ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Публіцистика):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.21
13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?
Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
2024.11.21
06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
2024.11.21
04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
2024.11.21
01:27
Я розіллю л
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
І
Т
Е
Р
И
Мов ніч, що розливає
Морок осінн
2024.11.20
21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
2024.11.20
13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
2024.11.20
09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
2024.11.20
07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
2024.11.20
07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
2024.11.20
05:44
Ти не повинен забувати
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
2024.11.20
05:12
Спиваю натхнення по краплі
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
2024.11.20
05:11
Які залишимо казки?
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
2024.11.19
21:50
Тим часом Юрик, ні, то Ярек
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
2024.11.19
18:51
Я розпався на дві половини,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Публіцистика):
2024.05.20
2024.04.01
2023.11.22
2023.02.21
2022.02.01
2021.07.17
2021.01.08
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Іван Низовий (1942 - 2011) /
Публіцистика
ПРАВДА І «ЛЕГЕНДА» ПРО САМОГО СЕБЕ
Мені здається, що жоден у світі поет не спромігся написати своєї дуже правдивої, доконечно відвертої та щирої біографії. Легенда завжди поборювала реальність, вона більше відповідала образу ліричного героя, аніж сухі й часто нецікаві анкетні дані. Легенда влаштовує читача, і він охоче приймає її як життєву правду. Ніхто не хоче знати, що, приміром, Олександр Олесь служив ветлікарем у київській різниці, а Дмитро Фальківський був чекістом, і, не виключено, виконував смертні вироки...
Я особисто кілька разів брався за написання своєї художньої біографії. Виходило або ж геть нецікаво, дуже приземлено й буденно, або... казково-захоплююче, але не зовсім чесно. А де ж та «серединка», яка і має стати власне живою правдою життя?
Це правда, що я народився в темному й зимному льоху – хата наша згоріла ще восени сорок першого...
Правда, що народився я напівмертвим, з великою головою і крихітним тільцем. Материнське молоко перегоріло – бабуся нажувала хліба й запхала до мого ротика марлеву «цицьку». Я мав би загинути, але не загинув. Натомість загинули мій батько (точніше, пропав безвісти) і мати. Круглим сиротою я став, маючи всього лиш півтора року.
Усе моє дитинство було однією, без найменшого просвітку, суцільною голодівкою. Справжнього хліба я не бачив, може, до дванадцятирічного віку. Були маторженики, млинці з висівок, деревної кори, дубових жолудів, затрухлої картоплі... Про цукерки й різні марципани я навіть і не чув.
Пам’ятаю, щовесни, як зазеленіє лісочок, бабуся вела мене і мою старшу сестричку Люду в гості до мами. Ми перекочували через могилку крашанки, а перегодя з’їдали їх під почорнілим хрестом. Ні могили матері, ні цвинтаря в лісочку немає вже більш як півстоліття. І маминої фотографії нема.
А батькову я спалив ще одразу по війні, бо він був комуніст, мій тато Данило, люди в Комуні його недолюблювали і боялися, до того ж він кинув маму Настю на сьомому місяці вагітності й подався на війну, хоча його і не брали – був дуже короткозорий. Тепер жалію, що спалив.
Чотири класи я закінчив на відмінно у хутірській школі, дарма, що через постійні хвороби і пошесті пропускав половину занять. Багато читав, любив малювати. А вже до п’ятого класу довелося бігати за три кілометри, у Марківку. Вставав ще затемна й повертався додому в цілковитій темряві. Почастішали «трійки», з’явилися й «двійки». До того ж я зовсім розбестився, пропускав уроки, грубив учителям. Випускаючи шкільну стінгазету, присвячену смерті Сталіна, обвів портрет вождя веселою червоно-гарячою фарбою. Вірш Бажана про «батька всіх народів» на уроці української літератури дотепно перековеркав, перетворивши його (несвідомо) на пародію. Побився з лікаревим синком, задавакою. Розторохкав шибки в директора школи. І пішло-поїхало! Із шостого класу мене відрахували як невиправного хулігана і двієчника. Отож я пішов пасти худобу – колгоспну і людську. А вчителі мої, здибаючись зі мною в сільському клубі чи бібліотеці, охоче і всерйоз сперечалися зі мною про світову літературу, історію, географію. Я часто виходив переможцем, бо прочитав геть увесь бібліотечний фонд у селі, та ще й районну бібліотеку «проревізував». Це – правда, я присягнутися можу.
Правда, що я доточив собі цілих чотири роки, аби поїхати за комсомольскою путівкою на будівництво шахт у Донбасі. Будував «Сумську-комсомольську» поблизу станції Фащівка, нині Перевальського району Луганщини.
А далі – сплавляв ліс на північній Онезі, будував електростанцію поблизу казахстанської Караганди, ще одну – у Змієві біля Харкова, цементовий завод у Балаклїі. Звідти й на військову службу пішов. Пішов разом зі своїми ровесниками, оскільки на той час «відновив» свій справжній вік. Може, й даремно: відслужив би раніше на цілих чотири роки та й на пенсію пішов би раніше.
Правда, що в юності мені щастило. На хороших людей. На любов дівчат. На друк у газетах. На військову службу. Ще б пак: мав аж три відпустки за три роки, а перша тривала цілих сорок днів! Сам генерал оголосив – за написання тексту військового маршу. До речі, на музику його поклав сам маестро А. Кос-Анатольський. Щодо хороших – і цікавих – людей... В Ужгороді я зазнайомився і подружив з письменниками Петром Скунцем (мій ровесник), Феліксом Кривіним, Володимиром Ладижцем, Федором Жупаном, Василем Поліщуком. В Ужгороді вийшла у світ моя перша збірочка, відредагована П. Скунцем. Було мені тоді трохи за двадцять і був я гвардії рядовим, який почувався щонайменше старшиною.
У Львові, де я служив при штабі залізничної бригади, я зазнайомився з онукою Івана Франка Вірою Петрівною, із письменниками Ростиславом Братунем, Володимиром Лучуком, Андрієм Волощаком, Антоном Шмигельським; з молодими тоді Романом Кудликом, Анатолієм Тараном, Романом Качурівським, Антоном Михайлевським, Ігорем Калинцем, Сергієм Панізником заприязнився на сходинах різних літстудій і літвечорів.
У моїй молодості багато правди. Я відслужив і став працювати директором Буського будинку піонерів. Разом з дітьми об’їздив усі Карпати. Екстерном склав іспити за одинадцятий клас вечірньої школи. Успішно вступив на заочне відділення факультету журналістики Львівського університету. У мене народився син Ігор. Я розлучився з першою дружиною, яку, служачи в Кам’янець-Подільському, здибав у парку.
Я перейшов на роботу до редакції Кам’янка-Бузької райгазети. Я міг би зробити неабияку кар’єру, але я... виїхав у Донбас. І досі шкодую, що вчинив так легковажно.
Правда, що я живу в Луганську ось уже тридцять п’ять років… Але мені досі сниться Львів, я сумую за Ужгородом, згадую Суми... Я мав у Луганську багато щирих друзів. Але майже всі вони або роз’їхалися по світах, або померли. Віднедавна мене з Луганськом ніщо не зв’язує. Але куди вже мені їхати – немолодий, хворий, нужденний. Куди б я не поїхав – скрізь пропаду. Пропаду і в Луганську, але тут – спогади, могили, зрештою, дім і сім’я.
Правда, що я вчився у Москві, на Вищих літературних курсах. Але не люблю про це згадувати: з усіх московських прикмет і видовищ пам’ятаю лише могилу Єсеніна, Столєшників провулок, видатного поета Юрія Кузнєцова і кастеляншу гуртожитську Еру Кузьмівну. Та ще поїздки в Суздаль, Владимир, Ростов-Великий. Та ще гамірні пиятики з поетами всіх мов і наріч.
Правда й те, що я не вмію жити. Умію писати вірші, варити борщ, приручати собак, заводити собі недругів під старість. А жити – не вмію. І вже не навчуся.
Все, що було, – правда: про що написав і про що змовчав.
А де ж легенда?
Легенда – поза уявою. І поза часом і простором.
Біографії своєї я ніколи не зумію написати. Та вона, гадаю, і не потрібна. Адже у віршах моїх досить гіркої життєвої правди.
2001
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
ПРАВДА І «ЛЕГЕНДА» ПРО САМОГО СЕБЕ
Мені здається, що жоден у світі поет не спромігся написати своєї дуже правдивої, доконечно відвертої та щирої біографії. Легенда завжди поборювала реальність, вона більше відповідала образу ліричного героя, аніж сухі й часто нецікаві анкетні дані. Легенда влаштовує читача, і він охоче приймає її як життєву правду. Ніхто не хоче знати, що, приміром, Олександр Олесь служив ветлікарем у київській різниці, а Дмитро Фальківський був чекістом, і, не виключено, виконував смертні вироки...
Я особисто кілька разів брався за написання своєї художньої біографії. Виходило або ж геть нецікаво, дуже приземлено й буденно, або... казково-захоплююче, але не зовсім чесно. А де ж та «серединка», яка і має стати власне живою правдою життя?
Це правда, що я народився в темному й зимному льоху – хата наша згоріла ще восени сорок першого...
Правда, що народився я напівмертвим, з великою головою і крихітним тільцем. Материнське молоко перегоріло – бабуся нажувала хліба й запхала до мого ротика марлеву «цицьку». Я мав би загинути, але не загинув. Натомість загинули мій батько (точніше, пропав безвісти) і мати. Круглим сиротою я став, маючи всього лиш півтора року.
Усе моє дитинство було однією, без найменшого просвітку, суцільною голодівкою. Справжнього хліба я не бачив, може, до дванадцятирічного віку. Були маторженики, млинці з висівок, деревної кори, дубових жолудів, затрухлої картоплі... Про цукерки й різні марципани я навіть і не чув.
Пам’ятаю, щовесни, як зазеленіє лісочок, бабуся вела мене і мою старшу сестричку Люду в гості до мами. Ми перекочували через могилку крашанки, а перегодя з’їдали їх під почорнілим хрестом. Ні могили матері, ні цвинтаря в лісочку немає вже більш як півстоліття. І маминої фотографії нема.
А батькову я спалив ще одразу по війні, бо він був комуніст, мій тато Данило, люди в Комуні його недолюблювали і боялися, до того ж він кинув маму Настю на сьомому місяці вагітності й подався на війну, хоча його і не брали – був дуже короткозорий. Тепер жалію, що спалив.
Чотири класи я закінчив на відмінно у хутірській школі, дарма, що через постійні хвороби і пошесті пропускав половину занять. Багато читав, любив малювати. А вже до п’ятого класу довелося бігати за три кілометри, у Марківку. Вставав ще затемна й повертався додому в цілковитій темряві. Почастішали «трійки», з’явилися й «двійки». До того ж я зовсім розбестився, пропускав уроки, грубив учителям. Випускаючи шкільну стінгазету, присвячену смерті Сталіна, обвів портрет вождя веселою червоно-гарячою фарбою. Вірш Бажана про «батька всіх народів» на уроці української літератури дотепно перековеркав, перетворивши його (несвідомо) на пародію. Побився з лікаревим синком, задавакою. Розторохкав шибки в директора школи. І пішло-поїхало! Із шостого класу мене відрахували як невиправного хулігана і двієчника. Отож я пішов пасти худобу – колгоспну і людську. А вчителі мої, здибаючись зі мною в сільському клубі чи бібліотеці, охоче і всерйоз сперечалися зі мною про світову літературу, історію, географію. Я часто виходив переможцем, бо прочитав геть увесь бібліотечний фонд у селі, та ще й районну бібліотеку «проревізував». Це – правда, я присягнутися можу.
Правда, що я доточив собі цілих чотири роки, аби поїхати за комсомольскою путівкою на будівництво шахт у Донбасі. Будував «Сумську-комсомольську» поблизу станції Фащівка, нині Перевальського району Луганщини.
А далі – сплавляв ліс на північній Онезі, будував електростанцію поблизу казахстанської Караганди, ще одну – у Змієві біля Харкова, цементовий завод у Балаклїі. Звідти й на військову службу пішов. Пішов разом зі своїми ровесниками, оскільки на той час «відновив» свій справжній вік. Може, й даремно: відслужив би раніше на цілих чотири роки та й на пенсію пішов би раніше.
Правда, що в юності мені щастило. На хороших людей. На любов дівчат. На друк у газетах. На військову службу. Ще б пак: мав аж три відпустки за три роки, а перша тривала цілих сорок днів! Сам генерал оголосив – за написання тексту військового маршу. До речі, на музику його поклав сам маестро А. Кос-Анатольський. Щодо хороших – і цікавих – людей... В Ужгороді я зазнайомився і подружив з письменниками Петром Скунцем (мій ровесник), Феліксом Кривіним, Володимиром Ладижцем, Федором Жупаном, Василем Поліщуком. В Ужгороді вийшла у світ моя перша збірочка, відредагована П. Скунцем. Було мені тоді трохи за двадцять і був я гвардії рядовим, який почувався щонайменше старшиною.
У Львові, де я служив при штабі залізничної бригади, я зазнайомився з онукою Івана Франка Вірою Петрівною, із письменниками Ростиславом Братунем, Володимиром Лучуком, Андрієм Волощаком, Антоном Шмигельським; з молодими тоді Романом Кудликом, Анатолієм Тараном, Романом Качурівським, Антоном Михайлевським, Ігорем Калинцем, Сергієм Панізником заприязнився на сходинах різних літстудій і літвечорів.
У моїй молодості багато правди. Я відслужив і став працювати директором Буського будинку піонерів. Разом з дітьми об’їздив усі Карпати. Екстерном склав іспити за одинадцятий клас вечірньої школи. Успішно вступив на заочне відділення факультету журналістики Львівського університету. У мене народився син Ігор. Я розлучився з першою дружиною, яку, служачи в Кам’янець-Подільському, здибав у парку.
Я перейшов на роботу до редакції Кам’янка-Бузької райгазети. Я міг би зробити неабияку кар’єру, але я... виїхав у Донбас. І досі шкодую, що вчинив так легковажно.
Правда, що я живу в Луганську ось уже тридцять п’ять років… Але мені досі сниться Львів, я сумую за Ужгородом, згадую Суми... Я мав у Луганську багато щирих друзів. Але майже всі вони або роз’їхалися по світах, або померли. Віднедавна мене з Луганськом ніщо не зв’язує. Але куди вже мені їхати – немолодий, хворий, нужденний. Куди б я не поїхав – скрізь пропаду. Пропаду і в Луганську, але тут – спогади, могили, зрештою, дім і сім’я.
Правда, що я вчився у Москві, на Вищих літературних курсах. Але не люблю про це згадувати: з усіх московських прикмет і видовищ пам’ятаю лише могилу Єсеніна, Столєшників провулок, видатного поета Юрія Кузнєцова і кастеляншу гуртожитську Еру Кузьмівну. Та ще поїздки в Суздаль, Владимир, Ростов-Великий. Та ще гамірні пиятики з поетами всіх мов і наріч.
Правда й те, що я не вмію жити. Умію писати вірші, варити борщ, приручати собак, заводити собі недругів під старість. А жити – не вмію. І вже не навчуся.
Все, що було, – правда: про що написав і про що змовчав.
А де ж легенда?
Легенда – поза уявою. І поза часом і простором.
Біографії своєї я ніколи не зумію написати. Та вона, гадаю, і не потрібна. Адже у віршах моїх досить гіркої життєвої правди.
2001
• Текст твору редагувався.
Дивитись першу версію.
Дивитись першу версію.
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Про публікацію