ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Юлія Щербатюк
2024.11.21 13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?

Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне

Володимир Каразуб
2024.11.21 09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п

Микола Дудар
2024.11.21 06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )

Віктор Кучерук
2024.11.21 06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?

Микола Соболь
2024.11.21 04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».

Володимир Каразуб
2024.11.21 01:27
nbsp       Я розіллю л
                            І
               &

Сонце Місяць
2024.11.20 21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці

Іван Потьомкін
2024.11.20 13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи

Юрій Гундарєв
2024.11.20 09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…


Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.

Світлана Пирогова
2024.11.20 07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять

Микола Дудар
2024.11.20 07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача

Віктор Кучерук
2024.11.20 05:44
Ти не повинен забувати
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.

Артур Курдіновський
2024.11.20 05:12
Спиваю натхнення по краплі
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.

Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві

Микола Соболь
2024.11.20 05:11
Які залишимо казки?
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,

Микола Дудар
2024.11.19 21:50
Тим часом Юрик, ні, то Ярек
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…

Борис Костиря
2024.11.19 18:51
Я розпався на дві половини,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.

Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Критика | Аналітика):

Самослав Желіба
2024.05.20

Лайоль Босота
2024.04.15

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Геннадій Дегтярьов
2024.03.02

Теді Ем
2023.02.18

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Анонім Я Саландяк (1955) / Критика | Аналітика

 Мандри в космосі 59.5.. Вступ. IV. Про різницю…
Вичитка, або ж ремейк, створений на основі Кантової “Критики чистого розуму”(вибрані тексти не Поетичних Майстерень).

IV. Про різницю між судженнями аналітичними (апріорними) і синтетичними (апріорними)

    В усіх тих судженнях, де мислиться про відношення суб’єкта (частини судження, що є поняттям про предмет) до предиката (сказаного про предмет мови (суб’єкт)), це відношення (суб’єкта до предиката) може бути двояким (я беру до уваги лише ствердні судження (про присутній предмет) , щоб потім було неможливим використання висновків також і до суджень заперечних (про предмет відсутній) , що легко було б зробити помилково) . Отже, або предикат (сказане про суб’єкт) В належить суб’єкту (поняттю про предмет) А, як щось таке, що присутнє (неочевидно і може бути виявлено логічно, методом розчленування) у понятті А, або ж сказане - предикат В знаходиться поза поняттям А (тобто присутнє і в інших поняттях) , хоча і має з ним (поняттям А) зв'язок. У першому випадку (сказане про предмет належить поняттю про предмет) я називаю судження аналітичним (одержаним в результаті розчленування на підпорядковані йому поняття), а в другому (сказане про предмет знаходиться поза поняттям про предмет, але йому, поняттю, належить) - синтетичним (поєднуючим, узагальненим для ряду понять) . Отож , аналітичними судженнями (ствердними) є такі, у яких відношення предиката (сказаного) до суб’єкта (поняття) мислиться через тотожність (очевидну присутність в понятті) , а синтетичними - ті, в котрих цей зв'язок мислиться поза тотожністю (логічно-інтуїтивний зв’язок) . Перші ( аналітичні) ще можна назвати пояснювальними, а другі (синтетичні) - розширювальними судженнями, бо аналітичні (перші) своїм предикатом (сказаним про суб’єкт) не додають чого-будь до поняття суб’єкта, а лише розчленовують його способом логічного аналізу на складові поняття, які в ньому (суб’єкті) усвідомлювалися (хоч і невиразно), - синтетичні (другі) натомість приєднують до поняття суб’єкта предикат (сказане про нього), як щось таке, що в ньому самому зовсім і не мислилось і не могло бути видобутим з нього в спосіб його розчленуванням (логічним аналізом), наприклад, коли я кажу “ усі тіла мають протяглість ”, то це судження аналітичне. Бо ж я можу, перебуваючи в межах того поняття, яке пов’язую із словом “тіло” усвідомити, що з ним поєднана (йому притаманна) протяглість (кожний предмет займає місце у просторі, має розміри) ; мені достатньо лиш розчленувати поняття (тіла) та усвідомити різноманітність (увесь аспект суджень про тіло) , яку я в ньому мислю (бачу), і вибрати (механічно підтверджуючи логічність схеми) потрібного предиката (сказане про суб’єкт) – отже, це аналітичне судження. Натомість коли я кажу, що всі тіла важкі “…він може усвідомлювати, що це не апріорне (первинне), бо те, що тіла мають вагу і те, що вони втрачаючи опору, падають, йому відомо з досвіду”. (вступ, розділ І, четвертий абзац), “… досвідна (емпірична) закономірність проявляється тоді, коли твердження, яке має силу для окремих випадків не оправдано набуває сили для усіх випадків, як це було на прикладі твердження: всі тіла мають вагу;” (вступ, розділ ІІ, абзац перший), то цей предикат (сказане: усі тіла важкі неможливо безпосередньо вивести з розміру, забарвлення… бо однакові за розміром, кольором… предмети можуть мати різну вагу) - це уже щось цілком інше, ніж те, що я мислю (маю) в оголеному (позбавленому чуттєвих (емпіричних) нашарувань) понятті тіла взагалі (для відчуття ваги, щонайменше, потрібно предмет (тіло) узяти в руки) . Отже приєднання такого предиката (сказаного про суб’єкт) зрештою дає синтетичне судження (про суб’єкт).
    Всі досвідні (емпіричні) судження є синтетичними. Бо навіщо виводити аналітичні судження з досвіду, коли мені немає потреби виходити за межі конкретного поняття, щоб його (судження) сформулювати, і, отже, не потребую для обґрунтування (цього судження) жодного свідчення з досвіду? Те знання, що тіло є протяглим (має розмір) задається попередньо (апріорі), а не виводиться як судження з досвіду (емпірично). Перш ніж звертатись до досвіду, я можу вийти на таке судження (протяглості тіла), просто взявши (вирізнивши) відповідний предикат (сказане про поняття просторості тіла) відповідно принципу суперечності (наприклад, колір предмета - це одне, а його розміри – щось інше) , таким чином, водночас усвідомивши необхідність цього судження в понятті тіла, що на неї (цю необхідну наявність) досвід ніяк не міг би мені вказати. І навпаки - те, що тіло має вагу (предикат ваги), я взагалі не включаю в поняття тіла, хоча воно (сказане про вагу тіла) позначає у самому понятті (тіла) якийсь аспект досвіду через якусь частину досвіду, до якої я також можу приєднати ще й інші частини того самого досвіду зверх тих, що уже присутні в первинному понятті. Спочатку я аналітично можу пізнати поняття тіла за ознаками протяглості (просторості) та непроникності, форми і так далі всіма ознаками, що мисляться в цьому понятті, а вже потім ( строго узагальнюючи) розширюю своє знання, і, звертаючись до досвіду, з якого я це поняття тіла здобув, усвідомлюю, що з цими ознаками завжди пов’язана ще й ознака ваги, і також долучаю її синтетично до того поняття (тіла) як предикат (сказане). Тож можливість синтезу (поєднання) предиката (сказаного про суб’єкт) ваги з поняттям тіла ґрунтується на досвіді (емпірично), бо обидва поняття, хоч одне з них розміщене поза іншим, тим не менше належать одне одному, хай і випадково, як частини цілого, а саме досвіду, що сам є дією, синтетичним сполученням споглядань.
    Передуючі (апріорні) аналітичні судження цілковито позбавлені цього допоміжного засобу (споглядання)*. Але якщо мені потрібно вийти за межі поняття А, щоб зрозуміти інше поняття, наприклад, поняття В як таке, що пов’язане (з поняттям А), то на що я зіпруся і що уможливить синтез цього розуміння (нового поняття) поза досвідом (окрім споглядання) ? Візьмімо положення: усе що відбувається, має свою причину. Тут, у понятті того, що відбувається (цієї миті), я мислю, розчленовуючи поняття про якесь буття (що відбувалося раніше), тобто те, якому передує щось (певний час і не тільки час), і роблю висновок, що з цього можна вивести аналітичні судження. Та поняття причини лежить цілковито поза цим поняттям (того, що відбувається) та показує на щось відмінне, ніж те, що відбувається (наприклад: полум’я і сірник) , а тож міститься поза тим уявленням (того, що відбувається зараз, в понятті окремо взятого полум’я) . Чому я пов’язую з тим, що зараз відбувається, щось зовсім інше, не присутнє в тому, що відбувається, проте належить до нього і необхідне йому, маючи його за поняття причини? Що тут править за “невідоме = х”, що на нього опирається розум, вважаючи, наче знайшов поза поняттям А чужий (байдужий) йому (полум’ю) , але пов’язаний з ним предикат-сказане (сірник) В? І це уже не лише досвідне (емпіричне) знання,бо наведена засада долучає друге подання до першого з більшою загальністю (згідно правила строгого узагальнення), ніж та, яку може дати досвід та ще й з виразом необхідності ( необхідної наявності), отже, це цілком передуюче (апріорне) знання сформоване ( синтезоване) лише із, здавалось би, не пов’язаних понять в результаті споглядання. Кінцевий результат цього спекулятивного передуючого (апріорного) пізнання, в тому, що воно базується на синтетичних, тобто розширювальних засадах, тоді як аналітичні судження, хоч і надзвичайно важливі та потрібні, лише для того, щоб досягнути більшої виразності понять, яка потрібна знову ж для розгортання синтезу з метою надбання знання нового (оновленого), передуючого (апріорного).
    Але логічний аналіз, як певний механізм, в цьому методі отримання аналітичного апріорного та синтетичного апріорного (передуючого) знання мусить бути присутній в обох випадках (на двох рівнях). Перший: як розчленування знання про тіло на складові поняття способом логічного аналізу для отримання елементарних апріорних знань (про тіло). Другий: для синтезу, в емпіричному (досвідному) полі, з різноманітних предикатів (сказаного) про тіло спогляданням (інтуїтивно) за межами конкретного поняття даного тіла… та констатації апріорності нового (вищого) знання про тіло в результаті логічного аналізу. Також у випадку отримання апріорного знання, названого Кантом як аналітичне, начебто шляхом розчленування поняття на підпорядковані йому (поняттю) складові потребується, скоріше, споглядання, аніж логічний аналіз, бо протяглість (просторові ознаки) є споглядально-очевидними… і споглядальний момент присутній поряд аналітичного теж в обох випадках (на двох рівнях) набуття апріорного знання.

    * В перекладах та в оригіналі читаємо: “Але апріорні синтетичні (в моєму розумінні аналітичні) судження геть-чисто позбавлені цього допоміжного засобу”, “Но априорные синтетические суждения совершенно лишены этого вспомогательного средства”, “Aber bei synthetischen Urteilen a priori fehlt dieses Hilfsmittel ganz und gar”. Але попереднє речення стверджує: “… Отже, можливість синтезу предиката ваги з поняттям тіла ґрунтується на досвіді, бо обидва поняття, хоч одне з них і не міститься в другому, проте, як частини одного цілого, а саме досвіду, який сам є синтетичним сполученням споглядань” - тож як синтетичне апріорне може бути позбавлене споглядання, якщо синтез відбувається за участі споглядання… або… тоді якого іншого “допоміжного засобу” , якщо попередньо мова йде лиш про логічний аналіз та споглядання як допоміжні засоби отримання апріорного знання?
17.10.2014
Вдячний Богдану Манюку.
худ. Я. Саландяк, композиція на тему… (фотошоп)
 Я Саландяк – І. Кант: предикат ваги…><br />


</div>


<br/>


<br /><br />


  </table>


<br />





  <sub><font color=maroon> Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами </font><br /> не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)</sub><br /><br />

<div style= "Мандри в космосі 59. 6. Вступ. V. Всі теоретичні науки оперують…"
Перейти на сторінку
 "Мандри в космосі 59.4. Вступ. ІІІ. Філософія має потребу…"


Про публікацію
Дата публікації 2014-10-18 17:59:26
Переглядів сторінки твору 3392
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (4.904 / 5.38)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (4.524 / 5.25)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.760
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не оцінювати
Конкурси. Теми ПЕРСОНИ
Автор востаннє на сайті 2024.08.17 05:17
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Ксенія Озерна (Л.П./М.К.) [ 2014-10-18 18:14:04 ]
Уже не раз переконалася, що синтез і аналіз - це витончена зброя в умілих руках.

Класна композиція. Повітряно-невагома. До пори, до часу)

Дякую, Ярославе!

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Анонім Я Саландяк (Л.П./Л.П.) [ 2014-10-18 18:18:30 ]
Дякую, дякую... Ксеню...


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Галина Михайлик (М.К./М.К.) [ 2014-10-18 19:40:35 ]
класні гирі :))) от і вся суть філософії - у цьому малюнку )


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Анонім Я Саландяк (Л.П./Л.П.) [ 2014-10-18 21:14:35 ]
...усе залежить від точки тяжіння...


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Юрій Сидорів (Л.П./М.К.) [ 2014-10-18 20:14:39 ]
"Поистине, сон не есть не сон, а не сон не есть сон, итак, не про сон сказать, что это сон — всё равно, что про сон сказать, что это не сон. Говоря коротко, про не сон — сон или сон — про не сон".
(Вибачте, цитую російською - як у нашому першоджерелі).
Така от приблизно моя перша думка про збіжності та розбіжності у філософії.
Читати було цікаво.
І від фільму у мої дитячі роки відірватись було також майже неможливо.

З повагою,
Г.С.


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Анонім Я Саландяк (Л.П./Л.П.) [ 2014-10-18 21:29:02 ]
...а німець каже:я маю жодного яблука, що росіянин перекладе: я не имею ни одного яблука... що німець перекладе: росіянин має усі яблука...
українець може сказати : у мене нема є... і це не те, що: у меня нет...
сказати нема є, це не те, що є нема, бо у світі усе -Є!


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Богдан Манюк (М.К./М.К.) [ 2014-10-18 23:54:55 ]
Ярославе, без твоєї підказки я, напевно, не здогадався би, що кульки металічні, а гирі - справжні повітряні кульки. Ти так довго пояснював мені основні положення цієї роботи, що відчуваю: Кант тепер для мене не кантом, як говорили в нашій школі в роки нашого навчання. :)).


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Анонім Я Саландяк (Л.П./Л.П.) [ 2014-10-19 16:26:56 ]
...для розуміння предикату ваги достатньо мати вагому віру... і тоді гирі полетять... мов кульки... і поки предмет опиниться в твоїх руках, а не всяк предмет руками можна узяти... усе береться на віру...тим більше, що усе, одномоментно споглядати та аналізувати може лише один Бог, а щоб з Богом тягатися... найперше, треба мати вагому віру...
дякую за увагу!


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Олександр Олехо (Л.П./М.К.) [ 2014-10-19 14:50:38 ]
Коли гирі луснуть і без повітряної начинки упадуть згідно аналітики суджень донизу, не дай Боже і Кант заодно, щоб на їх шляху опинився хто-небудь, ну наприклад, анонімний імярек Я чи хтось інший - філософія багато втратить. Мабуть, старію - ліньки напружувати мізки для осмислення аналітично-синтетитчних суджень. Що Кантові добре, іншим розпач. Але хай - кожному своє.


Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Анонім Я Саландяк (Л.П./Л.П.) [ 2014-10-19 16:14:28 ]
...дякую за вашу увагу...всього доброго...