ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.21
20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.
Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,
2024.11.21
19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як
2024.11.21
18:25
І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.
ІІ
На поприщі поезії немало
2024.11.21
18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.
Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,
2024.11.21
17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу
2024.11.21
13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
2024.11.21
06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
2024.11.21
04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
2024.11.21
01:27
Я розіллю л
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
2024.11.20
21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
2024.11.20
13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
2024.11.20
09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
2024.11.20
07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
2024.11.20
07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
2024.10.17
2024.08.04
2024.07.02
2024.05.20
2024.04.01
2024.02.08
2023.12.19
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Андрій Будкевич (1962) /
Проза
«Загадка української душі, або про окремі риси українського характеру».
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
«Загадка української душі, або про окремі риси українського характеру».
У час духовного оновлення і відродження, на порозі воскреслої України, архіважливою є проблема української ментальності. Мусимо знати, хто ми є, щоб будувати державу відповідно до основних рис українського характеру і психологічного стрижня нації.
Реалізація потуг українського менталітету на державному рівні, на основі національних цінностей, здатна зробити цивілізовано-шляхетним життя і діяльність народу. Потрібна велика праця для всебічного наукового відтворення правдивої історії України, звільненої від перекручень, фальшувань та ідеологічних викрутасів, бо знання минулого свого народу – прямо причетне до вибору народом своєї історичної долі в майбутньому.
Історія ментальностей один з найперспективніших напрямків досліджень серед сучасних зарубіжних історичних шкіл. Вперше в науці поняття ментальності як результат колективної психології суспільства вжили медієвісти Л.Февр і М.Блок. У царині філософії тема ментальності постала значно раніше. Один з піонерів, хто спробував розв’язати її через призму ідеалістичних позицій, це О. Шпенглер. Видатний мислитель, розглядав світову історію як феномен множини культур. В значній мірі послідовником Шпенглера у цьому напрямку був М. Бердяєв, але різко опонував йому у питанні заперечення загальнолюдської історії і культури. Бердяєв вважав, що національна своєрідність культури не виключає її загальнолюдської значущості. “Універсально-загальнолюдське міститься в індивідуально-національному, котре стає значним, саме своїм оригінальним досягненням цього універсально-людського”, - писав він у праці «Русская идея».
Загалом же, спроби пізнати і зазирнути вглиб української психіки, такі важливі для нашого часу, мають давню історію. Вже у літописця Нестора можна знайти характеристики окремих племен, з яких згодом сформувався український народ. Вже тоді «рідні» йому племена протиставляв чужим племенам – новгородцям, а особливо в’ятичам.
Чужоземні подорожувальники, географи, історики, починаючи від Геродота і до наших днів неодноразово давали характеристики нашого народу, та його духовності.
Започаткував систематизацію відомостей про наших предків, подавані давніми письменниками на початку 20 століття академік М.Грушевський.
Його слідами пізніше пішов В.Січинський, видавши доволі відому збірку
«Чужинці про Україну».
Чималі заслуги у цій царині діяльності мають Котляревський і Квітка-Основ’яненко, як будителі національної свідомості у сутінках 19 століття.
Вони були достойними попередниками Т.Шевченка, І. Франка, Л.Українки,
які відкрили глибину і красу української душі, перед зденаціоналізованою інтелігенцією. В пошуках означення провідних рис української вдачі працював і професор М. Костомаров, і видатний письменник І.Нечуй-Левицький. До вивчення цієї проблематики зверталися – В.Липинський, проф. Щербаківський, проф.В.Петров. З дослідників ближче до наших днів, маємо згадати - Д.Чижевського, О.Кульчицького, М.Шлемкевича, Е.Онацького.
В яких же найвизначальніших рисах криється багатоскладова загадка української душі?
При формуванні та становленні психіки пріоритетну роль відіграє колективне несвідоме. Згідно з висновками К.Г.Юнга, воно вимальовується із залишків та наслідків колективних переживань певної етно групи, як підсвідомі реакції на постійно відновлювані особливі умови її буття. Першорядний архетип українського колективного несвідомого – є тип родючої, доброї Землі, який має опертя на багатовіковий досвід співжиття народу Хліборобів з Матінкою-Землею. Такий архетип нівелює світоглядні настанови українців до вольової активності, водночас схиляє до замисленої споглядальності. Ряд чинників формування української психіки призвели до «стилю прихованості», як можливої відповіді на зовнішній тиск, переваги малої групи над великою спілкою, в соціальному сенсі. Ця прихованість формувалася впродовж віків, окрім того, тривав майже безперервний процес нищення найактивніших одиниць народу ( «активної меншості» за А.Тойнбі), цей процес тривав від татарської навали і аж до середини 20 століття
( включно з колективізацією, трьома голодоморами, та репресіями більшовицького режиму за весь час його існування).
Традиційні для нашого народу архетипи були придавлені євразійською матрицею світосприйняття. У таких умовах не було місця для яскравої, самодостатньої одиниці, відповідальної за життя свого народу і власне життя.
Доба довготривалої неволі залишила в душі глибокі рани, але не зламала глибинний стрижень. За зовнішнім спокоєм і врівноваженістю прихований потужний порив до Волі. Волелюбність нашого народу підтверджують визвольні рухи, які тривали з перервами протягом віків. Наш народ століттями не мав своєї держави, а відтак, і спільноти, яка б відповідала його духовним запитам. Тому дуже часто особистий інтерес людини і «не своєї» держави не збігався. Адже тільки у рамках власної держави найповніше забезпечуються права особистості на фундаменті національних і загальнолюдських цінностей.
Для того, щоб розпочати нову сторінки своєї історії, бажано позбутися рецидивів рабської психології, « хохлацької розляпаності і сахаринності».
Навзамін ввібрати в себе – Волю і Мужність, помножені на Розум. Безперечно, високий ліризм, емоційність, чутливість, що відбивається у вишуканому естетизмі української натури, у знаменитій пісенності, і у не менш знаменитому гуморі – це дар з Небес. Але надзвичайне мрійництво і емоційність позбавляють в значній мірі раціо-вольову частину психіки і час від часу, приносить немало лиха нашому народові. Українець частенько переповнений спокоєм, фатумом чогось неминучого, та покірністю долі, чим відрізняється від європейця, який летить як «стріла у вічність»(Ніцше), здобуваючи безсмертя.
Дуже важливо для національної вдачі українців має специфіка життя і традиції української родини. Величезну роль у родині посідає Жінка, точніше Жінка-Мати. Спираючись на життєві спостереження, можна зауважити, що українська жінка активніша в громадському житті, ніж представниці інших народів. А що вже чудовий тип української жінки, яка вражає – мужністю, героїзмом, стоїчністю, як наприклад Л.Українка, О.Теліга, О.Басараб, О.Мешко. і багато інших видатних дочок нашого народу. В самій назві Україна закодований символ « Україна-Мати». Вживаючи лексему «Ненька-Україна» водночас засвідчуємо свій патріотизм у формі відданості дітей матері. В релігійному житті України значно поширений культ Богоматері.
Пояснення заховане у матріархальному устрої родини, де провідна роль належить матері.
З вищесказаного випливає цікавий висновок, відповідний до кордоцентричності української вдачі, її емоційно-почуттєвого характеру.
Із цим, також узгоджується індивідуалізм наших земляків, та водночас байдужість до загальнодержавних інтересів. Такі колективні риси українського народу в різні історичні періоди чимало шкодили нашим попередникам, і це є однією з причин тривалої бездержавності чисельно великого народу.
Випробування держави і її громадян в глибинному смислі є платою за минулі «колективні гріхи», в тому числі і за надмірну приземленість і матеріалізм, а також за участь у побудові чужої імперії. Але ці випробування повинні дати поштовх до саморозвитку і самовдосконаленню народу, та переконають, що своє майбутнє потрібно будувати самому, а не чекати допомоги, наче милостині з Заходу, чи Сходу…
Ми всі разом, і кожен зокрема, повинні змінюватися, працювати над собою і глибше пізнавати свою історію і відновлювати історичну пам'ять.
Твердо переконаний, що Україна ще здивує світ, оскільки має особливу місію – через піднесення власної духовності, нести у Всесвіт духовне відродження.
Андрій Будкевич - Буткевич, дослідник мистецтва, брендолог.
Текст з недалекого архіву.
Реалізація потуг українського менталітету на державному рівні, на основі національних цінностей, здатна зробити цивілізовано-шляхетним життя і діяльність народу. Потрібна велика праця для всебічного наукового відтворення правдивої історії України, звільненої від перекручень, фальшувань та ідеологічних викрутасів, бо знання минулого свого народу – прямо причетне до вибору народом своєї історичної долі в майбутньому.
Історія ментальностей один з найперспективніших напрямків досліджень серед сучасних зарубіжних історичних шкіл. Вперше в науці поняття ментальності як результат колективної психології суспільства вжили медієвісти Л.Февр і М.Блок. У царині філософії тема ментальності постала значно раніше. Один з піонерів, хто спробував розв’язати її через призму ідеалістичних позицій, це О. Шпенглер. Видатний мислитель, розглядав світову історію як феномен множини культур. В значній мірі послідовником Шпенглера у цьому напрямку був М. Бердяєв, але різко опонував йому у питанні заперечення загальнолюдської історії і культури. Бердяєв вважав, що національна своєрідність культури не виключає її загальнолюдської значущості. “Універсально-загальнолюдське міститься в індивідуально-національному, котре стає значним, саме своїм оригінальним досягненням цього універсально-людського”, - писав він у праці «Русская идея».
Загалом же, спроби пізнати і зазирнути вглиб української психіки, такі важливі для нашого часу, мають давню історію. Вже у літописця Нестора можна знайти характеристики окремих племен, з яких згодом сформувався український народ. Вже тоді «рідні» йому племена протиставляв чужим племенам – новгородцям, а особливо в’ятичам.
Чужоземні подорожувальники, географи, історики, починаючи від Геродота і до наших днів неодноразово давали характеристики нашого народу, та його духовності.
Започаткував систематизацію відомостей про наших предків, подавані давніми письменниками на початку 20 століття академік М.Грушевський.
Його слідами пізніше пішов В.Січинський, видавши доволі відому збірку
«Чужинці про Україну».
Чималі заслуги у цій царині діяльності мають Котляревський і Квітка-Основ’яненко, як будителі національної свідомості у сутінках 19 століття.
Вони були достойними попередниками Т.Шевченка, І. Франка, Л.Українки,
які відкрили глибину і красу української душі, перед зденаціоналізованою інтелігенцією. В пошуках означення провідних рис української вдачі працював і професор М. Костомаров, і видатний письменник І.Нечуй-Левицький. До вивчення цієї проблематики зверталися – В.Липинський, проф. Щербаківський, проф.В.Петров. З дослідників ближче до наших днів, маємо згадати - Д.Чижевського, О.Кульчицького, М.Шлемкевича, Е.Онацького.
В яких же найвизначальніших рисах криється багатоскладова загадка української душі?
При формуванні та становленні психіки пріоритетну роль відіграє колективне несвідоме. Згідно з висновками К.Г.Юнга, воно вимальовується із залишків та наслідків колективних переживань певної етно групи, як підсвідомі реакції на постійно відновлювані особливі умови її буття. Першорядний архетип українського колективного несвідомого – є тип родючої, доброї Землі, який має опертя на багатовіковий досвід співжиття народу Хліборобів з Матінкою-Землею. Такий архетип нівелює світоглядні настанови українців до вольової активності, водночас схиляє до замисленої споглядальності. Ряд чинників формування української психіки призвели до «стилю прихованості», як можливої відповіді на зовнішній тиск, переваги малої групи над великою спілкою, в соціальному сенсі. Ця прихованість формувалася впродовж віків, окрім того, тривав майже безперервний процес нищення найактивніших одиниць народу ( «активної меншості» за А.Тойнбі), цей процес тривав від татарської навали і аж до середини 20 століття
( включно з колективізацією, трьома голодоморами, та репресіями більшовицького режиму за весь час його існування).
Традиційні для нашого народу архетипи були придавлені євразійською матрицею світосприйняття. У таких умовах не було місця для яскравої, самодостатньої одиниці, відповідальної за життя свого народу і власне життя.
Доба довготривалої неволі залишила в душі глибокі рани, але не зламала глибинний стрижень. За зовнішнім спокоєм і врівноваженістю прихований потужний порив до Волі. Волелюбність нашого народу підтверджують визвольні рухи, які тривали з перервами протягом віків. Наш народ століттями не мав своєї держави, а відтак, і спільноти, яка б відповідала його духовним запитам. Тому дуже часто особистий інтерес людини і «не своєї» держави не збігався. Адже тільки у рамках власної держави найповніше забезпечуються права особистості на фундаменті національних і загальнолюдських цінностей.
Для того, щоб розпочати нову сторінки своєї історії, бажано позбутися рецидивів рабської психології, « хохлацької розляпаності і сахаринності».
Навзамін ввібрати в себе – Волю і Мужність, помножені на Розум. Безперечно, високий ліризм, емоційність, чутливість, що відбивається у вишуканому естетизмі української натури, у знаменитій пісенності, і у не менш знаменитому гуморі – це дар з Небес. Але надзвичайне мрійництво і емоційність позбавляють в значній мірі раціо-вольову частину психіки і час від часу, приносить немало лиха нашому народові. Українець частенько переповнений спокоєм, фатумом чогось неминучого, та покірністю долі, чим відрізняється від європейця, який летить як «стріла у вічність»(Ніцше), здобуваючи безсмертя.
Дуже важливо для національної вдачі українців має специфіка життя і традиції української родини. Величезну роль у родині посідає Жінка, точніше Жінка-Мати. Спираючись на життєві спостереження, можна зауважити, що українська жінка активніша в громадському житті, ніж представниці інших народів. А що вже чудовий тип української жінки, яка вражає – мужністю, героїзмом, стоїчністю, як наприклад Л.Українка, О.Теліга, О.Басараб, О.Мешко. і багато інших видатних дочок нашого народу. В самій назві Україна закодований символ « Україна-Мати». Вживаючи лексему «Ненька-Україна» водночас засвідчуємо свій патріотизм у формі відданості дітей матері. В релігійному житті України значно поширений культ Богоматері.
Пояснення заховане у матріархальному устрої родини, де провідна роль належить матері.
З вищесказаного випливає цікавий висновок, відповідний до кордоцентричності української вдачі, її емоційно-почуттєвого характеру.
Із цим, також узгоджується індивідуалізм наших земляків, та водночас байдужість до загальнодержавних інтересів. Такі колективні риси українського народу в різні історичні періоди чимало шкодили нашим попередникам, і це є однією з причин тривалої бездержавності чисельно великого народу.
Випробування держави і її громадян в глибинному смислі є платою за минулі «колективні гріхи», в тому числі і за надмірну приземленість і матеріалізм, а також за участь у побудові чужої імперії. Але ці випробування повинні дати поштовх до саморозвитку і самовдосконаленню народу, та переконають, що своє майбутнє потрібно будувати самому, а не чекати допомоги, наче милостині з Заходу, чи Сходу…
Ми всі разом, і кожен зокрема, повинні змінюватися, працювати над собою і глибше пізнавати свою історію і відновлювати історичну пам'ять.
Твердо переконаний, що Україна ще здивує світ, оскільки має особливу місію – через піднесення власної духовності, нести у Всесвіт духовне відродження.
Андрій Будкевич - Буткевич, дослідник мистецтва, брендолог.
Текст з недалекого архіву.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
" «ЯК ВІДНОВИТИ ПЕРЕРВАНИЙ ЗВ'ЯЗОК….»."
• Перейти на сторінку •
"«Я все, що довкруж, в кольори спеленав і визбирав роси неспиті…», - мотив з вірша Василя Соловея"
• Перейти на сторінку •
"«Я все, що довкруж, в кольори спеленав і визбирав роси неспиті…», - мотив з вірша Василя Соловея"
Про публікацію