ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Публіцистика):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
2024.11.21
06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
2024.11.21
04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
2024.11.21
01:27
nbsp       Я розіллю л
                            І
               &
                            І
               &
2024.11.20
21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
2024.11.20
13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
2024.11.20
09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
2024.11.20
07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
2024.11.20
07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
2024.11.20
05:44
Ти не повинен забувати
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
2024.11.20
05:12
Спиваю натхнення по краплі
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
2024.11.20
05:11
Які залишимо казки?
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
2024.11.19
21:50
Тим часом Юрик, ні, то Ярек
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
2024.11.19
18:51
Я розпався на дві половини,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
2024.11.19
13:51
Мені здається – я вже трішки твій,
а те, що я тобою не хворію,
є результатом згублених надій,
якими я щоразу червонію.
17 липня 1995 р., Київ
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...а те, що я тобою не хворію,
є результатом згублених надій,
якими я щоразу червонію.
17 липня 1995 р., Київ
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Публіцистика):
2024.05.20
2024.04.01
2023.11.22
2023.02.21
2022.02.01
2021.07.17
2021.01.08
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Віталій Кирпатовський (1939) /
Публіцистика
ПРО ВНУТРІШНЮ СУТЬ ПОЕЗІЇ
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
ПРО ВНУТРІШНЮ СУТЬ ПОЕЗІЇ
Копія статті автора з Харківського пісенно - поетичного альманаху "Дзеркальне сузір'я" № 3, 2008р.,сторінка 271
Частенько деякі добрі люди ображаються, якщо їх чудово римовані рядки не сприймаються широким загалом. А скільки ж затрачено старань, як то кажуть – поту і крові! Мені здається зрозумілим, чого так іноді діється.
Може, мої роздуми допоможуть кому-небудь сягнути, що не треба обмежувати себе сліпим римуванням слів.
На мій розсуд, кожний вірш – це особлива стихія, у якій поет живе під час творення тих рядків. Внутрішній Всесвіт самого поета рветься у його твори і випліскується нестримним валом. Натхненний поєт не може не писати. “Вимучкою” твору у цьому разі і не пахне.
Є майстри миттєвого римування, виступають, навіть, зі сцени, з льоту підставляючи досить пристойні рядки під запропоновані рими. Публіка плеще. Та чого ж ми не маємо цих естрадників серед шанованих митців? Мабуть тому, що нема у них того, про що негайно хочеться нас сповістити.
Римач тільки тоді поет, коли він сповіщає те, про що крім нього ніхто не зможе побачити, відчути і надати загалу. Це – головне. Все інше –другорядне.
Окрім того, вірш є – щільно стиснута інформаційна ємкість. У ній вже два, три слова спроможні висловити те, на що для тлумачення другим шляхом знадобиться не один лист паперу, а може й зовсім не під силу виразити. Буває сумно та шкода віршованого простору, коли бачиш його використовування на море без’ємкісних, недолугих у надуманості виразів, в самих собі, може, й красивих, та про давно вже звісні істини, або без них зовсім. Бувають, майже плагіати, якби тільки поримувати. Може там відкриття для себе, та і тоді, щоб показати вірш у якомусь тісному колі необхідно виражати у творі себе, адже у кожного душа чимось красива у неповторності.
Поезія є – Божий дар, наданий людству для усвідомлення себе і природи у своєрідній підсвідомій почуттєвій формі, без уживаності логічного мислення. Розум тут тільки підсобний інструмент. Виявляється, що ця асоціативна стисла форма легко передається і розуміється на тому ж підсвідомому рівні.
Це особлива мова душ на рівні глибинних, корінцевих сфер буття. Вона глибоко філософська по суті та по формі красива, проста і досяжна без перекладача кожній, не черствій почуттями людині з відкритою, як у поета душею. Людина, у більшості, і не замислюється над тим, що її душа сама зробила у свідомості реєстрацію інформації, потрібної для підсвідомого функціонування та духовного росту. Коли ж у римовці споживати душі нічого, то вона відчуває вірш як порожню забавку, а, може, й як неприємність, коли там все стандарт.
Вже на листах з віршами виникає невидиме оком енергетичне поле, що діє на читача ще до розгортання книги. Саме це відчувають композитори.
У численних віршах тільки про саму природу, нібито без усяких натяків на осмислення, все рівно виникає магічне поле краси, коли автор повністю зливається з предметом опису, відчуває його, як самого себе. У цей час він забуває про багато чого і поринає в екстаз, званий натхненням. Оцей потік і відчуває читач. Це ж є неусвідомлена медитація, як для митця, так через вірш і для читача. Напевно, Ви відчували на собі вражаючу дію і тих деяких віршів, скажімо, Пушкіна чи Кольцова, які, здавалось, можна б було віднести до розряду найпростіших, їх особливе, вловиме тільки почуттями забарвлення. Відчували!? Дивувались!? Отож! Бо це і є –
медитація. Тож бо, читаючи ті натхненні твори, Ви розмовляли з душею Пушкіна чи Кольцова. Розмовляли у повному розумінні цього слова. А римоплетениці не розмовляють.В них не вкладено душу, а тільки розум. Розум дуже вигадливий, а все ж це не душа. Він поетам - гиря часу і матерії, що оманою затягує униз з вільного, свіжого, світлого духовного простору. Не має розум запалу зверху.
Деякі стверджують, що треба писати на вподобу читачу, догоджати йому. Так, треба уникати штучних мудрувань у частковостях. Але стратегічно, про яку догідливість може йти мова, коли через особистий Всесвіт поета, мабуть, пробивається до людства промінь Вишнього Світу, що спонукає митця до пера! Не завжди поета розуміють явно. Можуть пройти роки, поки людству у предметній формі знадобиться інформація, надана натхненням митця.
То ж, не здавайтесь техніці римування заради самого ж римування. Прислухайтесь до своєї душі, хоча б спочатку Ви почули тільки шепіт. Давайте і йому волю та без змін викладайте на папір. Потім вже рихтуйте, виправляйте форму, зокрема – рими, але так, щоб не змінити, а краще, щоб підсилити сигнали душі. Може, не все зразу вдасться. Але коли співа саме душа, то поступово техніка призвичаїться йти у ногу з натхненням.
У віршуванні розум повинен йти за натхненням і в ніякому разі не навпаки. Дивіться на розум як би зі сторони і контролюйте його дії, як тільки інструмента, щоб він не зіштовхнув Вас з Космічного променю.
Римовки, погані вірші, як порожні козуби: і ноги заплітають, і пуття ніякого, а ще й як зі сміттям – то й біда.
Вірші ж, як такі – це козуби, повні золотих зливків: і ходити по них гарно (тобто читати) і пуття велике, навіть – скарбниця.
Не всім сказане прийнятно, це аксіома. А науковці все вщерть зважуть ахінеєю – якісь там психічні промені, розмови з полями, душа і т.п. – нісенітниця, та й годі!
Ось і давайте подискутуємо на сторінках Альманаху і теоретично і практично, хоч я і сам науковець на пенсії.
Зауважу, що прийшов до висловлених думок із своєї практики. Починав колись теж із римовок і вельми дивувався, що їх не сприймають адекватно моїй уяві. Та й зараз ще далеко мені до натхненної майстерності, та вже хоч розумію, як мені вважається, напрямок руху.
До речі, все сказане ще більшою мірою торкається і музики. Тільки у музиці своя духовна мова і свій ареал висвітлення гармоній нескінченної глибини духовного буття Всесвіту, свій спосіб духотворення. Теж, мабуть, можна сказати і про будь який вид справжнього мистецтва.
Частенько деякі добрі люди ображаються, якщо їх чудово римовані рядки не сприймаються широким загалом. А скільки ж затрачено старань, як то кажуть – поту і крові! Мені здається зрозумілим, чого так іноді діється.
Може, мої роздуми допоможуть кому-небудь сягнути, що не треба обмежувати себе сліпим римуванням слів.
На мій розсуд, кожний вірш – це особлива стихія, у якій поет живе під час творення тих рядків. Внутрішній Всесвіт самого поета рветься у його твори і випліскується нестримним валом. Натхненний поєт не може не писати. “Вимучкою” твору у цьому разі і не пахне.
Є майстри миттєвого римування, виступають, навіть, зі сцени, з льоту підставляючи досить пристойні рядки під запропоновані рими. Публіка плеще. Та чого ж ми не маємо цих естрадників серед шанованих митців? Мабуть тому, що нема у них того, про що негайно хочеться нас сповістити.
Римач тільки тоді поет, коли він сповіщає те, про що крім нього ніхто не зможе побачити, відчути і надати загалу. Це – головне. Все інше –другорядне.
Окрім того, вірш є – щільно стиснута інформаційна ємкість. У ній вже два, три слова спроможні висловити те, на що для тлумачення другим шляхом знадобиться не один лист паперу, а може й зовсім не під силу виразити. Буває сумно та шкода віршованого простору, коли бачиш його використовування на море без’ємкісних, недолугих у надуманості виразів, в самих собі, може, й красивих, та про давно вже звісні істини, або без них зовсім. Бувають, майже плагіати, якби тільки поримувати. Може там відкриття для себе, та і тоді, щоб показати вірш у якомусь тісному колі необхідно виражати у творі себе, адже у кожного душа чимось красива у неповторності.
Поезія є – Божий дар, наданий людству для усвідомлення себе і природи у своєрідній підсвідомій почуттєвій формі, без уживаності логічного мислення. Розум тут тільки підсобний інструмент. Виявляється, що ця асоціативна стисла форма легко передається і розуміється на тому ж підсвідомому рівні.
Це особлива мова душ на рівні глибинних, корінцевих сфер буття. Вона глибоко філософська по суті та по формі красива, проста і досяжна без перекладача кожній, не черствій почуттями людині з відкритою, як у поета душею. Людина, у більшості, і не замислюється над тим, що її душа сама зробила у свідомості реєстрацію інформації, потрібної для підсвідомого функціонування та духовного росту. Коли ж у римовці споживати душі нічого, то вона відчуває вірш як порожню забавку, а, може, й як неприємність, коли там все стандарт.
Вже на листах з віршами виникає невидиме оком енергетичне поле, що діє на читача ще до розгортання книги. Саме це відчувають композитори.
У численних віршах тільки про саму природу, нібито без усяких натяків на осмислення, все рівно виникає магічне поле краси, коли автор повністю зливається з предметом опису, відчуває його, як самого себе. У цей час він забуває про багато чого і поринає в екстаз, званий натхненням. Оцей потік і відчуває читач. Це ж є неусвідомлена медитація, як для митця, так через вірш і для читача. Напевно, Ви відчували на собі вражаючу дію і тих деяких віршів, скажімо, Пушкіна чи Кольцова, які, здавалось, можна б було віднести до розряду найпростіших, їх особливе, вловиме тільки почуттями забарвлення. Відчували!? Дивувались!? Отож! Бо це і є –
медитація. Тож бо, читаючи ті натхненні твори, Ви розмовляли з душею Пушкіна чи Кольцова. Розмовляли у повному розумінні цього слова. А римоплетениці не розмовляють.В них не вкладено душу, а тільки розум. Розум дуже вигадливий, а все ж це не душа. Він поетам - гиря часу і матерії, що оманою затягує униз з вільного, свіжого, світлого духовного простору. Не має розум запалу зверху.
Деякі стверджують, що треба писати на вподобу читачу, догоджати йому. Так, треба уникати штучних мудрувань у частковостях. Але стратегічно, про яку догідливість може йти мова, коли через особистий Всесвіт поета, мабуть, пробивається до людства промінь Вишнього Світу, що спонукає митця до пера! Не завжди поета розуміють явно. Можуть пройти роки, поки людству у предметній формі знадобиться інформація, надана натхненням митця.
То ж, не здавайтесь техніці римування заради самого ж римування. Прислухайтесь до своєї душі, хоча б спочатку Ви почули тільки шепіт. Давайте і йому волю та без змін викладайте на папір. Потім вже рихтуйте, виправляйте форму, зокрема – рими, але так, щоб не змінити, а краще, щоб підсилити сигнали душі. Може, не все зразу вдасться. Але коли співа саме душа, то поступово техніка призвичаїться йти у ногу з натхненням.
У віршуванні розум повинен йти за натхненням і в ніякому разі не навпаки. Дивіться на розум як би зі сторони і контролюйте його дії, як тільки інструмента, щоб він не зіштовхнув Вас з Космічного променю.
Римовки, погані вірші, як порожні козуби: і ноги заплітають, і пуття ніякого, а ще й як зі сміттям – то й біда.
Вірші ж, як такі – це козуби, повні золотих зливків: і ходити по них гарно (тобто читати) і пуття велике, навіть – скарбниця.
Не всім сказане прийнятно, це аксіома. А науковці все вщерть зважуть ахінеєю – якісь там психічні промені, розмови з полями, душа і т.п. – нісенітниця, та й годі!
Ось і давайте подискутуємо на сторінках Альманаху і теоретично і практично, хоч я і сам науковець на пенсії.
Зауважу, що прийшов до висловлених думок із своєї практики. Починав колись теж із римовок і вельми дивувався, що їх не сприймають адекватно моїй уяві. Та й зараз ще далеко мені до натхненної майстерності, та вже хоч розумію, як мені вважається, напрямок руху.
До речі, все сказане ще більшою мірою торкається і музики. Тільки у музиці своя духовна мова і свій ареал висвітлення гармоній нескінченної глибини духовного буття Всесвіту, свій спосіб духотворення. Теж, мабуть, можна сказати і про будь який вид справжнього мистецтва.
• Текст твору редагувався.
Дивитись першу версію.
Дивитись першу версію.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Про публікацію