ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Володимир Каразуб
2024.11.23 10:26
Щодо вічності. Там де сходяться
Вітер в пару сплітаючись з хмарою,
Безконечність лихою подобою,
Звіром кинеться до очей.
Щодо погляду. Погляд втоплений,
І нажаханий часоплинністтю,
Завмирає і далі без префіксу
Розчиняється в крові твоїй.

Микола Дудар
2024.11.23 09:17
Надмірним днем, умовним днем
Приблизно по обіді
Зійшлись з тобою з різних тем —
Віват — у цьому світі
Такі красиві, молоді
Аж надто моложаві
Серед мовчань, поміж подій
В своїй недодержаві…

Віктор Кучерук
2024.11.23 05:40
Зарано смеркає і швидко ночіє
Відтоді, як осінь прискорила хід, –
Відтоді, як гаснути стали надії,
Що Бог допоможе уникнути бід.
Все ближче і ближче лихі сніговії
Та лютих морозів до нас ненасить, –
Від страху загинути кров холодіє
І серце схвиль

Микола Соболь
2024.11.23 05:08
Сьогодні осінь вбралась у сніги,
тепер красуню зовсім не впізнати,
ріка причепурила береги,
напнула шапку посіріла хата,
калина у намисті та фаті,
похорошіли геть безлисті клени,
а кущ якийсь на побілілім тлі
іще гойдає листячко зелене.

Іван Потьомкін
2024.11.22 19:35
«…Liberte, Fraternite, Egalite …»-
На істини прості тебе, Європо, Я наупомив нарешті,
Щоб ти жила , як споконвіку Тора Моя велить.
І що ж? Цього тобі видалось замало?
Як у пастви Мойсея м’ясо, демократія із носа лізе?
І ти силкуєшся прищепить її

Володимир Каразуб
2024.11.22 12:01
Я без тебе не стану кращим,
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.


08.02.2019

Володимир Каразуб
2024.11.22 09:46
Ось тут диригент зупинився і змовкли литаври,
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто

Микола Дудар
2024.11.22 09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…

Козак Дума
2024.11.22 08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!

Микола Соболь
2024.11.22 05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?

Віктор Кучерук
2024.11.22 04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.

Артур Сіренко
2024.11.21 23:09
Замість післямови до книги «Холодне Сонце») Мої тексти осінні – я цього не приховую. Приховувати щось від читача непростимий гріх. Я цього ніколи не робив і борони мене Будда таке колись вчинити. Поганої мені тоді карми і злої реінкарнації. Сторінки мо

Ярослав Чорногуз
2024.11.21 22:17
Мов скуштував солодкий плід,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.

Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,

Ігор Шоха
2024.11.21 20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.

Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,

Євген Федчук
2024.11.21 19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Публіцистика):

Самослав Желіба
2024.05.20

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Іван Кушнір
2023.11.22

Олена Мос
2023.02.21

Саша Серга
2022.02.01

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Іван Низовий (1942 - 2011) / Публіцистика / "Там, де я сміюся крізь сльози" (2006)

 ДЕБАТИ НЕВІГЛАСІВ

Мовознавців професійних у Луганську не так вже й багато, і «пасуться» вони здебільшого на кафедрі української мови шевченківського педуніверситету. Крім них, іще якась купка «натуралізованих» луганців просто знають мову – можуть читати й писати, спілкуватися між собою на кухні та в тісному дружньому колі. Та як тільки виходять на вулицю, у реально-реґіональний світ, одразу ж стають «язичниками». У цьому є сенс: і зрозуміють тебе всі, і за «свого» визнають.
А от щодо «язиковєдов», то їх у нас анітрохи не менше, ніж поетів у середньовічному Китаї або ж буддійських монахів у сучасному Тибеті. Причому спеціалістами «руськоязичія» вважають себе не тільки дипломовані філологи, але й начальники всіх рівнів, загартовані в компартії та комсомолі й заново переатестовані та вдосконалені в «реґіональній академії патріотичної українофобії», де вітійствують визначні професори типу Януковича.
Решта ж населення, яке ніколи не переймається «тонкими» проблемами мовознавства і язиковєдєнія, – аборигени: вони вільно володіють місцевим суржиком, присмаченим брутальною матірною лайкою, легко знаходять взаємне порозуміння. Суржиком освідчуються в коханні, народжують суржикомовних діток, часто-густо заматерілим суржикоголосим хором «віншують» винуватців політичних криз і економічних негараздів. Як правило, дістається порівну як «мовознавцям», так і «язиковєдам».
– Нам би ковбаси дешевої! – кричать одні.
– Хліба, водкі і сєльодки! – волають інші.
Та «професіонали» і «професори» їх не розуміють. Вони не володіють народним «суржиком» і взагалі вважають його нелегітимним, а отже, антидержавним «язичієм».
Отут уже інтернаціональна маса стає воістину монолітною й одноголосою.
– Ганьба! – гримить вона, заганяючи в глухий кут вождів і вождиків.
То чи існує взагалі проблема «реґіональної» мови в Луганську, чи потрібна вона простим людям-трудівникам? Чи й справді потерпає «руський язик» від тотального натиску «державної» української мови? Хіба в нашому благословенному краї позакривано всі російські школи, хіба ліквідовано всі російськомовні (і проросійські ж!) газети, заборонено до продажу книги з творами Пушкіна, Єсеніна, Рубцова? Невже звільняють з роботи високопосадовців, які або не володіють державною мовою, або ж відверто зневажають її як вторинну, як засіб спілкування простолюду, бомжів, стрімко вимираючих жителів глибинних сил?
Для останніх нагальна та вельми болюча одна-єдина проблема: як вижити в цьому несправедливому світі, у стражденній, хоч і безмірно багатій, Україні, яку наші маргінально-реґіональні україноненависники-росієлюби штучно рвуть-роздирають на вотчини-реґіони. Прості люди, «маленькі» та «пересічні» українці вже не вірять нікому: ні Президенту-патріоту, ні Верховній (бездуховній) Раді (зраді), ні уряду, ні обласним адміністраторам і депутатам. Вони повірять лише тоді, коли їхнє життя стане багатшим, достойнішим, і не заперечуватимуть право кожного користуватися ближчою, комфортнішою для спілкування мовою – українською і російською чи ще якоюсь іншою, рідною для них. І безумовно визнають державність саме української мови як мови автохтонного народу, і не відмовлятимуться вивчати її бодай на побутовому рівні. Самі собою зникнуть надумані, привнесені ззовні проблеми, зникне потреба в диспутах і нібито наукових дебатах невігласів.
Так думаю я, так думають мої друзі, знайомі, корінні жителі обласного Луганська та багатьох міст, містечок і сіл, розташованих по Дінцю і його притоках, у степовій зоні впродовж усього українсько-російського прикордоння. Цю думку, зрештою, поділяють і автохтонні українці бєлгородських Ровеньок, воронезької Кантемирівки та ростовського Манькового. Їх узагалі дивує «бунт руськоязичних луганців», і вони з гіркою іронією констатують:
– З жиру бісяться москалі!
– Певне, вони хочуть установити в Україні наші, російські «порядки», наше, «федеративне равновєсіє язиков»…
– Дуже хочуть у Росію, у Союз бувший…
Справа в тому, що мовне питання, проблема рівноправності мов існує не стільки в самій Україні, скільки за її адміністративними межами. Це про утиски й дискримінацію треба волати російським українцям Розсоші й Богучара, Старого Оскола та Вейделівки, Гукового й Таганрога. Адже там, на автохтонних українських територіях, які ще в двадцяті роки минулого століття входили до складу Української РСР, від початку тридцятих не існує жодної української школи, жодна газета чи книжка не видається рідною мовою, не ведуться радіо- і телепередачі… Таких «порядків» хочуть для громадян південного сходу Української держави чиновники-антидержавники й українофоби Єфремови, Голенки, Кисельови, Філіпови, Нені, Рибалки, Білоуси?! Замість стабільного й ситого життя (у них самих воно є!), замість економічного зростання й національної злагоди вони пропонують нам, луганцям, «безальтернативне двуязичіє», що означає повну й доконечну русифікацію та денаціоналізацію всього населення Придінців’я і Приазов’я, Криму і Таврії!
Особливо гірко те, що під цю антиукраїнську аферу підводиться «наукова» база, що доморощеним політтехнологам охоче «підспівують» доморощені наукові «світила». Прикро, що серед останніх трапляються люди небездарні, можна навіть сказати – талановиті. Такі, приміром, як слов’янська красуня і за сумісництвом професор Зайцева, як мої давні (у роки літературної юності) друзі, а тепер професори Нагорний і Фесенко… Вони не просто доводять, що на українській Луганщині «нєт, нє било и нє будєт» ніякої української мови, – вони послідовно втовкмачують цю валуєвську брехню у світлі голівки студентів, які прожили своє коротеньке ще життя вже в незалежній та суверенній українській державі! Яке ж майбутнє чекає на цих легковірних юнаків і юнок?
Офіційна Москва не любить незалежність українську, готує для нас «білоруський варіант», не шкодує грошей на брудні політтехнології й разом з тим накручує газові ціни для російськомовного населення нашого. «Раби, підніжки, грязь Москви» (Т.Г. Шевченко) чесно відробляють «московську прихильність», старанно й невтомно, мов зголоднілі пацюки, підгризають ще не зміцніле коріння нашої державності. На крайньому сході, у нас, це підгризання називається боротьбою за права «руськоязичних», на крайньому заході, у Закарпатті – виборюванням прав «русиномовних». А в Криму взагалі не визнають української державності та кричать, що Крим треба повернути Росії (чому – не татарам?!), що Севастополь – «город руськой слави».
Ленін до всенародного щастя плюсував електрифікацію – це було принаймні прогресивним. А що прогресивного пропонують нам сьогоднішні «пророки» та «месії»: русифікацію, русиноязичіє, кримінальну кримізацію?!
А що ж наші «автохтони», ті, хто в побуті користується лише рідною українською мовою (або суржиком), хто в любові освідчується лише мовою прапрадідів? У Марківському районі, наприклад, обурюються тотальним зросійщенням? Та ні, щось не чути. Мабуть, мовчать. Про всяк випадок. Київ – далеко, а Тихонов чи Голенко – поряд, з ними не посперечаєшся.
Я оце знову збираюся (мене вже підштовхують до цього й мої щирі недруги) поїхати бодай на тиждень у свою батьківсько-материнську Марківку, що потопає в садах у верхів’ї Сули, на ющенківській Сумщині. Там я буду розмовляти лише українською мовою або так званим «суржиком», оскільки ні «руського язика», ні «русинського язичія» там не сприймають, бо люблять свою мову – єдину і найкращу. А до Росії ж від мого села, як і від президентської Хоружівки, усього лише сорок кілометрів! Та дивує найбільше те, що в моєму сумсько-курсько-бєлгородському порубіжжі народилися великі українці Пантелеймон Куліш, Віктор Забіла, Павло Грабовський, Остап Вишня, Олександр Олесь, Микола Хвильовий, Іван Багряний, Борис Гмиря, Анатолій Мокренко… І всі вони, крім рідної материнської мови, знали по кілька іноземних, а славетний кролевеччанин Микола Лукаш знав аж понад двадцять європейських мов! Чи можуть похвалитися чимось рівноцінним луганські світила науки – професори та доктори всіляких наук?!
Отож, земляки-луганці, гайда разом зі мною до моїх первісних земляків-сум’ян – повчимося в них правдивого й толерантного мовознавства, культури поведінки в цивілізованому суспільстві, людського співжиття-співіснування українців і росіян, білорусів і євреїв, вірменів і ромів…
Крім усього ще й самогону путнього поп’ємо, й ковбас домашніх наїмося! Марківці, білопільці, сум’яни – суперпривітні й вельми гостинні!


30.06.2006







  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2019-10-26 15:34:55
Переглядів сторінки твору 370
* Творчий вибір автора: Майстер-клас
* Статус від Майстерень: R
* Народний рейтинг 0 / --  (6.055 / 6.53)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (5.253 / 5.79)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.783
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не оцінювати
Конкурси. Теми Соціально-громадська тематика
Еліта і псевдоеліта
Автор востаннє на сайті 2024.06.30 08:53
Автор у цю хвилину відсутній