ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Ігор Шоха
2024.11.21 20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.

Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,

Євген Федчук
2024.11.21 19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало

Артур Курдіновський
2024.11.21 18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.

Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,

Іван Потьомкін
2024.11.21 17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу

Юлія Щербатюк
2024.11.21 13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?

Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне

Володимир Каразуб
2024.11.21 09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п

Микола Дудар
2024.11.21 06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )

Віктор Кучерук
2024.11.21 06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?

Микола Соболь
2024.11.21 04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».

Володимир Каразуб
2024.11.21 01:27
        Я розіллю л
                            І
                             Т
                              Е
                                Р
                                  И
               Мов ніч, що розливає
                  Морок осінн

Сонце Місяць
2024.11.20 21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці

Іван Потьомкін
2024.11.20 13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи

Юрій Гундарєв
2024.11.20 09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…


Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.

Світлана Пирогова
2024.11.20 07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять

Микола Дудар
2024.11.20 07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Рецензії):

Самослав Желіба
2024.05.20

Наталія Близнюк
2021.12.12

Тарас Ніхто
2020.01.18

Сергій Губерначук
2019.07.07

Юля Костюк
2018.01.11

Олександр Подвишенний
2017.11.16

Ірина Вовк
2017.06.10






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Оксана Колтун (1977) / Рецензії

 Нарцис під знаком питання
Процюк Степан. Аналіз крові. – К.: Грані-Т, 2010. – 144 с.-(Серія "De profundis")

За тривалий період часу це була перша книга, з якою хотілося сперечатися, навіть не так – виявити і висловити свою точку зору. Автор активно заохочує читача до роздумів, через це кількість вже опублікованих рецензій на книгу не дивує. Тому зупинюся тільки на одній з тем, яка найбільше спонукала до оприлюднення коментарів на полях.

Прийти на похорон коханого – добре, тоді як зберігати його листи все життя як найдорожчу реліквію, замість того, щоб прийти на похорон, – погано (c. 68). Проте часом особисте важить набагато більше громадської думки і вчинків, продиктованих нашим звичним “а що люди скажуть”. Нещиро поступатися своєю позицією собі на шкоду – кому від цього стане краще? Безособовій суспільній моралі? Чи робити вигляд, що радієш зустрічі, тоді як душа волає побути наодинці зі собою? Те, що І. Бунін – відомий письменник, не зобов’язує його бути привітним до незваних гостей у час усамітнення (с. 58). Та з погляду людини, яка вважає нехтування проявами визнання ознакою нарцисизму, а сам нарцисизм – поганим, до наведеного вище вчинку І. Буніна можна причепити бирку “погано”.
Егоїзм, самозакоханість, пиха і гординя, нарцисизм і – жертовність, бажання і готовність страждати.
Чи насправді так усе просто в наведеній дихотомії людської поведінки з антагонізмом по обидва боки тире і гомогенністю в кожному боці? Навіть більше: чи існує оте всім відоме протиставлення добра і зла; чи добре (правий бік, див. угорі) однаково добре для всіх, а зле (лівий бік) тільки зле? Автор сам починає вагатися у такій категоричності: “Але яке русло є правильним? Якби ж я знав… Що для одного їжа, для іншого отрута” (с. 24).
Нарцис, якого я пам’ятаю з позакласного читання у середній школі, – молодий, вродливий юнак, який відмовляє німфі у своїй прихильності, а та не знаходить нічого кращого, як покарати його закоханістю у його ж відображення. Від такої любові юнак помирає.
Що ж маємо за “Аналізом крові”? “Нарцис ненавидить себе” (с. 49). “Страждання – це безкорисливі пошуки власного Я. Нарцисизм – це фактично відмова від пошуку” (с. 49).
Смерть – це закінчення життєвого плану. Нарцис пізнав любов. І помер він не від нерозділеного кохання до себе самого, а якраз від довершеності свого існування завдяки заповненню любов’ю. Ненавмисне, німфа допомогла йому досягнути бажаного.
То чи любов до себе – зло?
Щиро кажучи, першим аргументом на зміну бирки мимоволі виринуло “возлюбіть ближнього, як самого себе”. Все починається з любові до себе. Для декого, щоправда, це може стати єдиним можливим видом пізнаної любові. Та хіба варто засуджувати таку людину? Нарцису ніхто не потрібен, крім нього самого. Нарцис – особа самодостатня, хоча, й химерно самодостатня з погляду більшості. Пригадаймо, як веде себе пересічний егоїст: він прагне, щоб інші робили все для нього. У чому найчастіше звинувачують егоїста? Що він нікого не любить! А як повелося вже щонайменше дві тисячі років, нелюбов до інших автоматично означає нелюбов до себе. Тобто егоїст, на відміну від нарциса, не знає любові. Тому нарцисизм і егоїзм – різні речі, тоді як егоїзм і страждання аж ніяк не антагоністи, а дружненько ходять парою, бо страждання завжди там, де немає любові.
Але ж і постраждати хочеться! Наприклад, наснажившись словами Ф. Достоєвського. Однак не слід забувати, що коли Ф. Достоєвський радить страждати для того, щоб стати письменником (с. 48), – це його, Достоєвського, вибір, який у жодному разі не тягне за собою висновок, що для досягнення результату (чи осягнення) кожній людині треба страждати. У кожного з нас свій шлях, і як слушно зауважує ще у передмові автор, “ні письменник, ні психоаналітик, ні священик, навіть коли вони всі талановиті й небайдужі до ближнього, не проживе за нас наше життя” (с. 7).
Страждання – це відчування сильного фізичного чи душевного болю. А будь-який біль – сигнал, що ми робимо щось не так. Тому страждання швидше показує шлях, яким не треба йти. Але це моя віра. Так само, як віра у людські можливості. Якщо космічну порожнечу уявити мільйоноголосим оркестром кольорів і звуків, хвиль і частинок, які не усвідомлюються нами через особливості сприйняття органами чуттів, та від цього не перестають існувати, то й порожнеча кудись зникає разом з льодовими поглядами. Коли ж уявляти себе “на шальках космічних терезів, де всі ми є нескінченно малими величинами” (с. 12), то не дивно, що відчуєш себе людиною “надто слабкою, щоб подивитися в очі Сфінксу” (с. 25). Та ми в силі вибирати наші уявлення. І якщо Сфінкс страшний, то тільки тому, що віримо у це.
Чому ж віра у власні можливості так шкутильгає? Не впевнена, чи С. Процюк погодився б відповісти наступною цитатою, та для мене це найвлучніша відповідь: “адже ми любимо себе, але так, наче… ненавидимо” (с. 20). Знову приходимо до любові до себе. І якщо подобається називати її егоїзмом, нарцисизмом, мазохізмом, жертовністю і ще чим завгодно, – називаймо. Для початку. Тоді з’явиться надія, що справжнє ім’я стане явним і відпаде потреба у стражданнях та замуровуванні вікон душі зсередини.

“Аналіз крові” – гідна вдячності й прочитання розмова на теми, що торкаються передусім рушійних сил розвитку людських страхів, які можуть підштовхнути і до творення, і до руйнування. Три перші есеї (“Наодинці з порожнечею”, “Terra incognita”, “Нарцисизм і страждання”), як і обіцяв автор у передмові, ставлять багато питань, відповіді на які так і кортить відшукати й у тексті, й у собі, у своїх думках і переживаннях. Але інтелектуальна робота напружує, часом виснажує, і вже хочеться перепочинку… Прошу дуже: шістнадцять наступних коротких есеїв чемно очікують. Екзистенційні порожнечі заповнюються, мучительні роздуми закінчуються, часом і щасливо, абзаци прошиваються іронічними нотками, маленькі питання отримують прості відповіді… Та попри сюжетну завершеність, хочеться повернутися знову до відкритих фіналів першої частини, і питань, відповіді на які, можливо, так і залишаться за межами осяжного.

13 квітня 2010 року

Текст твору редагувався.
Дивитись першу версію.



      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2010-04-23 14:20:19
Переглядів сторінки твору 2373
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (3.668 / 5.42)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (3.640 / 5.38)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.774
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2014.12.19 23:17
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Володимир Ляшкевич (М.К./М.К.) [ 2010-06-05 08:16:25 ]
Цікава стаття, але є така підозра, що модерністичне мислення не може вийти за межі модерністичного ж бо й кола проблематики, яке набагато вужче, аніж видається на перший погляд.