ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало

Артур Курдіновський
2024.11.21 18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.

Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,

Іван Потьомкін
2024.11.21 17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу

Юлія Щербатюк
2024.11.21 13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?

Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне

Володимир Каразуб
2024.11.21 09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п

Микола Дудар
2024.11.21 06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )

Віктор Кучерук
2024.11.21 06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?

Микола Соболь
2024.11.21 04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».

Володимир Каразуб
2024.11.21 01:27
        Я розіллю л
                            І
                             Т
                              Е
                                Р
                                  И
               Мов ніч, що розливає
                  Морок осінн

Сонце Місяць
2024.11.20 21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці

Іван Потьомкін
2024.11.20 13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи

Юрій Гундарєв
2024.11.20 09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…


Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.

Світлана Пирогова
2024.11.20 07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять

Микола Дудар
2024.11.20 07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача

Віктор Кучерук
2024.11.20 05:44
Ти не повинен забувати
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.

Артур Курдіновський
2024.11.20 05:12
Спиваю натхнення по краплі
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.

Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Критика | Аналітика):

Самослав Желіба
2024.05.20

Лайоль Босота
2024.04.15

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Геннадій Дегтярьов
2024.03.02

Теді Ем
2023.02.18

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Сергій Могилко / Критика | Аналітика

 ПРО ПОСТМОДЕРН
Постмодерн (від лат. post – після і франц. moderne – сучасний) – світоглядово-мистецький напрям, що в останні десятиліття приходить на зміну модернізмові. Цей напрям – продукт після індустріальної епохи, епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування суперсистем – світоглядово-філософських, економічних, політичних /В.Пахаренко/.
Примітка. Постмодерн і постмодернізм у значенні напряму – поняття синонімічні.
На це явище існує безліч поглядів, які дуже між собою різняться. Розглянемо думку російського дослідника-літератора Олександра Дугіна:
«Важливим є те, що постмодерн, який став актуальним з кінця 70-х, не вичерпаний і дотепер. І це не дивлячись на те, що усі вже не перший рік постмодерн хоронять. Коли деякі критики проголошують кінець постмодерну, вони, як мені здається, не розуміють що, власне, проголошують. А проголошують вони не багато не мало, як кінець світу. […] Процес постмодерну – це процес усвідомлення вичерпаності модерну як такого».
Чи справді це так? Невже після постмодерну на нас нічого не чекає? На мою думку, постмодерн – це не край, не межа розвитку мистецтва. Межі як такої взагалі немає і бути не може. Постмодерн – це навіть скоріше не напрям, а перехідна ланка між модерном та новим світоглядово-мистецьким напрямом, який перебуває на стадії формування. Період постмодерну – як і період декадансу – більш за все займатиме незначний проміжок часу в історії і слугуватиме лише фундаментом для новотворень.
Слушна думка з приводу постмодерну українського літератора Юрія Андруховича у його статті «Повернення літератури?»:
«Настав нарешті той час, коли постмодернізму в нас не критикує тільки лінивий або мертвий. За всім цим стоїть достатньо анахронічне уявлення, сформоване, вочевидь, іще в роки “грицевої шкільної науки”, про те, що в літературі є стилі, напрями й течії, і що їхні назви, як правило, закінчуються на “-ізм”. Таким чином, постмодернізм мислиться перш усього як напрям чи ширше – як конвенція. Нібито певна група авторів домовилась: “Ми будемо постмодерністами, бо так пишуть на Заході, а ми любимо все, що є на Заході, тому будемо це наслідувати”. А щоб успішно (як на нашу “сільську місцевість”) наслідувати, треба знати, чим, власне, цей “істинний” постмодернізм характерний».
Тож розглянемо основні ознаки постмодернізму. Він:
– перейнятий майже виключно цитуванням, колажує, монтажує, паразитує на текстах попередників;
– абсолютизує гру заради гри (за Єшкілєвим, “ситу гру”), виключивши поза дискурс живу автентику оповіді (наративу), переживань і настроїв;
– підриває віру в Призначення Літератури (хто би і що би під цим призначенням не розумів);
– іронізує з приводу всього на світі, в т.ч. й самої іронії, відкидаючи будь-які етичні системи і дидактичні настанови;
– комбінує параіндивідуальне авторське “я” з уламків інших авторських світів, убиває автора як творця власного індивідуального авторського світу;
– “карнавальною” (бо насправді всього тільки посткарнавальною) маскою відмежовується від будь-якої відповідальності перед Навколишністю і за Навколишність;
– тупо експериментує з мовою (-ами);
– рабськи плазує перед віртуалом, мультимедіальними безоднями й бестіями, прагне підпорядкувати мистецтво електронним імперіям та навіки поховати його дух в їхній інтерпавутині;
– заграє з масовою культурою, демонструючи несмак, вульгарність, “секс, садизм і насильство”;
– руйнує ієрархію, підмінює поняття, позбавляє сенсу, розмиває межі, бере слова в лапки, хаотизує й без того хаотичне буття /Ю.А./.
Подібні постмодерну явища у мистецтві уже траплялися: александрійська епоха, осінь середньовіччя, fin-de-siecl’івський декаданс. Дехто схильний пов’язувати це із завершенням певного проміжного часового відліку або наближенням якоїсь фатальної дати (той же Олександр Дугін).
«…Найзавзятіші критики постмодернізму, вочевидь, не усвідомлюючи того, що й самі є “постмодерністами” в силу свого розташування в теперішньому часі й тутешньому просторі, досить часто характеризують постмодернізм як “руйнівний”, причому вкладають у цю характеристику виразно неґативний зміст. Тут варто зацитувати з пам’яті Сократа (а його, власне, в силу відомих обставин, по-іншому, як із пам’яті, й не зацитуєш), який казав афінським консерваторам, що вони дуже слушно чинять, оберігаючи певні цінності від руйнування, – от тільки чи ті цінності, які заслуговують бути збереженими? реформаторам натомість казав, що вони дуже слушно певні цінності руйнують – от тільки чи ті, які цього руйнування заслуговують?».
Невже роль у літературі Бродського, Борхеса, Павича, Еко, Фаулза, Кортасара, Фуентеса, Маркеса, Кундери, Рашді справді є руйнівною? Невже ці імена, з якими, власне, пов’язуємо комплекс літератури постмодернізму, справді несуть поразку й безвихідь? Поки постмодерн житиме і квітуватиме, це залишатиметься таємницею. Адже говорити зараз про постмодерн – рівноправно тому, що вранці робити висновок «день видався невдалим».
«Постмодернізм і справді може вважатися хворобою. Але що в літературі (крім соцреалізму) вважати “здоров’ям”? Класичну норму? Пригадую, як Генрі Міллер, розмірковуючи на тему “здорового” мистецтва, визнавав, що в житті не читав нічого патологічнішого від “Іліади” з її ріками крові, смакуванням насильства, вивертанням назовні паруючих нутрощів. Рідна література знає не менш “здоровий” приклад із “Drang nach Osten” Ігоревих білявих бестій з метою – не в останню чергу – ґвалтування “красних жен половецьких”.
То як усе ж бути з “руйнуванням” і чи в постмодернізмі справа? Можливо, йдеться про те, що література минулих епох пропонувала (а точніше нав’язувала) певну цілісну картину світу, перейняту вірою і до-вірою. Постмодернізм же пропонує хаос і фраґментарність, уламки колишньої цілісності, руїни (отож він швидше “руїнний”, аніж “руйнівний”) колишньої єдності, ним же висміяної, – і все це перейняте виключно іронічною настановою, бо нічого більше не залишається.
Але в мені озивається читач із деяким досвідом переживання чужих текстів і він протестує проти розуміння іронії як “апріорного чинника постмодернізму”. Бо я не читав нічого іронічнішого, ніж, наприклад, “Гамлет”. Можливо, героя цієї трагедії слід вважати постмодерністом? Він і справді “яловий”, на кожному кроці грається словами, холодно рефлексує, цитує попередників й іронізує навіть над коханням, – та що там? – над смертю! От тільки смерть у нього “справжня”, хоч і надміру театральна, що наштовхує на підозру автора в пародійності. Зрештою, якщо справді віднести іронію до “апріорних чинників”, то змушені будемо приєднати до постмодерністського комплексу також і Рабле, і Сервантеса, і Свіфта, а там і – добряка Діккенса і ще три чверті решти Світової Літератури, яку, до речі, все одно вигадав Ґьоте».
Отже, постмодернізм – не що інше, як природно і закономірно створена перехідна ланка у мистецтві, яка на руїнах старих напрямів і нав’язуваних стереотипних законів творчості будує новий напрям – наступну мистецьку ланку.
Михайло Собуцький у статті «Постмодернізм, або ж вихід з нього» пише:
«Постмодернізм – це гра з уламками, які докупи або зовсім не збираються, або збираються лише локально ("автентично"). Проте, граючися з уламками, постмодернізм потрохи розгрібає їх завали на руїнах; а під руїнами завжди хоч щось живе та ховається».
Залишається лише чекати на розквіт цього «живого». А критика знайде своє місце лише після розквіту нового напряму, який, надіюся, принесе за собою безліч якісних і нових шедеврів!




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2007-02-13 09:26:06
Переглядів сторінки твору 2331
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 4.432 / 5  (4.633 / 5.08)
* Рейтинг "Майстерень" 4.377 / 5  (4.518 / 5.02)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.752
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні
Автор востаннє на сайті 2012.08.24 08:00
Автор у цю хвилину відсутній

Коментарі

Коментарі видаляються власником авторської сторінки
Володимир Ляшкевич (М.К./М.К.) [ 2007-02-17 16:10:33 ]
Із Дугіним частково погоджуюсь. "Процес постмодерну – це процес усвідомлення вичерпаності модерну як такого."
З вами, Сергію, частково теж:
"Постмодерн – це навіть скоріше не напрям, а перехідна ланка між модерном та новим світоглядово-мистецьким напрямом, який перебуває на стадії формування"
А ось із Юрієм Андруховичем, в основному, ні.
А взагалі - Постмодерн і постмодернізм - категорично не одне й те саме. Як категорично не одне й те саме модерн і модернізм.

Як на мене в літературі, як і в житті, є ці самі стилі, напрями й течії. І формуються вони на життєвих традиціях, які заперечувати, все одно, що заперечувати, наприклад, потребу дихати, або потребу подальшого духовного, творчого зростання в напрямку Творця.
Але Бога Творця в модернізмі, якраз і немає. Ось на чому і ґрунтується все
кафедрально-академічне “аналітичне” бачення.
Модерн - наскільки, я розумію, не заперечує устоїв, але шукає гармонічного прожовження для деяких попередніх стилів у напрямку осягненої свободи у пластиці матеріального світу, зрештою, модерн неначе повертає втрачену силу містерійності у творчий процес.

У той же час, як на мене, актуальні традиції складають актуальну культуру, на тлі якої розвивається актуальне мистецтво. Смію зауважити, що жодного хаосу тут нема – є одвічні світоглядні школи, є стилі, напрями й течії. Є, щоправда, і звичне юнацьке заперечення, цього всього, або рішуче, революційне, “ліве” заперечення – вже кому і що ближче. І це є вічно живим модернізмом, який просто раніше, до періоду великих революцій, і переворотів так широко не оволодівав народними масами.

Я думаю, що Андрухович в даному, конкретному випадку говорить, і як викладач академічної кафедри, в колі студентів на вечірці. Не виходячи, утім, за межі привабливої для нього академічної "аналітики". Але якраз ця сама "аналітика" всерйоз і давно відстала від життя, а чи й була з ним?
Всі ознаки “постмодернізму”, які приводить Ю.А., різко контрастують із практичним розумінням значення “після сучасності”. Пост – це все таки заперечення, і в даному випадку модернізму. Паралель – постіндустріальна епоха (модернізм, як індустріалізація?), що надто серйозно, аби не бачити предмета. Не бачити чергового масового осягання людськими особистостями божественної свободи.

Ніщо краще за приклад поезії Й.Бродського не підтверджує, що “опісля сучасність” це подальше продовження всього найкращого в мистецтві від самих початків. І справді, Сергію, Жодної руйнації.
Тому як можна погодитися, що “постмодернізм” це хвороба? Соціалізм – так, хвороба пролетарів, модернізм – звична “хвороба” юності особистості.

Хочеться погодитися “з граючись з уламками, постмодернізм потрохи розгрібає їх завали на руїнах” – руїнах, які створює попса модернізму.

А ось, що стосується постмодерну, - тут справи, як на мене, більш заплутані, бо йдеться, знову ж таки, як на мене, про постмістерійність, яку схоже нині розуміють, як нестримну полюцію прикольно-хворобливої свідомості.