Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Критика | Аналітика):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
КОНЦЕПЦІЯ РАНКУ В ПОЕТИЧНИХ РОЗДУМАХ ІВАНА НИЗОВОГО
Ранок – це народження нового дня, надій на нові зрушення. Він володіє ще й певним чином чудодійними властивостями – здатністю подарувати людині духовний ренесанс: «Відновлює істина зір мій пригаслий, / душа набирається райдужних вражень / на зблиски веселки і вибухи грому, / на зливу щасливо-цілющо-врожайну, / спадають з плечей клумаки і бесаги / нажитих знічев’я нещасть і поразок, / і чистим, як дзеркало, йду тротуаром / я сонцю навстріч, омолоджений ранком, / пташино-озвученим, зливо-умитим, / таким обнадійливим і аркодужним!» («Удосвіта…») [6, с. 30]; «Що ж, зосталось Богу помолитись, / Росами ранковими умитись, / Втертись рушником проміннотканим / Й вирушити шляхом закурганним…» («Викупав у ванні грішне тіло…») [2, с. 175]; «Буде сонячний день, / Буде радість – / Яка, ще не знаю: / Може, вість, може, гість, / Може, доля про мене згада / І таке подарує, / Чого я не мав і не маю, / І порадує так, / Що аж світ наокіл розгойда...» («Ранкове передчуття») [15, с. 5].
Здавна в народі зазначали, що ранок вечора мудріший. Цей вислів уміло обіграний у багатьох поезіях І. Низового: він присвячує ранковій премудрості то декілька вдало підібраних за змістом рядків, то цілу поезію: «І на людський поріг приходять зрання / Земні турботи, неземне кохання / І наймудріше світу пізнання» («„Проснися і співай!” – такий девіз…») [14, с. 15]; «…все перестраждаю я до ранку / сумніви до решти перетчу / вийду сяду з променем на ганку / й з ним про все що є перемовчу» («поки темна ніч оця прочума…») [17, с. 58]; «Найбільше ранком дорожу / За те, / Що вечора мудріший / І не прийма поспішних рішень / На крутосхилі віражу. / Він переорює межу / Між днем і ніччю – без вагання. / Його ясне переконання / Зчищає сумнівів іржу» («Найбільше ранком дорожу…») [16, с. 18].
Уособлення ранку автор передає шляхом використання багатства метафор, епітетів та апостроф: «Вмивався ранок благісним дощем» («Спогад про щасливу мить») [7, с. 43]; «Ранок руку мені подає променисту /зі сльозою надії на теплій долоні»(«Коли тісно словам») [5, с. 156]; «На хресті віконної рами / Ранок розп’ятий – / Обрій кривавиться…» («Настрій») [11, с. 18]; «Здрастуй, усміхнений ранку, – / Радій, / Радуй, / Піднось / І звеличуй…» («Здрастуй, усміхнений ранку…») [9, с. 76]; «Чуєш, раночку, йди в мій дім, / Разом зваримо бараболю / На солоній воді-біді, / Та й поснідаємо на славу» («Ранкове») [10, с. 8].
Зображуючи ранок, митець використовує постійні, характерологічні та контекстуально-авторські епітети: сонячний («Мальви усміхаються, мов діти, / Сонячному ранку», – поезія «Мальви усміхаються, мов діти» [11, с. 11]); добрий («Добрий ранок дарує мені / добрий настрій», – поезія «Скільки сонця в маленькім вікні!..» [8, с. 39]); просвітлений, доброзичливий («Ранок такий просвітлений / І доброзичливий! / Нехай таким і лишається…» – поезія «Ранок такий просвітлений…») [1, с. 60]; гожий (поезія «Гожий ранок. Іду між люди…» [4, с. 26]); сонцевидий (поезія «Сонцевидий ранок. Мрійний овид…») [13, с. 44].
В окремих поезіях І. Низовий цілковито уособлює ранок, зображуючи його в образі дитини-хлопчика: «На прудкому велосипеді / Ранок-хлопчик промчав, Розсипаючи промені-дзенькоти» («Мимо вікон моїх...») [3, с. 17]. За допомогою комбінації окремих віршів вдається відтворити фрагментарний, проте досить детально насичений портрет часового відрізка, яким починається день. Ранок у віршах поета постає божественно красивою синьоокою дитиною із притаманними їй віковими особливостями: любить добре попоїсти, ще не обтяжена знаннями, час від часу плаче, хмуриться чи навпаки посміхається: «Синьооке дитя, це – ранок / Безпритульний... Дитя не зна, / Що на світі є сто забаганок, / А у нього лише одна: / Досхочу щось поїсти, вволю!..» («Ранкове») [10, с. 8]; «Це ж гріх який – в божественній красі / Задумувати вчинки некрасиві!» («Ранок») [2, с. 173]; «Ранок – похмурий» (поезія «Ранок – похмурий…» [4, с. 7]); «Мій добрий ранок / Мені всміхається» («Дві тисячі другий рік») [12, с. 44 – 45]; «Як тобі, ранку, ця усмішка личить» («Здрастуй, усміхнений ранку…») [9, с. 76]»; «ранок заплакав з радості / втерся усміхненим небом» («ранок заплакав з радості…») [1, с. 74].
Отже, концепція ранку у творчості Івана Низового полягає здебільшого в уособленні образу та позиціонуванні ранкового часу як найбільш сприятливого у прийнятті мудрих рішень та в духовному сенсі загалом.
Манько А. М. Концепція ранку в поетичних роздумах Івана Низового. Таврійські філологічні наукові читання: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 25 – 26 січня 2019 р.). Київ: Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського, 2019. С. 21 – 23.
Список використаних джерел
1. Низовий І. Д. Вівтар. Луганськ: Вид-во «Райдуга» Луганської організації СПУ. 1995. 120 с.
2. Низовий І. Д. Живу за юліанськими календами. Луганськ: ПП Афанасьєва В. І. 2010. 220 с.
3. Низовий І. Д. Зливодиво. Луганськ: Глобус. 2003. 68 с.
4. Низовий І. Д. Значить більше, ніж просто пісня. Луганськ: Глобус. 2002. 80 с.
5. Низовий І. Д. Калини жар на полотні снігів. Луганськ: Глобус. 2007. 168 с.
6. Низовий І. Д. Лелечі клекоти в тумані. Луганськ: ТОВ «Віртуальна реальність». 2010. 264 с.
7. Низовий І. Д. Мажор в мінорі Луганськ: Світлиця. 2006. 100 с.
8. Низовий І. Д. Найвище право – жить відверто. Луганськ: ЧП Сувальдо В. В. – 2010. 328 с.
9. Низовий І. Д. Несправжня пектораль. Луганськ: Глобус. 2003. 256 с.
10. Низовий І. Д. Опозиція. Луганськ: Луга-прин». 2004. 104 с.
11. Низовий І. Д. Отак і живу. Луганськ: Луга-принт. 2005. 40 с.
12. Низовий І. Д. Передсвітень. Луганськ: ПП Котова О. В. 2003. 76 с.
13. Низовий І. Д. Провесінь. Київ. 1971. 80 с.
14. Низовий І. Д. Рівнодення. Київ: Радянський письменник. 1982. 64 с.
15. Низовий І. Д. Самопізнання. Луганськ: ПП Афанасьєва В. І. 2006. 100 с.
16. Низовий І. Д. Чекання ранку. Донецьк: Донбас. 1986. 72 с.
17. Низовий І. Д. Чорнороси. Луганськ: Осіріс. 1998. 76 с.
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
• Перейти на сторінку •
"КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ОБРАЗ ДОНБАСУ В ІДІОСТИЛІ ІВАНА НИЗОВОГО"