ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Публіцистика):
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)
2024.11.21
09:49
Ти вся зі світла, цифрового коду, газетних літер, вицвілих ночей,
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
У хтивому сплетінні повноводних мінливих рік і дивних геометрій.
Земля паломників в тугих меридіанах, блакитних ліній плетиво стрімке.
Що стугонить в лілейних картах стегон
В м'яких, п
2024.11.21
06:40
Сім разів по сім підряд
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
Сповідався грішник…
( Є такий в житті обряд,
Коли туго з грішми )
І те ж саме повторив
Знову й знов гучніше.
( Щоби хто не говорив —
Страшно бути грішним… )
2024.11.21
06:38
Димиться некошене поле.
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
В озерці скипає вода.
Вогнями вилизує доли.
Повсюди скажена біда.
Огидні очам краєвиди –
Плоди непомірного зла.
Навіщо нас доля в обиду
Жорстоким злочинцям дала?
2024.11.21
04:27
Черешнею бабуся ласувала –
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
червоний плід, як сонце на зорі.
У сірих стінах сховища-підвалу
чомусь таке згадалося мені.
Вона тоді вдивлялася у вишню
і якось тихо-тихо, без вини,
прошепотіла: «Господи Всевишній,
не допусти онукові війни».
2024.11.21
01:27
nbsp       Я розіллю л
                            І
               &
                            І
               &
2024.11.20
21:31
Наснив тоді я вершників у латах
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
Слухав про королеву кпин
В барабани били й співали селяни
Лучник стріли слав крізь ліс
Покрик фанфари линув до сонця аж
Сонце прорізло бриз
Як Природа-Мати в рух ішла
У семидесяті ці
2024.11.20
13:36
Сказала в злості ти: «Іди під три чорти!»
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
І він пішов, не знаючи у бік який іти.
І байдуже – направо чи наліво...
А ти отямилась, як серце заболіло:
«Ой, лишенько, та що ж я наробила?!..»
Як далі склалось в них – не знати до пуття:
Зійшлись вони чи
2024.11.20
09:10
років тому відійшов у засвіти славетний іспанський танцівник Антоніо Гадес.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
Мені пощастило бачити його на сцені ще 30-річним, у самому розквіті…
Болеро.
Танцює іспанець.
Ніби рок,
а не танець.
2024.11.20
07:07
три яблука
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
холодні
осінь не гріє
гілля тримає
шкірка ще блискуча гладенька
життя таке тендітне
сіро і сумно
три яблука висять
2024.11.20
07:04
Батько, донечка, і песик
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
Всілись якось на траві
Не було там тільки весел
Але поруч солов'ї…
Щебетали і манили…
Сонце липало в очах
І набравшись тої сили
Попросили знімача
2024.11.20
05:44
Ти не повинен забувати
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
Десь в олеандровім цвіту
Про українську світлу хату
І щедру ниву золоту.
Ще пам’ятай обов’язково,
Ввійшовши в чийсь гостинний дім, –
Про милозвучну рідну мову
Й пишайсь походженням своїм.
2024.11.20
05:12
Спиваю натхнення по краплі
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
Заради простого рядка.
Я досі ніяк не потраплю
До міста Івана Франка.
Запросить в обійми ласкаво
Там вулиця світла, вузька.
Я б вигадав теми цікаві
2024.11.20
05:11
Які залишимо казки?
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
Домовики лишились дому.
Лісовики де? Невідомо.
Тепер на березі ріки
не знайдете русалок сліду.
Чи розповість онуку дідо,
як шамотять польовики?
Коли зовуть у гай зозулі,
2024.11.19
21:50
Тим часом Юрик, ні, то Ярек
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
Прислав запрошення - меню…
Перелік всього — і задаром
Ну що ж нехай, укореню.
Присиплю жирним черноземом
А по-весні, дивись, взійде…
Ми творчі люди. Наші меми
Не встрінеш більше абиде…
2024.11.19
18:51
Я розпався на дві половини,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
Де злилися потоки ідей.
Розрізнити не можна в пучині
Дві ідеї в полоні ночей.
Зла й добра половини тривожні
Поєдналися люто в одне,
Ніби злиток металів безбожний,
2024.11.19
13:51
Мені здається – я вже трішки твій,
а те, що я тобою не хворію,
є результатом згублених надій,
якими я щоразу червонію.
17 липня 1995 р., Київ
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...а те, що я тобою не хворію,
є результатом згублених надій,
якими я щоразу червонію.
17 липня 1995 р., Київ
Останні коментарі: сьогодні | 7 днів
Нові автори (Публіцистика):
2024.05.20
2024.04.01
2023.11.22
2023.02.21
2022.02.01
2021.07.17
2021.01.08
• Українське словотворення
• Усі Словники
• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники
Автори /
Юрій Андрухович (1960) /
Публіцистика
Ю.Андрухович. На виборах програли виборці
Контекст : Інтерв'ю для Weekly.ua
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
Ю.Андрухович. На виборах програли виборці
Андрій Кислов
Юрій Андрухович , як властиво українському літератору, глибоко переживає складні процеси громадського життя. З Weekly.ua він поділився своїми враженнями від президентських виборів, оцінюючи їх з точки зору художньої критики. Він співчуває невдасі Ющенку й прогнозує прихід "культурного кучмізму". Скептично ставиться до суспільної ролі великого капіталу. Застерігає від узаконювання двомовності та втручання держави в справи церкви. І при цьому при всьому він упевнений, що Україна ніколи не стане нудною країною.
Юрію Ігоровичу, як ви оцінюєте драматургію президентських виборів-2010? Що б ви змінили в сценарії?
Ю. А. Украй слабка драматургія - насамперед тому, що до краю передбачувана. Складається враження, що персонаж на ім'я виборець добровільно відмовився бути героєм і змирився із "роллю десятого плану". Він спочатку повірив у те, що в заключному акті неодмінно опиняться Янукович і Тимошенко, - і тому програв. Тобто фінальний акт уже не має значення - розв'язка настала значно раніше. Суть цієї розв'язки - програш в Україні громадянськості, громадянського суспільства. Будемо сподіватися, що все-таки не остаточний.
Чи були вдалими головні ролі цієї п'єси: Ющенко, Тимошенко, Янукович? Як зіграли актори?
Ю. А. Ющенко - безумовний невдаха. Головним чином тому, що він не сприймав цю п'єсу як п'єсу й не грав, а всерйоз намагався втілювати в життя деякі свої ідеї, які він - знов-таки, зовсім серйозно - вважає визначальними для країни і її майбутнього. Ющенко взагалі не гравець і не актор, йому потрібно було зупиняти спектакль і закривати цей провінційний театр. Що стосується пари фіналістів, то обидва зіграли на рівні власного електорату, на жаль, невибагливого. Обидва прагнули сподобатися своєму глядачеві - і сподобалися. В обох не додалося прихильників, скоріше навпаки - стало більше ненависників. Проривів у нову театральну якість не відбулося.
Чого не вистачало в образах дебютантів - політиків "нового покоління": Тігіпка, Яценюка, Гриценка, Богословської й інших?
Ю. А. Не вистачало саме "нового покоління". Тому що ніхто з них новим не є. Хіба що з великою натяжкою Яценюк. Однак під час кампанії він повівся як чистої води "старий". Мені стає смішно, коли я чую, що Тігіпко молодий політик. Це однаково що назвати мене молодим поетом.
Якими можуть бути наслідки поразки Віктора Ющенка для української культури? Що він встиг зробити за час президентства?
Ю. А. Це два різних питання. Відповім лише на перше, тому що на друге мені, що голосував за Ющенка 17 січня, відповідати не хочеться. У тому розумінні, що він міг зробити значно більше й краще. Однак повернемося до першого. Наслідки можуть бути, по-перше, негативними. Оскільки культурні пріоритети обох фіналістів досить близькі, тобто перебувають десь між Пугачовою й блатняком. Українською культурою ніхто з них особливо перейматися не стане. Це знову буде такий культурний кучмізм. По-друге, наслідки можуть бути позитивними - якщо українську культуру знову почнуть пресувати за допомогою всіляких цензурних комісій. Тоді вона підніметься на протесті проти приниження й несправедливості. Культура - це те, що створюється не "завдяки", а "всупереч".
Як ви, найпопулярніший на Заході український письменник, розцінюєте європейські шанси України?
Ю. А. Зараз - гірше, ніж у 2005 році, це зрозуміло. У цілому роки "при Ющенку" виявили одну річ, про яку в ЄС ніхто не говорить уголос. А саме: стосовно України там існують стійкі упередження. Першою реакцією ЄС на Україну є відкидання, небажання, негатив. Уточню: це підсвідомий рівень - того, де живуть фобії й кошмари. На свідомому рівні ЄС проголошує готовність до зближення й співробітництва. Однак для нас зближення не може бути метою, хіба що інструментом. А метою є цілковита інтеграція, або, як це метафорично визначає Ющенко, "повернення в Європу". Тому ми зобов'язані враховувати європейські упередження й долати їх своєю бездоганністю. Ми повинні стати зразково бездоганними! Це насамперед необхідно нам самим. А якими ми є насправді з нашими політиками і їх "лохторатом"? Яка там бездоганність - м'яко кажучи, ми дуже від неї далекі! Бездоганно гарними ми були на Майдані 2004-го. А зараз ми значно гірші, і розраховувати на прихильність європейців поки що не маємо права.
Що таке сучасна інтелігенція? Чи є в неї почуття відповідальності перед народом? Хто такі українські інтелектуали?
Ю. А. Я завжди скептично ставився до самого поняття "інтелігенція". Хто це, власне кажучи? Люди розумової праці? Освічені верстви? Все це якось архаїчно - включаючи поділ на "інтелігенцію" і "народ". Де проходить грань? Де він цей народ, до речі? Може, це просто "населення країни"? Наше суспільство вже давно вимагає якихось інших класифікацій, дехто, приміром, постійно згадує про "середній клас". Виходить, є й "несередні класи" - "вищий", "нижчий"? Втім, нехай на цю тему міркують соціологи. Можу висловитися лише щодо третього питання. Українські інтелектуали - це дуже нечисленні діячі української науки й культури, які, зберігши свою незалежність від будь-яких політичних структур, все-таки присутні в українському й міжнародному публічному просторі й здатні впливати на формування громадської думки. Повторюю, дуже нечисленні. Але вони є.
Якою може бути реакція на спроби узаконити двомовність? Якими можуть бути наслідки?
Ю. А. Найсумнішим наслідком буде те, що переважна більшість жителів сходу й півдня країни так і не вивчать українську мову. Вважаю, що від цього вони тільки програють, тобто обмежать свої можливості й тим самим себе збіднять. Ще одним наслідком може стати часткова ізоляція Західної України, можливо, і самоізоляція. У будь-якому разі, "узаконена двомовність" не буде сприяти об'єднанню, це точно. Я - за ту реальну двомовність, яку ми маємо зараз. Те, що українська мова має статус державної, а російська ні, дає змогу підтримувати мовну рівновагу.
Чи може Україна втратити незалежність? У якій формі й послідовності це може відбуватися?
Ю. А. Є тисяча й один варіант того, як ми можемо втратити незалежність, - і всі вони жахливо реальні. Але жоден з них не може бути реалізований доти, поки із цим не погодиться Захід, у першу чергу США і ЄС. Сподіваюся, вони ніколи із цим не погодяться.
Недавно ви брали участь в акції протесту проти діяльності Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі. Що таке у вашому розумінні "суспільна мораль"?
Ю. А. Чим більше я про це міркую, тим більше погоджуюся з колегами, котрі стверджують, що це якийсь бюрократичний виверт, поняття-симулякр, покликане легітимувати установу й діяльність згаданої вами комісії. Мораль відноситься не до юридичних, а до філософських категорій. Іншими словами, не можна віддавати під суд, або, більш м'яко виражаючись, на юридичну експертизу, таку тонку матерію - настільки мінливу й соціально обумовлену, що навколо неї тисячоріччями не вщухає філософська дискусія. А тут - будь ласка, цілий державний орган, який фінансується за рахунок наших податків, профукує за рік більше, ніж вся наша кінематографічна галузь, збирається вирішувати, що мені як письменнику дозволено, а що ні.
Чи підлягають регулюванню моральність, релігія й культура?
Ю. А. Тільки в тоталітарних системах. Ми ж начебто б проголосили себе не такими ще двадцять років тому.
Чи може Віктор Ющенко через якийсь час стати Героєм України, як Роман Шухевич і Степан Бандера? Як ви ставитеся до подібних національних символів?
Ю. А. Вважаю, що обидві ці фігури діяли в ситуації твердої екзистенційної необхідності своєї епохи. Це сини свого часу. Після пацифікацій на заході й Голодоморі на сході України поставало питання справді про виживання українства як такого. Якби вони не почали робити його винищуванню насильницький опір, незалежної України сьогодні б не існувало. Якщо ми вважаємо Україну і її незалежність безумовними цінностями, то повинні погодитися, що вони боролися саме за них. Інше питання - скоєні ними при цьому злочини. Про їх потрібно й пам'ятати, і говорити. Але хіба злочини, скоєні Червоною Армією під час тієї ж війни, ставлять під сумнів її вирішальну роль у перемозі над нацизмом? Так і злочини ОУН-УПА не можуть перекреслити й применшити її подвиги в боротьбі за нашу свободу й незалежність.
Президент Ющенко діяв, виходячи зі своїх переконань. Він намагався досліджувати й "поставити на місце" ті проблематичні вузли, які повинні були бути розв'язані ще починаючи з 1991 року. Тоді була набагато більше сприятлива ситуація, однак Кравчук цього не зробив, тому що був занадто хитрим. Ющенко не хитрив і не шукав популістських відмазок. Чи буде він за це визнаний гідним звання героя? На мій погляд, це несуттєво. Його роль у нашій історії ще буде визначатися.
У церкву, як і в культуру, вхід не заборонений нікому. Що повинна робити влада в церковній сфері?
Ю. А. Нічого. Відділення церкви від держави є фундаментальним європейським досягненням. А крім того, я дуже сподіваюся, що церква буде грати все меншу й меншу роль у житті нашого суспільства. І тому перестане бути цікавою для політиків. А то вони вже так несамовито хрестяться на телекамери, що пригадується "сумне Середньовіччя".
Незважаючи на пільги для книговидавців, українські літератори часто залишаються непочутими, перебуваючи у замкнутому інтелектуальному співтоваристві. Чи зміниться ситуація після виборів?
Ю. А. Найімовірніше, не зміниться. Але в житті завжди є місце для чуда. Можливо, уже завтра побачить світ український роман, який переверне свідомість усього суспільства. Це, звичайно, жарт, хоча й не без тіні надії.
Чи зацікавлений великий капітал у розвитку української культури?
Ю. А. Поки він зорієнтований на Росію - ні. Наш великий капітал - це такий собі хлопчак, котрий у всьому наслідує російського дядька. Зверніть увагу, наші олігархи несамостійні навіть у пошуку офшорів і гірськолижних курортів. Вони збираються на свої сходняки в тому ж Куршевелі, де завжди збираються росіяни. Ніякої незалежності, навіть гірськолижної! Що вже говорити про культуру?
Якою, на ваш погляд, повинна бути українська держава в ідеалі й у що вона трансформується реально?
Ю. А. В ідеалі це нормальна європейська держава, більше близька до Польщі, ніж до Росії, тобто не без слов'янської навіженки, але в цілому вже переступила через цивілізаційний розлам і опинилася у західній його стороні. Реально - те ж саме, але з більшою внутрішньою суперечністю, обумовленою потужним тяжінням до Росії. У будь-якому разі, Україна ніколи не стане нудною країною, де все стабільно й передбачувано.
Інтерв'ю взяв Андрій Кіслов для Weekly.ua
http://ukranews.com/uk/interview/2010/02/11/74
Юрій Андрухович , як властиво українському літератору, глибоко переживає складні процеси громадського життя. З Weekly.ua він поділився своїми враженнями від президентських виборів, оцінюючи їх з точки зору художньої критики. Він співчуває невдасі Ющенку й прогнозує прихід "культурного кучмізму". Скептично ставиться до суспільної ролі великого капіталу. Застерігає від узаконювання двомовності та втручання держави в справи церкви. І при цьому при всьому він упевнений, що Україна ніколи не стане нудною країною.
Юрію Ігоровичу, як ви оцінюєте драматургію президентських виборів-2010? Що б ви змінили в сценарії?
Ю. А. Украй слабка драматургія - насамперед тому, що до краю передбачувана. Складається враження, що персонаж на ім'я виборець добровільно відмовився бути героєм і змирився із "роллю десятого плану". Він спочатку повірив у те, що в заключному акті неодмінно опиняться Янукович і Тимошенко, - і тому програв. Тобто фінальний акт уже не має значення - розв'язка настала значно раніше. Суть цієї розв'язки - програш в Україні громадянськості, громадянського суспільства. Будемо сподіватися, що все-таки не остаточний.
Чи були вдалими головні ролі цієї п'єси: Ющенко, Тимошенко, Янукович? Як зіграли актори?
Ю. А. Ющенко - безумовний невдаха. Головним чином тому, що він не сприймав цю п'єсу як п'єсу й не грав, а всерйоз намагався втілювати в життя деякі свої ідеї, які він - знов-таки, зовсім серйозно - вважає визначальними для країни і її майбутнього. Ющенко взагалі не гравець і не актор, йому потрібно було зупиняти спектакль і закривати цей провінційний театр. Що стосується пари фіналістів, то обидва зіграли на рівні власного електорату, на жаль, невибагливого. Обидва прагнули сподобатися своєму глядачеві - і сподобалися. В обох не додалося прихильників, скоріше навпаки - стало більше ненависників. Проривів у нову театральну якість не відбулося.
Чого не вистачало в образах дебютантів - політиків "нового покоління": Тігіпка, Яценюка, Гриценка, Богословської й інших?
Ю. А. Не вистачало саме "нового покоління". Тому що ніхто з них новим не є. Хіба що з великою натяжкою Яценюк. Однак під час кампанії він повівся як чистої води "старий". Мені стає смішно, коли я чую, що Тігіпко молодий політик. Це однаково що назвати мене молодим поетом.
Якими можуть бути наслідки поразки Віктора Ющенка для української культури? Що він встиг зробити за час президентства?
Ю. А. Це два різних питання. Відповім лише на перше, тому що на друге мені, що голосував за Ющенка 17 січня, відповідати не хочеться. У тому розумінні, що він міг зробити значно більше й краще. Однак повернемося до першого. Наслідки можуть бути, по-перше, негативними. Оскільки культурні пріоритети обох фіналістів досить близькі, тобто перебувають десь між Пугачовою й блатняком. Українською культурою ніхто з них особливо перейматися не стане. Це знову буде такий культурний кучмізм. По-друге, наслідки можуть бути позитивними - якщо українську культуру знову почнуть пресувати за допомогою всіляких цензурних комісій. Тоді вона підніметься на протесті проти приниження й несправедливості. Культура - це те, що створюється не "завдяки", а "всупереч".
Як ви, найпопулярніший на Заході український письменник, розцінюєте європейські шанси України?
Ю. А. Зараз - гірше, ніж у 2005 році, це зрозуміло. У цілому роки "при Ющенку" виявили одну річ, про яку в ЄС ніхто не говорить уголос. А саме: стосовно України там існують стійкі упередження. Першою реакцією ЄС на Україну є відкидання, небажання, негатив. Уточню: це підсвідомий рівень - того, де живуть фобії й кошмари. На свідомому рівні ЄС проголошує готовність до зближення й співробітництва. Однак для нас зближення не може бути метою, хіба що інструментом. А метою є цілковита інтеграція, або, як це метафорично визначає Ющенко, "повернення в Європу". Тому ми зобов'язані враховувати європейські упередження й долати їх своєю бездоганністю. Ми повинні стати зразково бездоганними! Це насамперед необхідно нам самим. А якими ми є насправді з нашими політиками і їх "лохторатом"? Яка там бездоганність - м'яко кажучи, ми дуже від неї далекі! Бездоганно гарними ми були на Майдані 2004-го. А зараз ми значно гірші, і розраховувати на прихильність європейців поки що не маємо права.
Що таке сучасна інтелігенція? Чи є в неї почуття відповідальності перед народом? Хто такі українські інтелектуали?
Ю. А. Я завжди скептично ставився до самого поняття "інтелігенція". Хто це, власне кажучи? Люди розумової праці? Освічені верстви? Все це якось архаїчно - включаючи поділ на "інтелігенцію" і "народ". Де проходить грань? Де він цей народ, до речі? Може, це просто "населення країни"? Наше суспільство вже давно вимагає якихось інших класифікацій, дехто, приміром, постійно згадує про "середній клас". Виходить, є й "несередні класи" - "вищий", "нижчий"? Втім, нехай на цю тему міркують соціологи. Можу висловитися лише щодо третього питання. Українські інтелектуали - це дуже нечисленні діячі української науки й культури, які, зберігши свою незалежність від будь-яких політичних структур, все-таки присутні в українському й міжнародному публічному просторі й здатні впливати на формування громадської думки. Повторюю, дуже нечисленні. Але вони є.
Якою може бути реакція на спроби узаконити двомовність? Якими можуть бути наслідки?
Ю. А. Найсумнішим наслідком буде те, що переважна більшість жителів сходу й півдня країни так і не вивчать українську мову. Вважаю, що від цього вони тільки програють, тобто обмежать свої можливості й тим самим себе збіднять. Ще одним наслідком може стати часткова ізоляція Західної України, можливо, і самоізоляція. У будь-якому разі, "узаконена двомовність" не буде сприяти об'єднанню, це точно. Я - за ту реальну двомовність, яку ми маємо зараз. Те, що українська мова має статус державної, а російська ні, дає змогу підтримувати мовну рівновагу.
Чи може Україна втратити незалежність? У якій формі й послідовності це може відбуватися?
Ю. А. Є тисяча й один варіант того, як ми можемо втратити незалежність, - і всі вони жахливо реальні. Але жоден з них не може бути реалізований доти, поки із цим не погодиться Захід, у першу чергу США і ЄС. Сподіваюся, вони ніколи із цим не погодяться.
Недавно ви брали участь в акції протесту проти діяльності Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі. Що таке у вашому розумінні "суспільна мораль"?
Ю. А. Чим більше я про це міркую, тим більше погоджуюся з колегами, котрі стверджують, що це якийсь бюрократичний виверт, поняття-симулякр, покликане легітимувати установу й діяльність згаданої вами комісії. Мораль відноситься не до юридичних, а до філософських категорій. Іншими словами, не можна віддавати під суд, або, більш м'яко виражаючись, на юридичну експертизу, таку тонку матерію - настільки мінливу й соціально обумовлену, що навколо неї тисячоріччями не вщухає філософська дискусія. А тут - будь ласка, цілий державний орган, який фінансується за рахунок наших податків, профукує за рік більше, ніж вся наша кінематографічна галузь, збирається вирішувати, що мені як письменнику дозволено, а що ні.
Чи підлягають регулюванню моральність, релігія й культура?
Ю. А. Тільки в тоталітарних системах. Ми ж начебто б проголосили себе не такими ще двадцять років тому.
Чи може Віктор Ющенко через якийсь час стати Героєм України, як Роман Шухевич і Степан Бандера? Як ви ставитеся до подібних національних символів?
Ю. А. Вважаю, що обидві ці фігури діяли в ситуації твердої екзистенційної необхідності своєї епохи. Це сини свого часу. Після пацифікацій на заході й Голодоморі на сході України поставало питання справді про виживання українства як такого. Якби вони не почали робити його винищуванню насильницький опір, незалежної України сьогодні б не існувало. Якщо ми вважаємо Україну і її незалежність безумовними цінностями, то повинні погодитися, що вони боролися саме за них. Інше питання - скоєні ними при цьому злочини. Про їх потрібно й пам'ятати, і говорити. Але хіба злочини, скоєні Червоною Армією під час тієї ж війни, ставлять під сумнів її вирішальну роль у перемозі над нацизмом? Так і злочини ОУН-УПА не можуть перекреслити й применшити її подвиги в боротьбі за нашу свободу й незалежність.
Президент Ющенко діяв, виходячи зі своїх переконань. Він намагався досліджувати й "поставити на місце" ті проблематичні вузли, які повинні були бути розв'язані ще починаючи з 1991 року. Тоді була набагато більше сприятлива ситуація, однак Кравчук цього не зробив, тому що був занадто хитрим. Ющенко не хитрив і не шукав популістських відмазок. Чи буде він за це визнаний гідним звання героя? На мій погляд, це несуттєво. Його роль у нашій історії ще буде визначатися.
У церкву, як і в культуру, вхід не заборонений нікому. Що повинна робити влада в церковній сфері?
Ю. А. Нічого. Відділення церкви від держави є фундаментальним європейським досягненням. А крім того, я дуже сподіваюся, що церква буде грати все меншу й меншу роль у житті нашого суспільства. І тому перестане бути цікавою для політиків. А то вони вже так несамовито хрестяться на телекамери, що пригадується "сумне Середньовіччя".
Незважаючи на пільги для книговидавців, українські літератори часто залишаються непочутими, перебуваючи у замкнутому інтелектуальному співтоваристві. Чи зміниться ситуація після виборів?
Ю. А. Найімовірніше, не зміниться. Але в житті завжди є місце для чуда. Можливо, уже завтра побачить світ український роман, який переверне свідомість усього суспільства. Це, звичайно, жарт, хоча й не без тіні надії.
Чи зацікавлений великий капітал у розвитку української культури?
Ю. А. Поки він зорієнтований на Росію - ні. Наш великий капітал - це такий собі хлопчак, котрий у всьому наслідує російського дядька. Зверніть увагу, наші олігархи несамостійні навіть у пошуку офшорів і гірськолижних курортів. Вони збираються на свої сходняки в тому ж Куршевелі, де завжди збираються росіяни. Ніякої незалежності, навіть гірськолижної! Що вже говорити про культуру?
Якою, на ваш погляд, повинна бути українська держава в ідеалі й у що вона трансформується реально?
Ю. А. В ідеалі це нормальна європейська держава, більше близька до Польщі, ніж до Росії, тобто не без слов'янської навіженки, але в цілому вже переступила через цивілізаційний розлам і опинилася у західній його стороні. Реально - те ж саме, але з більшою внутрішньою суперечністю, обумовленою потужним тяжінням до Росії. У будь-якому разі, Україна ніколи не стане нудною країною, де все стабільно й передбачувано.
Інтерв'ю взяв Андрій Кіслов для Weekly.ua
http://ukranews.com/uk/interview/2010/02/11/74
Контекст : Інтерв'ю для Weekly.ua
• Можлива допомога "Майстерням"
Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)
"Якщо переможуть помаранчеві, то Криму й Донбасу треба дати можливість..."
• Перейти на сторінку •
"Bad Company"
• Перейти на сторінку •
"Bad Company"
Про публікацію