ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Володимир Каразуб
2024.11.22 12:01
Я без тебе не стану кращим,
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.


08.02.2019

Володимир Каразуб
2024.11.22 09:46
Ось тут диригент зупинився і змовкли литаври,
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто

Микола Дудар
2024.11.22 09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…

Козак Дума
2024.11.22 08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!

Микола Соболь
2024.11.22 05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?

Віктор Кучерук
2024.11.22 04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.

Артур Сіренко
2024.11.21 23:09
Замість післямови до книги «Холодне Сонце») Мої тексти осінні – я цього не приховую. Приховувати щось від читача непростимий гріх. Я цього ніколи не робив і борони мене Будда таке колись вчинити. Поганої мені тоді карми і злої реінкарнації. Сторінки мо

Ярослав Чорногуз
2024.11.21 22:17
Мов скуштував солодкий плід,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.

Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,

Ігор Шоха
2024.11.21 20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.

Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,

Євген Федчук
2024.11.21 19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало

Артур Курдіновський
2024.11.21 18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.

Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,

Іван Потьомкін
2024.11.21 17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу

Юлія Щербатюк
2024.11.21 13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?

Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне

Володимир Каразуб
2024.11.21 09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п

Микола Дудар
2024.11.21 06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Проза):

Богдан Фекете
2024.10.17

Полікарп Смиренник
2024.08.04

Тетяна Стовбур
2024.07.02

Самослав Желіба
2024.05.20

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Меланія Дереза
2024.02.08

Ольга Чернетка
2023.12.19






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Андрій Будкевич (1962) / Проза

 Мистецький часопис ХХІ століття. Яким йому бути?
Образ твору Концептуальний начерк.

Яким повинен бути часопис про мистецтво у ХХІ столітті? Питання настільки розлоге, щоб не сказати неосяжне. У рамках одного тексту можна вести мову про окремі напрямки тлумачення мистецтва.

Важливими і цікавими можуть бути трактування, бачення, зокрема малярства поза рамками класичного мистецтвознавства, своєрідне «прочитання» - МИСТЕЦТВО БЕЗ РАМОК, АБО ЖИВОПИС БІЛЬШЕ НІЖ ЖИВОПИС… Ця теза аж ніяк не суперечить канонам цієї спеціальності.

На початку цього року під час розмови з Анатолієм Криволапом почув і таке: «Література, музика, живопис, - говорять про одне і те ж, треба це використовувати у своїй професії…»
.
Перетікання, переходи, спорідненість – емоцій, настроїв, змістів, споминів, мелодик, асоціативізмів у взаєминах поміж малярством, поезією (літературою), музикою, філософією, психологією, - це може бути одним із векторів у дослідженнях. Якщо поставити живопис у центр розгляду, то можна вивчати, досліджувати його на предмет поетики, музичності, психологізму, філософічності і асоціативного бачення. Ці складові перетікають від однієї до наступної, чи то по колу, чи спіралеподібно. Зупинімося дещо детальніше на наступному…

Поетика… «Поетика» Арістотеля – перший твір, в якому узагальнені естетичні знання і літературні категорії античного світу, зведені у цілісну систему. Тепер точка зору на поетику застосовується не тільки щодо поезії і літератури, але і до всього мистецтва. Один митець спроможний створювати роботи різностилеві, а поетика кожного із стилів має свої особливі риси.

…………Неодноразово доводилося віднаходити спорідненість, суголосність змісту в окремих віршах певного автора, незалежно від часу їх написання, і у відповідних картинах митця…

Енігматизм. Ця художня манера властива поетиці деяких митців ( знаменитих теж). Енігматичними є певні твори Леонардо да Вінчі і Мікеланджело, адже можлива таємниця сюжету.

Арт – деко (орфізм, симультанізм, футуризм): течія мистецька першої половини ХХ століття, синтез модерну і неокласицизму. Засновниками орфізму являються Робер і Соня Делоне (уродженка України) у співпраці з Ф. Купкою, Ф. Пікабія, М. Дюшаном. Назву манері письма дав поет Г. Аполлінер. Подружжя Делоне вивчали теорію кольору авторства Мішеля – Ежена Шевреля, експерименти з кольором назвали симультанізм (Роберу не подобалася назва орфізм). Симультанізм мав прояв, - коли один малюнок, або його частина, розміщена біля іншого, впливав на обидва водночас, виникав ефект взаємного проникнення предметів одного в другий, ефект руху через гру кольору і світла, плюс музичність ритмів. Іншими словами, симультанізм – це здатність мислення синтезувати багатопредметні ситуації, які виникають одночасно.

Колір відігравав роль природної мови виразу філософських і релігійних поглядів, - від доби первісної історії до постання новітньої (неоновітньої). Кольором можуть бути позначені – планети, відтінки настрою, фонтани… У Тибеті боги зображаються – білим кольором, гобліни – червоним, дияволи – чорним. Знаки зодіаку також співвідносяться з барвами. Овен відповідає чисто червоній, Рак – помаранчево – жовтій, Стрілець – чисто синій. Музичні ноти і планети: До – Марс, Ре – Сонце, Мі – Меркурій…

Малярство, колір і музика… Музика вже кілька віків є тим мистецтвом, що користується власними засобами не для відображення явищ природи (є винятки), а для виразу духовного життя музиканта і для створення своєрідного життя музичних тонів. Василь Кандинський надихався для написання абстракцій музикою Вагнера і Шенберга. Він означив поділ на 2 методи творчості: мистецьку інтерпретацію натури (копіювання) і спосіб віртуоза (компонування), - твір виникає, постає з «самого митця», як є в музиці. Для швейцарського художника П. Клеє особливе значення у творчості мала музика В. А. Моцарта.

Музичний імпресіонізм. Він живився живописним (К. Моне, П. Сезанна, А. де Тулуз – Лотрека) і є паралельним символізму у літературі. Головні імпресіоністи в музиці – К. Дебюссі, М. Равель, Е. Саті.

Імпресіоністичні картини українських митців…, - першим годиться назвати Олександра Мурашка , знакового українського митця, роботи його заворожують, вони яскраві, експресивні. Приваблюють своєю світлоносністю, динамікою, рухом зображеного і твори молодої художниці, пост – імпресіоністки Оксани Свіжак, які наповнені музичним підтекстом.

Музика – то самостійний організм, котрий стоїть поруч з Природою на рівних правах, і котрий у своїй внутрішній сутності вільний від тісних зв’язків з нею. Музика може бути моделлю для анти – натуралістичного мистецтва.

Синтез звуку і кольору відображено у творчості Святослава Крутикова – композитора, музиканта і художника. Як композитор кіно вперше заявив про себе у фільмі знятому А. Микульським «Акварелі Києва». Свій стиль малювання порівнює з імпровізацією у музиці. Його абстрактні роботи, переважно нефігуративні, містять фантазії автора.

Підсумовуючи деякі суголосності музики і живопису, скажу і наступне… Авангард знайшов у музиці - самодостатню, чисту, абстрактну форму… І тому пластичні мистецтва, передовсім живопис, так сильно відгукнулися на поклик музики.

……………Філософія і мистецтво. Тема широченна і мабуть бездонна. Від філософії краси у китайському живописі до філософії українського малярства. Один із фундаторів української філософії Г Сковорода у трактаті «Кільце» писав: «Давні мудреці, - мали свою особливу мову, вони змальовували свої думки образами, неначе словами. Ці образи були фігурами небесних і земних істот, наприклад, сонце означало істину, кільце або змій, що скрутився у кільце, - вічність, якір – переконання або пораду… Образ, що містить у собі таємницю, називається по – грецьки emblemа, тобто вправка, ніби у перстень алмазу, наприклад, зображений гриф з таким написом: «Наглонароджене швидко зникає», або оберемок трави з цим написом: «Будь – яка плоть – трава». Якщо таких фігур дві чи три скласти разом, тоді називалося sumbolon, conjectura по римські; по – нашому сказати б: скидка, змітка*…».

Філософія мистецтва тим чи іншим способом висвітлюється в окремих матеріалах різних авторів, значно менше є розвідок про психологію мистецтва. Це дуже складна ділянка праці. Адже добре було б, щоб дослідник був професійним психологом, або щонайменше знався на психології і розумівся на мистецтві.

Дуже гарний приклад для наслідування і вивчення маємо в царині літератури. Це вдумливі праці, та що там вдумливі, геніальні, доктора філології Ніли Зборовської (1962 – 2011) – «Психоаналіз і літературознавство», «Код української літератури», ін. Рецензенти переважно обходили стороною її книжки, або, як мовив інший доктор філології, який мабуть найкраще висловив суть подивування колег, - Володимир Панченко (1954 – 2019): «Полемізувати з Н. Зборовською нелегко, оскільки головний її аргумент – «психоаналіз показує…». Це нагадує посилання на волю Всевишнього: спробуй запереч!».

Щоб вести розмову про створене нею, потрібно бути освіченим десь на тому ж рівні, якого сягнула прощена видатна дослідниця. А її рівень знань і розуміння предмета, про який писала, був більш ніж високий, для більшості недоступний.

Психоаналіз на наших землях з’явився заледве не зі 100 – річним припізненням. Жиль Дельоз і Фелікс Гваттарі ввели термін «шизоаналіз» і присвятили йому двотомну працю: «Анти – Едіп» і «Капіталізм і шизофренія». Цей метод застосовувала у своїх дослідженнях Ніла Зборовська.

Головна книжка авторки – «Код української літератури» має підзаголовок «Проект психоісторії новітньої української літератури», їй вдалося дати аналіз в розрізі історичному українській літературі від ХІХ століття до наших днів. У своїй праці почасти значила і таке: «Як свідчить класична українська література, в імперській структурі відбувалася тотальна руйнація національної сім’ї («Люборацькі» А. Свидницького, «Повія» Панаса Мирного, «Кайдашева сім’я» Нечуя – Левицького та ін.). Згодом більшовицька влада зробить руйнацію національної родини основою своєї психополітики…». І ще одне, фантастичне відкриття: «Я виявила в автобіографічному романі Шевчука «Дім на горі» характерний для дискурсу язичництва суб’єкт байстрюка. Шевченко не випадково акцентував увагу національної свідомості на появі синів – байстрюків, які й визначили маргінальний дух українського ХХ століття. Психічний розвиток байстрюка несе в собі несвідоме радикальне заперечення батька, батьківського коду…».

Критичні розвідки пані Н. Зборовської, це і археологія літератури і реконструкція. Вона – культуролог, блискучий публіцист, подібного не надибаєш з часів Донцова і Маланюка. Вона і філософ, та передусім Психолог.

Чому стільки уваги приділено творчості Ніли Зборовської ? Сподіваюся, подібні дослідження (психоаналіз, шизоаналіз ) образотворчого мистецтва, з’являться раніше чи пізніше, це був би Великий Прорив!

Архіважливими є взаємини поміж різними мистецтвами і : традиціоналізмом, етнізмом, а також мітами, легендами, казками, переказами, бувальщинами, колядками, піснями, приказками кожної із земель України; значимою є своєрідність і неповторність кожної крайової школи малярства (Закарпатська, Львівська (Галицька), Одеська (Південна), ін.). Про це і інше розмову поведемо обов’язково, згодом…

Андрій Будкевич (Буткевич), історик мистецтва, брендолог.

*Conjectura – буквально 1. «поєднання, сполучення» і 2. «здогад, тлумачення». Г. Сковорода обирає перший рівень значення у своєму поясненні, очевидно, пам’ятаючи «дерево відповідностей (Сефірот)», закони відповідностей і сполучень, відомі герметичній традиції.

Інтернет – портал «Народний оглядач».

Примітки. На фото: картина Оксани Свіжак "Енергія води".








      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2020-11-01 15:47:42
Переглядів сторінки твору 252
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (0 / 0)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (0 / 0)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.765
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2024.10.07 17:31
Автор у цю хвилину відсутній