ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Володимир Каразуб
2024.11.23 10:26
Щодо вічності. Там де сходяться
Вітер в пару сплітаючись з хмарою,
Безконечність лихою подобою,
Звіром кинеться до очей.
Щодо погляду. Погляд втоплений,
І нажаханий часоплинністтю,
Завмирає і далі без префіксу
Розчиняється в крові твоїй.

Микола Дудар
2024.11.23 09:17
Надмірним днем, умовним днем
Приблизно по обіді
Зійшлись з тобою з різних тем —
Віват — у цьому світі
Такі красиві, молоді
Аж надто моложаві
Серед мовчань, поміж подій
В своїй недодержаві…

Віктор Кучерук
2024.11.23 05:40
Зарано смеркає і швидко ночіє
Відтоді, як осінь прискорила хід, –
Відтоді, як гаснути стали надії,
Що Бог допоможе уникнути бід.
Все ближче і ближче лихі сніговії
Та лютих морозів до нас ненасить, –
Від страху загинути кров холодіє
І серце схвиль

Микола Соболь
2024.11.23 05:08
Сьогодні осінь вбралась у сніги,
тепер красуню зовсім не впізнати,
ріка причепурила береги,
напнула шапку посіріла хата,
калина у намисті та фаті,
похорошіли геть безлисті клени,
а кущ якийсь на побілілім тлі
іще гойдає листячко зелене.

Іван Потьомкін
2024.11.22 19:35
«…Liberte, Fraternite, Egalite …»-
На істини прості тебе, Європо, Я наупомив нарешті,
Щоб ти жила , як споконвіку Тора Моя велить.
І що ж? Цього тобі видалось замало?
Як у пастви Мойсея м’ясо, демократія із носа лізе?
І ти силкуєшся прищепить її

Володимир Каразуб
2024.11.22 12:01
Я без тебе не стану кращим,
І вічність з тобою безмірно в цім світі мала,
Холодком по душі суне хмарами безконечність,
І сміється над часом, якого постійно нема.


08.02.2019

Володимир Каразуб
2024.11.22 09:46
Ось тут диригент зупинився і змовкли литаври,
Оркестр продовжував далі без грому литавр,
Диригент зупинився і арфи, і туби пропали,
І далі для скрипки та альтів диригував.
А потім замовкли і альти, і стишились скрипки,
Пропали гобої, кларнети, валто

Микола Дудар
2024.11.22 09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…

Козак Дума
2024.11.22 08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
не красти, спекатись іуд,
у чесність повернути віру!

Микола Соболь
2024.11.22 05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?

Віктор Кучерук
2024.11.22 04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.

Артур Сіренко
2024.11.21 23:09
Замість післямови до книги «Холодне Сонце») Мої тексти осінні – я цього не приховую. Приховувати щось від читача непростимий гріх. Я цього ніколи не робив і борони мене Будда таке колись вчинити. Поганої мені тоді карми і злої реінкарнації. Сторінки мо

Ярослав Чорногуз
2024.11.21 22:17
Мов скуштував солодкий плід,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.

Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,

Ігор Шоха
2024.11.21 20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.

Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,

Євген Федчук
2024.11.21 19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Критика | Аналітика):

Самослав Желіба
2024.05.20

Лайоль Босота
2024.04.15

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Геннадій Дегтярьов
2024.03.02

Теді Ем
2023.02.18

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Юлія Починок (1990) / Критика | Аналітика

 Традиціоналізм як основний художній метод Б.Демківа
ХХ століття характеризується стильовим різноманіттям. Однією з провідних була традиційна стильова течія.
У традиційному літературному ключі працює досить багато письменників Тернопілля, серед котрих виділяються: Петро Тимочко, Євген Безкоровайний, Олег Герман, Богдан Бастюк, Петро Сорока, Леся Романчук, Ярослав Сачко та ін. Особливої уваги заслуговує поезія Бориса Демківа.
Борис Миколайович Демків став знаковою постаттю для літератури Тернопілля. З його іменем пов’язана ціла епоха в розвитку літературного процесу краю.
Поетичним дебютом молодого літератора стала колективна збірка “Яблуневий цвіт”, що вийшла у видавництві “Каменяр” (Львів) 1960 року. У 1962 році в Одесі відбулася Перша творча нарада молодих поетів, на яку було запрошено і молодого галицького літератора. Керував нарадою уславлений Павло Тичина. Саме з його уст почув поет першу високу професійну оцінку своїх творів. А згодом його вірші опублікували у збірнику учасників семінару-наради “Щасливої дороги”, передмову до якої написав М.Рильський. Декілька рядків присвятив співець й Борису Демківу.
Перша власна збірка поета “Сувора ніжність” побачила світ 1965 року, вона ж відкрила йому двері у Спілку письменників.
Протягом подальших літ творчого життя поет видав низку ориґінальних збірок: “Контрасти” (у 1968 р. була заборонена разом з книгами Д.Павличка та М.Руденка), “Символи” (1968), “Червоне мовчання” (1973), “Крило зорі” (1978), “Дерево життя” (1982), “Вибрані твори” (1986), “Ораторія лісу” (1987), книга пісень “Квіти ромена” (1996), що була належно оцінена літературно-мистецькою премією імені Богдана та Левка Лепких та ін.; написав біографічну повість “Людина до сонця іде” про життя Степана Будного. Він став першим лауреатом обласної літературної премії імені Степана Будного.
За останні десять років свого життя Б.Демків підготував збірку “Стріла сльози”, проте вона вийшла у світ тільки після смерті митця. Це зробили ті, хто знав і шанував його. На прохання дочки поета Світлани Мичко книзі дано нову назву “Залишаю для вас”, наче останній дарунок від імені самого автора, який так і не побачив своєї книги надрукованою. Ця збірка, по суті, підсумок нелегкого шляху поета на землі, в якій у своїх віршах він звертається до нащадків, бо: “Що залишається поету? / Лише вмираюча зоря...”.
Борис Демків залишив читачеві поетичну формулу пошуку: сенсу буття і призначення людини на землі, дороги до себе і до Бога, усвідомлення себе серед людей і людини у собі, ціни слова і значення його для нації... Загалом усього того, що він шукав і, знайшовши, пропускав через своє серце. У цьому він наслідує найкращі традиції української літератури, починаючи ще від Сковороди. У збірці поета є глибоко філософські вірші, кожен з яких, за словами редактора книги Володимира Барни, “промовляє уже з вічності таким болем, що, видається, кожне слово запеклося чорним кольором крові”. Книга складається з чотирьох розділів: “Стріла сльози”, “Восьме коло”, “Реанімація любові”, “Тінь мадонни Літта”. Відкриває збірку поезія “Повернення блудного сина”. Цей твір є своєрідним монологом поета про його задуми та прагнення. Коли читаємо вірш, складається враження, що поет писав уже із потойбічного життя, аби довести, що він не покинув нас, “Щоб повернутись / Зреченим апостолом / Від свого неба – / До свого народу”. Ліричний герой вболіває за людей, сприймаючи чужий біль як власний. Відомий літературознавець Петро Сорока написав: “Поет дивиться на світ крізь призму сльози, усвідомлюючи усю його трагічність”.
Вірш “Жила людина” розкриває тему людської самотності. Автор підводить читача до думки, що одиноким можна почувати себе не тільки в пустелі чи на безлюдному острові, а й у гомінкому місті, і це, вочевидь, найстрашніший вид самоти. Адже дуже тяжко бути “неначе / й на своєму місці, / Від грішних / відокремившися / зол”, але разом з тим жити “наче Робінзон, / У велелюднім, / велешумнім місті”. Автор роздумує над сенсом життя, доводячи, що самотня людина – це завжди внутрішній вигнанець, їй немає прихистку і спокою на світі, ні в чому вона не знаходить надії та відради. Таку людину поет називає “емігрантом на рідній землі”, “сиротою при своїм народі”. Митець зазначає, що вона у нещасті наче сліпне, не лише не бачить краси світу, а й нічого не чує: “Для неї не співали / навіть птиці...”. Існування такої людини стає безцільним, безрадісним і позбавленим будь-якого сенсу. Таке життя страшніше смерті і тому питання, яким завершується вірш, звучить риторично: “Жила людина, / А чи не жила?”.
Основним художнім засобом, який розкриває провідний мотив твору, є порівняння. Поет порівнює людину із Робінзоном, емігрантом, фараоном. Але чи є сенс у такому існуванні? Відповідь залишається за читачем.
Важливе місце у творчості Б.Демківа належить громадянській ліриці, де домінуючими стають мотиви тривоги і болю за Україну, любові до рідної землі і віри в силу народного духу. Яскравим прикладом того, що Борису Демківу не байдуже майбутнє його країни є вірш “Моя держава”. У цьому творі перед нами постає образ України, котру безмежно любив поет. Про це свідчать такі рядки: “Моя душа – моя держава, / Завжди ношу її в собі...”. В першій строфі зіставлення (“моя душа – моя держава”) та метонімія (“завжди ношу її в собі”) пов’язують в єдине ціле поета з рідним краєм. Також ці слова послужили обрамленням твору. Цей композиційний прийом увиразнює громадянський пафос поезії, підсилює ідейне звучання твору; розкриває поетову щирість у почуттях до рідної землі рефрен: “Лише на правду маю право / Та ще на біль”.
Але чи не найбільше уболіває поет за рідну мову: “...ти стаєш вже святом”, – з гіркотою виривається у нього. У вірші “Звернення до рідної мови з нагоди першого Всеукраїнського свята мови у Кіровограді” автор закликає мову бути не тільки святом, “а насущним хлібом на щодень”, бо без неї “оніміють люди і обідніє світ”. Він щиро вірить у те, що настане такий день, коли “вже кожен українець не забуде маминих пісень”.
Борис Демків – поет широкого діапазону. І як зазначив Петро Сорока “йому під силу філософська медитативна лірика, епічне осмислення минулого, створення колоритних пейзажних малюнків, але з особливою силою талант поета розкрився саме в інтимній ліриці”. Тому широкому загалу він насамперед відомий як автор глибоко проникливих пісень про кохання: “Квіти ромена”, “Едельвейс кохання”, “Незабудка” та ліричних циклів: “Сонети твого імені”, “Дерево любові”. Ця тема – одна з тих, у якій поети завжди найкраще виявляють свій хист. Для вираження почуттів Б.Демків знаходить незвичні слова, бо розуміє, що про кохання можна говорити лише вишуканою мовою. Бажаного ефекту митець досягає у більшості завдяки метафорам: “коли квітнуть зірок вогні”, “із крові вибухають строфи”. Підсилюють магію почуттів оксюморони: “вмиваюся безмовним криком”, “за тихим криком, за мовчанням грізним”. Для Бориса Демківа поетизація краси жінки означає одночасно захоплення гармонією світу, величчю природи: “О, біла магія / Жіночих рук і тіла! / Волосся зливи... / Мене всього, / Як водоспади, / Злили”. Образ коханої жінки поет огортає ніжним серпанком, оповитим таємницею. Інтимна лірика Б.Демківа постійно відкриває невідомі світи, щирі почуття, розкриває таємні порухи душі. Для нього кохання – поза часом. “Бо любов – це не час. / Вона може тривати й хвилину, / і хвилина оця і жадана така, і страшна”. На думку Петра Сороки “інтимні вірші поета народилися не в розпалі почуттів, а пізніше, коли пристрасті уже починали влягатися”.
У вірші “Я захворів жінками...” поет підносить почуття кохання на п’єдестал, порівнюючи цей стан із відчуттям радості і печалі: “Я захворів жінками, / Неначе зірками, щасливо... / Як безсмертний да Вінчі / Своєю Мадонною Літта”. Образ загадкової жінки є домінуючим не лише у цьому вірші, а й у всіх поезіях інтимної лірики Б.Демківа. Концепція любові у світоглядній позиції поета складна, суперечлива і незбагненна. До неї можна наблизитися, її можна відчути, але зрозуміти її спонтанну стихію неможливо, тому що вона розвивається тільки за їй відомими законами.
Борис Демків дав путівку у літературне життя не одному сучасному письменнику Тернопілля, коли перебував на посаді керівника клубу творчої молоді “Сонячні кларнети” при обласній молодіжній газеті “Ровесник”.
2007р




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2009-11-08 13:47:40
Переглядів сторінки твору 3186
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (4.581 / 5.48)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (4.161 / 5.38)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.790
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні
Конкурси. Теми ПЕРСОНИ
ЛІТПРОЦЕСИ
ПРО ПОЕЗІЮ
Автор востаннє на сайті 2017.10.09 12:54
Автор у цю хвилину відсутній