ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Ігор Шоха
2024.11.21 20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.

Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,

Євген Федчук
2024.11.21 19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало

Артур Курдіновський
2024.11.21 18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.

Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,

Іван Потьомкін
2024.11.21 17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу

Юлія Щербатюк
2024.11.21 13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?

Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне

Володимир Каразуб
2024.11.21 09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п

Микола Дудар
2024.11.21 06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )

Віктор Кучерук
2024.11.21 06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?

Микола Соболь
2024.11.21 04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».

Володимир Каразуб
2024.11.21 01:27
        Я розіллю л
                            І
                             Т
                              Е
                                Р
                                  И
               Мов ніч, що розливає
                  Морок осінн

Сонце Місяць
2024.11.20 21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці

Іван Потьомкін
2024.11.20 13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи

Юрій Гундарєв
2024.11.20 09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…


Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.

Світлана Пирогова
2024.11.20 07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять

Микола Дудар
2024.11.20 07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Проза):

Богдан Фекете
2024.10.17

Полікарп Смиренник
2024.08.04

Тетяна Стовбур
2024.07.02

Самослав Желіба
2024.05.20

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Меланія Дереза
2024.02.08

Ольга Чернетка
2023.12.19






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Віталій Григорьєв (1947) / Проза

 Наша кузня
НАША КУЗНЯ

На дні моїх споминів і досі
горить той маленький, але
міцний вогонь…Це вогонь у
кузні…І мені здається, що
запас його я взяв дитиною в
свою душу на далеку мандрівку
життя.
І.Франко

Наша кузня – це символ босоногого дитинства. Кращі його хвилини, дні, роки.
Знаходилась колгоспна кузня біля родинної хати. Я довго не міг зрозуміти, чому бабуся Мар'яна каже на кузню Петрів двір. Коли підріс, дізнався, що то була колишня садиба мого двоюрідного діда Петра, який помер у 33-му і хата залишилась без господаря.
Кузня - це було наше вікно у світ. Тут було безліч цікавих речей, які нам, 7-12-річним дітлахам, належало осягнути. Вози, сани, безтарки, дрожки, лафети, сівалки, плуги, розпашники, лобогрійки, гребки, ярма, колеса, борони, бочонки, коні, воли і весь час люди, люди, люди…
Тому втулку в колесі поміняти, тому обід натягти, тому коня підкувати, тому леміш до плуга замінити, тому зубок до борони викувати, тому занозу до ярма, тому просто покурити та потішитись розмовою.
Як воно все крутиться, який трибок за який і чому зачіпається і, що після цього відбувається,- все це треба було осягнути. А ще, треба було послухати дядьків. На якому полі що посіяно, які види на урожай, скільки і чого дадуть на трудодень? Найбільше нас цікавило чи дадуть меду і кавунів? При цьому, за всі роки дитинства при кузні, ми не чули жодного матюка.
Мабуть люди того часу, попри невисокий загальний рівень освіти, на генному рівні відчували, що лихослів’я завдає шкоди всім, хто його чує, а найбільше тому, хто промовляє такі слова. Це вже тепер ми знаємо, що вплив сварки рівносильний радіаційному опроміненню в 10-40 тисяч рентген. Рвуться ланцюжки ДНК, розпадаються хромосоми, зумовлюються мутації. Лихими словами можна не тільки розхитати здоров’я, викликати хвороби, а й убити людину.Ті, хто надивився на масові смерті голоду і війни оберігали і себе і оточуючих. Чому ж тепер лихослів’я проростає бур’яном в побуті, засобах масової інформації, літературі, кіно? Щоб нас було менше?
Коли ковалі були не дуже завантажені, нам дозволялось заходити всередину до кузні і під час перекурів вони підбурювали нас хто більше разів підніме найважчий молот.
Тут ми спостерігали, як із звичайного шматка заліза виковувались лемеші до плугів, ободи до коліс, зубки борін, румки сап, болти, гайки і багато іншого реманенту потрібного у господарстві. Як дядько Кость, хвацько підхопивши з ковадла довгими щипцями готову деталь, занурював її в корито з водою. Вода шипіла і клекотіла гартуючи залізо.
На запитання "Дядьку!А що це ви робите?" у нього була завжди одна відповідь:
- Гусім ярмо, а тобі г…но!
У кузні стояв своєрідний запах вугілля, заліза і махорки. Запах дитинства.
Особливими для нас були хвилини, коли дядько Кость доручав роздувати горно. А сам, підхопивши металеву штибу поміщав її туди, присипавши вугіллям. Коли штиба розжарювалась до білого кольору вихоплював її щипцями з вогню і хвацько кидав на ковадло. Потім, постукуючи невеликим молотком, вказував молотобійцеві місце нанесення ударів важким молотом. Штиба, змінюючи форму, на очах перетворювалась у Річ - болт, гайку, чи підкову. Наші очі променились сяйвом і гордістю від усвідомлення того, що вогник роздутого тобою горна сприяв творенню цих простих, але таких необхідних речей. Ці перші уроки причетності до процесу творення запали в душу на все подальше життя. З роками вони підтвердились, бо людина, як дитина Божа, покликана для творення. Якщо воно відсутнє,- не виконане призначення приходу в цей світ. Пустоцвітом і відійде.
Після закінчення робочого дня ми ставали повноправними господарями подвір’я кузні. Спочатку улюбленою нашою грою були піжмурки. Дуком були вхідні двері до кузні. Об них треба було застукатись до того, як тебе помітили. А, якщо помітили, то встигнути попереду того, хто жмурився. А заховатись справді було де. За возом і під возом, під безтаркою, за бочонком, куди вистачало фантазії і можна було пролізти, щоб потім швидко і непомітно вислизнути.
Були випадки коли від удару тілом двері кузні відчинялись. О, тоді розпочиналось! Нишпорили по всіх закутках, а також на горищі, на яке був лаз зсередини.
Під час однієї з таких експедицій один з хлопців жигалом зробив кілька дірок у стелі над горном. А вночі була гроза. Вранці, старший коваль дядько Кость, побачивши дірки, почав усім розповідати, що в кузню вдарила блискавка. Почувши цю "страшну" історію ми рвали животи зо сміху.
При перекритті покрівлі кузні, була скинута додолу стара солома. Увечері, коли всі ковалі вже порозходились додому, ми почали з розкритого горища плигати у неї вниз головою. Коли вже солома
скрізь була добре втоптана, залишився в одному місці незайманий пагорб. Іван Д., розігнашись, пішов у нього вниз головою. О, лихо! Під тонким шаром соломи стояв розпашник. Іван розбив об нього лоба так, що прийшлось терміново вести його до фельдшера, який наклав на рану скобки. Шрам залишився на все життя. Але не завадив Іванові закінчити військові училище та академію і всю службу провести на космодромі Байконур, готуючи до космічних стартів ракети різних класів і модифікацій та отримавши за це ордени Червоної Зірки і Знак Пошани.
Влітку залишок старого садка обійстя заростав бур'яном. Ще залишились стара яблуня, груша глива, кілька вишень і, на нашу радість, шовковиці.
Коли достигала шовковиця, ми постійно там "паслись". Лопухи в цьому садку росли такі дорідні, що листя сягало півметрової довжини. Це було улюблене місце для гри у війну. Розділившись на дві команди: "наші" і "німці" ми годинами не показуючись над поверхнею лопухів висліджували один одного у таємних ходах аж поки не буде "вбитий" останній солдат.
В один з таких моментів, до себе на город, який знаходився поруч, завітав дід Яїчко. В садку тиша, нікого немає, дід розслаблено собі чалапає… І, раптом, наче з- під землі окрик: "Баба яйка, хенде хох!" Дід підскочив так, наче йому в зад увіткнули розпечене жигало. З того часу, навіть зустрічаючись вже сивими дідами, ми не можемо втриматись від сміху, згадуючи цей епізод.
А дід відтоді ходив на город тільки з батогом. Батіг у нього був знатний. Із сириці, з китицею біля пужална. Це було його знаряддя праці, бо працював він у колгоспі водовозом. Ну, і звісно, знаряддя боротьби з нами. Ми ж були постійно на сторожі. Все ж одного разу ми діда прогавили. Сидимо на двох шовковицях, які росли поряд так, що можна було перелізти з однієї на іншу, не спускаючись на землю, ласуємо. І, раптом : "А, …. вашу мать!" Батіг ударив по гілці у мене між ногами. Від несподіванки підстрибнувши на ній немов на трампліні, я перелетів через дідову голову, і зник у лопухах. Хлопці, горохом сипонувши на землю, також миттєво зникли там же. Через хвилину всі сиділи на лавці в нашому дворі, наче нас в садку і близько не було.
Ранньою весною на місці цих бур'янів був гарний вигонок. На ньому ми постійно грали у гилки і махуна, аж поки не підсихав сільський стадіон, де ми розпочинали новий футбольний сезон.
У 50-х роках через дорогу від кузні була колгоспна плотня. Це була велика хата, через сіни, мого ще одного діда по батьковій лінії – Лаврентія. В одній половині, від городу, жила тітка Ялосовета, вдова
Лаврентія, з сином Василем. В другій – від дороги, була колгоспна плотня, яку згодом теж пренесли у Петрів двір, напроти кузні.
Василь був старшим за нас на 10 років і вже працював у колгоспі прицепщиком та був знаним у районі футболістом.Після служби в армії навіть грав за збірну Полтавської області. Ми часто приходили до нього і він нас муштрував по повній програмі, ставши згодом і капітаном футбольної команди, і тренером, і учителем фізкультури. Під його орудою наша футбольна команда була багаторазовим чемпіоном і володарем кубка району. Після укрупнення району, як чемпіон, кілька років успішно грала на першість області.
Ми, тоді вже 17 -18-річними юнаками, побували майже в кожному районі області, що було досить-таки цікаво і пізнавально. Та і до армії йшли фізично міцними і загартованими.
По закінченню місцевої школи наше дитинство теж закінчувалось. Починалась юність, з іншими епізодами і іншими дійовими особами. А потім доросле життя - зі своїми радощами і смутком, рубцями і шрамами, здобутками і втратами. Немає вже кузні, навіки втрачено чимало друзів дитинства. Але пам'ять живе і про них, і про кузню…




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2011-12-18 09:29:54
Переглядів сторінки твору 3149
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 4.226 / 5.5  (3.826 / 5.23)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (3.704 / 5.06)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.772
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2012.03.08 11:46
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Михайло Карасьов (М.К./М.К.) [ 2011-12-18 14:05:13 ]
Привіт, Віталію. Написано смачно! Хотів спершу поприкалуватися нащот мемуарів і т.д., а прочитав - і роздумав прикалуватися. Жаль, що наші "поети" на ПМ обійшли цю замальовку мовчанням. Але ж ти писав не для них, то й хай їм буде гірше. Дуже щемливо і гарно, і композиційно гарно зроблено. Десяток таких замальовок - і можна думати про книжечку, їй-Богу.


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Василина Іванина (М.К./М.К.) [ 2011-12-18 16:12:56 ]
Цікава розповідь.
Оце прочитала в Осики про різдвяні настрої :),
а тут кузня - саме вивчаю з учнями Франка, а діти сучасні й не бачили ніколи справжньої кузні, тільки "муляжі" в музеї, а Ви, шановний Віталію, показуєте, що в минулому це - один із осередків формування людини...


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Віталій Григорьєв (Л.П./Л.П.) [ 2011-12-18 18:21:34 ]
Дякую п.Михайле! Але ж на десяток таких замальовок скільки життів треба прожити. Хоча одному Богові відомо, що і в який день може дістати...


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Віталій Григорьєв (Л.П./Л.П.) [ 2011-12-18 18:32:06 ]
Дякую, Верховинко! Як і ви переконаний, що осередок формування людини там, де є процес творення.Залишається побажати щоб Ваші учні були чутливими душею і творили добро. А воно йде від Ваших поезій.Творчих удач!


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Валерій Голуб (Л.П./Л.П.) [ 2011-12-28 23:21:07 ]
Пане Григор*єв, вітаю з новим літературним витвором! Як ви, мабуть, помітили, я не байдужий до вашої творчості, теми близькі мені, тому я доволі часто відвідую вашу сторінку. Вам вдається художньо-документальна проза. Думаю, що ви на кузні не зупинитесь, а роздмухаєте цілу доменну піч свіжих образів і цікавих вражень.
Так, шапка є, тепер одягаю личину жовчно-упередженого буркотуна і продовжую. Знаючи ваші успіхи в написанні фундаментальних історичних праць, мушу відмітити, що ледь помітний наліт цього стилю інколи пробивається і в ваших художніх творах. (Ці перші уроки причетності до процесу...Під час однієї з таких експедицій... В один з таких моментів, до себе на город, який знаходився поруч,...). Це гарно, але більш документально, ніж літературно-белетристично. "Вашу мать" дещо дисонує із сказаним пару абзаців раніше. ось це: (Це була велика хата, через сіни, мого ще одного діда по батьковій лінії – Лаврентія. В одній половині, від городу, жила тітка Ялосовета, вдова
Лаврентія, з сином Василем. В другій – від дороги, була колгоспна плотня, яку згодом теж пренесли у Петрів двір, напроти кузні.)- як на мою думку, побудовано дещо громіздко, із зайвою інформацією. Але це лише на мою думку, яка може бути занадто суб*єктивною. А загальний висновок старого (пе) буркотуна такий - не бійтесь відходити від документалістики, пишіть розкутіше і емоційніше, і, враховуючи ваші безмежні можливості побудови сюжету, з вас вийде неабиякий романіст.