ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.21
20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
2024.11.21
19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
2024.11.21
18:25
І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
2024.11.21
18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
2024.11.21
17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
2024.11.21
13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
2024.11.21
06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
2024.11.21
04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
2024.11.21
01:27
Я розіллю л
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
2024.11.20
21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
2024.11.20
13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
2024.11.20
09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
2024.11.20
07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
2024.11.20
07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
2024.10.17
2024.08.04
2024.07.02
2024.05.20
2024.04.01
2024.02.08
2023.12.19
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
ОПс Ірина Островська (1967) /
Проза
Притулок
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Притулок
Минав Андрію вже тридцять четвертий рік, а він усе парубкував. Жив один у халупі, що залишилася по бабці, до матері заходив рідко і взагалі вів доволі відсторонене життя. Та й роботу собі вибрав цілеспрямовано – експедитором, так щоби на місті не сидіти. Спостерігаючи за ним з боку, досвідчена життям людина помітила б, що чоловік мав у собі якийсь постійний неспокій, внутрішню напругу, розгубленість. І скільки їх, таких розгублених, розкинуто на цій землі. Біжать вони, як загнані коні, повз наші вулиці, пустирі, смітники, біжать повз увесь цей світ, для якого вони чужинці. Захекані, розхристані, з замурзаними від життя обличчями, що відображають велике зосередження впереміш зі страхом, ненавистю, презирством, байдужістю. Здається, що вони ніколи не зупиняться, що ця втеча не матиме кінця. Інколи хтось із них скрикне: “Он на розі притулок! Всі туди!” Ще пара стрибків, 300 ударів серця – і, здається, вони в безпеці…
Добігаючи до цього псевдо-притулку (чи то корчма, чи гурток “умілі руки”, чи політичні акції), Андрій теж із завмерлим серцем і надією на чудо впірнав у новизну. І грав він у нелюбов. Ті що з ним, теж у щось грають. У кожного своя гра. Хтось у брехуна, хтось у героя, в магістра, в повію, у святого. Кожний з цієї громади одягає маску, щоби прикрити своє оголене, беззахисне серце, котре прагне лише одного – притулку любові. Та скоро вони всі розуміють, що помилились знову, що це не той притулок, не те місце.
Як це погано, як боляче, коли ти один. Навіть коли навколо юрба людей, а ти один. Одні спітнілі спини, сопіння, і лунає воно у вухах, як в загоні для коней. Шумне дихання, не тобі в серце, а кудись у простір, в інший напрям, у пустку. І ти один із них, посеред цього загону. І хочеться вити від такого. Впасти на спустошену землю, втиснутись у неї, обійнявши руками, вчепившись, як звір кігтями чіпляється в свою жертву, – глибоко, безжалісно, жорстоко, так, щоби ця земля завила від твого болю.
У такі миті Андрій казав собі: “Людину не чіпати. Ні. Людину не можна чіпати, людину не можна кігтями в серце – це боляче, це занадто дикий біль. Людину не можна так ранити, над нею не можна так знущатися. Бо людина від цього болю стане звіром і роздере тією ненавистю все живе, все квітуче, все беззахисне. Знищить життя. А землю можна, земля все стерпить. Землі можна довіритися”.
В Андрія висів на стіні відривний календар. Кожен ранок він розпочинав власне зі старанного зривання листівки з минулого дня, щось у цьому було навіть магічне. Та був один період на рік, коли чоловік протягом тижня не торкався “лічильника часу”. І був це період від Великої П’ятниці до тижня Божого Милосердя. Тобто не було в його житті Воскресіння Господнього, тільки затяжна Велика П’ятниця – зі стражданням та смертю. Та й на свята до церкви він не ходив. Крилася за такою поставою тайна його серця. І сягала ця тайна 23 років углиб, коли Андрій мав 12 років.
Хлопець ріс коханим, а навіть пестунчиком, особливим був його зв’язок із батьком. Із ним він почував себе, як приятель – вільним і захищеним. Та були винятки, бо мав батько дурну схильність – хлебнути горілочки час від часу. У такі дні краще було йому на очі й не потрапляти. Десь у куточок приховатися і мріяти, що завтра все буде по-іншому.
Того дня, на Велику П’ятницю, був дивовижно гарний ранок. Андрійка розбудив дотик шершавих батькових рук. “Прокидайся-но, синку, – змовницьки шепотів він, – розплющ оченята. Вже сонце встало, підемо життя зустрічати!”
Заспаний Андрійко обвив батькову шию й так на його руках і дістався до двору. Там на них чекав дядько Михайло з фотоапаратом. "Ну, козаче, посміхнися!" – скрикнув несподівано. Й не встиг малий очима блимнути, як пролунав звук знятого кадру. "На пам’ять, синку," – задоволено посміхаючись, прокоментував батько.
А після обіду трапилася в родині Андрійка найнеприємніша ситуація. Батько не отримав зарплати, а тут Великдень на носі. Мати була розлючена до нестями, кричала, клянучи і владу, і своє заміжжя, а батько, як грішник на великому суді, стояв мовчки посеред кімнати, та в якусь мить, не стерпівши глуму, розвернувся й побіг геть із хати… Чомусь у сина з’явився одрух побігти за ним, щось защеміло, промайнув страх. Стримав себе: "Повернеться. Може, п’яний, але прийде"…
Настав вечір, а батька все не було, а потім ніч, а після ночі будили на Велику Суботу хлопчика вже не дотики рук, а істеричні крики з кімнати. Схопився, вибіг та й остовпів – на підлозі лежав його батько, весь у крові. Мертвий батько… "А як же життя?" – розгублено шепотіли дитячі губи – "Ти ж обіцяв".
Батька не ховали на Воскресіння Христове, не було кому яму викопати. Пролежав до вівторка. І охопила Андрія така злоба та відчай, така гіркота огорнула синівські почуття! Неначе життя його в дурні пошило, пообіцяло і втекло разом із батьком. З часом Андрій, пригадуючи ту Велику П’ятницю та прокльони матері, відчував себе винним у смерті батька, бо ж хотів бігти за ним у той день!... І снилося йому ночами, що десь там батечко стоїть у вогні, Андрійко біжить до нього, намагаючись наздогнати, "Тату! Тату!", та скільки б не біг – не може наблизитись. Так, досвідчивши смерті найріднішої душі, прожив із нею всі свята, надихався цієї пустки… Тому і став для нього Великодній період святом не Воскресіння, а поминок та смерті.
Звісно, такі події вплинули на хлопця дуже сильно. Перших десять років мала мати з ним клопотів чи мало. Жив, як звірятко – бійки на вулицях, крадіжки, наркотики. Все було, але якимо дивом пережив він це все. З часом порозумнішав, пішов на працю, ще й матері трохи допомагав. Та залишилася в його в серці пустка, спрага батьківського притулку.
Одного дня задзвонила мати, просила Андрія прийти. Подався. Зі скрипом відчинив двері до родинної оселі, де з радіо лунали звуки органу, бо якраз Великдень був. На столі паска посвячена, стіл накритий. Мати підвелася з ліжка: "Сідай синку, розговіємося". До кінця обіду й слова не промовили одне одному. Хотів уже йти, та вона зупинила, поклавши свою руку на плече: "Чекай, Андрійку. Маю тобі щось подарувати". Підійшла до стіни, зняла маленьку іконку Ісуса Милосердного. Андрій розгубився: "Мамо, не треба. Ти ж знаєш…" І з цими словами рвучко встав, змахнув рукою, зачепивши образ. Той, вислизнувши з материнських рук, полетів у простір і з дзвінким вибухом впав на підлогу. Образ Милосердного Христа з червоним серцем здригнувся, неначе те серце насправді живе, і впав до ніг Андрія. Збентежений чоловік нахилився, розгублено простягаючи руки до розбитої оправи, а там, за Христовим Серцем, як за скелею, дивилися на нього очі батька. Встав на коліна, обережно звільняючи картку від гострих скалок, наче тих життєвих, що ранили його протягом довгих років, – постала перед його очима фотокартка з його останнього дня з батьком: заспаний хлопчина, вкутаний у батьківських обіймах на ранковій зорі… І слова в голові: " Вже сонце встало, підемо життя зустрічати!"
"Мамо?" – тільки зміг промовити. "Вибач мені, синку. Кращого притулку, ніж Серце Христа, не знайшла для вас обох…"
2013 р.
Добігаючи до цього псевдо-притулку (чи то корчма, чи гурток “умілі руки”, чи політичні акції), Андрій теж із завмерлим серцем і надією на чудо впірнав у новизну. І грав він у нелюбов. Ті що з ним, теж у щось грають. У кожного своя гра. Хтось у брехуна, хтось у героя, в магістра, в повію, у святого. Кожний з цієї громади одягає маску, щоби прикрити своє оголене, беззахисне серце, котре прагне лише одного – притулку любові. Та скоро вони всі розуміють, що помилились знову, що це не той притулок, не те місце.
Як це погано, як боляче, коли ти один. Навіть коли навколо юрба людей, а ти один. Одні спітнілі спини, сопіння, і лунає воно у вухах, як в загоні для коней. Шумне дихання, не тобі в серце, а кудись у простір, в інший напрям, у пустку. І ти один із них, посеред цього загону. І хочеться вити від такого. Впасти на спустошену землю, втиснутись у неї, обійнявши руками, вчепившись, як звір кігтями чіпляється в свою жертву, – глибоко, безжалісно, жорстоко, так, щоби ця земля завила від твого болю.
У такі миті Андрій казав собі: “Людину не чіпати. Ні. Людину не можна чіпати, людину не можна кігтями в серце – це боляче, це занадто дикий біль. Людину не можна так ранити, над нею не можна так знущатися. Бо людина від цього болю стане звіром і роздере тією ненавистю все живе, все квітуче, все беззахисне. Знищить життя. А землю можна, земля все стерпить. Землі можна довіритися”.
В Андрія висів на стіні відривний календар. Кожен ранок він розпочинав власне зі старанного зривання листівки з минулого дня, щось у цьому було навіть магічне. Та був один період на рік, коли чоловік протягом тижня не торкався “лічильника часу”. І був це період від Великої П’ятниці до тижня Божого Милосердя. Тобто не було в його житті Воскресіння Господнього, тільки затяжна Велика П’ятниця – зі стражданням та смертю. Та й на свята до церкви він не ходив. Крилася за такою поставою тайна його серця. І сягала ця тайна 23 років углиб, коли Андрій мав 12 років.
Хлопець ріс коханим, а навіть пестунчиком, особливим був його зв’язок із батьком. Із ним він почував себе, як приятель – вільним і захищеним. Та були винятки, бо мав батько дурну схильність – хлебнути горілочки час від часу. У такі дні краще було йому на очі й не потрапляти. Десь у куточок приховатися і мріяти, що завтра все буде по-іншому.
Того дня, на Велику П’ятницю, був дивовижно гарний ранок. Андрійка розбудив дотик шершавих батькових рук. “Прокидайся-но, синку, – змовницьки шепотів він, – розплющ оченята. Вже сонце встало, підемо життя зустрічати!”
Заспаний Андрійко обвив батькову шию й так на його руках і дістався до двору. Там на них чекав дядько Михайло з фотоапаратом. "Ну, козаче, посміхнися!" – скрикнув несподівано. Й не встиг малий очима блимнути, як пролунав звук знятого кадру. "На пам’ять, синку," – задоволено посміхаючись, прокоментував батько.
А після обіду трапилася в родині Андрійка найнеприємніша ситуація. Батько не отримав зарплати, а тут Великдень на носі. Мати була розлючена до нестями, кричала, клянучи і владу, і своє заміжжя, а батько, як грішник на великому суді, стояв мовчки посеред кімнати, та в якусь мить, не стерпівши глуму, розвернувся й побіг геть із хати… Чомусь у сина з’явився одрух побігти за ним, щось защеміло, промайнув страх. Стримав себе: "Повернеться. Може, п’яний, але прийде"…
Настав вечір, а батька все не було, а потім ніч, а після ночі будили на Велику Суботу хлопчика вже не дотики рук, а істеричні крики з кімнати. Схопився, вибіг та й остовпів – на підлозі лежав його батько, весь у крові. Мертвий батько… "А як же життя?" – розгублено шепотіли дитячі губи – "Ти ж обіцяв".
Батька не ховали на Воскресіння Христове, не було кому яму викопати. Пролежав до вівторка. І охопила Андрія така злоба та відчай, така гіркота огорнула синівські почуття! Неначе життя його в дурні пошило, пообіцяло і втекло разом із батьком. З часом Андрій, пригадуючи ту Велику П’ятницю та прокльони матері, відчував себе винним у смерті батька, бо ж хотів бігти за ним у той день!... І снилося йому ночами, що десь там батечко стоїть у вогні, Андрійко біжить до нього, намагаючись наздогнати, "Тату! Тату!", та скільки б не біг – не може наблизитись. Так, досвідчивши смерті найріднішої душі, прожив із нею всі свята, надихався цієї пустки… Тому і став для нього Великодній період святом не Воскресіння, а поминок та смерті.
Звісно, такі події вплинули на хлопця дуже сильно. Перших десять років мала мати з ним клопотів чи мало. Жив, як звірятко – бійки на вулицях, крадіжки, наркотики. Все було, але якимо дивом пережив він це все. З часом порозумнішав, пішов на працю, ще й матері трохи допомагав. Та залишилася в його в серці пустка, спрага батьківського притулку.
Одного дня задзвонила мати, просила Андрія прийти. Подався. Зі скрипом відчинив двері до родинної оселі, де з радіо лунали звуки органу, бо якраз Великдень був. На столі паска посвячена, стіл накритий. Мати підвелася з ліжка: "Сідай синку, розговіємося". До кінця обіду й слова не промовили одне одному. Хотів уже йти, та вона зупинила, поклавши свою руку на плече: "Чекай, Андрійку. Маю тобі щось подарувати". Підійшла до стіни, зняла маленьку іконку Ісуса Милосердного. Андрій розгубився: "Мамо, не треба. Ти ж знаєш…" І з цими словами рвучко встав, змахнув рукою, зачепивши образ. Той, вислизнувши з материнських рук, полетів у простір і з дзвінким вибухом впав на підлогу. Образ Милосердного Христа з червоним серцем здригнувся, неначе те серце насправді живе, і впав до ніг Андрія. Збентежений чоловік нахилився, розгублено простягаючи руки до розбитої оправи, а там, за Христовим Серцем, як за скелею, дивилися на нього очі батька. Встав на коліна, обережно звільняючи картку від гострих скалок, наче тих життєвих, що ранили його протягом довгих років, – постала перед його очима фотокартка з його останнього дня з батьком: заспаний хлопчина, вкутаний у батьківських обіймах на ранковій зорі… І слова в голові: " Вже сонце встало, підемо життя зустрічати!"
"Мамо?" – тільки зміг промовити. "Вибач мені, синку. Кращого притулку, ніж Серце Христа, не знайшла для вас обох…"
2013 р.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Про публікацію