ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.23
20:48
Мчав потяг на семи вітрилах
із осені в зимову казку.
Натхненна Муза білокрила
з сонливих віч знімала маску.
А за вікном купейним бігли
засніжених картин пейзажі.
Зима минуле вкрила білим,
із осені в зимову казку.
Натхненна Муза білокрила
з сонливих віч знімала маску.
А за вікном купейним бігли
засніжених картин пейзажі.
Зима минуле вкрила білим,
2024.11.23
17:20
З такої хмари в Україні
Такий би дощ зненацька ринув,
Що спраглі од чекання ринви
Діжки і відра перекинули б...
...Натомість із Єрусалиму
Хмара в Єгипет чомсь полинула.
Дощу благають синагоги,
Здіймають голоси до Бога,
Такий би дощ зненацька ринув,
Що спраглі од чекання ринви
Діжки і відра перекинули б...
...Натомість із Єрусалиму
Хмара в Єгипет чомсь полинула.
Дощу благають синагоги,
Здіймають голоси до Бога,
2024.11.23
16:51
І
Минуле на віки не радує нікого,
але у той же час на фініші доріг
вертаємо роки, які вартують того,
аби на схилі літ не забувати їх.
ІІ
Ганяли і мене як у окропі муху.
Минуле на віки не радує нікого,
але у той же час на фініші доріг
вертаємо роки, які вартують того,
аби на схилі літ не забувати їх.
ІІ
Ганяли і мене як у окропі муху.
2024.11.23
16:11
У світі нема справедливості,
Ні правди, ні ґлузду, ні рівності,
Зневажені мамині цінності,
Поламане правді крило.
Торгуємо тілом і гідністю,
У бога випрошуєм милості,
А в пазусі - пригорща підлості,
Ні правди, ні ґлузду, ні рівності,
Зневажені мамині цінності,
Поламане правді крило.
Торгуємо тілом і гідністю,
У бога випрошуєм милості,
А в пазусі - пригорща підлості,
2024.11.23
15:55
А пізня осінь пахне особливо,
Лоскоче листям тротуари і дороги.
Хоч небо сизе кліпає мінливо,
Вдивляється: чиїсь рахує кроки.
Такі бажані, тихі, неповторні,
Як сонця довгожданого танок проміння
В кущах шипшини, у кленових кронах.
В оголеній душі ле
Лоскоче листям тротуари і дороги.
Хоч небо сизе кліпає мінливо,
Вдивляється: чиїсь рахує кроки.
Такі бажані, тихі, неповторні,
Як сонця довгожданого танок проміння
В кущах шипшини, у кленових кронах.
В оголеній душі ле
2024.11.23
10:26
Щодо вічності. Там де сходяться
Вітер в пару сплітаючись з хмарою,
Безконечність лихою подобою,
Звіром кинеться до очей.
Щодо погляду. Погляд втоплений,
І нажаханий часоплинністтю,
Завмирає і далі без префіксу
Розчиняється в крові твоїй.
Вітер в пару сплітаючись з хмарою,
Безконечність лихою подобою,
Звіром кинеться до очей.
Щодо погляду. Погляд втоплений,
І нажаханий часоплинністтю,
Завмирає і далі без префіксу
Розчиняється в крові твоїй.
2024.11.23
09:17
Надмірним днем, умовним днем
Приблизно по обіді
Зійшлись з тобою з різних тем —
Віват — у цьому світі
Такі красиві, молоді
Аж надто моложаві
Серед мовчань, поміж подій
В своїй недодержаві…
Приблизно по обіді
Зійшлись з тобою з різних тем —
Віват — у цьому світі
Такі красиві, молоді
Аж надто моложаві
Серед мовчань, поміж подій
В своїй недодержаві…
2024.11.23
05:40
Зарано смеркає і швидко ночіє
Відтоді, як осінь прискорила хід, –
Відтоді, як гаснути стали надії,
Що Бог допоможе уникнути бід.
Все ближче і ближче лихі сніговії
Та лютих морозів до нас ненасить, –
Від страху загинути кров холодіє
І серце схвиль
Відтоді, як осінь прискорила хід, –
Відтоді, як гаснути стали надії,
Що Бог допоможе уникнути бід.
Все ближче і ближче лихі сніговії
Та лютих морозів до нас ненасить, –
Від страху загинути кров холодіє
І серце схвиль
2024.11.23
05:08
Сьогодні осінь вбралась у сніги,
тепер красуню зовсім не впізнати,
ріка причепурила береги,
напнула шапку посіріла хата,
калина у намисті та фаті,
похорошіли геть безлисті клени,
а кущ якийсь на побілілім тлі
іще гойдає листячко зелене.
тепер красуню зовсім не впізнати,
ріка причепурила береги,
напнула шапку посіріла хата,
калина у намисті та фаті,
похорошіли геть безлисті клени,
а кущ якийсь на побілілім тлі
іще гойдає листячко зелене.
2024.11.22
19:35
«…Liberte, Fraternite, Egalite …»-
На істини прості тебе, Європо, Я наупомив нарешті,
Щоб ти жила , як споконвіку Тора Моя велить.
І що ж? Цього тобі видалось замало?
Як у пастви Мойсея м’ясо, демократія із носа лізе?
І ти силкуєшся прищепить її
На істини прості тебе, Європо, Я наупомив нарешті,
Щоб ти жила , як споконвіку Тора Моя велить.
І що ж? Цього тобі видалось замало?
Як у пастви Мойсея м’ясо, демократія із носа лізе?
І ти силкуєшся прищепить її
2024.11.22
12:01
Я без тебе не стану кращим,
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.
08.02.2019
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.
08.02.2019
2024.11.22
09:46
Ось тут диригент зупинився і змовкли литаври,
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто
2024.11.22
09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…
2024.11.22
08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!
2024.11.22
05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?
2024.11.22
04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Проза):
2024.10.17
2024.08.04
2024.07.02
2024.05.20
2024.04.01
2024.02.08
2023.12.19
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Тимофій Західняк (1956) /
Проза
ЦЕРКОВНИК
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
ЦЕРКОВНИК
ЦЕРКОВНИК
Паламарева хата стояла на пагорбі під самісіньким лісом. Власне, то був невеличкий будиночок на зразок тих, що нині називають дачами. Дві маленькі кімнати і кухня в сутеринах. Поруч із хатою – дерев’яний хлів. Під хатою і хлівом – гарно складені на купки дрова. За кілька метрів від оселі, через дорогу, – джерело. Вода в ньому чиста, кришталева і зимна, аж зуби зводить. Ліс за якихось п’ятдесят метрів від обійстя. Дві височенні смереки випнулися високо догори. Десять років тому, Паламар змайстрував гойданку, а сусід вчепив її до тих смерек. Прив’язав під самими кронами майже кілька метрів від землі. Їхні з дружиною діти пороз’їжджалися по світах. Онуків бачили рідко, тож, змайструвавши гойданку, Паламар сподівався, що сільські дітлахи вчащатимуть сюди і йому з бабою буде від того веселіше.
З їхнього подвір’я відкривався чудовий краєвид на село. Яблуні, груші, сливи, вишні в Паламаревім саду були древні, як він сам, зі стовбурами із потрісканою корою, подібною до його спрацьованих рук. Над кількома, поставленими в саду вуликами, літали бджоли.
Кожен день Паламаря і його дружини розпочинався вдосвіта і закінчувався на смерканні. Так вже повелося. Коли маєш господарку, нема на те ради, треба весь час до чогось прикладати руки.
- Слава Ісусу Христу!
- Слава навіки!
- Як ся маєте, Степане Васильовичу?
- Дякувати Богові, ще якось лажу. Заходь, Миколо.
- Хіба не надовго, бо маю батькам дошки привезти, йду домовлятися за машину.
- Маріє! Зроби нам чаю і принеси свіжого меду.
- Ну, розказуй, що там в світі робиться, бо в мене вже третій місяць як зіпсутий телевізор, а ходити селом по новини тяжко.
- У світі фінансова криза, а в нас справжня біда, бо до них криза як прийшла, так піде, а до нас прийшла й залишиться надовго, в нас їй добре ведеться.
Сидимо у саду під яблунею і смакуємо запашний чай з рум’янку, меліси, м’яти і гілочок малини. Вмочуємо кусні домашнього хліба в свіжий, прозорий, золотистого кольору мед. У місті такого меду не знайдеш, а хліба – й поготів. Міський щойно купиш, як він за два дні «зацвіте», а цей, домашній, лежатиме поки не засохне, і все одно не почорніє.
- Степане Васильовичу, можна спитати?
- Питай.
- А чого то вас у селі звуть «церковником»?
- То давня історія. І довга. Ти ж казав, що поспішаєш?
- Та не так, щоб дуже – кажу, заінтригований подробицями майбутньої розповіді. Дозвольте, спершу зателефоную по мобільному, домовлюся про машину по обіді.
- От техніка нині, – телефонуєш без дроту, звідки хочеш і куди хочеш!
- То правда. А вам чому діти досі мобільного не купили? Я бачив у селі їх мало не кожна бабуся вже має.
- Нам досить того старого дротового телефона.
- Ну, як знаєте.
- Наливай собі ще чаю, і мед бери… Може чай вже вистиг, то я попрошу, щоб баба підігріла?
- Не треба, дякую, не люблю надто гарячого.
- Тоді слухай про «церковника». Я народився на Житомирщині, а після війни приїхав сюди, на Львівщину. Тут оженився.
- А цю хату ви самі збудували?
- Ні, тут колись жили поляки, їх вивезли до Польщі в сорок сьомому році. Ми перекрили дах, поставили хлівець. Отак і живемо.
- У вас цікаве прізвище – Паламар.
- Колись мама мені розповідала, що в нашій родині були священики, може, звідси й прізвище.
- А чому вас прозвали «церковником»?
- Моя мама була дуже побожною. В хаті тримала стару ікону, але закривала її вишитим рушником. Знаєш сам, які були часи. В іншому куті висів портрет Шевченка.
- То вона так маскувала ікону?
- Так. Вечорами відкривала її, запалювали свічку і молилася. Я змалечку знав «Отче наш», «Вірую». Мама ходила пішки до сусіднього села і брала мене з собою. Там була єдина в тих краях церква. Голова сільради спершу чіплявся до неї, але потім, переконавшись, що з того нічого не вийде, залишив у спокої. У церкві мені подобалося все, надто – спів священика. Він мав дуже приємний, лагідний голос. Після Служби Божої клав мені руку на голову і благословляв. Коли я став школярем, попросив мене допомагати йому. Я запалював свічки.
- І що, від радянської влади не дістали за це жодних «гостинців»?
- Дістав, і не один. Якось вчителька, дізнавшись, що я ходжу до церкви, провела зі мною «виховну бесіду». Не допомогло. Тоді закликала до школи маму:
- Ваш син таке зробив! – Яке? – Він ходить до церкви! – Ходив і буде ходити. По цих словах мама обернулася і пішла додому.
- Смілива жінка.
- Так. Потім мене закликав до себе директор і каже: «Такі як ти «церковники» нам перешкоджають будувати комунізм!». Два роки я просидів у третьому класі – так мене було покарано за те, що ходив до церкви. Відтоді і причепилось оте прізвисько – «церковник».
- І що, не перестали ходити до церкви?
- Ні, ходив весь час. І мама ходила. Мені навіть пропонували навчатись в семінарії. Треба було їхати далеко від дому, а я не хотів залишати маму саму. Ходи до хати, щось покажу.
Йдемо до Паламаревої хати. Гілки яблунь гнуться від плодів мало не до землі. Повітря чисте, п’янке, аж паморочиться голова. Хіба порівняєш цю красу з містом? У світлиці на стінах неймовірна кількість ікон. Посередині «Господня вечеря». На столі – «Біблія».
- У вас тут цілий іконостас!
- Ота стара ікона, – наша родинна. Оті ліворуч мені дісталися від людей з сусіднього села. Ті, що праворуч, придбав.
- Справжні скарби!
- Нині можна, не боячись, тримати вдома ікони та Біблію, однак люди не стали побожніші.
- Це правда, Васильовичу. Дехто ходить до церкви, як колись до клубу чи на парад. Всі йдуть і він йде. Церква мало не в кожному селі, а в місті їх так багато, немов у Єрусалимі.
- Мало в людей правдивої віри і любові. Люди йдуть до церкви, слухають Слово Боже, а по Службі Божій одразу забувають все, що чули перед тим. Ось у нас, в кінці села сусіди понад двадцять років судяться за межу і ніяк не дійдуть згоди за тих півметра. І як можна жити двадцять років двері в двері і ворогувати, не втямлю?
- Васильовичу, а що то за історія у вас була з міліцією ще за Союзу?
- Ти і про це знаєш?
- Мама розповідала.
- У церкві протікав дах, то ж треба було конче перекрити. Сьогодні це виглядає як щось дріб’язкове, а тоді, борони Боже, було щось коло церкви робити. Влада за це суворо карала. Церков, у котрих правилося, було обмаль. Шукали першої-ліпшої нагоди їх закрити з якоїсь вигаданої причини, як от «аварійний стан будівлі». Приводом до винесення рішення про «аварійність» могла бути найменша тріщина на стіні.
- А при чому тут міліція?
- Я, значить, почав потай збирати в селі гроші на ремонт даху. Хтось доніс. Приїхала з району міліція і забрали мене на «розмову». Після тієї «розмови» посивів і потрапив на місяць до лікарні.
Задзвенів мій мобільний. На дисплеї висвітилось ім’я товариша, з яким я домовився про перевезення дошок. Страшенно не хотілося залишати цей сад із травою по коліна і п’янким запахом яблук, та повертатися до міста, з отруєним викидами автівок повітрям. Дякувати Богові, що можна час від часу залишити ту «цивілізацію» і приїхати сюди, до батьків, переночувати на стриху на сіні, прокинутись вранці, взяти косу і кілька годин насолоджуватись вранішнім свіжим повітрям, допоки спина не вкриється потом, а тіло не відчує солодкої втоми.
- Миколо, візьми трошки яблук.
- Дякую, Васильовичу, в нас є.
- Я не питаю, є чи нема. Кажу – візьми моїх.
- Ну гаразд, візьму.
- Маріє, дай йому тих червоних яблук, що у відрі під хатою. Ти заходь до нас, Миколо.
- Добре, Васильовичу, зайду при нагоді, але нічого не обіцятиму, самі розумієте, – робота.
Попрощавшись з господарями, рушив до своєї автівки. Ще раз кинув оком на подвір’я. Старий, сивочолий Паламар стояв коло хвіртки, тримаючи в руці кашкет. На його обличчі сяяла посмішка. Нині він був щасливий, бо мав гостя. Скільки людині треба для щастя? Зовсім мало – щоб хтось тебе вислухав, промовив добре слово, посидів з тобою за одним столом чи просто побув деякий час поруч, посмакував чаєм із медом, скуштував твоїх яблук.
Я слухав передачу про глухих,
Ті почуття і жаль забути важко.
«Яка в вас мрія?» – запитали в них,
Хтось відповів: «Почути пісню пташки».
Бринять у серці досі ті слова.
А зовсім поруч не глухі і зрячі
Ведуть себе, як часто це бува,
Так, начебто, не чують і не бачать.
Як мало ми цінуєм Божий дар –
Ходити, чути, бачити, любити,
Розгледіти щось дивне поміж хмар,
Дощу і сонцю тішитись, як діти.
Дещицю, як задуматись на мить,
У цьому світі треба чоловіку.
Даруй нам, Боже, віру не згубить
І ще – людьми лишатися довіку.
Паламарева хата стояла на пагорбі під самісіньким лісом. Власне, то був невеличкий будиночок на зразок тих, що нині називають дачами. Дві маленькі кімнати і кухня в сутеринах. Поруч із хатою – дерев’яний хлів. Під хатою і хлівом – гарно складені на купки дрова. За кілька метрів від оселі, через дорогу, – джерело. Вода в ньому чиста, кришталева і зимна, аж зуби зводить. Ліс за якихось п’ятдесят метрів від обійстя. Дві височенні смереки випнулися високо догори. Десять років тому, Паламар змайстрував гойданку, а сусід вчепив її до тих смерек. Прив’язав під самими кронами майже кілька метрів від землі. Їхні з дружиною діти пороз’їжджалися по світах. Онуків бачили рідко, тож, змайструвавши гойданку, Паламар сподівався, що сільські дітлахи вчащатимуть сюди і йому з бабою буде від того веселіше.
З їхнього подвір’я відкривався чудовий краєвид на село. Яблуні, груші, сливи, вишні в Паламаревім саду були древні, як він сам, зі стовбурами із потрісканою корою, подібною до його спрацьованих рук. Над кількома, поставленими в саду вуликами, літали бджоли.
Кожен день Паламаря і його дружини розпочинався вдосвіта і закінчувався на смерканні. Так вже повелося. Коли маєш господарку, нема на те ради, треба весь час до чогось прикладати руки.
- Слава Ісусу Христу!
- Слава навіки!
- Як ся маєте, Степане Васильовичу?
- Дякувати Богові, ще якось лажу. Заходь, Миколо.
- Хіба не надовго, бо маю батькам дошки привезти, йду домовлятися за машину.
- Маріє! Зроби нам чаю і принеси свіжого меду.
- Ну, розказуй, що там в світі робиться, бо в мене вже третій місяць як зіпсутий телевізор, а ходити селом по новини тяжко.
- У світі фінансова криза, а в нас справжня біда, бо до них криза як прийшла, так піде, а до нас прийшла й залишиться надовго, в нас їй добре ведеться.
Сидимо у саду під яблунею і смакуємо запашний чай з рум’янку, меліси, м’яти і гілочок малини. Вмочуємо кусні домашнього хліба в свіжий, прозорий, золотистого кольору мед. У місті такого меду не знайдеш, а хліба – й поготів. Міський щойно купиш, як він за два дні «зацвіте», а цей, домашній, лежатиме поки не засохне, і все одно не почорніє.
- Степане Васильовичу, можна спитати?
- Питай.
- А чого то вас у селі звуть «церковником»?
- То давня історія. І довга. Ти ж казав, що поспішаєш?
- Та не так, щоб дуже – кажу, заінтригований подробицями майбутньої розповіді. Дозвольте, спершу зателефоную по мобільному, домовлюся про машину по обіді.
- От техніка нині, – телефонуєш без дроту, звідки хочеш і куди хочеш!
- То правда. А вам чому діти досі мобільного не купили? Я бачив у селі їх мало не кожна бабуся вже має.
- Нам досить того старого дротового телефона.
- Ну, як знаєте.
- Наливай собі ще чаю, і мед бери… Може чай вже вистиг, то я попрошу, щоб баба підігріла?
- Не треба, дякую, не люблю надто гарячого.
- Тоді слухай про «церковника». Я народився на Житомирщині, а після війни приїхав сюди, на Львівщину. Тут оженився.
- А цю хату ви самі збудували?
- Ні, тут колись жили поляки, їх вивезли до Польщі в сорок сьомому році. Ми перекрили дах, поставили хлівець. Отак і живемо.
- У вас цікаве прізвище – Паламар.
- Колись мама мені розповідала, що в нашій родині були священики, може, звідси й прізвище.
- А чому вас прозвали «церковником»?
- Моя мама була дуже побожною. В хаті тримала стару ікону, але закривала її вишитим рушником. Знаєш сам, які були часи. В іншому куті висів портрет Шевченка.
- То вона так маскувала ікону?
- Так. Вечорами відкривала її, запалювали свічку і молилася. Я змалечку знав «Отче наш», «Вірую». Мама ходила пішки до сусіднього села і брала мене з собою. Там була єдина в тих краях церква. Голова сільради спершу чіплявся до неї, але потім, переконавшись, що з того нічого не вийде, залишив у спокої. У церкві мені подобалося все, надто – спів священика. Він мав дуже приємний, лагідний голос. Після Служби Божої клав мені руку на голову і благословляв. Коли я став школярем, попросив мене допомагати йому. Я запалював свічки.
- І що, від радянської влади не дістали за це жодних «гостинців»?
- Дістав, і не один. Якось вчителька, дізнавшись, що я ходжу до церкви, провела зі мною «виховну бесіду». Не допомогло. Тоді закликала до школи маму:
- Ваш син таке зробив! – Яке? – Він ходить до церкви! – Ходив і буде ходити. По цих словах мама обернулася і пішла додому.
- Смілива жінка.
- Так. Потім мене закликав до себе директор і каже: «Такі як ти «церковники» нам перешкоджають будувати комунізм!». Два роки я просидів у третьому класі – так мене було покарано за те, що ходив до церкви. Відтоді і причепилось оте прізвисько – «церковник».
- І що, не перестали ходити до церкви?
- Ні, ходив весь час. І мама ходила. Мені навіть пропонували навчатись в семінарії. Треба було їхати далеко від дому, а я не хотів залишати маму саму. Ходи до хати, щось покажу.
Йдемо до Паламаревої хати. Гілки яблунь гнуться від плодів мало не до землі. Повітря чисте, п’янке, аж паморочиться голова. Хіба порівняєш цю красу з містом? У світлиці на стінах неймовірна кількість ікон. Посередині «Господня вечеря». На столі – «Біблія».
- У вас тут цілий іконостас!
- Ота стара ікона, – наша родинна. Оті ліворуч мені дісталися від людей з сусіднього села. Ті, що праворуч, придбав.
- Справжні скарби!
- Нині можна, не боячись, тримати вдома ікони та Біблію, однак люди не стали побожніші.
- Це правда, Васильовичу. Дехто ходить до церкви, як колись до клубу чи на парад. Всі йдуть і він йде. Церква мало не в кожному селі, а в місті їх так багато, немов у Єрусалимі.
- Мало в людей правдивої віри і любові. Люди йдуть до церкви, слухають Слово Боже, а по Службі Божій одразу забувають все, що чули перед тим. Ось у нас, в кінці села сусіди понад двадцять років судяться за межу і ніяк не дійдуть згоди за тих півметра. І як можна жити двадцять років двері в двері і ворогувати, не втямлю?
- Васильовичу, а що то за історія у вас була з міліцією ще за Союзу?
- Ти і про це знаєш?
- Мама розповідала.
- У церкві протікав дах, то ж треба було конче перекрити. Сьогодні це виглядає як щось дріб’язкове, а тоді, борони Боже, було щось коло церкви робити. Влада за це суворо карала. Церков, у котрих правилося, було обмаль. Шукали першої-ліпшої нагоди їх закрити з якоїсь вигаданої причини, як от «аварійний стан будівлі». Приводом до винесення рішення про «аварійність» могла бути найменша тріщина на стіні.
- А при чому тут міліція?
- Я, значить, почав потай збирати в селі гроші на ремонт даху. Хтось доніс. Приїхала з району міліція і забрали мене на «розмову». Після тієї «розмови» посивів і потрапив на місяць до лікарні.
Задзвенів мій мобільний. На дисплеї висвітилось ім’я товариша, з яким я домовився про перевезення дошок. Страшенно не хотілося залишати цей сад із травою по коліна і п’янким запахом яблук, та повертатися до міста, з отруєним викидами автівок повітрям. Дякувати Богові, що можна час від часу залишити ту «цивілізацію» і приїхати сюди, до батьків, переночувати на стриху на сіні, прокинутись вранці, взяти косу і кілька годин насолоджуватись вранішнім свіжим повітрям, допоки спина не вкриється потом, а тіло не відчує солодкої втоми.
- Миколо, візьми трошки яблук.
- Дякую, Васильовичу, в нас є.
- Я не питаю, є чи нема. Кажу – візьми моїх.
- Ну гаразд, візьму.
- Маріє, дай йому тих червоних яблук, що у відрі під хатою. Ти заходь до нас, Миколо.
- Добре, Васильовичу, зайду при нагоді, але нічого не обіцятиму, самі розумієте, – робота.
Попрощавшись з господарями, рушив до своєї автівки. Ще раз кинув оком на подвір’я. Старий, сивочолий Паламар стояв коло хвіртки, тримаючи в руці кашкет. На його обличчі сяяла посмішка. Нині він був щасливий, бо мав гостя. Скільки людині треба для щастя? Зовсім мало – щоб хтось тебе вислухав, промовив добре слово, посидів з тобою за одним столом чи просто побув деякий час поруч, посмакував чаєм із медом, скуштував твоїх яблук.
Я слухав передачу про глухих,
Ті почуття і жаль забути важко.
«Яка в вас мрія?» – запитали в них,
Хтось відповів: «Почути пісню пташки».
Бринять у серці досі ті слова.
А зовсім поруч не глухі і зрячі
Ведуть себе, як часто це бува,
Так, начебто, не чують і не бачать.
Як мало ми цінуєм Божий дар –
Ходити, чути, бачити, любити,
Розгледіти щось дивне поміж хмар,
Дощу і сонцю тішитись, як діти.
Дещицю, як задуматись на мить,
У цьому світі треба чоловіку.
Даруй нам, Боже, віру не згубить
І ще – людьми лишатися довіку.
• Текст твору редагувався.
Дивитись першу версію.
Дивитись першу версію.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Про публікацію