ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Борис Костиря
2025.11.02 21:31
Пожовкле листя падає в обличчя,
Як сон віків похмурий і страшний.
І довга сукня осені не личить.
Вона сховає від страждань земних.

Пожовкле листя хоче говорити
Зі мною мовою повільних рік.
І більше пекло годі нам створити,

Світлана Пирогова
2025.11.02 20:59
Слова сліпі, тавровані тобою
У дощ, що перекреслив всі надії.
То ж не було хвилини супокою,
Хилились хризантем промоклі вії.

І падолист. і вітер, і печалі -
Усе змішалось у гіркім коктейлі
Зів*яли восени колишні чари.

В Горова Леся
2025.11.02 20:29
Розгулявся північний, та так уже крепко і пристрасно!
Ось мою абрикосу в обіймах за ніч роздягнув.
Зняв сукЕнку, порвав, і бруківку спідницею вистелив.
Загорнулась калюжа в оборку її осяйну.

Іздаля - ніби бісером жовтим обочина вишита.
Посвітліли

Іван Потьомкін
2025.11.02 18:46
Я люблю не стільки з кимось чи з комп’ютером грати, скільки відтворювати партії майстрів з шахів. Для мене це щось схоже на читання цікавої книжки чи прослуховування класичної музики. І ось серед інших видатних майстрів сициліанського захисту я натрапи

Євген Федчук
2025.11.02 15:21
Прочитав Василько книжку про Лєвшу Лєскова.
Про те, як Лєвша спромігся блоху підкувати.
Та і став тоді бабусі своєї питати:
- Що то за звір – блоха ота? Щось для мене нове.
- То комаха. Така мала, навіть менше мухи.
І стрибає, й кусається. Зараз то ї

Микола Дудар
2025.11.02 08:48
Звучить дочасно і потужно…
А дефіцит завис в коморі
Но є надія… є Залужний
І Закарпаття чемний говір
Демократична послідовність
Гуртує спокою контракти
І зупиняється у Львові…
Принаймні, висловились «Факти»

Борис Костиря
2025.11.01 22:04
Ми дивимось на світло,
якого немає, -
світло погаслих зірок.
Але так само згасає світло
від людей, воно поглинається
киплячою магмою небуття.
Ми дивимося на світло
домівок, але потрібних людей

С М
2025.11.01 20:33
Усе на ліпше хоч би як
І я божеволів у школі
Мої вчителі були кволі
Мене зупиняли й
Усе загортали
У правила щодо & щоби

Та й визнав, що усе на ліпше

Світлана Пирогова
2025.11.01 20:10
Не напишу про тебе мемуари,
Хоча мотиви вже робили кроки.
Ще від Кармен звучало стільки арій,
І павутинням заплітались роки.

Не напишу про тебе мемуари.
Приходить розуміння надто пізно.
Не збудувати тріумфальну арку.

Іван Потьомкін
2025.11.01 19:34
До подиху останнього збережи для мене, Боже,
незмірну тугу й біль за тих дітей Твоїх,
що й на схилку літ не в змозі позабути,
як їх в палеоліт війна триклята вкинула.
Там кременем-кресалом добувавсь вогонь,
поживою єдиною, а не дієтою, лобода була,

Микола Дудар
2025.11.01 13:17
Піврічне немовля з матусею і татком…
Якби ж по своїй волі майнули в небеса…
Якби ж прийдешня ніч цікавилась малятком —
З очей текли б не сльози, а сонячна роса…

Якби ж то сприйняла задіяне свідомість,
Я б малював це світ з пошкоджень і пожеш… і
Ні

Володимир Мацуцький
2025.11.01 12:28
Братам по крові і братам по духу

Ми білі ворони
у цьому суспільстві,
ми сіль України,
йдемо звідусіль.
Із возом моїм
поєднається віз твій,

Борис Костиря
2025.10.31 21:49
Стоїш на крутому березі,
дивишся у воду
і опускаєш у неї
пожовкле листя і квіти,
як листи в невідомість.
Чи дістануться вони адресата?
Хто буде цим адресатом?
Бог чи зруйноване обличчя часу?

Сергій СергійКо
2025.10.31 21:06
Сприймай її надійним обладунком,
Бо й у речей складні бувають ролі –
Стають, зненацька, цінним подарунком.
Тому – моя, як приклад, парасоля.
Мене охороняла від негоди
Багато років, віддано служила,
Долаючи зі мною перешкоди,
Та вже мене частинку ст

Юрій Лазірко
2025.10.31 20:53
Я пригадую - розчиняюся у думках...
Неприковані, млосні спомини... вічний блюз...
Ніжні дотики, затамовані на устах...
і не знаю я - чи ще дихаю, бо боюсь:
розгубити тебе намистинами пасії,
перекроїти час - зодягнутися в згаслого дим...
Я сумую і су

Ярослав Чорногуз
2025.10.31 17:23
Нарешті я ізнову на Природі,
Колише тишу ніжний вітерець.
Вистукує морзянку на колоді
Завзято-щемно дятел-молодець.

Нарешті літо бабине всміхнулось,
І золотом обсипало мене.
І дивовижним шумовинням чулим
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Публіцистика):

Федір Паламар
2025.05.15

Пекун Олексій
2025.04.24

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Іван Кушнір
2023.11.22

Олена Мосійчук
2023.02.21

Зоя Бідило
2023.02.18

Олег Герман
2022.12.08






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Олег Герман (1991) / Публіцистика

 Чому я боюся психічно здорових людей?
У психологів і психіатрів, людей, які щодня працюють з особистісними переживаннями та досліджують різні тонкощі поведінки, сприйняття реальності неминуче змінюється. Ми починаємо бачити норму там, де більшість помічає дивацтва, і б'ємо на сполох у ситуаціях, які для пересічної людини здаються цілком звичними та буденними, не вартими особливої уваги. Звісно, жоден фахівець не володіє вичерпними відповідями на всі питання. Переважно наша реакція на незрозуміле стриманіша, ніж у більшості, проте бувають моменти, які змушують задуматися глибше, переглянути навіть ті принципи, що досі здавалися непорушними.

Кілька місяців тому у моїй практиці стався випадок, який наштовхнув мене на несподівані, але дуже цікаві роздуми. Одна пацієнтка під час психотерапевтичного сеансу зізналася, що їй складно комунікувати з людьми без травм і будувати з ними стосунки. Вона навіть побоюється їх. А потім підсумувала: "Так, я боюся психічно здорових людей". У той момент я задовольнився її поверхневим поясненням: мовляв, у травмованих людях вона бачить більше "рідного", вони мають більше шансів її зрозуміти. Але відтоді це питання часто не давало мені спокою. Що ж не так із психічно здоровими людьми? Чого ця дівчина боїться насправді, можливо, не усвідомлюючи цього? І, що найважливіше, чи не боюсь я сам таких людей?...

Цей випадок змусив мене замислитися над парадоксом "нормальності" у сучасному світі. Чи може бути, що в суспільстві, де стільки людей переживають стрес, травми та виклики, "психічно здорова" людина сприймається як виняток, а не правило? Можливо, для тих, хто пройшов крізь біль і боротьбу, відсутність видимих шрамів у інших здається не просто незрозумілою, а навіть загрозливою.

Давайте розглянемо кілька можливих причин такого страху:

- Страх нерозуміння: Люди з власним травматичним досвідом часто відчувають, що їх можуть по-справжньому зрозуміти лише ті, хто пережив щось подібне. Психічно здорові люди, на їхню думку, не можуть осягнути глибину їхніх почуттів чи логіку їхніх реакцій, що призводить до відчуття ізоляції та самотності.

- Страх засудження: Існує побоювання, що "здорові" люди можуть засудити їх за "ненормальність" або нездатність "просто взяти себе в руки". Цей страх підживлюється соціальними стигмами щодо психічного здоров'я.

- Відчуття власної неповноцінності: У порівнянні з тими, хто не має очевидних проблем, людина з травмою може почуватися неповноцінною або зламаною. Цей внутрішній конфлікт може проєктуватися на "здорових" людей як страх перед їхньою ідеальністю або досконалістю.

- Неможливість прогнозування: Люди з травмами часто мають викривлене сприйняття реальності та можуть бути чутливими до найменших змін у поведінці інших. Психічно здорові люди, які, здається, не мають таких же тригерів або передбачуваних реакцій на біль, можуть здаватися непередбачуваними, а отже – небезпечними. Їхня "нормальність" може бути незрозумілою.

- Заздрість або образа: Підсвідомо може виникати заздрість до легкості, з якою "здорові" люди, здається, долають життєві виклики, або образа через те, що комусь дісталося менше страждань. Цей складний букет емоцій може трансформуватися у страх.

Непогано, але щось трохи не те. Надто очевидно, однобоко і поверхнево.
Для фахівця, який постійно стикається з людською вразливістю, "ідеальна нормальність" може здаватися абстрактною або навіть такою, що не існує зовсім. Ми звикаємо бачити і розуміти механізми захисту, травматичні реакції, несвідомі прояви. Іноді "здорова" людина, яка, здається, не має цих шарів, може викликати певне... збентеження. Це не обов'язково страх у прямому сенсі, скоріше нерозуміння або навіть недовіра до видимої безпроблемності. Чи можливо, що за цією "здоровістю" ховається щось, що ще не проявилося, або що вона є результатом надзвичайно сильних механізмів витіснення? Зрештою, повна відсутність внутрішніх конфліктів або травм є швидше міфом, ніж реальністю.

А що, коли насправді ми боїмося лише штучного, нав'язаного нам образу, а не самих людей?

Сучасна культура часто культивує образ психічно здорової людини, як завжди успішної, щасливої, безтурботної, яка ніколи не помиляється і з легкістю долає всі виклики. Цей міф створює величезний тиск на багатьох з нас. Коли ми стикаємося з кимось, хто, здається, відповідає цьому ідеалу, або коли самі намагаємося його досягти, це може викликати відчуття власної неповноцінності, неспроможності та навіть тривоги. Ми починаємо сумніватися у своїй "нормальності", якщо не відповідаємо цій недосяжній планці.

Нав'язаний образ не залишає місця для вразливості, болю чи слабкості. Він вимагає постійної "фасадної" досконалості. Це призводить до того, що багато людей, намагаючись відповідати цьому ідеалу, приховують свої справжні емоції та проблеми, створюючи ілюзію повної гармонії. У результаті ми бачимо лише "глянцеву обкладинку", за якою можуть ховатися ті самі страхи, невпевненість та внутрішні конфлікти, що й у нас. Ця невідповідність між видимістю та реальністю може викликати недовіру та відчуття загрози, адже невідомо, що насправді відбувається за цим ідеальним фасадом.

Якщо людина прагне відповідати образу "абсолютно здорової", вона може несвідомо відмовлятися від емпатії до тих, хто "не такий". Адже справжня емпатія вимагає визнання власної вразливості та здатності розуміти біль іншого. Ця відсутність емоційного зв'язку може відчуватися як холодна байдужість або навіть ворожість з боку тих, хто здається правильним, що підживлює наш власний страх бути незрозумілими чи відкинутими.

Суспільство часто заохочує конформізм, натякаючи, що "нормальність" — це відповідати певним стандартам поведінки, думок та емоцій. Будь-яке відхилення від цієї умовної норми може бути засуджене. Для кожного з нас цей тиск бути "як усі" стає джерелом тривоги. Ми боїмося бути викритими як "недостатньо здорові" , "недостатньо розумні" або "інші", а ті, хто, здається, ідеально втілює цей стандарт, стають своєрідним дзеркалом наших власних страхів і невпевненості. Постійне порівняння себе з нав'язаним ідеалом "психічно здорової" людини може призвести до втрати зв'язку зі своєю унікальною індивідуальністю. Намагаючись відповідати стандартам, ми ризикуємо втратити власну автентичність, що є основою психічного благополуччя. Цей страх перед нівелюванням власного "Я" під впливом зовнішніх очікувань стає ще одним аспектом цього комплексного явища.

До цього додається ще й постійний, всепроникний заклик до "росту і розвитку", який часто набуває викривлених, штучних форм. Нам нав'язують ідею, що ми завжди маємо бути "кращою версією себе", постійно вдосконалюватися, досягати нових вершин. Це створює нескінченну гонку, де зупинка або навіть повільний рух сприймається як невдача. У світі, де кожен нібито має бути на шляху до самореалізації, відсутність видимих прогресів може викликати почуття провини та сорому. Люди, які, здається, без зусиль відповідають цим завищеним очікуванням постійного росту, можуть несвідомо сприйматися як загроза, адже вони втілюють цей нескінченний тиск. Ми боїмося, що їхня "бездоганність" викриє нашу "недостатність" або відсутність того самого неперервного, видимого розвитку.

Підсумовуючи вищезазначене, не хочеться вкотре вдаватися до шаблонного "однозначної відповіді на це питання нема". Відповідь, здається, мимоволі вже знайшлася.
Якщо ви піймали себе на тому, що боїтеся "психічно здорових" людей – тих, хто здається бездоганним, завжди успішним, невпинно "росте" і демонструє повну гармонію, – тоді щиро вітаю вас! Ви – нормальна людина!
Цей острах свідчить про усвідомлення несправжності та штучності того ідеалу, що його наполегливо нав'язує суспільство. Ви інтуїтивно відчуваєте порожнечу за розфарбованим фасадом, тиск постійної гонитви за ілюзорним розвитком і брак чистих людських почуттів. Всі ці речі точно не мають жодного стосунку до справжнього здоров'я.




26.07.2025




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Без фото
Дата публікації 2025-07-26 20:49:14
Переглядів сторінки твору 363
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: R2
* Народний рейтинг 5.408 / 6  (4.820 / 5.54)
* Рейтинг "Майстерень" 5.343 / 6  (4.843 / 5.63)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.758
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2025.10.20 23:00
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Сонце Місяць (Л.П./М.К.) [ 2025-07-28 08:58:12 ]



дякую Вам за черговий шанс розмислити трохи
в дещо іншому напрямку, аніж рутинному. . .

я відмітив, що ми за Вашим проводом, увійшли
якби в лабіринт, який плутає собі, заглиблюючись
і це зачаровує, у свій власний спосіб

відмітив також, хоч то було не складно
оскільки якби явно, на поверхні
що Ви намагаєтеся підходити до соціуму
і його обивателів неупереджено
(радше ідеалістично)

(ми всі кохаємо) ідеалізм, бо це якби складова цивілізаційна
хоча, самого Платона, який чи не перший заявив права
на якусь-там систему поглядів щодо ідеального
і примусили самовбитися ~
бо соціум у цім світі обертається навколо
власності (наприклад, гроші) & контролю, відповідно
але також якомога розширює це все, населення прибуває, етц.

do ut des

всяк, хто хоче вижити, мусить бути відповідним до цінностей
водночас, проголошують одні цінності, сповідають дещо інші
і обсміюють це все також, але насправді прагнуть, бо
гроші & влада задовольняють реальні порухи душі й чуттів

і так, всяко існує лицемірство, святенність навіть подеколи
оскільки це дає простір для маніпуляції й самоствердження
і це так само є джерелом страхів бути іншим
моралістичні догми, які стримують безпосереднє самовисловлення етц.

бути "ненормальним" це якби неабиякий крок
або самознецінення, внаслідок певних факторів, чи якостей
або протест, чи, скажімо, реальна претензія, чи заявлення прав навіть

на інакшість



Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Павло Сікорський (Л.П./Л.П.) [ 2025-07-29 21:26:22 ]
Вітаю, Хельґі; ось і я. Висловлюся з приводу цієї публікації, з одного боку, як психолог за освітою, з іншого - як людина, що мала досвід безпосередньої взаємодії із жовтим домом, а з третьої - як... вчений, філософ, певно.
Мені здається, що Ваша стаття має багато хороших думок, але сама по собі внутрішньо ділиться щонайменше на три незалежні сигменти. Ви нібито і лікар-психіатр із суворим поглядом на патологію. Але також Ви і антипсихіатр у стилі Фуко. Останній, наприклад, стверджував, що шизофренії як хвороби не існує, а це тільки здорова реакція людини на суперечності суспільства й економіки. У Вас же - хвороба, в деякому сенсі, - це емансипація від суспільного очікування. І зрештою, по-третє, Ви постаєте як публічний інтелектуал-соціолог, або культуролог, коли розмірковуєте про деякий наратив у всьому західному світі: успішна психічно здорова людина, що саморозвивається. Усі ці думки самі по собі мають місце, і з деякими із них я погоджуюся, що вони перегукуються з моєю новою статтею про постдемократію. Але у мене викликає внутрішній супротив ось той момент, що патологія - це деяка ідеологічна умовність. Ви, звісно, як психіатр, цілковито розумієте, що хвороба мозку - це все ж таки хвороба мозку і результат його фізичного (нейронного) пошкодження. З одного боку сумно, що в людини "немає душі", а її хвороби можна пояснити, наприклад, тим, що її свого часу вдарили ломом по голові й деформували кору лівої півкулі. Але з іншого, - це дає нам надію і стабільність. У певному сенсі, "механічні" вади механіко-медично можна і виправити. А як виправити хворобу нематеріальної душі? Просто віддамо людину на довічне самокатування чи маніхейську маячню з прибульцями-буддистами? Я бачив таких хворих на власні очі, і знаю, що лікарям вони багато чого не догововорюють: через страх, через нерозуміння самих себе, що щось є патологією, з бажання поскоріше вийти зі стаціонару, бо наявне лікування не допомагає. Отже якщо в людини є хвороба - то це все ж таки хвороба, "патос" - страждання. Воно може по-різному виявлятися: тільки на себе чи ще й на інших, або тільки на інших.
Але варто врахувати ще й специфіку нового покоління, друже. Надивившись легкодоступного аматорського Ютубу, багато хто завважав, що у нього є якась хвороба. Часто це - СДУГ, депресія, ОКР і т.д. Воно - палиця двох кінців: добре, якщо цього насправді немає, адже я Вам скажу, що і ворогу би не побажав пройти через такі страждання; пишатися тут нічим: це - пекло посеред життя. Але також можливо (і це частіше, по-моєму), що людина симулює хворобу та надумує її, причому так, що вирахувати можна доволі швидко, якщо постійно бути десь поруч. Х третього боку, як уже я казав вище, Ви асоціюєте реально-надуману патологію з емансипацією та бунтом проти "реклами", проти тренду, моди. Якби я Вас не знав і не розумів Вашої логіки, то, знову ж, міг би нашвидку подумати, що для Вас патологія-химера та -бунт проти штучного нормативу є чисось синонімічним. Але я вважаю це саме опискою, спричиненою малим об'ємом тексту. Все ж, тут не 12 академічних сторінок, а ніби публікація для газети, де треба максимум висловити за мінімум об'єму. А не дарма наші попередники-філософи писали книжки по 400 сторінок, а потім ще додавали до них "Пролегомени2 та "Післямови" - адже такого місця не вистачало, щоби чітко висвітлити та вирішити проблему. Тож я схильний думати, що Ви спробували забагато нового пояснити людям недотичним до своєї галузі.
Але все ж, якщо подумати. Так, я згоден, що принаймні деяка частка психічно нездорових людей сприймає "здорових" за ідеальних, інколи заздрить їм, сприймає їх як чужих для близьких взаємин. Але також я можу і сказати те, що швидко доходиш до висновку, що ти не виродок, а ті "ідеальні люди" - вони зрозуміліші, надійніші, передбачуваніші. Якщо чесно, інколи проклинаєш себе за те, що ти не можеш просто зійтися зі здоровою жінкою, народити з нею дітей і про все забути. Ні, твоє прокляття - воно поки, на рівні сучасної медицини, з тобою, і ти можеш легко передати його своїм невинним дітям. Але все ж це як "язва", виразка, присуд, а не відчуття власної недолюдності - кажу це з точки зору "досвідченого" хворого. Здорові люди - вони просто не такі, вони дійсно "здоровіші" та життєздатніші, але це не означає, що я не маю права на щастя чи на роботу, на відповідне місце у суспільстві. Це тільки на початку. Якщо ж переживеш цей період - ніби й воскреснеш, хоча і розумітимеш, що ти інший: без ненависті, можливо, з деякою заздрістю, можливо, - із благословінням та легким сумом. Ви знаєте, що я ще той атеїст, але я чудово розумію християнську мораль і святих подвижників. Бо мені здається, що вони якраз вийшли з мого табору. Як бачите, користь від таких людей може бути навіть у загально-суспільній практиці.
Але я все ж протестую проти того, щоби існувала нечітка межа між здоров'ям, награністю та патологією. Ці стреси, про які Ви кажете, переживаються за кілька років: людина перероджується і знаходить власне місце у світі, без спіритуалізму обраности чи ненависти до інших - мені так здається. З іншого боку, це поки й не лікується, і це, все ж, не юнацький максималізм. Прокляття - це прокляття, хоча з ним і можна жити. Я не сприймаю душевно хворих як ідолів, і не думаю, що від них статистично багато мистецької чи будь-якої іншої користи. Проте, цілком зрозуміло, що були в історії абсолютні ґенії, в яких явно не все було добре з кукухою Це, скоріше, винятки, ніж правило, бо хвороба - вона майже завжди призводить до смерті, фізичної чи інтелектуальної. І тому, я вважаю, таким людям як ОКРці, шизофреники, БАРці потрібна допомаога, інколи, навіть примусова, бо самі вони часом не зрозуміють своєї небезпечности й неадекватности щодо себе й інших.
І все ж, це не та емансипація від суспільних очікувань, якою би хотілося пишатися. Так, проблема є відповідна. Але просто бути йокнутим - це не вихід, а патологія. Брати на себе відповідальність, формувати власний характер і власні риси - це ознака зрілої людини, щрілої психіки. Таких мало. Але це й не означає, що всі інші "хворі" чи "здорові". Це просто... об'єктивна норма, об'єктивний ідеал людяности, який не вимагає ані конформізму, ані фізичних порушень структур мозку

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Редакція Майстерень (Л.П./М.К.) [ 2025-08-03 14:11:55 ]
Вдячний, Олеже, що ви започаткували такий цікавий цикл - віддзеркалень зі свого практичного досвіду.
Ясна річ, аудиторія в нас хоч і розмаїта, але до подібних тем підходить, зазвичай, однаково - "це не про мене". Хоча щодо кого дзвонить дзвін - можна здогадатись.
По суті вами сказаного, я знову ж зауважу своє традиційне, що йдеться у вас про особистості в цілому, зовсім не про "людину" (особу, що в любові і творчості), тому цікаво, чи є в практичній психіатрії досвід роботи саме з особистостями, що наповнені не пристрастями, а суто любов'ю і дійсними творчими потребами?
Нагадаю, що творчість той самий бог характеризував одним словом "добре, добро". Чомусь мені здається, що таких пацієнтів, тобто справжніх людей, як хворих, не існує.
Чому? Бо Особа в явищі "людини" (а є ще явище ману, особи вільної, і антропоса, особи в свободі), завжди на своєму природньому місці.
Найдревніші джерела тому і розділяли хворобу від здоровості, зло від добра, як те, що на своєму чи не на своєму місці.
Але ж у нас і вся цивілізація начебто не на своєму місці? Якщо так, то дійсно - бійтесь цивілізовано нормальних. ) Бо в тих, що з'їли, нібито, отого Кука, була своя суспільна мораль, і вона не надто відрізняється від моралі відомих нам нинішніх домінантних цивілізаційних проявів.
Тож я згідний із вашими ширшими поглядами на зауважену проблему.