ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Микола Дудар
2024.11.22 09:04
Нещодавно йшли дощі
Славно, строєм, жваві
І зайшли чомусь в кущі,
Кажуть, що по справі
Що за справа? хто довів? —
Я вже не дізнаюсь…
Краще бігти від дощів —
А про це подбаю…

Козак Дума
2024.11.22 08:12
Аби вернути зір сліпим,
горбатим випрямити спини,
з омани змити правди грим
і зняти з підлості личини.
Ще – оминути влади бруд,
не лицемірити без міри,
у чесність повернути віру,
не красти і багатим буть!

Микола Соболь
2024.11.22 05:55
І тільки камінь на душі
та роздуми про неминучість,
така вона – людини сутність –
нашкодив і біжи в кущі.
Ця неміч кожному із нас,
немов хробак, нутро з’їдає.
Куди летять пташині зграї,
коли пробив летіти час?

Віктор Кучерук
2024.11.22 04:59
Одною міркою не міряй
І не порівнюй голос ліри
Своєї з блиском та красою
Гучною творчості чужої.
Як неоднакове звучання
Смеркання, темені, світання, –
Отак і лір несхожі співи,
Сюжети, образи, мотиви.

Артур Сіренко
2024.11.21 23:09
Замість післямови до книги «Холодне Сонце») Мої тексти осінні – я цього не приховую. Приховувати щось від читача непростимий гріх. Я цього ніколи не робив і борони мене Будда таке колись вчинити. Поганої мені тоді карми і злої реінкарнації. Сторінки мо

Ярослав Чорногуз
2024.11.21 22:17
Мов скуштував солодкий плід,
Так око смакувало зримо --
Я їхав з заходу на схід,
Ну просто з осені у зиму.

Здалося - світла пелена
Траву зелену геть укрила.
Видіння з потягу вікна,

Ігор Шоха
2024.11.21 20:17
Минуле не багате на сонети.
У пам’яті – далекі вояжі
і нинішні осінні вітражі
задля антивоєнного сюжету.

Немає очевидної межі
між істиною й міфами адепта
поезії, іронії, вендети,

Євген Федчук
2024.11.21 19:59
Сидять діди на колоді в Миська попід тином.
Сидять, смалять самокрутки, про щось розмовляють.
Либонь, все обговорили, на шлях поглядають.
Сонечко вже повернулось, вигріва їм спини.
Хто пройде чи то проїде, вітається чемно,
Хоч голосно, а то раптом як

Ігор Деркач
2024.11.21 18:25
                І
До автора немає інтересу,
якщо не інтригує читача
як то, буває, заголовки преси
про деякого горе-діяча.

                ІІ
На поприщі поезії немало

Артур Курдіновський
2024.11.21 18:18
Ми розучились цінувати слово,
Що знищує нещирість і брехню,
Правдиве, чисте, вільне від полови,
Потужніше за струмені вогню.

Сьогодні зовсім все не так, як вчора!
Всі почуття приховує музей.
Знецінене освідчення прозоре,

Іван Потьомкін
2024.11.21 17:53
Якщо не в пекло Господь мене спровадить,
а дасть (бозна за віщо) право обирати,
як маю жити в потойбічнім світі,
не спокушуся ні на рай, змальований Кораном ,
ні на таке принадне для смертних воскресіння
(на подив родині й товариству).
Ні, попрошу

Юлія Щербатюк
2024.11.21 13:44
Цей дивний присмак гіркоти,
Розчинений у спогляданні
Того, що прагнуло цвісти.
Та чи було воно коханням?

Бо сталося одвічне НЕ.
Не там, не з тими, і не поряд.
Тому і туга огорне

Володимир Каразуб
2024.11.21 09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п

Микола Дудар
2024.11.21 06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Краще бути грішним… )

Віктор Кучерук
2024.11.21 06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?

Микола Соболь
2024.11.21 04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона немов вдивлялась у колишнє
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Критика | Аналітика):

Самослав Желіба
2024.05.20

Лайоль Босота
2024.04.15

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Геннадій Дегтярьов
2024.03.02

Теді Ем
2023.02.18

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Іван Низовий (1942 - 2011) / Критика | Аналітика

 ДИТЯЧИЙ СВІТ ІВАНА НИЗОВОГО
В етичному та естетичному вихованні дитини одну з провідних ролей відіграє художня література. Написання дитячої літератури – це непросте та надзвичайно відповідальне завдання, навіть, якщо на перший погляд воно не здається таким. „Твір для дитини чи про неї – це, насамперед, художньо-літературне явище, письменницько-авторський продукт, виготовлений за рецептами загальних літературно-творчих законів” [1, с. 3]. Маленькі чомусики та читайлики – надзвичайно вибаглива аудиторія. Дитина ніколи (з власної волі, а не з примусу!) не читатиме того, що не захопить її з перших сторінок. Якщо доросла людина, зібравши волю в кулак, може змусити себе дошукуватись смислу твору ще упродовж наступних 50 – 100 сторінок, то від дитини такої розкоші годі й чекати: вона ніколи не вчитуватиметься в те, що їй не до вподоби. Літературознавець С. Семенко у рецензії на книгу В. Слєпцова „У бабусі на селі” наводить досить промовисту цитату відомого критика І. Мотяшова про роль літератури у формуванні внутрішнього світу дитини: „Пройдіть по сирому цементу. Цемент затвердне – сліди залишаться назавжди. Книга, прочитана в дитинстві, кладеться на свідомість, як сирий цемент” [10, с. 187].
Отже, дитяча література виконує надзвичайно складну місію – формування внутрішнього світу та виховання майбутнього покоління. Украй важливо з юних років виховати в дитині гуманність, патріотизм, сприяти розвитку допитливого творчого розуму, цвіту нації, формуванню особистості з її прагненням до самоосвіти та самовдосконалення.
Видатний майстер художнього слова Іван Данилович Низовий, перлина Слобожанщини, окрім своїх численних прозових, поетичних, публіцистичних та перекладних творів, розрахованих на дорослу аудиторію, писав твори і для малечі. Він видав дванадцять збірок віршованих творів для юних допитливих читачів, які розкривають перед ним художньо обрамлене природне багатство України: «Сóрок сорóк» (2002), «Мóрок морóк» (2003), «Летючий кінь» (2003), «Річки-малючки» (2003), «Блакитні вени України» (2003), «Крізь віки – вовіки» (2003), «Страдноцвіт» (2005), «Ми єсть народ» (2007), «Річки-потічки» (2007), «Гомінкі струмочки» (2009), «Ой, Комуно моя – Ойкумено…» (2009), «Винятковість» (2010). Ці читанки для дітей дошкільного й молодшого шкільного віку у своїй сукупності є енциклопедією юного природознавця, хоча цікавий та змістовний виклад матеріалу сприяє залученню до їх прочитання і дорослих: „Так, мозаїчно, різнобарвно, з малесеньких читанок складається картина, ціле полотно, окремішній яскравий і багатогранний світ. Він приваблює дитину, чи й дорослу людину, втягує в себе, оточує і… збагачує. І виникає те, що ми звемо Гармонією” [6, с. 3].
Автор, мудра людина, за плечима якої великий життєвий досвід, радить дітям, як варто поводитися з багатствами природи, аби не загубити їх і себе, вчить бути людяними, милосердними. Услід за добрим поводирем І. Низовим діти вирушають у захопливу уявну мандрівку лісами, полями, лугами, пасоващами, берегами річок тощо: „В цім поході / Ви дізнаєтесь про те, / Що корисне є в природі… / Раз, два, три, чотири, п’ять? / Зі здобутими знаннями, / Як відомо, легше жить. / Світ широкий перед вами – / Треба лиш його відкрить!” [9, с. 3].
В адаптованому, дещо гумористичному ключі І. Низовий намагається донести до дітей важливі істини, як-от:
– необхідність старанно навчатися: „Скільки мороки – вчити уроки! / Мóрок морóк… / Їх на хвості нам приносять сороки – / Сóрок сорóк. / Важко даються перші нам кроки / З тьми – до зірок: / Треба ж іти-крокувати, аж поки / Вийде нам строк / Твердо, навіки засвоїть уроки – / Не навмання, / Жити без мóроку і без мóроки / В світі знання” („Скільки мороки – вчити уроки!”) [5, с. 3];
– необхідність берегти природу та піклуватися про неї:
1) „Озирнись лишень – повсюди… / Де природу люблять люди, / Там є злагода і згода… / Там, де змалечку природу / Зберігають від руїни, / Є майбутнє у народу, / Є будучина в країни. / Бережіть природу діти, / Любі хлопчики й дівчатка…” („Бережімо природу”) [4, с. 3];
2) „Щоб ходити в теплім хутрі / Чи нажити грошенят, / Позбавляють волі нутрій, / Інших деяких звірят… / Ця жорстокість вийде боком / Без пуття і вороття! / Хто знущається з природи / Множить той тяжкі гріхи… / Не робіть природі шкоди, / Милосерні дітлахи” („Застереження”) [4, с. 21];
3) „Ну а той, хто ставить верші, / Нехорошу справу вершить: / Він винищує природу / Шлунку власному в догоду!” („Підступна верша”) [8, с. 45];
– необхідність бути людяним та милосердним до інших: „Приблудилося зайчатко / Хтозна звідки до кролів, / І зайча кролячий татко / Не прогнав, бо пожалів. / Для сіренької сирітки / У кролиці є завжди / Поживні смачні наїдки, / Вдосталь свіжої води. / І малеча вся кроляча / прийняла зайчатко в дім / Дуже лагідно. / Неначе / Найрідніше воно всім” („Про приблуду-зайчика”) [4, с. 13];
– необхідність жити у мирі й злагоді з іншими: „Живуть у сімействі дружно, / Бо дружба – життя їх зміст…” („Екзотичні птахи”) [4, с. 16]; „Кури, гуси, голуби, / І качки й цесарки / Тут живуть без боротьби, / Й, головне, без сварки. / З одного коритця п’ють, / Їжу споживають, / І малесеньких не б’ють, / Старших поважають… / Песик мирно походжа по двору сільському / І ничим не заважа / Тут ніхто й нікому” („Дружна громада”) [4, с. 17];
– необхідність повсякчас бути обережним: „Злий вовчисько приловчився – / І на здобич приг і скок. / Та за гілку зачепився / І забився об пеньок. / Як розгнівався вовчисько – / Заволав на весь лісок: / “Не ходитиму і близько / Там, де гілка і пеньок!””(„Вовча біда”) [8, с. 31]; „Ще не знають, маленькі, / Що в лісочку – вочище, / І що треба до неньки / їм горнутися ближче” („Телята-малята”) [4, с. 7];
– необхідність слідкувати за собою, бути охайним: „Льоха – просто свиня, / Хрюка і забрьоха. / Друком Льоху поганя / Замазура Льоха. / Льоха – босе пацаня, / Бойова натура. / Не вмивається щодня, / Тому й замазура. / Не мазунчик у батьків, / Не якась засоня, / І не любить башмаків / П’ятирічний Льоня. / Любить Льоня патиком / поганять забрьоху, / Тому й кличуть босяком / Замазуру Льоху” („Льоня і Льоха”) [4, с. 9].
У своїх читанках автор учить дітей розрізняти тварин, птахів, мешканців водойм за їхньою поведінкою, призначенням у природі, звичками та уподобаннями тощо, а рослин – за їхніми особливостями: „Кожен має власний смак / І, звичайно, звички: / Моркву – зайцю, / А їжак / Хай жує кислички” („Про смаки і звички”) [8, с. 16].
Аби дітям були зрозуміліші природні функції, ознаки тієї чи іншої живої істоти, митець антропоморфізує їх, уподібнюючи до представників певної людської професії. Наприклад, дятел – „лісовий санітар”: „Стука дятел недаром, / Дзюба дуба й сосну – / Лісовим санітаром / Звуть в народі жовну. / З шкідниками-жуками / Розправляється так, / Що його дзьобаками / Кожен жучий хижак /Перестраханий!..” („Лісовий санітар”) [8, с. 28]; білка – спортсменка-рекордсменка: „Свій рекордний стрибок / Нам покаже: / З ялини / На сусідню сосну... / У “Спортивні новини” Дати б цю новину!” („Білочка-стрибунка”) [8, с. 27]; кіт – музикант: „Кіт-музика на тину / (От знайшов роботу!) / Намурликує одну / Безкінечну ноту: / “М’яу, м’яу…”” („Кіт-музикант”) [4, с. 14]; „Походжає агроном / В образі лелеки. / Довгим дзьобом агроном / Щупає стебельця…” („Лелека-агроном”) [4, с. 19].
Цікавими є яскраві національні мотиви, якими рясніють поезії для дітей. Наприклад, рак уподібнюється до козака: „Довгі вуса розправля / Й по-козацьки він ґуля” („Рак не завше неборак”) [8, с. 40]; цап – до отамана, а кіт – до гетьмана: „Всім рогатим – отаман / Хуліган-цапище… / А найменшим гризунам – / котик за гетьмана…” („Мітинговий лад”) тощо [4, с. 5].
І. Низовий навчає та повчає не лише дітей, а й батьків, адже саме від них багато залежить у формуванні дитини як гуманної особистості, знавця оточуючого світу, захисника природи. Бо природа – також живий організм, здатний утомлюватися, „хворіти”, а тому потребує бережливого ставлення до себе: „Не шкодуйте сил і часу на виховання своїх дітей, навчайте їх любити й оберігати рідну, неповторну та легкораниму природу. Вже в недалекому майбутньому вам будуть щиро дякувати за добротворення дерева й кущі, квіти і трави, звірі й птахи, риби та комахи. І ви зрозумієте, що життя прожили немарно, що діток своїх виростили для Любові й Добра!” [8, с. 56].
А. Назаренко в передмові до збірки І. Низового „Річки-малючки” наголошує: „Для того, щоб усвідомленно й щиро любити свій край, треба, перш за все, добре знати його: від найнижчої травинки до найвищого дерева, від найменших річечок-струмочків – до великих, величних, уславлених рік – Дніпра, Дністра і Дунаю. Тож ТРЕБА (це слово підкреслюю) змалечку старанно вивчати світ, у якому ти живеш, і в якому житимуть твої діти, онуки й правнуки. В цьому вірними посібниками послужать тобі поетичні „читанки” Івана Низового” [6, с. 3].
Отже, збірки творів для дітей І. Низового відкривають перед читачем цілу панораму рідного авторові краю: Сумщини, Луганщини, які є невід’ємними шматочками землі, що зветься Україна. У наших подальших розвідках ми більш детально досліджуватимемо художньо-стильові та ідейно-змістові особливості дитячих збірок І. Низового, зокрема п’яти його читанок, присвячених водним ресурсам України: річкам, озерам, притокам.


Манько А. М. Дитячий світ Івана Низового / А. М. Манько // Розвиток філологічних наук: європейські практики та національні перспективи: Міжнародна науково-практична конференція, м. Одеса, 28 - 29 жовтня 2016 року. – Одеса: Південноукраїнська організація «Центр філологічних досліджень», 2016. – С. 6 – 9.


Література
1. Бойцун І. Є. Дитяча література: навч. посіб. для студ. філолог. ф-тів вищ. навч. закл. / І. Є. Бойцун, С. А. Негодяєва; Держ. закл. „Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”. – Луганськ: Вид-во „Ноулідж”, 2011. – 252 с.
2. Низовий І. Д. Блакитні вени України / І. Д. Низовий. – Луганськ: ПП Афанасьєва В. І., 2003. – 52 с.
3. Низовий І. Д. Крізь віки – вовіки / І. Д. Низовий. Вірші. – Луганськ: Глобус, 2003. – 56 с.
4. Низовий І. Д. Летючий кінь / І. Д. Низовий. – Луганськ: Глобус, 2003. – 24 с.
5. Низовий І. Д. Мóрок морóк / І. Д. Низовий. – Луганськ: ПП Котова, 2003. – 40 с.
6. Низовий І. Д. Річки-малючки / І. Д. Низовий. – Луганськ: ПП Афанасьєва В. І., 2003. – 40 с.
7. Низовий І. Д. Річки-потічки / І. Д. Низовий. – Луганськ: ПП Афанасьєва В. І., 2007. – 44 с.
8. Низовий І. Д. Сорок сорок: читанка для малечі / І. Д. Низовий. – Луганськ: Глобус, 2002. – 56 с.
9. Низовий І. Д. Страдноцвіт / І. Д. Низовий. – Луганськ: ПП Афанасьєва В. І., 2005. – 76 с.
10. Семенко С. Поет розмовляє з дітьми. Рецензія на книгу: Слєпцов Володимир. У бабусі на селі… / С. Семенко // Рідний край. – 2004. – № 1 (10). – С. 187 – 188.





  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2024-01-01 10:39:57
Переглядів сторінки твору 49
* Творчий вибір автора: Майстер-клас
* Статус від Майстерень: R
* Народний рейтинг 0 / --  (6.055 / 6.53)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (5.253 / 5.79)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.745
Потреба в критиці толерантній
Потреба в оцінюванні не оцінювати
Конкурси. Теми ПЕРСОНИ
Автор востаннє на сайті 2024.06.30 08:53
Автор у цю хвилину відсутній