ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.22
12:01
Я без тебе не стану кращим,
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.
08.02.2019
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.
08.02.2019
2024.11.22
09:46
Ось тут диригент зупинився і змовкли литаври,
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто
2024.11.22
09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…
2024.11.22
08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!
2024.11.22
05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?
2024.11.22
04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.
2024.11.21
23:09
Замість післямови до книги «Холодне Сонце»)
Мої тексти осінні – я цього не приховую. Приховувати щось від читача непростимий гріх. Я цього ніколи не робив і борони мене Будда таке колись вчинити. Поганої мені тоді карми і злої реінкарнації. Сторінки мо
2024.11.21
22:17
Мов скуштував солодкий плід,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.
Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.
Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,
2024.11.21
20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
2024.11.21
19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
2024.11.21
18:25
І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
2024.11.21
18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
2024.11.21
17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
2024.11.21
13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
2024.10.17
2024.08.04
2024.07.02
2024.05.20
2024.04.01
2024.02.08
2023.12.19
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Андрій Будкевич (1962) /
Проза
«РЕЙТІ ЯНОШ – то művész ( митець) . Хто його не знає?!», - мотив з Ш. Петефі
(Цей текст – то намагання розкрити окремі риси езотеричної сторони творчості ЯНОША РЕЙТІ;
філософська, психологічна, , символічна архітектоніка робіт митця).
Янош Рейті, один з найбільш оригінальних митців не тільки Закарпаття, неповторний графік, своєрідний пейзажист, самобутній ілюстратор книжок. Богемна особистість, і як угорський закарпатець виконує роль такого собі зв’язкового, поміж Товариством угорських митців Закарпаття імені Імре Ревеса і всією Україною та рештою світу.
Небагато віднайдемо індивідів посеред людей творчих, яким байдуже визнання, відзнаки та пошанування їх таланту. Герой тексту не є винятком. Отож, які добрі, радісні звістки принесли недалекі роки цьому непересічному гонведу закарпатського малярства:
2013 – й рік – удостоєний обласної премії Й. Бокшая і А. Ерделі у жанрі прикладної графіки.
2016 – й рік – номінант премії імені Імре Ревеса, як живописець і графік.
2017 – й рік – персональна виставка робіт в Будапешті.
18 січня 2017-го року в угорській столиці була відкрита персональна виставка творів Яноша Рейті «Звичаї і традиції» в галереї «Форраш» («Джерело»). Перед присутніми знавцями і шанувальниками мистецтва, науковцями слово тримали: Саліпські Ендре - головний консул Угорщини в місті Берегово; Еврі Ласло – голова Карпатського мистецького та культурного товариства міста Ніредьгаза. Своїм співом принесла втіху виконавиця народних пісень Корзенські Клара.
Сам пан Янош про про цю мистецьку пригоду висловився так: «Я радий, що відбулася моя персональна виставка у Будапешті. Збулося давнє бажання, мої картини побачили у столиці Угорщини…». Виставка мала успіх не лише в Угорщині, про цю мистецьку акцію писав відомий закарпатський спеціаліст у сфері мистецтва – Володимир Мишанич.
Але, зосередьмося на окремих моментах езотеричного характеру в картинах художника. В наш швидко – біжучий час очевидно, що хоч і поступово, та вперто, з року в рік, таки відбувається утвердження національних, автохтонних цінностей, нехай мимоволі, та вони знаменують одну з тенденцій розвитку, - шукаючи нове, варто віднайти призабуте старе… Ще один вектор, синкретичний, який дає можливість розвивати цікаві варіації поєднання різних складових в малярстві. Ця заувага дотична до творінь Я. Рейті, де перетинається філософський дух орієнталізму і західний стиль письма. Також проглядається в його картинах - і змістовне, не банальне явище перетікання ідей, смислів, , у четверному (4) колі, а саме: малярство, поезія, музика, філософія. Ще віднайдуться невиявлені і тому не розтлумачені наповнення живопису цього митця.
Велику поживу для думки і душі містять праці Грега Брейдена. Ось для прикладу коротка оповідь, де він пише: «Під час свого першого паломництва в буддійський монастир наприкінці 1990-х років я швидко переконався, наскільки по-різному влаштований розум людей західного світу і монахів у місцях, заради вивчення котрих ми забрели аж так далеко. Найбільшою відмінністю між нами і ними являється, без сумніву, наше невгамовне бажання знати, чи все влаштоване так, як влаштоване, і повна відсутність бажання знати це, у мешканців монастирів…”.
Короткий діалог, що виник між одним з вчителів у монастирі на Тибетському плато і мандрівником Брейденом:- “ Якщо ти бредеш по пустині і бачиш кролика з оленячими рогами, - запитав він, - що це: реальність або вигадка? - Видіння кролика в пустині є породження свідомості тієї людини, яка бачить його,- продовжував я. -Якщо ця людина ви, то він настільки ж реальний, наскільки Ви вірите в нього”.
Тому, коли ми задаємо питання: “ Наскільки реальна реальність? Відповідь мала б бути така: “ Реальність реальна в тій мірі, в якій ми віримо в неї…”.
Відомий дослідник і майстер відкриттів Еріх фон Денікен не тільки вірив в те, що описане в мітах колись було реальністю, а й наводить чимало вагомих доказів правильності своєї візії. Уважно вчитаймося в рядки однієї з його книжок: “ Філологи вважали Одіссея” героєм давніх легенд”. А всю історію, зрозуміло, “не більш ніж казку”. Тривалий час ніхто не думав, що в основі міту могли лежати справжні події,- до тих пір, поки Генріх Шліман з томиком Гомера в руці не виявив місто Трою…
Обов'язково нагадаймо собі, чи все оте дійсно відбувалося в історії минулих віків, та чому нас навчали у вищих школах? Якщо першопочатки людської цивілізації виводили: з давнього Риму і Греції, згодом, з Шумеру…, а як же тоді відноситися до археологічних знахідок Мізинської і Трипільської культур, як трактувати Кам'яну могилу?? Таке враження що вченим Європи і США ці наукові факти невідомі до сьогодні, або вони не помічають їх усвідомлено, бо такі знання їм і їхнім державам просто не вигідно визнавати. Тоді що це за науковці??
Задаймося і таким питанням: “ Якою бачили істину любомудри Сходу, тобто тибетські китайські? Зовсім інакшою являлася істина для теософів і мудреців Сходу.Вони також знали, що її не можна встановити без загального розуміння фізичного світу, але в той же час вони усвідомлювали, що істина перебуває перш за все в нас самих, в началах нашого розуму і у внутрішньому житті нашої душі. Для них душа була єдиною божественною реальністю і ключем, відкриваючим всесвіт. Зосередивши свою волю у своєму власному духовному центрі, розвиваючи свої приховані здібності, вони наближалися до того великого вогнища життя, котре називали Богом”, - оці знання доніс до нас Едуард Шюре.
Янош Рейті, я переконаний, свідомо чи підсвідомо, застосовує ту методу, щойно окреслену, у письмі своєму малярському (по Шюре)...
Зробімо зупинку, аби спробувати віднайти розгадку знаків- символів, що найчастіше можна уздріти на графічних, та не тільки, роботах автора: Риба. Сова. Півень…
“ У загальних тричленних( по вертикалі) міфологічний схемах Всесвіту Риба служить основним зооморфним класифікатором нижньої космічної зони та (менш виразно) великим тваринам, що символізують середню космічну зону. В творах так званого мобільного мистецтва палеоліту найчастіший елемент (на жезлах з отворами) представлений Рибою у вигляді фалоса. Деміургійна функція Риби проявляється в двох варіантах: активному, коли Риба приносить із дна первозданного океану мул,з якого створюється земля, і пасивному, коли Риба (Кит. три Кити) є опертям землі. Риба, що врятувала Ману, трактується як втілення Вишну... Згідно з біблійною традицією, Рибу отримає Месія і розділить з праведними наприкінці світу”. - з “ Мітів народів світу”.
А ось Володимир Остапчук доводить наступне: “ Тут хотілося б нагадати про ще один стійкий образ українського фольклору - ідіому дівчина - рибчина… Гадаю, ця метафора давніша за християнство, хоча. без сумніву, символ Риби як щонайдавніший, доземлеробський, був поглиблений християнами, але й присвоєний. А тому про його істинну глибину можна лишень здогадуватися…”.
Сова та птаха, що тримає зв'язок між світами, відає про долі і вершить їх, володіє езотеричними знаннями. Півень - то будитель, провісник приходу світанку, початку нового дня. Пробудженість властива тим, хто відійшов від приспаності - перейшов до духовної праці, такої, щоб була творчим актом.
“ Вибравши собі землі закуток,
Ріка опанувала початок,
Рухалася наперекір:
Випрямляла лабіринти гір
І тягнулась крізь перехрестя
Звуком високим води пришестя”.-
Людмила Нестуля (переклад з рос. мій, А.Б.).
Колись писав Євген Маланюк: “... Гоголь є явищем, коли можна так висловитися “ - місячним”. І на додаток цитата про того ж пана М. Гоголя: “... або згущував тіні на й без того тіньових явищах нашого історичного життя, або й освітлював їх, але світлом фантастично чарівним….”. Не проводжу пряму паралель між “місячністю” Миколи Гоголя і малярством Рейті….Проте, дуже зрідка віднайдемо посеред картин цього автора твір з веселим, радісним змістом. Не скажу ,що його картини занепадницького характеру, але містичну зажуру, легеньку захмареність. таки виявляють…
“ Холодна тиша. Місяцю надламаний
За мною будь і освіти печаль мою…”, -
з Володимира Свідзінського.
Хоча минулого року довелося визнати, що у творчості митця відбулися певні зміни … Янош Рейті ілюстрував малюнками дитячу книжку віршів авторства Weinrauch Katalin “Сirkuszvarazs” (“Зачарований цирк”). Чи не з усіх малюнків так і бризкає: сонячність, веселощі, радість. На нас дивляться - птахи, що весело гомонять між собою, зайчик - музикант, джміль гуде у польоті; а ось тут - дерево життя, по гілках якого білочка поспішає до білченяти, у небі ясне сонечко, а під деревом хлопчик приліг, а поруч зайчик; і ще один малюнок - як знак приходу весни, сніговик доживає останні дні, по ньому весело стрибають горобці, дах будинки ще прикрашають бурульки, та з них уже скрапує вода, песик визирає із буди, весну виглядає…
У фантазії Ольги Кобилянської “Смутно колишуться сосни” потрапимо на тему розкриття взаємних віддзеркалень. Лісове озерце перебувало у володінні царя, він його називав” морським оком”. Образ”морського ока” зустрінете і в новелі “Битва”: “ Се було - морське око.Неначе дзеркало, бережене прибиваючим багатством зелені, лежало воно тут неподвижно, сонливо,з погідною гладкою поверхнею, бездонне, ніби вічне дзеркало склепіння шпилів дерев. - кусень нетиканої краси”.
Озеро - то спокійне велике око. Воно увібрало в себе весь світ і відтворює з нього світ. Озеро могло б промовити: світ - цемоя уява….
А щодо митця, фантазера, мрійника, великого поціновувача жіночої краси, та передусім - філософа, Яноша Рейті, то він, як і герой вірша Ш. Петефі :
“ В часи минули на ослі
філософ їздив. На землі
усе змінилося з тих пір:
Тепер у нас
Осли - їздці
А пішки ходять мудреці…”.
Андрій Будкевич - Буткевич, дослідник мистецтва, брендолог.
*Мотив з вірша Шандора Петефі «Газда Янош».
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
«РЕЙТІ ЯНОШ – то művész ( митець) . Хто його не знає?!», - мотив з Ш. Петефі
(Цей текст – то намагання розкрити окремі риси езотеричної сторони творчості ЯНОША РЕЙТІ;
філософська, психологічна, , символічна архітектоніка робіт митця).
Янош Рейті, один з найбільш оригінальних митців не тільки Закарпаття, неповторний графік, своєрідний пейзажист, самобутній ілюстратор книжок. Богемна особистість, і як угорський закарпатець виконує роль такого собі зв’язкового, поміж Товариством угорських митців Закарпаття імені Імре Ревеса і всією Україною та рештою світу.
Небагато віднайдемо індивідів посеред людей творчих, яким байдуже визнання, відзнаки та пошанування їх таланту. Герой тексту не є винятком. Отож, які добрі, радісні звістки принесли недалекі роки цьому непересічному гонведу закарпатського малярства:
2013 – й рік – удостоєний обласної премії Й. Бокшая і А. Ерделі у жанрі прикладної графіки.
2016 – й рік – номінант премії імені Імре Ревеса, як живописець і графік.
2017 – й рік – персональна виставка робіт в Будапешті.
18 січня 2017-го року в угорській столиці була відкрита персональна виставка творів Яноша Рейті «Звичаї і традиції» в галереї «Форраш» («Джерело»). Перед присутніми знавцями і шанувальниками мистецтва, науковцями слово тримали: Саліпські Ендре - головний консул Угорщини в місті Берегово; Еврі Ласло – голова Карпатського мистецького та культурного товариства міста Ніредьгаза. Своїм співом принесла втіху виконавиця народних пісень Корзенські Клара.
Сам пан Янош про про цю мистецьку пригоду висловився так: «Я радий, що відбулася моя персональна виставка у Будапешті. Збулося давнє бажання, мої картини побачили у столиці Угорщини…». Виставка мала успіх не лише в Угорщині, про цю мистецьку акцію писав відомий закарпатський спеціаліст у сфері мистецтва – Володимир Мишанич.
Але, зосередьмося на окремих моментах езотеричного характеру в картинах художника. В наш швидко – біжучий час очевидно, що хоч і поступово, та вперто, з року в рік, таки відбувається утвердження національних, автохтонних цінностей, нехай мимоволі, та вони знаменують одну з тенденцій розвитку, - шукаючи нове, варто віднайти призабуте старе… Ще один вектор, синкретичний, який дає можливість розвивати цікаві варіації поєднання різних складових в малярстві. Ця заувага дотична до творінь Я. Рейті, де перетинається філософський дух орієнталізму і західний стиль письма. Також проглядається в його картинах - і змістовне, не банальне явище перетікання ідей, смислів, , у четверному (4) колі, а саме: малярство, поезія, музика, філософія. Ще віднайдуться невиявлені і тому не розтлумачені наповнення живопису цього митця.
Велику поживу для думки і душі містять праці Грега Брейдена. Ось для прикладу коротка оповідь, де він пише: «Під час свого першого паломництва в буддійський монастир наприкінці 1990-х років я швидко переконався, наскільки по-різному влаштований розум людей західного світу і монахів у місцях, заради вивчення котрих ми забрели аж так далеко. Найбільшою відмінністю між нами і ними являється, без сумніву, наше невгамовне бажання знати, чи все влаштоване так, як влаштоване, і повна відсутність бажання знати це, у мешканців монастирів…”.
Короткий діалог, що виник між одним з вчителів у монастирі на Тибетському плато і мандрівником Брейденом:- “ Якщо ти бредеш по пустині і бачиш кролика з оленячими рогами, - запитав він, - що це: реальність або вигадка? - Видіння кролика в пустині є породження свідомості тієї людини, яка бачить його,- продовжував я. -Якщо ця людина ви, то він настільки ж реальний, наскільки Ви вірите в нього”.
Тому, коли ми задаємо питання: “ Наскільки реальна реальність? Відповідь мала б бути така: “ Реальність реальна в тій мірі, в якій ми віримо в неї…”.
Відомий дослідник і майстер відкриттів Еріх фон Денікен не тільки вірив в те, що описане в мітах колись було реальністю, а й наводить чимало вагомих доказів правильності своєї візії. Уважно вчитаймося в рядки однієї з його книжок: “ Філологи вважали Одіссея” героєм давніх легенд”. А всю історію, зрозуміло, “не більш ніж казку”. Тривалий час ніхто не думав, що в основі міту могли лежати справжні події,- до тих пір, поки Генріх Шліман з томиком Гомера в руці не виявив місто Трою…
Обов'язково нагадаймо собі, чи все оте дійсно відбувалося в історії минулих віків, та чому нас навчали у вищих школах? Якщо першопочатки людської цивілізації виводили: з давнього Риму і Греції, згодом, з Шумеру…, а як же тоді відноситися до археологічних знахідок Мізинської і Трипільської культур, як трактувати Кам'яну могилу?? Таке враження що вченим Європи і США ці наукові факти невідомі до сьогодні, або вони не помічають їх усвідомлено, бо такі знання їм і їхнім державам просто не вигідно визнавати. Тоді що це за науковці??
Задаймося і таким питанням: “ Якою бачили істину любомудри Сходу, тобто тибетські китайські? Зовсім інакшою являлася істина для теософів і мудреців Сходу.Вони також знали, що її не можна встановити без загального розуміння фізичного світу, але в той же час вони усвідомлювали, що істина перебуває перш за все в нас самих, в началах нашого розуму і у внутрішньому житті нашої душі. Для них душа була єдиною божественною реальністю і ключем, відкриваючим всесвіт. Зосередивши свою волю у своєму власному духовному центрі, розвиваючи свої приховані здібності, вони наближалися до того великого вогнища життя, котре називали Богом”, - оці знання доніс до нас Едуард Шюре.
Янош Рейті, я переконаний, свідомо чи підсвідомо, застосовує ту методу, щойно окреслену, у письмі своєму малярському (по Шюре)...
Зробімо зупинку, аби спробувати віднайти розгадку знаків- символів, що найчастіше можна уздріти на графічних, та не тільки, роботах автора: Риба. Сова. Півень…
“ У загальних тричленних( по вертикалі) міфологічний схемах Всесвіту Риба служить основним зооморфним класифікатором нижньої космічної зони та (менш виразно) великим тваринам, що символізують середню космічну зону. В творах так званого мобільного мистецтва палеоліту найчастіший елемент (на жезлах з отворами) представлений Рибою у вигляді фалоса. Деміургійна функція Риби проявляється в двох варіантах: активному, коли Риба приносить із дна первозданного океану мул,з якого створюється земля, і пасивному, коли Риба (Кит. три Кити) є опертям землі. Риба, що врятувала Ману, трактується як втілення Вишну... Згідно з біблійною традицією, Рибу отримає Месія і розділить з праведними наприкінці світу”. - з “ Мітів народів світу”.
А ось Володимир Остапчук доводить наступне: “ Тут хотілося б нагадати про ще один стійкий образ українського фольклору - ідіому дівчина - рибчина… Гадаю, ця метафора давніша за християнство, хоча. без сумніву, символ Риби як щонайдавніший, доземлеробський, був поглиблений християнами, але й присвоєний. А тому про його істинну глибину можна лишень здогадуватися…”.
Сова та птаха, що тримає зв'язок між світами, відає про долі і вершить їх, володіє езотеричними знаннями. Півень - то будитель, провісник приходу світанку, початку нового дня. Пробудженість властива тим, хто відійшов від приспаності - перейшов до духовної праці, такої, щоб була творчим актом.
“ Вибравши собі землі закуток,
Ріка опанувала початок,
Рухалася наперекір:
Випрямляла лабіринти гір
І тягнулась крізь перехрестя
Звуком високим води пришестя”.-
Людмила Нестуля (переклад з рос. мій, А.Б.).
Колись писав Євген Маланюк: “... Гоголь є явищем, коли можна так висловитися “ - місячним”. І на додаток цитата про того ж пана М. Гоголя: “... або згущував тіні на й без того тіньових явищах нашого історичного життя, або й освітлював їх, але світлом фантастично чарівним….”. Не проводжу пряму паралель між “місячністю” Миколи Гоголя і малярством Рейті….Проте, дуже зрідка віднайдемо посеред картин цього автора твір з веселим, радісним змістом. Не скажу ,що його картини занепадницького характеру, але містичну зажуру, легеньку захмареність. таки виявляють…
“ Холодна тиша. Місяцю надламаний
За мною будь і освіти печаль мою…”, -
з Володимира Свідзінського.
Хоча минулого року довелося визнати, що у творчості митця відбулися певні зміни … Янош Рейті ілюстрував малюнками дитячу книжку віршів авторства Weinrauch Katalin “Сirkuszvarazs” (“Зачарований цирк”). Чи не з усіх малюнків так і бризкає: сонячність, веселощі, радість. На нас дивляться - птахи, що весело гомонять між собою, зайчик - музикант, джміль гуде у польоті; а ось тут - дерево життя, по гілках якого білочка поспішає до білченяти, у небі ясне сонечко, а під деревом хлопчик приліг, а поруч зайчик; і ще один малюнок - як знак приходу весни, сніговик доживає останні дні, по ньому весело стрибають горобці, дах будинки ще прикрашають бурульки, та з них уже скрапує вода, песик визирає із буди, весну виглядає…
У фантазії Ольги Кобилянської “Смутно колишуться сосни” потрапимо на тему розкриття взаємних віддзеркалень. Лісове озерце перебувало у володінні царя, він його називав” морським оком”. Образ”морського ока” зустрінете і в новелі “Битва”: “ Се було - морське око.Неначе дзеркало, бережене прибиваючим багатством зелені, лежало воно тут неподвижно, сонливо,з погідною гладкою поверхнею, бездонне, ніби вічне дзеркало склепіння шпилів дерев. - кусень нетиканої краси”.
Озеро - то спокійне велике око. Воно увібрало в себе весь світ і відтворює з нього світ. Озеро могло б промовити: світ - цемоя уява….
А щодо митця, фантазера, мрійника, великого поціновувача жіночої краси, та передусім - філософа, Яноша Рейті, то він, як і герой вірша Ш. Петефі :
“ В часи минули на ослі
філософ їздив. На землі
усе змінилося з тих пір:
Тепер у нас
Осли - їздці
А пішки ходять мудреці…”.
Андрій Будкевич - Буткевич, дослідник мистецтва, брендолог.
*Мотив з вірша Шандора Петефі «Газда Янош».
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
"«ІВАН ІЛЬКО: новий період творчості»."
• Перейти на сторінку •
"“СОНЯЧНЕ ТРІО ЗАКАРПАТСЬКОГО МИСТЕЦТВА»."
• Перейти на сторінку •
"“СОНЯЧНЕ ТРІО ЗАКАРПАТСЬКОГО МИСТЕЦТВА»."
Про публікацію