даного есе, вибудовується новий вдосконалений вид екзистенціалістьського мовчання, що містить в собі відчай, страх відповідальності, як пише сам Камю: «Відчай, як і абсурд, судить і бажає всього взагалі і нічого зокрема. Його добре передає мовчання. Але як тільки пригноблений заговорить, нехай навіть він скаже "ні", це означає, що він бажає і судить». Людина, проголошується в екзистенціалізмі «мірою всіх речей», оскільки «Бог помер», наділивши її безмежною свободою, що не знає рамок моралі, не має орієнтирів і норм поведінки. Через це до неї приходить відчуженість – вона єдина вибирає межі правильного і недопустимого, і роблячи вибір в певну сторону, конструює тим самим модель поведінки всього людства. Абсурд вганяє людину у стан екзистенційної кризи, що ставить її в позицію одинокості: «Його принципи не можуть прийти у відповідність з реальністю; все йде не так, як має йти, тому принципи залишаються самотніми, німими і нерухомими» . Тому вона вибирає мовчання, як кращий ніж слова варіант підготовки до неминучого, до смерті. Це її мури, її захист від абсурду і його прийняття. Це мовчання, яке «буде кричати», більш промовисто за будь-які слова, воно стає знаменом, що перемагає абсурд: «Це довге мовчання більш значуще, ніж сама його смерть».
Інша мейнстримна тема для Камю – проблема метафізичного бунту, якій присвячена п'єса «Каліґула» («Caligula»). У процесі художнього опрацювання історичного матеріалу Камю відмовився від конкретно-історичного аналізу та розглядає головного героя як носія метафізичного бунту, а його трагедію — як трагедію «філософського самогубства», яку він більш детально розглядає в своєму «Міфі про Сізіфа». Другий період творчості Камю завершує його філософська праця «Бунтівна людина» («L'Homme révolté»), у якій письменник прослідковує історію ідеї бунту. Початковим пунктом його філософії залишаються абсурд і бунт як його наслідок, проте в «Бунтівній людині» подано дещо інше трактування бунту, ніж у «Міфі про Сізіфа». Бунт відтепер не просто «відмова від примирення» та певне абсолютне заперечення, здатне викликати вседозволеність, а вимога людської солідарності, визнання вартості іншого.
Найбільший серед прозових творів Камю роман-притча «Чума» («La peste»), в якому Камю розвиває екзистенціалістські мотиви своїх попередніх творів: абсурдність буття, свободу людини, її вибір перед лицем смерті, поєднує в собі одночасно і тему бунту і абсурду, та може похизуватися прихованим абстрактно-символічний пластом, адже ця розповідь про фашистське нашестя, подана в алегоричній формі, водночас виступає міфом про долю людини. Однак не тільки «Чума», а й загалом уся проза Альбера тяжіє до притчевості та міфологічності з характерною лаконічністю мовної форми, певним мінімалізмом у найкращих японських традиціях, що розмикає безмежність філософського наповнення тексту. Саме тому поетика мовчання так гармонійно проступає крізь сторінки його робіт. Адже слово здатне виразити лише мініскульнй квант значення, в той час, як мовчання розглядається невимірним спектром асоціацій, конотацій, імпліцитних значень та різноманітних семантичних ореолів, що розгортаються за його допомогою навколо слова. Пишномовність слів – всього лиш пафос складених звуків і букв, що логічно схоплюють каркас ідеї, тому першоіснує мовчання, як певна абстракція абсолюту. В його контексті розгортаються поняття, що виводить Камю у своїх художніх текстах та есеях, а саме самотність, відчуження, нерозуміння, та як наслідок цього тривога і абсурдність людського життя.

Хто вже знайомий з творами Камю, може погодитися з тезою про відсутність «екшену» та вітіюватих переломів оповіді чи різних фокусів зі зміною читацького горизонту очікування. Таке звуження дієвості персонажів, зосереджує увагу на їхньому внутрішньому мікрокосму. Статичність дозволяє їм зануритися у себе, для розкриття внутрішнього колообігу медитативних рефлексій. Мовчання необхідне їм, щоб внутрішньо упорядкувати та сконструювати думки, вслухатися у свою власну внутрішню оповідь, яка по відношенню до відлученого зовнішнього світу є трансцендентною та щирою. Розмови інших вони сприймають як «тихий сірий шум» на фоні їхнього існування, але й вони не становлять для інших нічого більшого ніж фантоми, що ковзають поверхнею життя у постійному левітативному русі. Навіть на рівні синтаксису прослідковується використання коротких речень, що нагадують пунктири – телеграфний стиль, котрий акумулює модус драматичності, ховаючи за словами цілу низку контекстуальних настроїв, відчуттів та асоціацій, розширюючи текст у вертикальну безмежність лакунарних інтерпретацій. Ці речення, як театральні паузи, вдало витримані, мають на меті акцентування, посилення драматичного ефекту, прискіпливе утримання та направлення читацької уваги на закодовану інформацію, їх можна характеризувати як жест мовчання, поза, форма, яку приймає текст під світлом падаючих на нього софітів (процесу читання).




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Без фото
Дата публікації 2012-09-17 01:09:39
Переглядів сторінки твору 2835
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (0 / 0)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (0 / 0)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.743
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Конкурси. Теми ЛІТПРОЦЕСИ
Автор востаннє на сайті 2012.09.17 01:09
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Редакція Майстерень (Л.П./М.К.) [ 2012-10-10 12:16:20 ]
Шановний авторе, а чому "світ абсурдний"? І який саме світ абсурдний?


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Редакція Майстерень (Л.П./М.К.) [ 2012-10-10 12:18:09 ]
Безумовно, щодо перфектності мовчання, найцікавіше виглядає антитеза - А якби і Бог промовчав? )